Opony Schwalbe Cyclocross 2024: Oprócz asortymentu szutrowego producent z Bergisches Land poszerza także asortyment opon przełajowych. Schwalbe X-One R jest zupełnie nowy, a dzięki X-One RS znajomy profil staje się jeszcze szybszy. Z kolei X-One Allround promowana jest jako opona błotna. Tutaj znajdują się wszystkie informacje dotyczące nowego programu przełajowego na sezon 2023/2024.
Boom na szutry nie może zaszkodzić sportom przełajowym – wręcz przeciwnie: wiele osób aktywnych, jeżdżących latem na rowerach szutrowych, jesienią próbuje krótkich, intensywnych wyścigów, zwłaszcza że na zajęciach hobbystycznych nadal mogą korzystać ze swojego zwykłego sprzętu – nawet nie musisz się martwić o szerokość opony. Jednak ci, którzy startują w klasach licencyjnych, są pod tym względem dość ograniczeni: zgodnie z przepisami UCI nie wolno używać opon szerszych niż 33 mm, a sędziowie na starcie sprawdzają za pomocą miernika, czy została założona opona szutrowa.
Opony Schwalbe Cyclocross 2024: trzy profile do każdego celu
Ogranicza to nieco wybór opon, ale oczywiście jest wystarczająco dużo producentów, którzy oferują od trzech do czterech opon przełajowych o różnych profilach. Zazwyczaj w ofercie znajduje się pojazd wszechstronny, uzupełniony oponą na suchą nawierzchnię i jedną lub dwiema oponami błotnymi. Tak jest na przykład w przypadku opon Schwalbe Cyclocross 2024, których producent z Bergisches Land niedawno rozszerzył swoją kolekcję: o oponę Schwalbe X-One R to model dostępny na rynku w tym sezonie, który łączy w sobie nowy profil z karkasem Souplesse, który sprawdził się już na szosie i w szutrze. W tym celu firma Schwalbe bieżnikowała dobrze znane opony.
Schwalbe X-One R: Nowy, wszechstronny model z szybką obudową Souplesse
Velomotion mógł już jeździć prototypem Schwalbe X-One R (74,90 EUR) w sezonie przełajowym 2022/23. To (podobnie jak nowe opony szutrowe marki) odeszło od okrągłych gałek o profilu, które od dawna charakteryzują gamę Schwalbe. Zamiast tego zastosowano teraz bloki bieżnika w kształcie strzałek, naprzemiennie z rozmieszczonymi wzdłużnie występami. Profil ten jest raczej otwarty i niezbyt głęboki - a przez to dość uniwersalny: opona właściwie zawsze trzyma się na sypkiej nawierzchni, a także zapewnia dobrą przyczepność na naprawdę błotnistej nawierzchni.
Przyczepność w błocie i przyczepność na pochyłych zboczach
Występy barkowe w kierunku wzdłużnym sprawdzają się na pochyłych zboczach lub na zakrętach, gdzie X-One R zapewnia dużą kontrolę i nie wyróżnia się nagłym zacieraniem. Kolejną dobrą cechą nowej opony jest to, że szybko się oczyszcza. Toksyczna mieszanina błota i piasku, która dosłownie skleja niektóre profile, nie może nowemu Schwalbe zbytnio zaszkodzić - po prostu tę mieszaninę wyrzuca. X-One R zachowuje się dyskretnie na odcinkach asfaltowych; Jedyne, co można tutaj zauważyć, to to, że nie wydaje się gąbczasty podczas pokonywania zakrętów, nawet przy ciśnieniu około 2 barów. Ta opona osiąga swoje granice tylko wtedy, gdy jest wyjątkowo śliska – w warunkach, w których nawet z innymi oponami jesteś o krok od zeskoczenia i przełożenia roweru na ramię.
Schwalbe X-One R: nowy, wszechstronny sprzęt do wyścigów
Dzięki tym właściwościom X-One R jest oponą, która nadaje się do zdecydowanej większości wyścigów. W końcu, jeśli chodzi o narciarstwo biegowe, prawie każda trasa wymaga bardzo różnych nawierzchni. Inne profile są potrzebne tylko wtedy, gdy jest bardzo błotniście lub gdy grunt jest twardy późnym latem lub zamarznięty w środku zimy.
To pierwsze to sprawdzona metoda Schwalbe Wszechstronność X-One (od 44,90 euro), który właściwie powinien otrzymać nową nazwę. Ponieważ Schwalbe wycofuje bardziej przyczepną X-One Bite, Allround jest teraz oponą na nierówny teren. Dzięki okrągłym lub owalnym profilowanym gałkom zapewnia dużą przyczepność, chociaż otwarty profil zatyka się jedynie lepkim błotem. Płynnie toczy się po twardszych nawierzchniach, co czyni go dobrym wyborem również do wyścigów – na przykład pod koniec sezonu, gdzie ścieżki są podmokłe i błoto pośniegowe. W przystępnej cenie RaceGuard Allround jest również idealną oponą treningową.
Schwalbe X-One RS: Półśliska na suche i mroźne warunki
Na suche trasy na początku sezonu lub na mocno zamarznięte tory Schwalbe od lat oferuje profil, który jest dostępny w podobnej formie od różnych dostawców: bieżnik semi-slick o płaskim profilu, połączony z występami barkowymi dla bocznych wsparcie lub chwyt przy bardzo niskim ciśnieniu powietrza. Opona ta wcześniej nosiła nazwę Schwalbe X-One Speed – i tam, gdzie znajdzie idealne warunki, jej bieżnik sprawdza się znakomicie. Toczy się niezwykle szybko i nadal ma wystarczającą przyczepność na luźnym podłożu; Jest bardzo niezawodny na zakrętach. Gdy jednak zamoknie, osiąga swoje granice, więc „okno możliwości” użytkowania tej opony jest dość małe. Być może jest to powód, dla którego Schwalbe używa teraz tego profilu jako Schwalbe X-One RS (74,90 €) jako czysta opona wyścigowa z karkasem Souplesse i usuwa X-One Speed z zasięgu. Podczas jazdy przełajowej RS nie będziesz mógł zbyt często używać, ale jest to ciekawy wybór do roweru wyścigowego typu all-road lub do wyścigów szutrowych na trasach, które nie wymagają dużej objętości opon.
Wszystkie modele są dostępne tylko w wersji bezdętkowej, ale oczywiście można na nich jeździć również z dętką lub wkładką. Montaż jest zwykle łatwy, choć oczywiście zależy od danej felgi, od tego, czy trzeba użyć kompresora, czy też można obsłużyć pompkę podłogową.
Tusza Souplesse o gładkim toczeniu
Opona Souplesse wprowadzona przez Schwalbe wraz z oponą wyścigową Pro One pod koniec 2019 roku zdecydowanie wpływa na zachowanie kierowcy. Specjalna konstrukcja opony zapewnia trójwarstwową ścianę boczną połączoną tylko z jedną warstwą pod bieżnikiem. Ta ostatnia zmniejsza opór toczenia, ale nie odporność na przebicie, dzięki warstwie chroniącej przed przebiciem. Opony Souplesse można rozpoznać po wyraźnie widocznych nitkach osnowy – brak dodatkowej gumowej powłoki sprawia, że opona jest szczególnie elastyczna.
Konstrukcja Souplesse nie ma wpływu na wagę - wszystkie opony przełajowe Schwalbe ważą około 400 gramów, jednak powoduje to, że odpowiednie opony są drogie; W dłuższej perspektywie X-One R i X-One RS dostępne będą także w tańszych wersjach ze standardowymi obudowami. Jednak na bieżący sezon przełajowy przygotowano najlepsze produkty - a jeśli chcesz być szybszy podczas przełajów, powinieneś przynajmniej wypróbować Schwalbe X-One R.
www.schwalbe.com
Schreibe einen Kommentar