Nowości produktowe Opony Spike: Opony zimowe do Twojego roweru? Dopóki jest sucho, nie są Ci potrzebne, ale jeśli musisz jeździć po czarnym lodzie i twardym śniegu, na konwencjonalnych oponach daleko nie zajedziesz. W tym miejscu opony z kolcami pokazują swoje mocne strony: zapewniają duże bezpieczeństwo nawet na śliskiej nawierzchni, co jest dobrym powodem, dla którego Velomotion wprowadza różne modele.
Rowerem można jeździć właściwie przy każdej pogodzie i po każdej nawierzchni – z jednym wyjątkiem: nawet najbardziej doświadczony rowerzysta nie ma szans na oblodzonej drodze. Przyczepność do drogi spada do zera, a rower w ułamku sekundy wyślizguje się spod kierowcy. Nic więc dziwnego, że upadek na lód może zakończyć się poważnymi obrażeniami: całość dzieje się tak szybko, że nie masz szans na reakcję, a potem lądujesz na powierzchni twardej jak szkło.
Jeśli jest lód: opony z kolcami
Co więc zrobić, jeśli wystąpią błyskawice lodowe lub trwały mróz? Są tylko dwie możliwości: unikać jazdy na rowerze lub podjąć środki ostrożności i w odpowiednim czasie założyć opony z kolcami. Każdy wie, co to jest, nawet jeśli rzadko je już widuje się: opony zimowe wyposażone w metalowe kolce są w Niemczech zakazane w pojazdach silnikowych od prawie 50 lat (wyjątek: pojazdy uprzywilejowane), ponieważ kolce wbijające się w warstwę lodu promować przyczepność. Niszczyć asfalt. Na oponach z kolcami można jeździć rowerami czy e-rowerami, ale nie S-Pedelekami – jak wiemy, są to motocykle.

Opony rowerowe z kolcami są dostępne w różnych wersjach i do różnych celów. Przede wszystkim są oczywiście interesujące dla codziennych kierowców, którzy lubią takie modele Schwalbe Maraton Zimowy Plus (od 66,90 €). Opona ta wyposażona jest w 240 kolców wykonanych z twardego węglika wolframu, które, jak zapewnia producent, wytrzymują kilka tysięcy kilometrów przebiegu, zanim się zużyją. Wadliwe kolce można wymienić; Nową oponę należy dołamać tak, aby metalowe gwoździe mocno przylegały do opony. Z Zima (od 44,90 €) Schwalbe ma w swojej ofercie także tańszy model ze 120 kolcami – brakuje gwoździ w okolicy ramion. Obie opony wyposażono w niezbyt głęboki profil lameli, który ma za zadanie poprawić przyczepność na śniegu.
Takie opony działają optymalnie, jeśli postępujesz w następujący sposób: Jeśli drogi są wolne od lodu (lub śniegu), jedziesz przy wysokim ciśnieniu powietrza. Oznacza to, że z podłożem stykają się tylko kolce znajdujące się blisko pasa środkowego; opona toczy się łatwiej i przede wszystkim ciszej. Gdy nadchodzi zima, ciśnienie w oponach zostaje obniżone, przez co kolce w okolicy barków również mogą utknąć w podłożu.
Ma mocniejszy profil niż opony zimowe Schwalbe Kahwa od dostawcy 45NRTH, który specjalizuje się w jeździe na rowerze w mroźnych warunkach (od ok. 99,99 €). Ta opona ma 252 kolce i jest dostępna w szerokościach zaczynających się od 2.1 cala; Ze względu na dużą objętość może być napędzany niskim ciśnieniem. Może jednak nie zmieścić się w każdej ramce; Producent nie zaleca stosowania w rowerach elektrycznych.
Został opracowany dla podobnego obszaru zastosowań Schwalbe Ice Spiker Pro (od 77,90 €). Jest to szeroka opona MTB na koła o rozmiarach 27,5 i 29 cali, która w zależności od wersji posiada aż 402 kolce. Każdy z sześciokątnych kołków profilowych jest wyposażony w stalowy gwóźdź. Profil Ice Spiker Pro jest głęboki i otwarty, co oznacza, że opona powinna zapewniać dobrą przyczepność, szczególnie na śniegu. Odśnieżony asfalt to nie domena tej opony; Najprawdopodobniej przypadnie do gustu kierowcom, którzy spędzają dużo czasu na naturalnych ścieżkach. Na takich podłogach wyraźny odgłos toczenia będzie nieco bardziej stłumiony.
Szerokie rolki na wycieczki w głębokim śniegu
Z Kula śnieżna Vee Tire (119,95 €) nie musisz nawet myśleć o czymś takim jak asfalt. Opona do grubego roweru ma aż cztery cale i ponad dziesięć centymetrów szerokości. Odpowiednie rowery powstały podczas legendarnych wyścigów, takich jak Iditabike na Alasce, gdzie starterzy z końca lat 1980. montowali obok siebie trzy normalne felgi, aby uzyskać większą powierzchnię styku ze śniegiem. Dzięki wyjątkowo dużej objętości Snowball może być napędzany ciśnieniem zaledwie 0,5 bara; wówczas otwarty profil zapewnia wyjątkowo dobrą przyczepność. Opona dostarczana jest bez kolców – należy dokupić 148 stalowych gwoździ. Rowery Fat Bike są zaprojektowane tak, aby móc przewrócić się praktycznie po wszystkim - dzięki Snowballowi działa to nawet w środku zimy...
W oponach z kolcami nie ma nic specjalnego - pasują na konwencjonalne felgi (zakładając, że mają odpowiedni rozmiar) i w zależności od wersji można je stosować z dętką lub bezdętkowo. Na suchym asfalcie nie należy spodziewać się żadnych różnic w stosunku do zwykłych opon poza hałasem toczenia; Kolce nie powodują, że opony są bardziej śliskie na nawierzchniach pozbawionych śniegu. Pozostaje pytanie, czy naprawdę warto zimą przesiadać się na opony z gwoździami. Jeśli nie podoba Ci się wysiłek związany z przebudową, możesz zostawić rower na kilka śnieżnych dni w roku; Jeśli przez wiele tygodni masz do czynienia z śliskimi, białymi drogami, opony z kolcami mogą się okazać dobrym rozwiązaniem.