Test Fi'zi:k Vento Omna: Buty rowerowe włoskiego producenta są równie atrakcyjne pod względem wyglądu, jak i dopasowania i zapięcia. Trzeba się oczywiście przyzwyczaić do zmienionego położenia otworów na płytki pedałów – ale nie musi to być wadą.
Buty rowerowe włoskiego dostawcy od zawsze charakteryzowały się wyrazistym wyglądem. Gładkie powierzchnie i jak najmniej szwów są typowe dla Fi'zi:k, dzięki czemu nawet tańsze modele wyglądają całkiem nieźle. Nie ma różnic pomiędzy modelami z wyższej i średniej półki, jeśli chodzi o system zamykania czy wagę, są natomiast różnice w zastosowanych materiałach. To, czy producent stosuje podeszwę karbonową, czy nylonową, widać wyraźnie w cenie – ale czy dopłata w wysokości około 125 euro, która dzieli na przykład Tempo Decos Carbon i Vento Omna, jest tego warta?
Pokrętło BOA do blokowania i luzowania
Wizualnie oba modele są bardzo podobne, a w obu zastosowano jedno pokrętło „BOA Li2”, za pomocą którego można dokręcić lub poluzować but. We własnym indeksie sztywności firmy nylonowa podeszwa zdobywa 6 na 10 punktów, czego naprawdę nie można sobie wyobrazić. Czas pokaże, czy but do roweru wyścigowego jest wystarczająco sztywny, aby zapewnić optymalne przeniesienie mocy – przede wszystkim testowane jest dopasowanie i zapięcie.
W porównaniu do starszego modelu Fi'zi:k zauważysz, że noski Vento Omna są nieco szersze i wyższe. Jest to bardzo przyjemne dla każdego, kto nie ma wąskich stóp – w tym bucie palce są zauważalnie mniej zwężone, co jest szczególnie przydatne podczas dłuższych podróży. Świetnie sprawdza się sznurowanie - zaskakująco dobre, zwłaszcza, że zastosowano jedynie zapięcie typu BOA. Jeśli go obrócisz, zaciśnie się w górnej części stopy. Aby but dobrze przylegał do przedniej części stopy, należy przesunąć górny materiał w stronę środka, aby rozluźnić cienki drut systemu sznurowania. Następnie szybko obróć go nieco dalej, a Vento Omna będzie siedzieć równomiernie i pewnie na Twojej stopie, bez żadnego nacisku.
Wyczuwalny ucisk dzięki wkładce Stadard
Wkładka, perforowana z przodu i wyposażona w lekkie wsparcie łuku, na razie pozostaje na swoim miejscu. Teraz szybko przykręć bloki w zwykłej pozycji i wsiadaj na rower. Niedrogie Fi'zi:k są na pewno wygodne, a podeszwa wystarczająco sztywna - przynajmniej tak długo, jak pozostajesz na siedząco. Kiedy zsiadasz z siodełka, zauważalny jest nacisk w miejscu, gdzie znajdują się dwie śruby z tyłu płytki pedału. A kiedy stoisz, zauważasz coś jeszcze: gdy korba jest w pozycji poziomej, czubek stopy uderza w oponę – w starych butach tak nie było. Swoją drogą nie jest to niebezpieczne, bo w trakcie jazdy praktycznie nigdy nie skręca się tak daleko.

Na stronie producenta znajduje się wyjaśnienie: Fi'zi:k w nowych modelach umieszcza otwory na płytkę pedału nieco dalej. Każdy, kto otrzymał od montera roweru instrukcje dotyczące umieszczenia stawu śródstopno-paliczkowego dużego palca dokładnie nad osią pedału, powinien jeszcze raz przemyśleć – w przypadku tego buta nie jest to już możliwe. Nawet jeśli bloki zostaną przesunięte całkowicie do przodu, staw dużego palca znajduje się dobry centymetr za osią pedału.
Nowa pozycja bloków
I teraz? Pierwszym krokiem jest wymiana dołączonych wkładek na specjalne wkładki typu Solestar. Są znacznie sztywniejsze; Rozwiązuje to problem zauważalnej strefy większego nacisku na stopę. Jeśli chodzi o położenie płytki pedału nad stawem śródstopno-paliczkowym dużego palca, warto zakwestionować stare przyzwyczajenia. Wielu rowerzystów i triathlonistów montuje blok daleko z tyłu podeszwy buta, aby odciążyć mięśnie łydek. Pomysł jest taki, że te grupy mięśni wykonują pracę trzymającą, a nie przyczyniają się do napędu. Ich ochrona ma sens, szczególnie w triathlonach, ponieważ podczas biegu łydki znów mają pełne ręce roboty.
To oczywiście tylko wersja krótka i jeśli przerzucicie się z innej marki obuwia na Fi'zi:k Vento Omna, to pewnie i tak nie będziecie musieli się do tego przyzwyczajać - w przeszłości Fi'zi:k umieścił otwory na zatrzaski dalej do przodu niż w przypadku większości innych producentów. Jedyne, na co należy zwrócić uwagę, to czy zmiana położenia bloków powoduje zmianę wysokości siodełka. Jeśli stopa przesunie się do przodu w stosunku do pedału, noga zostanie nieco bardziej rozciągnięta; Siodło mogłoby zatem być nieco niższe.
Wiele kolorów i pół rozmiarów
Ma to tylko niewielki związek z Fi'zi:k Vento Omna - jest i pozostaje wysokiej jakości, niedrogim butem rowerowym, który zapewnia wygodę nawet w upalne dni dzięki perforowanej cholewce i wlotom powietrza w podeszwie. Jak mówiłem, jedyne, co jest zalecane, to użycie sztywniejszej wkładki. W butach można całkiem nieźle chodzić, zwłaszcza, że mają gumowany obcas. W kolorze białym są oczywiście bardziej odpowiednie dla kierowców przy dobrej pogodzie; Dzięki łącznie sześciu wariantom kolorystycznym Fi'zi:k oferuje również duży wybór w tym przedziale cenowym. Dodatkowym atutem jest fakt, że but dostępny jest także w połowie rozmiaru. Przy wadze 270 gramów w rozmiarze 44 (z wkładką) wysokiej jakości buty średniej klasy również nie są ciężkie. Jedyna różnica w stosunku do znacznie droższych modeli: Vento Omna nie jest dostępna w wersji „Wide” dla szerszych stóp.