Nowości produktowe / MTB: Dzięki przekładni Sram Eagle Amerykanie po raz kolejny otwierają nowe możliwości. Nowe grupy osprzętu są całkowicie pozbawione haka przerzutki, ale nie są kompatybilne ze wszystkimi rowerami. Sama zmiana przełożeń również uległa zasadniczej zmianie i przez pierwsze kilka metrów wydaje się prawie krokiem w tył – ale jednocześnie zachowanie przy zmianie biegów również robi ogromny skok do przodu. Co to dokładnie oznacza i jakie specjalne funkcje niosą ze sobą nowe grupy.
Minęło jedenaście lat, odkąd Sram zwiastował początek końca przedniej przerzutki w rowerach górskich prezentacją pierwszych przełożeń XX1. Od tego czasu Amerykanie z imponującą regularnością kształtują rozwój torów. Jakiś czas temu z pierwszy 12-biegowy układ napędowy na rynku, ostatnio z bezprzewodowe komponenty AXS. Kolejnym krokiem są zaprezentowane dzisiaj komponenty przekładni Sram Eagle. Nawet jeśli na pierwszy rzut oka niewiele się zmieniło – wciąż 12 przełożeń, ten sam zakres i wciąż elektroniczne, bezprzewodowe podzespoły – przerzutki w rowerze powinny zmienić się na stałe.
wideo testowe
Przekładnia Sram Eagle: Nowa grupa nowych grup osprzętu
Zanim zaczniemy od szczegółów technicznych i specjalnych cech nowego toru Sram, najpierw kilka podstawowych faktów. Trzy nowe zestawy grup są zgrupowane pod ogólnym terminem Sram Eagle Transmission, XX SL, XX i X0. Dotychczasowe grupy, od XX1 Eagle AXS do GX Eagle AXS, pozostają w programie. Aby ułatwić klientom rozróżnienie, pominięto „1” w nazwach grup (XX1 -> XX), a wszystkie nowe komponenty mają w nazwie sufiks T-Type. Jest to również ważne, ponieważ same komponenty napędu (tylna przerzutka, łańcuch, kaseta) nie są kompatybilne z poprzednimi komponentami X-Sync 2.
Nie bez przerw w UDH
Aby zrozumieć, co sprawia, że nowe obwody Sram Eagle Transmission są tak wyjątkowe, najpierw musimy powiedzieć kilka słów o wciąż dość młody standard UDH stracić. UDH oznacza Universal Derailleur Hanger i jest ruchem zainicjowanym przez samą Sram w celu wypowiedzenia wojny rozprzestrzenianiu się wieszaków na przerzutki - z uniwersalnym wieszakiem na przerzutki dla różnych producentów rowerów, modeli i kategorii rowerów. Każdy, kto miał nieszczęście zmienić hak przerzutki w starszym rowerze, wie, jak trudno jest znaleźć odpowiednie części i powinien z zadowoleniem przyjąć tę zmianę. Ponad 40 producentów ma teraz koła z UDH - Trend rosnący.
Prosta instalacja, prawie nie wymaga regulacji
Warunkiem koniecznym dla uniwersalnego haka przerzutki jest stały standard, który jasno określa wymiary w obszarze haka. Odległość do kasety, odległość do środka piasty itp. Ciekawi mogą zerknąć tutaj wrzuć dokumenty techniczne otwartego standardu. Ale dlaczego UDH jest tak ważny dla nowych torów Sram? Odpowiedź jest prosta: Amerykanie rezygnują całkowicie z haka przerzutki, a przerzutka tylna jest mocowana bezpośrednio do ramy. To się nigdy wcześniej nie zdarzyło - i ma wymierne korzyści, zwłaszcza podczas instalacji i regulacji.
Ze względu na odległości jasno określone w normie UDH, przerzutka tylna zawsze wisi dokładnie w tym samym miejscu, niezależnie od konkretnego roweru. Oznacza to również: Identyczną odległość do wszystkich zębatek zainstalowanej kasety. To sprawia, że ustawienia takie jak ograniczniki krańcowe lub śruba B stają się przestarzałe. Ponieważ wydłużenie kabla w przypadku przerzutek elektronicznych również nie stanowi problemu, prawie wszystkie ustawienia, które były wcześniej znane z przerzutek rowerowych, nie są już potrzebne.
Instrukcje krok po kroku za pośrednictwem aplikacji, strony internetowej lub instrukcji
Po prostu przykręć i gotowe? Prawie - ale montaż nie jest taki łatwy (jeszcze?). W zależności od kilku czynników, takich jak typ roweru (Fully, Hardtail) czy długość tylnego trójkąta, należy wybrać tzw. klucz ustawień. Mówiąc prościej, tylną przerzutkę można zamontować w dwóch pozycjach. Istnieje również kilka kroków ustawień wola rzeczywisty montaż na ramie. Cały proces jest nieco nieznany, ale ogólnie znacznie prostszy niż w przypadku konwencjonalnych obwodów. Albo aplikacja AXS, strona internetowa Sram, albo stara dobra, analogowa instrukcja obsługi poprowadzą Cię przez procedurę. Nasza praktyczna kontrola podczas montażu pokazuje, że mocowanie i regulacja zmiany biegów nigdy nie była łatwiejsza niż w przypadku nowej przekładni Sram Eagle.
„Najbardziej stabilna przerzutka tylna wszechczasów”?
Jednak hak przerzutki jest nie tylko irytujący, gdy się zepsuje, ale także służy celowi. Jako swego rodzaju „z góry określony punkt zerwania” pomiędzy ramą a tylną przerzutką, powinien chronić te części przed uszkodzeniem w razie upadku. Ponieważ Sram zrezygnował teraz z tego najsłabszego ogniwa w łańcuchu dzięki nowym komponentom Eagle Transmission, pojawia się pytanie, co się stanie, jeśli tylna przerzutka zostanie uderzona. Odpowiedzią Sram na to jest, jak mówią, „najbardziej stabilne tylne przerzutki, jakie kiedykolwiek zbudowaliśmy”.
Z jednej strony wszystkie przerzutki tylne Sram Eagle Transmission mają zdolność unikania uderzeń, do tyłu lub na boki. Jednak w przypadku mocnego uderzenia również powinny być w stanie wiele wytrzymać. Jeśli jednak tylna przerzutka ulegnie uszkodzeniu, Sram oferuje teraz również części zamienne, które można wymieniać indywidualnie. Oznacza to, że nie trzeba wymieniać całej tylnej przerzutki - świetnie! Czas pokaże, czy komponenty dotrzymają „obietnicy stabilności” – ale jesteśmy ostrożnymi optymistami.
Sram AXS Pod: Nowa dźwignia zmiany biegów, również dla istniejących napędów AXS
Sram całkowicie przeprojektował również dźwignię zmiany biegów dla systemu przekładni Eagle i nadał jej inną nazwę dzięki AXS Pod. Wizualnie nie ma praktycznie nic wspólnego ze swoim poprzednikiem; rocker zniknął, zamiast tego tylną przerzutką steruje się za pomocą dwóch wyraźnie oddzielonych przycisków. Pod względem wyglądu i ergonomii nowy panel sterowania znacznie bardziej przypomina pilota znanego z E-MTB niż klasyczną manetkę. Liczne możliwości regulacji w zakresie pozycjonowania na kierownicy są świetne. W ten sposób Sram eliminuje jeden z największych punktów krytyki poprzednika - z AXS Pod każdy powinien być w stanie znaleźć ergonomicznie odpowiednie ustawienie. Przy okazji: AXS Pod i AXS Controller są ze sobą kompatybilne. Istniejące napędy AXS mogą być obsługiwane z nowym modułem i odwrotnie.
Mapowanie kasety dla lepszego zachowania przy zmianie biegów pod obciążeniem
Ale to nie wszystko, jeśli chodzi o innowacje; Zmiany w samym układzie napędowym są nieco bardziej ukryte, ale nie mniej ekscytujące.Sram otwiera nowe możliwości, szczególnie w przypadku kaset. Liczba przełożeń (520) i zakres (52%) nie uległy zmianie, ale konstrukcja zębatek i kasety jako całości uległa zasadniczej zmianie. Nadal używa się jedenastu stalowych zębatek i jednej dużej zębatki aluminiowej XNUMX, oczywiście nadal w standardzie XD. Oprócz niewielkich zmian w gradacji, to przede wszystkim tzw. mapowanie kasety zrywa z tradycjami poprzednich kaset.
Konwencjonalne kasety posiadają tzw. pomoce wspinaczkowe, które odpowiadają za naciągnięcie łańcucha na kolejną większą zębatkę lub spuszczenie go w dół. Działa to naprawdę dobrze przez większość czasu – jednak ze względów konstrukcyjnych i wydajnościowych są one dość rzadko rozmieszczone na całej kasecie. Czasami łańcuch potrzebuje obrotu, aby znaleźć nowe miejsce, aw innych przypadkach jest to znacznie szybsze. Każdy rowerzysta powinien bardzo dobrze znać ten sposób przełączania. Dzięki nowym kasetom T-Type Sram jest teraz - mówiąc bardzo prosto - mniej agresywnymi pomocami wspinaczkowymi, ale rozprowadza je znacznie częściej na zębatkach i kasecie. Cel: konsekwentne zachowanie przy zmianie biegów we wszystkich sytuacjach. Dodatkowo mniej agresywna konstrukcja chroni łańcuch podczas zmiany przełożeń, co powinno pozytywnie wpłynąć na zmianę przełożeń pod obciążeniem. Odgrywa to ważną rolę, zwłaszcza w E-MTB. Według Sram, nowe komponenty typu T są również wyraźnie lepsze od swoich poprzedników, jeśli chodzi o zużycie.
Ta specjalna konstrukcja kasety i przekładni wymaga również nowego łańcucha, który również dobrze wygląda dzięki płaskiej górze. Niestety ta zasadnicza zmiana oznacza również, że ani kaseta, ani łańcuch, ani przerzutka tylna nie są kompatybilne z poprzednimi komponentami Eagle AXS. Zrozumiałe - ale i tak szkoda.
Nowe korby, opcjonalnie z miernikiem mocy
Ostatnim elementem jest korba i koło łańcuchowe. Nic dziwnego, że żaden kamień nie jest pozostawiony bez odwrócenia, a wszystkie trzy grupy otrzymują zupełnie nowe korby. Podczas gdy XX i XX SL opierają się na minimalistycznych ramionach korby z włókna węglowego, szczególnie nowa aluminiowa korba X0 powinna wywołać poruszenie - i to nie tylko ze względu na niską wagę. W każdym razie Twój projekt został przez nas bardzo dobrze przyjęty w redakcji i często powinien być powodem zakupu. Po raz pierwszy wszystkie korby są dostępne ze zintegrowanym miernikiem mocy Quarq, a wszystkie warianty można również doposażyć. Jednak to ostatnie wymaga nowego systemu bezpośredniego mocowania tarcz z ośmioma śrubami. Poprzednie tarcze Direct Mount X-Sync 2 nie mogą być zatem mocowane do nowych ramion korby.
Zębatki typu T są dostępne w wielu wersjach, również z klasycznym rozstawem śrub 104 mm, aby można je było zamontować w istniejących korbach. Tak więc przy przejściu na system Eagle Transmission System sama korba nie musi być koniecznie wymieniana. Oczywiście zębatki Direct Mount są również dostępne dla najpopularniejszych napędów E-MTB. Nowe, zdejmowane osłony bash, które można przymocować do tarcz, są ładne. Przy okazji: geometria zębatek typu T jest wstecznie kompatybilna z poprzednimi napędami X-Sync 2 Eagle. Więc jeśli chcesz doposażyć jedną z nowych korb w swój obecny napęd Eagle - nie ma problemu!
Tabela kompatybilności: Przekładnia Sram Eagle
Przekładnia Sram Eagle: Przegląd grup
System transmisji Sram Eagle zaczyna się od trzech zestawów grup. Oprócz zoptymalizowanej pod względem masy XX i uniwersalnej, nieco bardziej stabilnej grupy X0, po raz pierwszy dostępne są teraz również komponenty XX SL. To jedyne produkty, których Sram nie zaleca do użytku w rowerach E-MTB i są wyraźnie skierowane do zawodników XC i maratończyków. Jeszcze lżejszy, jeszcze bardziej zoptymalizowany pod kątem wydajności - i trochę droższy.
Przekładnia Sram Eagle XX SL
Przekładnia Sram Eagle XX
Przekładnia Sram Eagle X0
Przekładnia Sram Eagle: obciążniki
XXSL | XX | X0 | |
---|---|---|---|
przerzutka tylna | 440g | 465g | 475g |
w Kassetten | 345g | 380g | 380g |
Podstawa AXS | 48g | 48g | 48g |
łańcuch | 240g | 247g | 256g |
Przekładnia Sram Eagle: Ceny - dość drogie, prawda?
Rzut oka na cennik wyjaśnia: musisz głęboko sięgnąć do kieszeni, aby znaleźć nowe grupy i komponenty Sram Eagle Transmission. Między 660 a 720 euro za tylną przerzutkę? Najtańsza kaseta za 480 euro? Łańcuch XX SL za 180 euro? Szczerze mówiąc, musieliśmy trochę przełknąć, kiedy po raz pierwszy spojrzeliśmy na te liczby.
XXSL | XX | X0 | XX1 Orzeł TOpór | X01 Orzeł AXS | |
---|---|---|---|---|---|
przerzutka tylna | 700 Euro | 700 Euro | 660 Euro | 831 Euro | 573 Euro |
dźwignia zmiany biegów | 240 Euro | 240 Euro | 180 Euro | 229 Euro | 229 Euro |
w Kassetten | 720 Euro | 660 Euro | 480 Euro | 573 Euro | 434 Euro |
łańcuch | 180 Euro | 150 Euro | 120 Euro | 100 Euro | 96 Euro |
Grupa | 2650 Euro | 2450 Euro | 1900 Euro | 2338 Euro | 1848 Euro |
Ale: Te Sram RRP należy przyjmować z przymrużeniem oka. Rzut oka na ceny odpowiednich komponentów Eagle AXS pokazuje, że różnice nie są zbyt duże, tylne przerzutki stały się nawet nieco „tańsze”. Niemniej jednak ceny detaliczne komponentów Eagle AXS są czasami znacznie niższe od zalecanych cen detalicznych Sram. W związku z tym trzeba poczekać i zobaczyć, gdzie ceny nowych części i grup przekładni Sram Eagle ustabilizują się. Martwią nas trochę ceny części zużywających się, czyli kasety i łańcucha. Mamy tu do czynienia ze znacznym wzrostem cen. Dopiero okaże się, czy lepsza trwałość obiecana przez Sram może zrównoważyć lub uzasadnić ten wzrost cen.
Pobierz pełny cennik przekładni Sram Eagle
Wrażenia z praktyki: Jeden krok w tył, dwa kroki w przód!
Mogliśmy dokładnie przetestować grupę na kilka tygodni przed premierą. Sram przysłał nam za to X0 – zamontowanie go na rowerze UDH (w naszym przypadku Orange Switch 7) było niezwykłe, jak już opisaliśmy, ale wręcz przerażająco łatwe. Aby uzyskać wrażenia z jazdy, różni redaktorzy i jeźdźcy testowi zajęli miejsca na motocyklu, aby przedstawić jak najszersze spektrum. Na początku prawie wszyscy kierowcy testowi byli zaskoczeni zmianą biegów – i to niekoniecznie pozytywnie.
Procesy przełączania są zauważalnie wolniejsze i bardziej powolne niż w obecnych topowych układach. To, co na początku wydaje się krokiem wstecz, okazuje się postępem, gdy się do tego przyzwyczaisz; Nawet jeśli łańcuch potrzebuje średnio trochę więcej czasu na zmianę z jednej zębatki na drugą, zawsze dzieje się to w tym samym tempie. Niezależnie od tego, czy zmieniasz bieg pod obciążeniem, niezależnie od tego, czy zębatki są duże, czy małe i niezależnie od położenia kasety. Do tego konsekwentnego, oczekiwanego zachowania przy zmianie biegów można się przyzwyczaić bardzo szybko, a szczególnie kierowcy sportowi powinni to docenić. Ponieważ nawet jeśli obecny Sram X01 Eagle AXS zmienia biegi w najlepszym przypadku szybciej, myślenie o tym w innych scenariuszach zajmuje znacznie więcej czasu.
Nawet przy zmianie biegów pod obciążeniem komponenty Eagle Transmission wydają się dotrzymywać obietnic Sram. Nawet przy ekstremalnym stresie (trudny bieg, zejście z siodła, wspinaczka) zmiana przełożenia jest możliwa i nie stanowi problemu. Różnica w stosunku do operacji przełączania na poziomie jest marginalna – nie widzieliśmy tego od żadnego innego przełączania na rynku do tej pory.
Wrażenia z nowego manetki AXS Pod były w większości pozytywne. Wszyscy testerzy zgodzili się, że regulacja była znacznie łatwiejsza. Pod względem ergonomii znaleźli się jednak tacy, którzy woleli dobrze nam znany kontroler – choć mogło to oczywiście wiązać się też z krótkim okresem przyzwyczajenia. Tak czy inaczej, ponieważ dwie manetki są kompatybilne, każdy ma również możliwość korzystania z dobrze znanego kontrolera.
Nie możemy wypowiadać się na temat trwałości i solidności. Okres testowy był na to po prostu za krótki i (na szczęście) nie obyło się też bez większych spadków. Jednak nasze wieloletnie doświadczenia uzupełnimy w tym miejscu po kilku miesiącach. Jesteśmy prawdopodobnie równie podekscytowani jak Ty.
Nowe grupy osprzętu Sram Eagle Transmission są już dostępne w specjalistycznych sklepach. Początkowo wyłącznie jako kompletne grupy – jednak w niedalekiej przyszłości powinny być dostępne również poszczególne komponenty.
Schreibe einen Kommentar