Porównanie leasingu e-rowerów 2023: znawcy branży zakładają, że ponad 2023% wszystkich nowych e-rowerów będzie leasingowanych w 50 r. Zwłaszcza na rynku, który wciąż jest przegrzany cenowo, wypożyczenie roweru firmowego to dobra opcja, aby móc sobie pozwolić na wysokiej jakości e-rower (lub zwykły rower). Przyjrzeliśmy się bliżej dziewięciu ważnym firmom leasingowym i porównaliśmy usługi oraz ceny.
Zakup nowego e-roweru to duża inwestycja — nie chcemy niczego oszukiwać. Eksperci szacują, że w Niemczech w 2022 roku za nowy e-rower trzeba będzie już zapłacić średnio około 3.500 euro. Jest też czynnik, którego nie należy lekceważyć: bardzo często kupuje się dwa rowery jednocześnie – w końcu nie chce się jechać na wycieczkę samemu, tylko spędzić piękne i pełne wrażeń godziny razem z partnerem.
Dlatego dla wielu osób leasing e-roweru (lub klasycznego roweru) jest mile widzianą alternatywą. Tak zwany leasing roweru firmowego działa na podobnej zasadzie, jak ten znany z samochodów: niewielka część wynagrodzenia jest wymieniana na e-rower dostarczony przez pracodawcę. Ponieważ rata leasingowa jest odejmowana od wynagrodzenia brutto, rzeczywiste obciążenie netto jest znacznie niższe; Ponadto rower lub e-rower do użytku prywatnego podlega opodatkowaniu tylko 0,25% nowej ceny.
Obecnie istnieje wielu uznanych dostawców, ale także wielu nowych, a oferta staje się coraz bardziej myląca dla zainteresowanych. Jeśli chodzi o sezon 2022, to również intensywnie zajmowaliśmy się tematem leasingu e-rowerów na rok 2023 i porównaliśmy usługi dziewięciu najbardziej rozpowszechnionych dostawców.
Na rynku jest kilka nowszych firm, z których część próbuje zabezpieczyć udziały w rynku za pomocą wyjątkowo agresywnych cen. Nic dziwnego, ponieważ leasing e-rowerów stał się niezwykle ważnym i dużym obszarem biznesowym, a wielu chce kawałek tortu. Znawcy branży zakładają, że w 2023 roku znacznie ponad połowa wszystkich nowych e-rowerów będzie leasingowana. Zakładając, że dotyczy to w szczególności droższych modeli, byłoby to około miliona motocykli o średniej wartości 4.000 euro – czyli około czterech miliardów euro sprzedaży!
Całkowicie nowych dostawców i ich oferty (przynęty) należy traktować z ostrożnością. Umowa leasingu jest zawierana na trzy lata, a jeśli użytkownik chce przejąć rower na koniec okresu, firma leasingowa powinna nadal być ekonomicznie opłacalna - na przykład, aby móc wykazać różnicę w opodatkowaniu między opłata za transfer i fiskalna wartość rezydualna (więcej na ten temat w dalszej części).
Czym jest leasing rowerów elektrycznych?
Zasadniczo leasing e-roweru to nic innego jak leasing e-roweru na określony czas – dla wszystkich powszechnych dostawców na trzy lata. Klient nie staje się właścicielem roweru, ale płaci miesięczną ratę za możliwość korzystania z roweru.
Taki zabieg jest wskazany, ponieważ miesięczne raty leasingowe są zazwyczaj niższe niż raty kredytu. Należy jednak pamiętać, że koło nie należy do Ciebie na koniec kadencji. Jednak po wygaśnięciu umowy leasingu istnieje możliwość zakupu roweru po wartości rezydualnej. Istnieje swego rodzaju milcząca zgoda na tę opcję – jeśli najemca chce przejąć rower po trzech latach, ma taką możliwość. Firmy leasingowe nie są zainteresowane odzyskaniem e-rowerów. Nie wolno im jednak z góry dawać „klientowi” prawnie wiążącego zobowiązania do tego przejęcia, gdyż byłoby to sprzeczne ze specjalnym modelem podatkowym leasingu.
Zalety leasingu
- Wysokie obciążenie finansowe przy zakupie rozłożone jest na 36 miesięcznych rat
- Dzięki przewadze podatkowej nad wynagrodzeniem brutto rzeczywiste nakłady finansowe znacznie się zmniejszają
- Rower elektryczny można zazwyczaj przejąć na koniec okresu leasingu w bardzo atrakcyjnej cenie (między 15 a 18% nowej ceny)
- Umowy leasingowe zawierają bardzo atrakcyjny pakiet serwisowy gwarantujący, że e-rower będzie zawsze w doskonałym stanie przez trzy lata użytkowania
- Dołączony jest również pakiet ubezpieczenia, który obowiązuje nie tylko w przypadku kradzieży, ale także w przypadku wandalizmu lub skradzionej baterii
- Stałe akcesoria, takie jak oświetlenie, zamek, fotelik dziecięcy itp., mogą zostać włączone do leasingu
Co się dzieje pod koniec kadencji?
Przy przejęciu przez użytkownika po leasingu stosuje się wartość rezydualną w wysokości od 15 do 18 procent pierwotnej wartości nabycia brutto, w zależności od dostawcy. Bardzo lukratywna oferta. Warto jednak zwrócić uwagę na bardzo ważny z podatkowego punktu widzenia szczegół: fiskus ustalił znacznie wyższą wartość rezydualną dla e-roweru po trzech latach leasingu, która wynosi 40 proc. Różnica między tą wartością a faktycznie zapłaconą wartością rezydualną musi zostać opodatkowana przez kupującego jako świadczenie niepieniężne. Na szczęście leasingodawcy wkraczają tutaj na tę samą zasadę: biorą na siebie ten ciężar podatkowy i rozliczają się bezpośrednio z fiskusem, tak aby kupujący nie ponosił żadnych kosztów ani biurokracji – kupujący otrzyma od leasingodawcy pisemne zaświadczenie (pocztą elektroniczną), że różnica podatkowa została już uregulowana.
Ciekawym spostrzeżeniem jest to, że zaledwie rok temu poszczególni leasingodawcy ogłaszali oferty przejęcia za dziesięć procent pierwotnej ceny sprzedaży. W międzyczasie próg ten wzrósł do 15 procent - tutaj przeszkoda w postaci zróżnicowanego opodatkowania w połączeniu z bardzo niską ceną sprzedaży była prawdopodobnie zbyt wysoka.
Jeśli umowa leasingu musi zostać rozwiązana z nieprzewidzianych przyczyn, takich jak rozwiązanie stosunku pracy lub nawet śmierć, wszyscy leasingodawcy gwarantują teraz ochronę pracodawcy, która odpowiada specjalnemu prawu do rozwiązania umowy i odebrania pojazdu. Istnieją jednak różne okresy oczekiwania: na przykład w przypadku Eurorad lub Bikeleasing-Service ochrona ta obowiązuje od pierwszego dnia, w przypadku innych dopiero po sześciu miesiącach obowiązywania umowy.
Cechą szczególną jest urlop rodzicielski. Jeśli najemca chce skorzystać z urlopu rodzicielskiego, usługi świadczone przez leasingodawców różnią się i zalecamy zwrócenie uwagi na ten punkt, jeśli istnieje przewidywalna chęć posiadania dzieci. Na przykład w przypadku niektórych usługodawców ochrona zaczyna obowiązywać dopiero od siódmego miesiąca urlopu rodzicielskiego lub tylko przez maksymalnie dwa miesiące. Eurorad jest jednym z dostawców, który umożliwia korzystanie z roweru przez cały urlop rodzicielski (maksymalnie dwanaście miesięcy) – przy założeniu pełnych stawek leasingu.
Jak porównaliśmy?
Dla naszego porównania wysłaliśmy wszystkim dostawcom ustandaryzowany kwestionariusz. Zapytaliśmy o stawki leasingu i serwisu dla roweru o cenie sprzedaży 4.000 i 6.000 euro. Zapytano również o ubezpieczenie i usługi, a także podstawowe informacje, takie jak faktor leasingu lub czy wymagana jest prowizja od sprzedawcy specjalistycznego. Sprawdziliśmy informacje podane przez dostawców i porównaliśmy je z kalkulatorem leasingu, który wszyscy dostawcy oferują na swoich stronach internetowych.
Nie uwzględniliśmy (jeszcze) w tym porównaniu dostawców leasingu, których danych liczbowych nie mogliśmy zrozumieć, którzy odbiegali od informacji na ich własnej stronie internetowej lub działali na rynku bardzo krótko. Dodamy je w późniejszym terminie lub uwzględnimy w porównaniu na rok 2024.
Szczególną rolę odgrywa dostawca Rad im Dienst, który specjalizuje się w obsłudze pracowników sektora publicznego. Pracownicy sektora publicznego mogą u tego dostawcy znaleźć partnera, który lepiej poradzi sobie z oficjalnym językiem niemieckim: www.radimdienst.de Rad im Dienst nie pełni jednak wyłącznie tej roli; wszyscy inni dostawcy w naszym porównaniu mogą również korzystać z usług pracowników sektora publicznego.
Porównanie leasingu rowerów i e-rowerów 2023: Co jest ważne?
Porównaliśmy oferty dziewięciu liczących się leasingodawców w specjalistycznej branży rowerowej, patrząc zarówno na koszty, jak i na ich usługi. Porównywani dostawcy to: Bikeleasing Service, BusinessBike, Deutsche Dienstrad, Eurorad, Eleasa, JobRad, Kazenmaier, Lease a Bike i Mein Dienstrad. Zasadniczo żaden dostawca leasingu nie jest powiązany z konkretną marką roweru ani z samym e-rowerem; można wypożyczyć np. klasyczne rowery trekkingowe bez napędu elektrycznego. Minimalna cena wypożyczonego roweru wynosi 357 euro w Eurorad i wzrasta do 749 euro w Jobrad. Limity osiągają nowe szczyty, co wynika z astronomicznych cen, jakie są obecnie wymagane za najlepsze e-rowery. Eurorad i Lease a Bike ustalają tylko górną granicę ceny zakupu w wysokości 20.000 10.000 euro. Górne limity XNUMX XNUMX euro, podobnie jak w przypadku Eleasy, wydają się niemal spartańskie.
Należy jednak zaznaczyć, że niektórzy pracodawcy ustalają indywidualne maksymalne limity. Może się więc zdarzyć, że zostanie to wylosowane na przykład za 4.999 euro. Ma to na celu uniknięcie sytuacji, w której rowery są kupowane w przedziale cenowym nieproporcjonalnym do faktycznego wynagrodzenia pracownika.
W naszym porównaniu obliczyliśmy oferty dostawców - każdy za e-rower za 4.000 euro i 6.000 euro nowa cena. To o 30 procent więcej niż ceny w naszym porównaniu z 2022 r., ale podjęliśmy świadomą decyzję, aby to zrobić, ponieważ bardziej odpowiada rzeczywistym warunkom rynkowym.
Miesięczne koszty zawsze składają się z raty leasingowej, stawki ubezpieczenia oraz opłaty serwisowej; różni się to w zależności od pakietu. W naszym porównaniu obliczyliśmy w każdym przypadku najlepszy możliwy pakiet usług, ponieważ w praktyce jest on najczęściej rezerwowany u wszystkich dostawców iz naszego doświadczenia wynika, że ma to największy sens i jest zalecany.
Leasing Rowerów Elektrycznych 2023: Koszty miesięczne
W naszym porównaniu uwzględniliśmy również całkowitą cenę w okresie leasingu oraz cenę zakupu roweru na koniec okresu, co sumuje się do całkowitych kosztów użytkowania i późniejszego zakupu.
Leasing e-rowerów 2023: Całkowite koszty z przejęciem i bez (cena zakupu 4.000 euro)
Leasing e-rowerów 2023: Całkowite koszty z przejęciem i bez (cena zakupu 6.000 euro)
W naszym porównaniu nie uwzględniliśmy indywidualnych wymagań najemcy. Wiele czynników wpływa na rzeczywiste obciążenie netto, tak że wynik byłby inny dla prawie każdego pracownika: klasa podatkowa, kraj związkowy, zasiłki na dzieci, przynależność kościelna itp. Dlatego porównujemy usługodawców według rzeczywistych stawek, które są zaliczane do brutto wynagrodzenie. Należy to wziąć pod uwagę, patrząc na same liczby. Rzeczywiste obciążenie netto dla pracowników jest znacznie niższe – ale dla każdego jest inne.
Już po raz trzeci przeprowadzamy to porównanie dostawców e-rowerów. Można zauważyć, że korzyści serwisowe i ubezpieczeniowe wiodących dostawców są zbieżne. Jasne - jeśli dostawca przewodzi dobrą usługą, inni chcą iść za tym dobrym przykładem. W końcu pracownicy i najemcy korzystają z coraz lepszych usług. Ogólnie można powiedzieć, że leasing e-roweru z roku na rok staje się coraz bardziej atrakcyjny.
Gwarancja mobilności
Wszyscy dostawcy leasingu oferują tak zwaną gwarancję mobilności. Jak sama nazwa wskazuje, ma to na celu zagwarantowanie mobilności nawet w przypadku usterki lub kradzieży lub pokrycie ewentualnych kosztów następczych, takich jak nocleg. Usługi te różnią się znacznie w zależności od partnera leasingowego. Poniżej przedstawiamy przegląd usług poszczególnych dostawców. Nie możemy sprawdzić, czy, jak szybko i jak niebiurokratycznie dane usługi są faktycznie świadczone w przypadku szkody - ale bardzo dobrze nadają się jako przewodnik do oceny usług dostawcy.
- Transport niesprawnych e-rowerów do najbliższego warsztatu, miejsca docelowego lub domu do maksymalnej kwoty 150 EUR; z własnym transportem maks. 50 €;
- Rower zastępczy na maksymalnie 14 dni do stawki dziennej 25 euro
- Ogólnoeuropejska ochrona
- 24-godzinna infolinia
- Usługa odbioru wraz z osobą towarzyszącą
- pomoc drogowa
- Usługi holownicze
- rower do wymiany
- Transport niesprawnych e-rowerów do najbliższego warsztatu, miejsca docelowego lub domu do maksymalnej kwoty 150 EUR; z własnym transportem maks. 50 €
- Dalsza i powrotna podróż
- Transport powrotny roweru
- 24-godzinny pogotowie ratunkowe
- Mobilna pomoc drogowa w całych Niemczech i poza UE
- Holowanie po awarii lub wypadku
- powrót lub dalsza podróż
- rower do wymiany
- Pokrycie kosztów zakwaterowania
- Transport zwrotny roweru serwisowego
- odzysk
- Złomowanie rowerów/transport bagażu
- gotówka awaryjna
Usługa mobilności jest dostępna 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu.
- Koszty transportu powrotnego do miejsca wyjazdu w przypadku utraty bezpieczeństwa pracy do 150 € rocznie
- Koszt wypożyczenia roweru na maksymalnie 3 dni. Maksymalnie 15 € dziennie, maksymalnie 90 € rocznie
- Ogólnoeuropejska ochrona
- 24-godzinny serwis
- odholować
- Dalsza lub powrotna podróż
- koszty zakwaterowania
- pomoc drogowa
- odzysk
- rower do wymiany
- Transport powrotny roweru
- gotówka awaryjna
- 24-godzinny pogotowie ratunkowe
- Mobilna pomoc drogowa w całych Niemczech i poza UE
- Holowanie po awarii lub wypadku
- Powrót lub dalsza podróż/rower zastępczy
Inne usługi dodatkowe z odległości do 10 km od miejsca stałego zamieszkania, w tym:
- Ubezpieczenie do 500 € na dalszą podróż lub podróż powrotną
- Pokrycie kosztów zakwaterowania do 80 € za dobę
- Rower zastępczy za maksymalnie 25 € dziennie/maks. 14 dni
- Transport powrotny roweru
- odzysk
- Złomowanie rowerów/transport bagażu
- gotówka awaryjna
- Całodobowa infolinia do mediacji warsztatowej
- Pomoc drogowa/holowanie i zorganizowanie powrotu do miejsca startu
- Koszty wypożyczenia roweru lub koszty zakwaterowania. Maksymalnie trzy dni i/lub 150 € na roszczenie
- brak limitu zdarzeń związanych ze szkodami w ciągu roku
- Infolinia 24/7
- pomoc drogowa
- Usługi holownicze
- odzysk
- rower do wymiany
- Dalsza i powrotna podróż
- Pokrycie kosztów zakwaterowania
- Transport powrotny roweru
- gotówka awaryjna
- Usługa odbioru dwukołowca: transport uszkodzonego e-roweru do najbliższego warsztatu; tylko w Niemczech i Austrii
- Transport powrotny z rowerem, również dla drugiej osoby
- Wypożyczenie roweru kosztuje do 50 euro
- Nocleg kosztuje do 100 euro
Podsumowanie Porównanie leasingu e-rowerów 2023: szczyt coraz bliżej; najlepszy ogólny pakiet nadal w Eurorad
Ponieważ różnice w miesięcznych stawkach leasingowych wynoszą zaledwie kilka euro lub nawet centów, cenę całkowitą oceniamy jako całość, gdy e-rower zostanie ostatecznie przekazany. Jest to najniższa cena dla obu klas cenowych u operatora Eurorad. W porównaniu z „najdroższym” dostawcą, BusinessBike, rower za 4.000 euro to aż 410 euro różnicy.
W porównaniu z liderem branży Jobradem nadal istnieje premia w wysokości dobrych 230 euro. Jeśli chodzi o usługi, oferta dostawców różni się pod względem zwrotu kosztów zużycia i momentu, w którym zaczyna obowiązywać - warto tutaj spojrzeć na drobny druk. Jeśli chodzi o limitowanie usług, tylko czterech dostawców oferuje usługę bez ograniczeń: Eurorad, Lease a Bike, Deutsche Dienstrad i Mein Dienstrad. Negatywnie wyróżniają się tutaj Jobrad i Kazenmaier, gdzie naprawy eksploatacyjne są ograniczone do 420 euro przez okres trzech lat. W przypadku Eleasa (714 euro), BusinessBike (900 euro) i Bikeleasing Service (714 euro) limity te są wyższe, ale nieco psują ogólne wrażenie.
Porównanie leasingu e-rowerów 2023: Przegląd zwrotu kosztów zużycia
zwrot | zakrywanie | nadmiar | |
---|---|---|---|
Usługa leasingu rowerów | z 1. dzień | 238 € brutto (pa) przy cenie zakupu do 5.000 € 297 EUR brutto (pa) przy cenie zakupu od 5.001 10.000 EUR do XNUMX XNUMX EUR 357 EUR brutto (pa) przy cenie zakupu od 10.001 15.000 EUR do XNUMX XNUMX EUR | Keine |
biznesowy rower | z 1. dzień | Całkowity kredyt w wysokości 900 EUR na naprawy eksploatacyjne | Keine |
Niemiecki motocykl serwisowy | z 1. dzień | Keine | Keine |
Eleaza | z 1. dzień | 714 € brutto | Keine |
Koło euro | z 1. dzień | Keine | Keine |
Koło pracy | z 7. miesiąc | 420 € brutto (zużycie + przeglądy) | Keine |
Kazenmaiera | z 1. dzień | 420 € brutto (materiał + koszty robocizny) | Keine |
Wypożycz rower | z 1. dzień | Keine | Keine |
mój serwisowy rower | najpóźniej od 4 miesiąca | Keine | Keine |
Nawiasem mówiąc, u żadnego dostawcy nie ma już limitu drobnych szkód – z wyjątkiem jednego. Oznacza to, że nawet przy rzekomych drobiazgach nie musisz obawiać się wybrania zalecanej wycieczki do specjalistycznego warsztatu. Niestety, Jobrad jest nietypowy, ponieważ firma trzyma się limitu drobnych szkód w wysokości 60 euro. Naszym zdaniem może to stanowić deficyt bezpieczeństwa, ponieważ uniemożliwi niektórym motocyklistom wizytę w specjalistycznym warsztacie, co jest ryzykiem, którego można uniknąć. To powinno zaalarmować także pracodawców, którzy zgodnie z przepisami o zapobieganiu wypadkom (UVV) mają obowiązek dbać o to, aby ich pracownicy zawsze jeździli na doskonale serwisowanych rowerach.
Porównanie leasingu e-rowerów 2023: Zestawienie usług i cen
Opłata miesięczna | cena całkowita przy zakupie | zużycie zaślepki | ||
---|---|---|---|---|
Usługa leasingu rowerów | 198,19 Euro | 8.042,40 Euro | 297 Euro | kalkulator leasingu |
biznesowy rower | 201,40 Euro | 8.157,96 Euro | 900 Euro | kalkulator leasingu |
Niemiecki motocykl serwisowy | 190,51 Euro | 7614,66 Euro | Keine | kalkulator leasingu |
Eleaza | 198,69 Euro | 7959,45 Euro | 714 Euro | kalkulator leasingu |
Koło euro | 188,85 Euro | 7.605,32 Euro | nie | kalkulator leasingu |
JobRad | 196,56 Euro | 7983,72 Euro | 420 Euro | kalkulator leasingu |
Kazenmaiera | 194,03 Euro | 7842,22 Euro | 420 Euro | kalkulator leasingu |
Wypożycz rower | 192,72 Euro | 7845,48 Euro | nie | kalkulator leasingu |
mój serwisowy rower | 194,13 Euro | 7.744,98 Euro | nie | kalkulator leasingu |
Przykłady obliczeń dla ceny zakupu 6.000 euro. Rzeczywiste kwoty stosowane do wynagrodzenia brutto. Efektywne obciążenie netto pracownika jest znacznie niższe i zależy od indywidualnych czynników, takich jak klasa podatkowa, kraj związkowy, zasiłek na dziecko, przynależność kościelna itp.
Specjalistyczny sprzedawca jako godny zaufania partner staje się coraz ważniejszy
Nasze porównanie leasingu rowerów i e-rowerów po raz kolejny pokazuje, że diabeł tkwi w szczegółach. Pod względem ceny różnice między ofertami są niewielkie; niemniej jednak pod koniec okresu obowiązywania umowy i przy przekazaniu roweru różnica może wynosić kilkaset euro. Zdecydowana większość dealerów specjalistycznych jest obecnie partnerami kilku dostawców leasingu. Tutaj ponownie ważne jest, aby móc zaufać dealerowi. Powinien złożyć najlepszą i najbardziej odpowiednią ofertę, a nie polegać na dostawcy leasingu, który może zostać przetworzony online najszybciej i przy jak najmniejszej liczbie kliknięć. Jednak przykład Jobrada pokazuje, że dzieje się tak zbyt często. Największy dostawca rowerów w Niemczech, który czuje się jak w domu z każdym specjalistycznym sprzedawcą i ma umowy ramowe z wieloma dużymi pracodawcami, nie oferuje ani najlepszych usług, ani najbardziej atrakcyjnej finansowo oferty. Pod względem wydajności Eurorad ogólnie wypada najlepiej. Dostawca i partner około 1.000 specjalistycznych dealerów ZEG oferuje najbardziej kompleksowe ubezpieczenie bez limitów i odliczeń, a także bardzo dobre usługi.
Ponieważ pracodawcy też muszą uważać na to, jakiego partnera leasingowego pozyskują dla swoich pracowników, warto przyjrzeć się bliżej wszystkim decydentom.
Schreibe einen Kommentar