Stojaki rowerowe: Czy to w drodze na wakacje, czy po prostu do miejsca rozpoczęcia wycieczki rowerowej - bez transportu rowerów samochodem zwykle nie jest to możliwe. Często wybieraną metodą jest bagażnik rowerowy; czy to dlatego, że samochód jest za mały, czy też rowery są po prostu za duże. Większość rowerów elektrycznych jest taka: przy wadze ponad 25 kilogramów trudno je wepchnąć do kombi od tyłu, nie mówiąc już o ich wymiarach. Muszą więc znajdować się na zewnątrz samochodu – i istnieją różne opcje: bagażniki dachowe, bagażniki na hak i bagażniki na tylną klapę.
Najprostszą opcją jest oczywiście zdjęcie kół i włożenie roweru do bagażnika - nie ma problemu, jeśli podróżujesz z rowerem wyścigowym i niewielkim bagażem. W przypadku rowerów górskich dostępny jest pick-up, w którym przednie koło i widelec zwisają luźno nad tylną klapą, a jeśli masz vana, możesz ułatwić sobie życie. Ale jeśli chodzi o dłuższe dystanse, wycieczki z bagażem i e-rowery, trzeba wymyślić coś innego – i tu w grę wchodzą stojaki rowerowe.
bagażnik dachowy
Przewożenie dodatkowego bagażu i ładunków na dachu samochodu jest właściwie logicznym wyborem, zwłaszcza że wiele współczesnych samochodów jest wyposażonych w relingi dachowe, do których można przymocować belki poprzeczne. Te z kolei mieszczą mocowania do rowerów. Czasami widzisz całą rodzinną flotę z czterema rowerami na dachu samochodu. Liczba rowerów, które można przewieźć, zależy nie tylko od indywidualnego systemu bagażnika rowerowego, ale także od obciążenia dachu, które w zależności od modelu pojazdu wynosi od 50 do 100 kilogramów. Zasadniczo rowery elektryczne można przewozić również na dachu; jednak często trudność polega na podniesieniu ich na nośnik. Istnieją dwa różne systemy mocowania: albo zdejmuje się przednie koło, a widelec mocuje się do bloku nośnego na hakach, albo wysięgnik z pazurem mocującym mocuje ramę, podczas gdy koła są mocowane za pomocą pasków blokujących.
Belki dachowe są już dostępne w bardzo niskich cenach, nie zapominając o koszcie belek poprzecznych. Praktyczne jest to, że rowery na dachu nie ograniczają widoku do tyłu i nie trzeba przyzwyczajać się do manewrowania. Bagażnik lub tylną klapę można otworzyć jak zwykle. Z drugiej strony zawsze trzeba mieć na uwadze obciążenie dachu – żeby nie wpaść na pomysł wjechania do garażu. Rowery i e-rowery są pełne na wietrze na dachu, co może zwiększyć zużycie paliwa nawet o 40%. Podczas deszczu woda może dostać się do niedostatecznie uszczelnionych łożysk itp.; Elementy, takie jak bateria i wyświetlacz, należy zdemontować i zakryć styki elektryczne.
nośnik sprzęgła
Jeśli posiadasz samochód z hakiem do przyczepy, nie musisz się dwa razy zastanawiać - bagażnik mocowany na głowicę kulową ma wiele zalet i jest pierwszym wyborem w szczególności dla rowerów elektrycznych. Zacznijmy od montażu: Bagażnik umieszczamy na kuli, ustawiamy i zaciskamy, potem wystarczy podłączyć wtyczkę do dodatkowych świateł i rowery można ładować.
Oczywiście jest jeszcze kilka rzeczy do rozważenia: Przede wszystkim ważne jest tak zwane obciążenie pionowe, które wskazuje, ile masy można przewieźć na sprzęgu. Może to być mniej niż 50 kilogramów dla małych samochodów i ponad 100 kilogramów dla dużych samochodów. Obciążenie pionowe jest ważnym parametrem, zwłaszcza podczas transportu e-rowerów, jak pokazuje poniższy przykład: Dwa e-rowery z wyjętymi akumulatorami ważą około 50 kilogramów, plus waga bagażnika, który zwykle wynosi nieco poniżej 15 do ponad 20 kilogramów 65 do 70 kilogramów, co odpowiada pionowemu obciążeniu samochodu średniej klasy. Należy również zwrócić uwagę na to, jak ciężkie mogą być obciążenia poszczególnych boisk, przy czym tutaj regułą jest 30 kilogramów.
Oczywiście praktyczne jest to, że nie trzeba bardzo wysoko podnosić roweru lub e-roweru; są nawet rampy dla niektórych bagażników na rowery, co jeszcze bardziej ułatwia sprawę. Optymalne są bagażniki tylne, które można złożyć do tyłu nawet po załadowaniu, dzięki czemu można otworzyć klapę bagażnika lub tylną klapę.
Dzięki niewielkiej masie uchwyty na hak są mniej krytyczne podczas jazdy niż bagażniki dachowe; podczas jazdy w deszczu należy zauważyć, że rowery są „ciągle oblewane” za samochodem. Dodatkowe zużycie paliwa jest znacznie niższe niż w przypadku bagażnika dachowego i powinno wynosić od 15 do 20%. Należy również zauważyć, że rowery mogą wystawać na boki na kilka centymetrów, w zależności od szerokości pojazdu. Wysokiej jakości uchwyt sprzęgła kosztuje od 400 do 1.000 euro, modele z czujnikami parkowania są droższe o około 100 euro. Doposażenie w hak holowniczy kosztuje tyle samo - więc jeśli go nie masz, możesz znaleźć łaskę w trzecim wariancie transportu roweru.
bagażnik na tylną klapę
Tylny bagażnik ma sens z jednej strony, jeśli nie ma relingów dachowych ani haka holowniczego, z drugiej strony w przypadku niektórych pojazdów, takich jak VW T6, który jest bardzo popularny w kręgach kamperów. Szczególnie do tego modelu dostępne są szczególnie solidne bagażniki, które nadają się również do rowerów elektrycznych o wadze do 60 kilogramów. Te bagażniki są mocowane za pomocą pazurów mocujących, które są zaczepione do tylnej klapy, przy czym należy uważać, aby montaż nie został uszkodzony. Zwykle można przewieźć od dwóch do trzech rowerów, każdy o wadze 15 kilogramów, ale są też modele, które można załadować dwukrotnie 25 kilogramami i dlatego nadają się do rowerów elektrycznych. Szczególnie interesujące dla użytkowników e-rowerów są bagażniki klapowe z „niskopodwoziowymi”, w których podnoszenie roweru jest znacznie mniejsze. Takie systemy mają wtedy również tylne światła i dlatego są znacznie droższe.
W przypadku standardowego bagażnika na klapę rowery są mocowane tak wysoko, że tylne światła i tablice rejestracyjne nie są zasłonięte. Rowery wystają więc znacznie ponad dach pojazdu, co zgodnie z oczekiwaniami zwiększa zużycie. Jeśli bagażnik jest załadowany, klapy tylnej nie można już otworzyć ze względu na dodatkowy ciężar, który należy wziąć pod uwagę podczas pakowania.
Zwłaszcza w porównaniu z bagażnikiem sprzęgającym, bagażnik na tylną klapę jest interesującą alternatywą; z cenami około 500 euro za wysokiej jakości standardowy model, jest również stosunkowo tani. Należy uważać na modele obsługiwane na tylnej szybie; podczas ładowania rowerów upewnij się, że żadne wystające części nie przeszkadzają wycieraczce tylnej szyby. Również w przypadku tego systemu nośnego wymagana jest ostrożność podczas manewrowania.
Mocowanie za pomocą pasków blokujących i pazurów mocujących
Rowery są zawsze mocowane do bagażnika na tej samej zasadzie. Rower jest umieszczony na szynie, a koła zabezpieczone paskami blokującymi; ponadto pazur mocujący mocuje ramę. Jeśli chcesz przewozić rowery górskie i e-SUV-y, upewnij się, że szyny są wystarczająco szerokie i głębokie, aby mocno trzymać koła; paski mocujące muszą być również wystarczająco długie. Pazury mocujące muszą być na tyle elastyczne, aby można je było przymocować do różnych części ramy - na przykład e-rower z niskim przekrokiem i zintegrowanym akumulatorem można zamocować tylko do rury podsiodłowej. Pazury mocujące powinny być zamykane, aby zmniejszyć ryzyko kradzieży, przynajmniej w przypadku krótszych postojów (obszar obsługi autostrady); Jeśli chcesz przewieźć rower z karbonową ramą, upewnij się, że obejma nie jest uszkodzona, czyli nie jest za ciasna. Jeżeli przewożone są dwa lub więcej rowerów, należy zwrócić uwagę na zachowanie odpowiedniej odległości między nimi, aby podczas jazdy nie ocierały się o siebie. Wszelkie punkty kontaktowe powinny być dobrze wyściełane.
Jeśli znalazłeś i zainstalowałeś odpowiedni bagażnik na rowery oraz bezpiecznie zamocowałeś swoje rowery lub rowery elektryczne, naprawdę nie możesz zrobić nic złego. Teraz to tylko kwestia przyzwyczajenia się do jazdy z dodatkowym bagażem, co oznacza przede wszystkim przyszłościowy styl jazdy i wolniejsze tempo, zwłaszcza na zakrętach - i oczywiście trzymanie się zalecanej prędkości na autostradzie. W drodze do miejsca rozpoczęcia całodniowej wycieczki lub na wakacjach i tak nie należy się spieszyć...
Wszystko, co musisz wiedzieć o odpowiednim bagażniku rowerowym na następne wakacje na rowerze, znajdziesz tutaj:
Dziesięć wskazówek od profesjonalistów: Jak przygotować się do wakacji na rowerze elektrycznym?
Wakacje z e-rowerem lub rowerem: Lato może i jest już od dawna, ale wciąż jest dość długie. W różnych krajach związkowych właśnie rozpoczynają się długie wakacje, a ci, którzy nie muszą podróżować, gdy nie ma szkoły, często i tak czekają na łagodne wrześniowe dni. Do tego czasu jest jeszcze wystarczająco dużo czasu, aby [...]
Schreibe einen Kommentar