Nowości produktowe / E-MTB: Huk od Orbea! Dzięki Orbea Rise H Hiszpanie prezentują aluminiową wersję swojego wszechstronnego, przekonującego Light E-MTB Rise o niezwykłej porze roku. Oprócz materiału ramy, Rise H ma również większą baterię, a także nieco większą wagę i znacznie niższą cenę.
Nie ma wątpliwości - Orbea Rise jest nadal jednym z najbardziej ekscytujących E-MTB na rynku. Jeśli szukasz lekkiego E-MTB, nie możesz ominąć baskijskiego roweru, który został zaprezentowany w zeszłym roku. W naszym teście porównawczym W zeszłym sezonie Rise był jednym z ulubieńców testerów - ale smukły rower z włókna węglowego miał jedną istotną wadę: cenę. Mając ponad 6.000 euro za model podstawowy, musisz sięgnąć głęboko do kieszeni w poszukiwaniu eleganckiego e-MTB. Orbea zdaje sobie z tego sprawę i dlatego rozszerza teraz gamę rowerów o Orbea Rise H: wariant z aluminiową ramą, który jest nie tylko tańszy niż odpowiednik z włókna węglowego, ale ma również większą baterię. Pozostałe kluczowe dane pozostają takie same: od geometrii do Shimano EP60 RS zdławionego do 8 Nm.
Orbea Rise H: W skrócie
Materiał ramy: aluminium
Skok zawieszenia: 140mm tył / 140 lub 150mm przód
Silnik: Shimano EP8 RS (60 Nm)
Akku: 540 Wh (zintegrowany na stałe) | Przedłużacz zasięgu 252 Wh
rozmiar koła: 29 cali
Waga: od 19 kg
Cena: od EUR 4.999
Wizualnie i technicznie super rama
Okay, pokaż ręce, jeśli zauważyłbyś różnicę w stosunku do modelu karbonowego, patrząc na Orbea Rise H. Nikt? Nic dziwnego: te dwie ramy trudno odróżnić od siebie nawet przy bliższym przyjrzeniu się. Słusznie, Orbea opowiedział anegdotę podczas prezentacji roweru: W przeszłości podczas jazdy próbnej lub fotografowania nowych motocykli zawsze trzeba było bardzo się starać, aby ukryć je przed opinią publiczną, ale w przypadku Orbea Rise H tak nie było. niezbędny. Żaden inny motocyklista nie zauważył, że rama nie jest karbonowa. Głównym tego powodem są elegancko wygładzone spawy na prawie całej ramie, która poza wyglądem ma również wiele do zaoferowania: przy wadze 3,4 kg jest tylko o 1.100 g cięższa niż jej siostrzany model z włókna węglowego.
Oprócz materiału ramy i jej wagi, Rise i Rise H są podobne pod względem ramy jak identyczne bliźniaki: w przypadku Orbea Rise H masz również 140 mm skoku sprężyny z tyłu, typową sportowo-progresywną kinematykę tylnego trójkąta , koła 29er i geometria do ostatniego milimetra. Po co zmieniać coś, co tak dobrze działa i w tak krótkim czasie zyskało tylu fanów?
Wzrost geometrii Orbea (140 mm)
S | M | L | XL | |
---|---|---|---|---|
rura podsiodłowa (w mm) | 381 | 419 | 457 | 508 |
Pozioma rura górna (w mm) | 565 | 592 | 619 | 649 |
główka ramy (w mm) | 95 | 105 | 120 | 140 |
tylny trójkąt (w mm) | 445 | 445 | 445 | 445 |
Wysokość suportu (w mm) | 336 | 336 | 336 | 336 |
Spadek BB (mm) | 35 | 35 | 35 | 35 |
Rozstaw osi (w mm) | 1180 | 1205 | 1229 | 1255 |
Kąt skrętu (w °) | 66 | 66 | 66 | 66 |
Kąt siedziska (w °) | 77 | 77 | 77 | 77 |
Zasięg (mm) | 425 | 450 | 474 | 500 |
Stosy (mm) | 604 | 613 | 627 | 646 |
Jak już pokazuje tabela geometrii: Rise H będzie ponownie dostępny z 140 mm lub 150 mm z przodu. Jednak wymiary są takie, jakich byśmy oczekiwali od nowoczesnego roweru na szlaki. Niezbyt ekstremalny, co powinno również ułatwić nowicjuszom wejście do świata (E-)MTB na Rise (H), ale wciąż tak progresywny, że rower zapewnia bezpieczeństwo, a czasem naprawi błąd podczas jazdy.
Shimano EP8 RS teraz z akumulatorem 540 Wh
Tak więc, chociaż na zewnątrz prawie żadnych zmian, w dolnej rurze jest dość duża (lub szczupła?) niespodzianka: akumulator ma teraz imponującą pojemność 540 Wh. To imponujące 180 Wh więcej niż Carbon Rise - pomimo tej samej średnicy rury! Jest to możliwe dzięki akumulatorowi, który został zoptymalizowany do ostatniego milimetra i wypełnia całą pustą przestrzeń w dolnej rurze. Oczywiście oznacza to również, że nie można go usunąć również tutaj, co nie powinno nikogo dziwić, biorąc pod uwagę wymiary. Dzięki wadze 2,7 kg jest również wyjątkowo lekki - dla porównania: Bosch Powertube 500 waży dobre 200 g więcej pomimo mniejszej pojemności. Opcja przedłużacza zasięgu z 252 Wh jest również dostępna w Orbea Rise H: Daje to miłośnikom zasięgu łącznie prawie 800 Wh!
W porównaniu do wariantu 360 Wh dobrze znanego Orbea Rise, dodatkowa pojemność oczywiście waży - właściwie jedna z wielkich zalet Rise, nawet z aluminiową ramą. Można się zastanawiać, dlaczego Orbea akceptuje ten dodatkowy ciężar. W rozmowie prasowej przed prezentacją roweru Hiszpanie wyjaśnili, że Rise H miał przemawiać do szerszej rzeszy e-rowerzystów górskich. Podczas gdy dobrze znany Rise opierał się na modułowym systemie baterii składającym się ze zintegrowanej baterii o pojemności 360 Wh na krótsze wycieczki i przedłużacza zasięgu na jednodniowe wycieczki, Rise H jest kompromisem. Dzięki wbudowanemu akumulatorowi o pojemności 540 Wh w połączeniu z ekonomicznym silnikiem EP8 RS możesz z łatwością przejść całodniową wycieczkę; Ci, którzy dużo podróżują w trybie doładowania lub pokonują jedną alpejską przełęcz po drugiej, mogą następnie doposażyć przedłużacz zasięgu. Nawiasem mówiąc, Orbea określa zasięg ok. 2.000 hm w trybie trail dla akumulatora 540 Wh dla Rise H. Ci, którzy jeżdżą w Eco, powinni sobie poradzić nawet z 3.500 hm.
Orbea nie zmienia jednak ogólnej koncepcji napędu ze względu na większą baterię. W przypadku EP8 RS nadal używana jest specjalnie dostosowana, dławiona wersja dobrze znanego silnika E-MTB. Opierają się na naturalnym wsparciu zamiast na nieokiełznanej mocy - choć 60 Nm napędu spokojnie wystarczy nawet na naprawdę strome podjazdy, co wiemy z testu poprzednika. Jeśli chodzi o łączność, użytkownicy Garmina mogą liczyć na specjalnie opracowaną aplikację w sklepie IQ Store, która wyświetla informacje o jeździe na komputerze rowerowym lub zegarku Garmin.
Orbea Rise H Aluminium: modele i poziomy wyposażenia
Jeśli chodzi o wyposażenie, Rise H – jak go znacie z Orbea – ma sporo opcji. Każdy z trzech dostępnych podstawowych wariantów można dostosować za pomocą programu MyO. Masz więc wybór między różnymi widelcami i dlatego możesz bardzo dobrze dostosować rower do własnego obszaru użytkowania. To samo dotyczy hamulców, gdzie można wybierać pomiędzy różnymi układami cztero- i dwutłokowymi, czy też opon. Jeśli chcesz sam się rozejrzeć i zobaczyć możliwe dopłaty za różne komponenty, na stronie Hiszpanów znajdziesz to, czego szukasz. W przeciwieństwie do modelu karbonowego nie ma jednak możliwości regulacji koloru ramy.
Trzy podstawowe warianty zaczynają się od atrakcyjnej ceny 4.999 euro za model podstawowy, który jest wyposażony w podwozie Marzocchi lub Fox, 12-biegowe przerzutki Shimano i 4-tłoczkowe hamulce bezpośrednio gotowe do jazdy po szlaku. Topowy model jest wyposażony w najlepsze komponenty pomimo „tylko” 6.799 euro - jeśli Fox 34 z przodu to za mało, MyO może również zainstalować 36.
Orbea podaje wagę 19 kg dla topowego modelu i 20 kg dla pozostałych dwóch wariantów wyposażenia - każdy w rozmiarze ramy M. Nasz testowy rower (relacja z jazdy poniżej!) odpowiada wariantowi H10, ale z Foxem 36 z przodu, i waży w rozmiarze ramy L 20,1 kg
Silnik: Shimano EP8RS
Akku: Orbea RS 540Wh
Widelec: Bombowiec Marzocchi Z2 140mm
Niemy: Wydajność DPS Fox Float
Okrążenie: Shimano Deore/SLX 12-rzędowa
hamulce: Shimano M410 203/180mm
wirniki: Race Face AR 30c
opony: Maxxis Dissektor 2,4″ Exo / Maxxis Rekon 2,4″ Exo+
Waga: ok 20kg
Cena: € 4.999
Silnik: Shimano EP8RS
Akku: Orbea RS 540Wh
Widelec: Fox 36 Performance 150mm
Niemy: Wydajność Fox Float X
Okrążenie: Shimano SLX/XT 12-rzędowa
hamulce: Shimano M6100 203/180mm
wirniki: Race Face AR 30c
opony: Maxxis Dissektor 2,4″ Exo / Maxxis Rekon 2,4″ Exo+
Waga: ok 20kg
Cena: € 5.799
Silnik: Shimano EP8RS
Akku: Orbea RS 540Wh
Widelec: Fox 34 Fabryczne dopasowanie 4 150 mm
Niemy: Fabryka Fox Float DPS
Okrążenie: Shimano XT 12-rzędowa
hamulce: Shimano XT M8100 203/180mm
wirniki: Turbina Race Face R30
opony: Maxxis Dissektor 2,4″ Exo / Maxxis Rekon 2,4″ Exo+
Waga: ok. 19 kg
Cena: € 6.799
Wydaje się, że dzięki Orbea Rise H Hiszpanom udało się to, o co cała branża walczyła od jakiegoś czasu: lekki E-MTB dla mas! Pod względem ceny plasuje się w górnej połowie stawki, ale waży dobre pięć kilogramów mniej – szacunek! Nasze przypuszczenia powinny się potwierdzić, a Rise H równie dobrze powinien błyszczeć w praktyce jak model karbonowy, to Orbea powinien był ustawić poprzeczkę dość wysoko na nadchodzący sezon.
Najlepsze na koniec: jeśli chodzi o dostępność, która w dzisiejszych czasach jest tak trudnym tematem, jest dobra wiadomość - Orbea Rise H jest już dostępny u dealerów, można go przetestować i kupić - świetnie!
Schreibe einen Kommentar