Test: Specjalny model Stadlera KTM Macina Ultimate Pro austriackiego producenta rowerów oferuje oprócz mocnego napędu elektrycznego wiele wysokiej jakości i dobrze dobranych komponentów. Jako sportowy rower trekkingowy robi dobre wrażenie w teście - zwłaszcza, że komfort również jest odpowiedni.
KTM był jednym z pierwszych producentów rowerów, który wprowadził napędy elektryczne do rowerów górskich, otwierając w ten sposób nowe możliwości. Logiczne wydaje się więc, aby teraz zrobić to na odwrót i zamontować najmocniejszy silnik Bosch, dostosowany do MTB, na rowerach trekkingowych – co oczywiście jest obecnie prawie de rigueur. W końcu jednostka Performance CX o wyjątkowo wysokim momencie obrotowym jest pomocna także w życiu codziennym i na wycieczkach: Ruszając na światłach, w ciągu kilku sekund osiągasz stałą prędkość i odjeżdżasz od wszystkich, a podróżując z bagażem, jazda zapewnia lekki postęp z dużą częstotliwością pedałowania, szczególnie pod górę. W końcu nie musisz płacić za fenomenalne przyspieszenie: z największą baterią Bosch - aż 625 watogodzin - zasięg mieści się w trzycyfrowym zakresie kilometrów; Silniki specjalisty w dziedzinie elektroniki i tak stały się bardziej kompaktowe i lżejsze. Oczywiście niekoniecznie ciszej: dźwięk pracy znany z Boscha towarzyszy również energicznej jeździe KTM, dopóki nie zostanie zagłuszony przez czołowy wiatr wiejący z prędkości około 20 km/h.
W dzisiejszych czasach, jeśli chodzi o atrakcyjne opakowanie napędu elektrycznego, nie ma możliwości obejścia zintegrowanego akumulatora. Macina Ultimate Pro ma również typową dolną rurę o dużej objętości, w której Austriacy dostosowali wyjmowanie akumulatora do kształtu ramy: w ramie jednorurowej magazyn energii jest wyjmowany od góry; w przypadku ramek trapezowych i rombowych klapa znajduje się na spodzie tuby.
KTM Macina Ultimate Pro – w skrócie
- Materiał ramy: aluminium
- Warianty ramek: Przejście, trapez, mężczyźni
- rozmiar koła: 28 cali
- Napęd: Bosch Performance CX, 85 Nm
- Akku: Bosch PowerTube 625
- Pokaz: Bosch Intuvia
Wyraźne kształty dzięki baterii Intube
Wyraźne kształty dzięki akumulatorowi Intube korzystają również z pełnego wewnętrznego poprowadzenia wszystkich kabli i przewodów. Kable elektryczne, linka przerzutki i przewód hamulcowy znikają z kierownicy w przedniej części główki ramy; dwa ostatnie wystają z tylnych widełek tuż obok. To, co ładnie wygląda, jest również praktyczne podczas czyszczenia, a dzięki tylnej przerzutce „XT Shadow+” firmy Shimano linka przerzutki jest dobrze dopasowana i dzięki temu jest chroniona przed zahaczeniem.
Tylna przerzutka obsługuje dziesięć zębatek o rozstawie 11-36 zębów, a w wieku jedenastu i dwunastu rzędów można by pomyśleć, że KTM nie jest tutaj na czasie. Jednak ze względu na mocny napęd nie potrzebujesz dokładniejszego lub szerszego przełożenia: nawet przy dwucyfrowym wzniesieniu nie musisz używać największej zębatki; uczucie potrzeby ściślejszej gradacji, aby kadencja pozostała bardziej stała, również nigdy się nie pojawia. Dziesięciobiegowa zmiana biegów może być obsługiwana w zabawny sposób dzięki podwójnym przyciskom i działa z absolutną precyzją, co dotyczy również obowiązkowych hamulców tarczowych. O niezawodności obecnych systemów świadczy fakt, że KTM (podobnie jak wielu innych dostawców) instaluje jeden z najtańszych układów hamulcowych na rynku. Niezła decyzja, zwłaszcza że Shimano BR-MT200 jest dobrze dopasowany do typowych wymagań zwykłych rowerzystów w zakresie sterowności i brań. Nie jest więc tak ostro, że przednie koło ślizga się przy nagłym hamowaniu.
Przyjemne i wygodne zawieszenie
Zawieszenie KTM jest również bardzo przyjemne w życiu codziennym jak i na wycieczkach. Stosownie do ceny prawie 3.500 euro producent montuje widelec z zawieszeniem pneumatycznym, który przy 63 mm nie jest specjalnie długim skokiem, ale można go bardzo miękko regulować. Więc już reaguje na małe wstrząsy; a ponieważ praktycznie nigdy nie jeździsz na rowerze elektrycznym w siodełku, nie musisz się martwić o podskakiwanie. Widelec Suntour jest uzupełniony o równoległobok, który jest również miękki i responsywny, którego mechanika jest ukryta pod neoprenową osłoną. To najlepszy system do codziennych rowerów, tym bardziej, że odległość między siodełkiem a pedałami nie zmienia się podczas kompresji.
Dobrze wyposażony do każdego celu
Macina Ultimate Pro sprawdziła się również pod wszystkimi innymi względami. Kształt kierownicy jest wygodny, a dzięki uchwytom i końcówkom kierownicy Ergon możesz oprzeć ręce w różnych pozycjach; Boczne kieszenie można zawiesić na bagażniku i-Rack, a także zamontować specjalne akcesoria systemowe. System oświetlenia ma również coś dobrego do zaoferowania: reflektor o natężeniu 70 luksów wnosi dużo światła na drogę.
KTM udostępnia Macinę Ultimate Pro w tej konfiguracji jako ekskluzywny model specjalny dla jednośladów Stadler, dostępny w 21 oddziałach głównego dostawcy w całym kraju, a sumując szczegóły wyposażenia jest to zdecydowanie ciekawy model. W porównaniu do pedeleków o podobnej cenie, KTM jest polecany właśnie ze względu na widelec z zawieszeniem pneumatycznym - wraz ze wspornikiem równoległoboku zapewnia przewagę pod względem komfortu w porównaniu z wieloma innymi rowerami e-trekkingowymi; Więc jeśli chcesz zainwestować około trzech i pół tysiąca euro, powinieneś przyjrzeć się bliżej.
Reinharda Gaedickego mówią
Mam KTM ,,biały 28er, ale kłócę się z uchwytem na butelkę. Uderzam stopą za każdym razem, gdy się wspinam. Więc ponownie zdjąłem tę część.