Jazda na rowerze: Statystyki są raczej rzadkie w kolarstwie. Ale patrząc wstecz na cały sezon, zdecydowanie można z niego wiele wynieść. A nawet jeśli nie – zawsze są ciekawe.
Statystyki kolarskie z sezonu 2020
Sezon kolarski 2020 dobiegł końca, przynajmniej na szosie. Po długiej przerwie spowodowanej koronawirusem od marca do sierpnia, pod koniec roku można było jeszcze zorganizować kilka wyścigów. Powoduje to liczne dane, które prowadzą do interesujących statystyk. Strona internetowa www.procyclingstats.com udało nam się wyodrębnić niektóre z nich i chcielibyśmy przybliżyć je Państwu w naszym artykule.
Drużyny WorldTour z największą liczbą zwycięstw
Nic dziwnego: w sezonie 2020 zawodowcy zespołu Deceuninck - Quick-Step mogli kibicować najczęściej. Ma na swoim koncie aż 39 zwycięstw „sfora wilków” wycofane. To o 29 mniej niż w poprzednim sezonie. Należy jednak zauważyć, że ze względu na pandemię koronawirusa odbyło się znacznie mniej wyścigów. Dla porownania. Najsłabsza wartość Deceuninck Quick-Step w ciągu ostatnich ośmiu sezonów to 50 zwycięstw w 2012 roku. Nieco zaskakująco na drugim miejscu w 2020 roku jest drużyna ZEA z 33 zwycięstwami. Z zaledwie dwoma zwycięstwami w tym sezonie, Movistar zajmuje 19. i ostatnie miejsce. To jest logiczne konsekwencją ciężkiego wstrząsu i błędy taktyczne.
1. Deceuninck — wygrywa Quick-Step 39
2. ZEA 33
3. Jumbo - Visma 23
4. Bora – hansgrohe 21
5. Groupama – FDJ 20
6. Ineos 19
7.EF 17
8. Słoneczna sieć 16
9.Mitchelton-Scott 16
10.Astana 15
11. Lotto – Soudal 12
12 Bahrajn – McLaren 9
13. Wędrówka - Segafredo 9
14. KKK 9
15. Izraelski kraj start-upów 9
16. NTT 8
17. AG2R La Mondiale 5
18. Cofidis 2
19. Movistar 2
Kierowcy z największą liczbą zwycięstw
14 z 20 zwycięstw francuskiej Equipe Groupama – FDJ przywiózł Arnaud Démare. Więc z pewnością może używać tytułu „Najlepszy sprinter sezonu” być nagrodzonym. Pascal Ackermann mógł świętować osiem razy jako najlepszy Niemiec. Brutalny: Jedyny 20-letni Remco Evenepoel zajmuje czwarte miejsce w swoim pierwszym prawdziwym zawodowym sezonie i wygrał co najmniej 9 wyścigów. Niewielu czytelników zna Stanisława Aniołkowskiego, który zajął siódme miejsce. 23-letni Polak jeździł dla ekipy CCC Continental i wygrał siedem wyścigów. W przyszłym roku jeździ dla wyższej klasy zespołu Bingoal - Wallonie Bruxelles.
1. Arnaud Démare (Groupama – FDJ) 14 zwycięstw
2. Primoz Roglić (Jumbo – Visma) 12
3. Tadej Pogacar (ZEA) 9
4. Remco Evenepoel (Deceuninck – Quick Step) 9
5. Pascal Ackermann (Bora – hansgrohe) 8
6. Sam Bennett (Deceuninck – Szybki krok) 7
7. Stanisław Aniołkowski (zespół deweloperski CCC) 7
8.Caleb Ewan (Lotto-Soudal) 7
9. Filippo Ganna (Ineos) 7
10. Wout van Aert (Jumbo-Visma) 6
Profesjonaliści z największą liczbą dni wyścigowych
Kto najwięcej pracował na swoje pieniądze? Pello Bilbao jest na szczycie listy w tym sezonie. Hiszpan również odniósł spory sukces. W końcu był piąty w klasyfikacji generalnej Giro d'Italia. Imponujące: w wieku 40 lat Alejandro Valverde wciąż zajmuje 65. miejsce z 10 dniami wyścigowymi. Hiszpan nie odniósł jednak ani jednego zwycięstwa.
1. Pello Bilbao (Bahrajn – McLaren) 71 dni ścigania
2. Thomas De Gendt (Lotto-Soudal) 69
3.Michael Valgren (NTT) 69
4. Michael Morkov (Deceuninck – Szybki krok) 69
5. Luis Leon Sanchez (Astana) 68
6. Sam Bennett (Deceuninck – Szybki krok) 68
7. Felix Grossschartner (Bora – hansgrohe) 67
8. Guillaume Martin (Cofidis) 67
9. Eliasz Viviani (Cofidis) 67
10. Alejandro Valverde (Movistar) 65
Kierowcy z najszybszymi i najwolniejszymi średnimi prędkościami
Jedna statystyka, która stosunkowo niewiele mówi o sukcesach i wynikach zawodowców, to ta, która przedstawia nam najszybsze i najwolniejsze średnie prędkości. Na przykład Leonardo Basso zawsze był bardzo szybki na 43,5 kilometra, ale naprawdę zrobił wrażenie na bardzo niewielu widzach. Jego najlepszym wynikiem było 13. miejsce na etapie Vuelta a San Juan. Z drugiej strony Tony Martin jest znany jako lokomotywa. Jego stosunkowo niska średnia prędkość wynosząca 37,3 km/h wynika z tego, że zwykle po zakończeniu pracy nie śpieszy się i dojeżdża do mety tak łatwo, jak to tylko możliwe.
1. Leonardo Basso (Ineos) 43,5 km/h (przejechane 2.850 km)
2. Carlos Betancur (Movistar) 43,1 km/h (1.893 km)
3. Travis McCabe (Israel Start-Up Nation) 43,0 km/h (3.005)
4. Oscar Gatto (Bora – hansgrohe) 42,6 km/h (2.083)
5. Patrick Schelling (Israel Start-Up Nation) 42,6 km/h (2.523)
1. Nicolas Roche (Sunweb) 36,8 km/h (przejechano 5.091 km)
2. Tony Martin (Jumbo – Visma) 37,3 km/h (6.819 km)
3. Brent Bookwalter (Mitchelton – Scott) 37,5 km/h (3.661 km)
4. Anthony Perez (Cofidis) 37,6 km/h (4.295 km)
5. Guy Niv (Israel Start-Up Nation) 37,8 km/h (6.078 km)
Najwięcej przejechanych kilometrów w wyścigach pionowych
Z tych statystyk możemy uzyskać kilka interesujących liczb. W ten sposób Luis Leon Sanchez pokonał w tym sezonie 182,51 kilometrów w pionie. Odległość ta w przybliżeniu odpowiada odległości liniowej między Monachium a Stuttgartem.
1. Luis Leon Sanchez (Astana) 182,51 kilometra wyścigu w pionie
2. Pello Bilbao (Bahrajn – McLaren) 178,12 km
3. Guillaume Martin (Cofidis) 175,97 km
4. Felix Großschartner (Bora – hansgrohe) 174,67 km
5.Michael Valgren (NTT) 172,98 km
6. Omar Fraile (Astana) 170,76 km
7. Rémi Cavagna (Deceuninck – Quick-Step) 170,43 km
8. Alejandro Valverde (Movistar) 168,97 km
9. Thomas De Gendt (Lotto – Soudal) 168,06 km
10. Nans Peters (AG2R La Mondiale) 166,60 km
Schreibe einen Kommentar