Test: Igrzyska Olimpijskie 2020 powinny być wielką sceną dla Specialized Epic 2021. Zawodnik terenowy zdobył już niezliczoną ilość tytułów XC i maratońskich, a sportowcy Specialized z Anniką Langvad i Samem Gaze również rywalizowaliby o najwyższe miejsca w Tokio. Potem przyszła Korona i wszystko potoczyło się inaczej - więc epos musi w tej chwili zadowolić się specjalistycznymi mediami. Po naszym krótkim wprowadzeniu mogliśmy teraz wyrobić sobie pierwsze wrażenie z jazdy. Zamiast wersji S-Works, która byłaby używana w Tokio, przetestowaliśmy Epic Expert, który jest bardziej dostępny dla „normalnego kierowcy wyścigowego Otto”.
Zaawansowana technologicznie rama o świetnym wyglądzie
Do naszego testu z Epic użyliśmy modelu Expert firmy Specialized w kolorze „Gloss Red Tint / White Gold Ghost Pearl”. Na pierwszy rzut oka w słabym świetle motocykl wyglądał na czarny i prawie rozczarowująco niespektakularny. Jednak dopiero przy dobrym padaniu światła wyłania się cała sztuka malarstwa. Rower lśni w głębokiej czerwieni Bordeaux. Lakier wygląda trójwymiarowo i widać aż do włókien węglowych. Napis jest biały, ale napis na dolnej rurze mieni się metalicznym złotem, gdy pada na niego światło.
Ale optyka nie czyni szybkiego roweru.Epic jest innowatorem od lat i nadal napędza rozwój w obszarach XC i maratonów. Niewiele zmieniło się w podstawowej konstrukcji w porównaniu z poprzednimi modelami, ale zoptymalizowano materiały, aby zoptymalizować wagę i sztywność. Rama wykonana jest z lekkiego karbonu Fact 11m, który był używany w poprzedniej ramie S-Works.
Zintegrowano również kilka fajnych i praktycznych funkcji: istnieje bardzo skuteczna ochrona tylnego trójkąta, znana z innych obecnych rowerów Specialized MTB lub narzędzie wielofunkcyjne zintegrowane w uchwycie na butelkę. Fakt, że rama oferuje miejsce na dwie duże butelki do picia, nie jest zbyt zaskakujący, biorąc pod uwagę obszar zastosowania.
Sprytny tylny trójkąt
W 2002 roku zaprezentowano pierwszy Epic z technologią Brain. Dzięki zaworowi bezwładnościowemu zapewnia to, że podwozie pozostaje zablokowane w przypadku impulsów z góry, ale cały skok sprężyny jest zwalniany w przypadku uderzeń od dołu. Technologia Brain z tyłu jest umieszczona za tylną osią, aby zapewnić lepszą reakcję nowego Epic i zasila specjalnie opracowany amortyzator RockShox niezbędnymi informacjami o nawierzchni.
Zawór bezwładnościowy został dodatkowo zoptymalizowany pod kątem nowego Epic i powinien być teraz znacznie trwalszy i lepiej reagować. Ułożenie kabla jest również nowe. Teraz przechodzi przez aluminiową dźwignię zmiany kierunku jazdy bezpośrednio do wnętrza amortyzatora. Tylny koniec można regulować w 5 krokach od bardzo ciasnego do prawie otwartego w razie potrzeby. Ogólna koncepcja obejmuje również widelec RockShox Sid, również z technologią Brain. Pozwala to widelcowi i amortyzatorowi działać zgodnie.
Odmłodzenie geometrii
Geometria eposu została znacznie zaktualizowana. Nie dlatego, że nie wykonali dobrej roboty z poprzednim motocyklem, ale z powodu rosnących lub zmieniających się wymagań. Tory wyścigowe w sektorze XC i maratonów stają się coraz bardziej wymagające technicznie i potrzebne są rowery, które zachowują spokój w tym terenie, tak jak ich zawodnicy.
Wyspecjalizowany epicki ekspert 2021 Geo
XS | S | M | L | XL | |
---|---|---|---|---|---|
rura podsiodłowa (w mm) | 375 | 400 | 430 | 470 | 520 |
główka ramy (w mm) | 95 | 95 | 100 | 115 | 135 |
tylny trójkąt (w mm) | 433 | 433 | 433 | 433 | 433 |
Rozstaw osi (w mm) | 1090 | 1116 | 1148 | 1179 | 1211 |
Kąt skrętu (w °) | 67.5 | 67.5 | 67.5 | 67.5 | 67.5 |
Kąt siedziska (w °) | 76.5 | 75.8 | 75.5 | 75.5 | 75.5 |
Zasięg (mm) | 390 | 415 | 445 | 470 | 495 |
Stosy (mm) | 596 | 586 | 591 | 605 | 623 |
Kąt główki został spłaszczony do 67,5 stopnia, a suport obniżono o 9 milimetrów. Kąt siedziska pozostaje przyjemnie stromy i wynosi 75,5°, co zapewnia dobre pedałowanie w górach. Ponadto zwiększa się zasięg, który z kolei jest kompensowany w całkowitej długości przez krótszy mostek. Jeśli spojrzysz na rower z góry, zobaczysz to bezpośrednio z bardzo długiej górnej rury. Aby rower nie stał się zbyt powolny, podpory łańcucha pozostają bardzo krótkie i wynoszą 433 mm. Epic jest dostępny w rozmiarach od XS do XL, więc większość rowerzystów powinna być w stanie znaleźć odpowiedni rozmiar.
Solidny, pragmatyczny sprzęt bez cennych części
Wariant Epic Expert wykorzystuje prawie wszystkie półki Sram. Obwód 1×12 Eagle składa się z manetek XO1 i tylnej przerzutki, a także łańcucha GX, kasety i łańcucha. Z przodu zamontowana jest zębatka z 32 zębami, az tyłu kaseta z 10-50 zębami. Napęd Eagle oferuje zatem 500% przepustowości translacji. Hamulce również pochodzą od Sram z Level TL i zapewniają niezbędną siłę hamowania dzięki 2 tłokom i tarczom hamulcowym 180 mm z przodu i 160 mm z tyłu.
Koła składają się z piast DT Swiss 350, obręczy DT Swiss Competition Race i Roval Roval Control Carbon o szerokości wewnętrznej 25 mm, które bez problemu zmieszczą również opony Specialized Fast Trak o szerokości 2,3 cala. Własne karbonowe obręcze Roval Control o szerokości wewnętrznej 25 mm są połączone z piastami DT Swiss 350. Szerokie na 2,3 cala i dość powściągliwe opony Specialized Fast Trak sprawdzają się w ładnie szerokich felgach. Epic jest standardowo wyposażony w dętki, ale nasz rower testowy został już przerobiony na bezdętkowy, co jest zdecydowanie zalecane. Obręcze są przystosowane do montażu bezdętkowego, a do korzystania z roweru bez dętek potrzebujesz tylko zaworu i uszczelniacza.
Reszta części pochodzi od samego Specialized Kierownica, mostek i sztyca są wykonane z lekkiego aluminium i mają prostą konstrukcję. Siodło Body Geometry Power Sport zapewnia niezbędny komfort siedzenia. Nos siodła jest skierowany w dół, więc nie zahaczysz o niego tak łatwo.
Całkowity pakiet waży 10,70 kg w rozmiarze L z uchwytem na butelkę i narzędziem wielofunkcyjnym. Cena 6.499 € nie jest okazją, zwłaszcza gdy spojrzysz na komponenty i zauważysz na przykład niektóre części Sram GX. Ale szczerze mówiąc: funkcjonalnie nie przyniosą one żadnego efektu, nawet jeśli oznacza to kilka gramów więcej wagi. Czy naprawdę byłbyś szybszy z kasetą X01? Ponadto części można postrzegać jako części zużywające się, które po pewnym czasie można wymienić na części wyższej jakości. Tutaj chodzi bardziej o ogólny pakiet ramy, podwozia i kół, które stanowią bardzo dobrą podstawę dla mocnego roweru XC.
Ramki do zdjęć | Epic Expert Fact 11m Carbon |
widelec amortyzowany | RockShox SID SL MÓZG |
niemy | Specjalistyczny mózg RockShox |
wirniki | DT Swiss 350 / Roval Control Carbon |
Opona VR | Specjalistyczny Fast Trak 2.3" |
Tętno opon | Specjalistyczny Fast Trak 2.3" |
przerzutka tylna | SRAM X01 Orzeł |
dźwignia zmiany biegów | SRAM X01 Orzeł |
korba | SRAM X1 Orzeł |
przerzutka | Ohne |
Hamulec | SRAM poziom TL |
tarcze hamulcowe | SRAM |
sztyca | Specialized Alloy, pojedyncza śruba, 30.9 mm |
siodło | Geometria nadwozia Power Sport, puste szyny Cr-Mo |
trzon | Specialized XC, kuty stop 3D, mocowanie na 4 śruby, wznios 6 stopni |
Lenker | Specialized Alloy Minirise, wznios 10 mm, 750 mm, zacisk 31.8 mm |
Na szlaku ze Specialized Epic 2021
Nowy Epic w testach zawsze był czymś wyjątkowym. Wraz z Cannondale Scalpel i Scott Spark zawsze stanowił punkt odniesienia dla tego, co jest możliwe w XC i maratonach.
Szybko wyregulowano wysokość siodełka i kokpitu oraz zamontowano pedały, po czym przyszedł czas na pierwszy test siedzenia. Górna rura jest bardzo długa, ale sportowa pozycja siedząca jest nieco złagodzona przez krótki mostek. Mostek w naszym rowerze testowym został zamontowany pozytywnie, co oznacza również, że zwis siodełka jest mniejszy. Kierowcy ze starej szkoły mogą na to kręcić nosem, ale Epic wydaje się w sam raz. Zauważalny jest również obniżony suport: mimo rozmiaru L siedzi się przyjemnie „w rowerze” i czuje się, jakbyś siedział między 29-calowymi kołami. Powinno to zapewnić większe bezpieczeństwo i kontrolę.
Regulacja podwozia wymaga pewnej finezji i doświadczenia z logiką mózgu. W każdym razie nie byłem w 100% zadowolony z mojej pierwszej konfiguracji i postanowiłem poszukać profesjonalnej pomocy: udałem się do lokalnego sprzedawcy Specialized Biller Bikes w Deggendorf i oto: teraz wszystko było idealne i mogłem ruszać na szlaki.
Zasadniczo strojenie zawieszenia Brain nie różni się tak bardzo od konwencjonalnego zawieszenia. Musisz tylko wiedzieć, że koła dla mózgu na widelcu i tylnym końcu ustawiłeś na miękkie. Następnie jak zwykle ustawiasz ugięcie za pomocą zaworu i odbicie za pomocą odbicia. Czułość inteligentnego podwozia jest dostosowywana do preferencji lub charakteru trasy. Na trasach przeważnie jeździliśmy w bardziej miękkich warunkach, ponieważ motocykl jest już bardzo neutralny pod względem jazdy, w wyniku czego osiągi na zjazdach są nieco lepsze.
Na pierwszych kilku metrach z rowerem od razu dało się zauważyć żywiołowość eposu. Niska masa całkowita i lekkie koła ułatwiły rozpędzenie roweru. System mózgowy był tu również bardzo pomocny. Podczas ruszania z siodła na śliskich nawierzchniach zawsze było ono zablokowane i pojawiało się wrażenie hardtaila.
Zgodnie z oczekiwaniami, podjazd był bardzo dobry. Pozycja siedząca jest idealna do szybkiej jazdy pod górę, a opony Fast Trak bardzo dobrze toczą się po drogach asfaltowych i szutrowych pomimo swojej szerokości 2,3 cala. Podczas jazdy przypomniał mi się starszy post na Instagramie z poprzednim modelem, który idealnie oddaje charakter Epica (jeszcze ze starym modelem):
Sprawdź ten post na Instagramie
Jeśli jednak droga pod górę stanie się bardziej techniczna, Epic powinien z łatwością przewyższyć każdy rower szutrowy: obszerne opony Fast Trak 2,3 cala zapewniają dobrą przyczepność przy odpowiednio dostosowanym ciśnieniu powietrza. Rowerem łatwo się steruje z umiarkowanie sportowej pozycji siedzącej. Duży zasięg rekompensuje krótkie tylne rurki tylnego trójkąta, a dzięki stromym kątom rury podsiodłowej przednie koło pozostaje na ziemi nawet na bardzo stromych odcinkach. Brain otwiera się szybko przy uderzeniach od dołu, więc zawsze masz przyczepność na podjazdach, a rower nie jest uparty.
Jednak aktualizacje geometrii Epic powinny przede wszystkim przynieść korzyści podczas zjazdów na trudnych trasach. Uwaga spoiler: zdecydowanie zadziałało. Przede wszystkim nowy Epic jest niesamowicie płynny. Rower jest wyjątkowo bezpieczny na szybkich zjazdach, niezależnie od tego, czy jest to leśna ścieżka, czy płynny szlak, a ty odważysz się jeździć z dużymi prędkościami. Krótkie dolne widełki umożliwiają również eleganckie pokonywanie ciasnych zakrętów. Płynna praca charakteryzuje się we współpracy z mocnym podwoziem nawet na płaskich trasach z przejściami do pedałowania. Tutaj możesz kontynuować pedałowanie siedząc, ponieważ pomimo obniżonego suportu nadal jest wystarczający prześwit.
Rowery z tej kategorii często stają się trochę niespokojne na nierównych odcinkach. Ogólny pakiet geometrii, opon, konstrukcji podwozia i ramy pozwolił zminimalizować to w Epic. Po trudnym zjeździe często oglądałeś się z niedowierzaniem i nie wierzyłeś, co jest możliwe na rowerze z zawieszeniem 100 mm i bez regulowanej sztycy. Rower pojechał dokładnie tam, gdzie chciałeś i trudno było go wyrzucić z idealnej linii. W tym momencie pochwała trafia do podwozia. Z jednej strony bardzo czuły, ale i wystarczająco progresywny, by opanować nawet cięższe uderzenia.
Mimo płynnego biegu, upadki to codzienność rowerzysty, chociaż podczas testu ich nam oszczędzono. Zauważalne jest jednak to, że manetka koliduje z górną rurą podczas kręcenia kierownicą - uszkodzenia (lakieru) są nieuniknione. Przydałby się tutaj zestaw słuchawkowy z ogranicznikiem uderzenia.
Muszę przyznać, że jeszcze kilka lat temu system Brain nie przekonał mnie aż tak bardzo. Często był bardzo uparty i nieprzystosowany do sytuacji. Jestem pod większym wrażeniem najnowszej wersji. Przejścia od zamkniętego do otwartego można odczuć tylko w najtrudniejszych warunkach. W przeciwnym razie system pozostaje przyjemnie w tle i nie musisz się już martwić, czy podczas jazdy aktywujesz dźwignię blokady, czy nie.
Wszystkie komponenty były niepozorne w naszym teście praktycznym i wykonały pracę zgodnie z planem. Zmiana biegów przebiegała bardzo płynnie i niezawodnie, nawet w błotniste dni. Tłumaczenie jest dobrze dobrane i zapewnia wystarczającą przepustowość. Tylko wysportowani maratończycy prawdopodobnie zamontują większe ostrze zamiast 32, aby móc prawidłowo pedałować nawet na szybkich zjazdach. Hamulce były łatwe do dozowania, a siła hamowania była zdecydowanie wystarczająca.
Schreibe einen Kommentar