Test: nowy Wild FS firmy Basques firmy Orbea to mocny elektryczny rower górski ze skokiem 160 mm i nowym silnikiem Bosch Performance CX. Największą zaletą tego zwinnego, wszechstronnego roweru jest rama z włókna węglowego, która wie, jak zaimponować sprytnymi funkcjami i udanym wyglądem.
Zespół Orbea Wild FS M10: Fakty
Skok zawieszenia: 160 / 160mm
rozmiar koła: 29 cali
Napęd: Bosch Performance CX 4 gen
Wyświetlacz / jednostka sterująca: Bosch Kiox
Pojemność akumulatora (rower testowy): 625Wh
Materiał ramy: Węgiel
Waga kompletnego roweru (rozmiar L bez pedałów): 23,58 kg
Maksymalna dopuszczalna waga: 134 kg
Minęły zaledwie trzy lata, odkąd Baskowie z Orbea zaprezentowali publicznie swój pierwszy prawdziwy E-MTB z Wild FS; nieco ponad dwa lata później, czyli pod koniec ubiegłego sezonu, był już następca. Oryginalny Wild FS miał kilka ekscytujących rozwiązań, takich jak zintegrowana zewnętrzna bateria (brzmi dziwnie – ale to prawda), ale wyglądał trochę zakurzony, gdy pojawił się po raz pierwszy, zarówno wizualnie, jak i pod względem geometrii. Obecny model jest zupełnie inny: nowy Wild FS to najnowocześniejszy E-Fully, który ma wszystko, pełen nowoczesnych funkcji i zapewnia udane wrażenia z jazdy.
Nowoczesna rama z włókna węglowego z przemyślanymi funkcjami
Wszystkie warianty modelu Orbea Wild FS 2020 są wyposażone w nowy silnik Bosch CX czwartej generacji, który jest zasilany przez Powertube 625 z dolnej rury. Dodatkową baterię o pojemności 500 Wh można również opcjonalnie zamontować na dolnej rurze, co zwiększa całkowitą pojemność do 1.125 Wh i tym samym umożliwia pokonanie grubo ponad 100 km bez ładowania. Istnieje wiele różnych materiałów ram: testowany przez nas najlepszy model jest wykonany z włókna węglowego, a model podstawowy ma aluminiową ramę. Pomiędzy są też warianty wyposażenia, w których karbonowa rama jest połączona z aluminiowym tylnym trójkątem. Bez względu na to, który wariant wybierzesz – zawsze masz możliwość dostosowania koloru ramki do własnych życzeń. Za darmo! Program dostosowywania Orbea MyO umożliwia to.
Przy bliższym przyjrzeniu się, niektóre sprytne funkcje natychmiast rzucają się w oczy na pięknie zaprojektowanej ramie. Obejmuje to czujnik prędkości zintegrowany z tylnym trójkątem wraz z sprytnym okablowaniem lub duży punkt obrotu na tylnym trójkącie, który obiecuje sztywność i trwałe łożyska. Dzięki Orbea Wild FS M160 rowerzysta ma 10 mm skoku z przodu iz tyłu – mnóstwo rezerw, nawet w trudnym terenie. Odpowiednio, prześwit na opony jest odpowiednio zwymiarowany; 29-calowe koła montowane we wszystkich wariantach pasują do opon o szerokości do 2,6 cala w ramie.
Progresywna geometria
Dopasowując się do dużego skoku zawieszenia, geometria Orbea Wild FS M10 jest również dość skierowana w dół: kąt skrętu jest dość luźny przy 65,5°, rama główna jest raczej długa, a suport jest ładny i niski. Wszystko to obiecuje pełne czucie na szlaku i płynną jazdę, nawet gdy robi się naprawdę wyboista. Trochę szkoda: niestety Orbea E-Fully jest dostępna tylko w trzech rozmiarach ramek. Jeśli jesteś pomiędzy, musisz zadowolić się regulacjami za pomocą mostka lub siodełka.
Geometria Orbea Wild FS M10 Team
SM | LG | XL | |
---|---|---|---|
rura podsiodłowa (w mm) | 406 | 444 | 483 |
Pozioma rura górna (w mm) | 585 | 612 | 645 |
główka ramy (w mm) | 100 | 110 | 125 |
tylny trójkąt (w mm) | 455 | 455 | 455 |
Rozstaw osi (w mm) | 1203 | 1232 | 1268 |
Kąt skrętu (w °) | 65,5 | 65,5 | 65,5 |
Kąt siedziska (w °) | 76 | 76 | 76 |
Zasięg (mm) | 430 | 455 | 485 |
Stosy (mm) | 621 | 630 | 644 |
Dzięki Orbea Wild FS M10 mieliśmy do testów najtańszą wersję baskijskiego roweru elektrycznego z pełnym węglem. Chociaż taniość jest tutaj względna: przy 6.999 23,5 euro wciąż wyrywa całkiem dużą dziurę w twoim portfelu. Przy nieco ponad XNUMX kg waga idealnie mieści się w zakresie tego, czego można oczekiwać w tej klasie cenowej i wydajności, a nawet jest jednym z raczej lekkich rowerów elektrycznych Bosch Performance CX w naszym polu testowym. Jest to tym bardziej niezwykłe, że sprzęt jest solidny, ale w sumie nie jest ani szlachetny, ani szczególnie lekki.
Ramki do zdjęć | Orbea Wild FS w całości z włókna węglowego |
widelec amortyzowany | Fox 36 Spławik Wydajność 160 |
napęd | Bosch Performance CX 4 gen |
akumulator | Lampa zasilająca Bosch 625 |
niemy | Czop Fox DPX2 Performance |
wirniki | DT Swiss H-1900 Splajn 30 |
Opona VR | Maxxis Minion DHF 2.60" 120 TPI FB 3C Maxx Terra Exo+ TR |
Tętno opon | Maxxis Minion DHR II 2.60" 120 TPI FB 3C Maxx Terra Exo+ TR |
przerzutka tylna | ShimanoXT M8100 |
dźwignia zmiany biegów | Shimano SLX M7100 |
korba | e*thirteen Plus Alu 160mm |
przerzutka | Ohne |
Hamulec | ShimanoXT M8120 |
tarcze hamulcowe | Shimano XT M800 203/203mm |
sztyca | Kroplomierz OC2 31.6 mm |
siodło | Sprzedam Royal Vivo |
trzon | Interfejs Race Face Aeffect R 35mm |
Lenker | Race Face Aeffect 35 20mm wznios 780mm |
Wyrafinowany sprzęt o dużej wydajności
Mieszanka napędów Shimano z obecnymi 12-biegowymi komponentami z serii XT i SLX, w tym kasetą Suntour, oferuje szeroki zakres ponad 500%. Hamulce również pochodzą od giganta komponentów z Japonii; nowe hamulce Shimano XT w wersji 4-tłokowej są połączone z dużymi tarczami hamulcowymi o średnicy 203 mm z przodu iz tyłu; Kciuk w górę za to, bo wtedy powinieneś być dobrze przygotowany na dłuższe bike parki czy alpejskie zjazdy.
Mówiąc o zjazdach: komponenty Fox są odpowiedzialne za odpowiednie osiągi podwozia w tym czasie. Z przodu sprawdzony widelec Fox 36 Float, z tyłu amortyzator DPX2 odpowiada za skok sprężyny. Orbea stosuje tutaj oba w nieco tańszej wersji performance, gdzie trzeba obejść się bez rozbudowanych opcji regulacji tłumienia Grip2. Jeśli chcesz to zobaczyć pozytywnie: Właściwa konfiguracja jest intuicyjna i łatwa do znalezienia, nawet dla laików.
Wbudowane koła DT Swiss H1900 zostały specjalnie zaprojektowane do specjalnych obciążeń na E-MTB i sprawdziły się już wiele razy od czasu ich wprowadzenia na rynek. Na obręczach o szerokości 30 mm, przystosowanych do zastosowania bezdętkowego, szerokie opony, takie jak zainstalowane tutaj Maxxis DHF i DHRII - każda o szerokości 2,6 ″ - znajdują wystarczające wsparcie. Fajnie, że Orbea nie oszczędzała na oponach i zaakceptowała dodatkowy ciężar solidniejszej karkasu Exo+. W ten sposób możesz cieszyć się lepszym tłumieniem własnym, a osiągnięcie najniższego ciśnienia przy niskim ciśnieniu jest mniej prawdopodobne.
Podobne e-rowery górskie w teście
Testowanie roweru elektrycznego Scott Genius eRide 900 Tuned: Szlachetny E-MTB o wszechstronnym charakterze
Test: W tym sezonie Scott wprowadza na rynek nową generację swojego Genius E-MTB: Silnik Shimano poprzednika ustąpił miejsca obecnemu napędowi Bosch CX, w tym akumulatorowi 625 Wh w dolnej rurze i opcji instalacji dodatkowego akumulatora 500 Wh w trójkącie ramy. Oczywiście na pokładzie znajduje się również system Twin Loc, dzięki któremu możesz […]
Cannondale Moterra Neo 1 E-MTB w teście: Potężny, wszechstronny rower z karbonową ramą
Test: Dzięki ramie głównej wykonanej z włókna węglowego, nowemu silnikowi Bosch CX i zintegrowanemu akumulatorowi, nowa edycja Cannondale Moterra chce kontynuować sukces swojego poprzednika. Topowa wersja Cannondale Moterra Neo, która kosztuje prawie 8.000 1 euro, szczególnie podoba się w teście ze względu na swoją wszechstronność. Cannondale Moterra Neo 160: Fakty Skok: 160 / XNUMX mm Rozmiar kół: […]
Test Santa Cruz Heckler CC X01 RSV E-MTB: Zabawny, wszechstronny pojazd o imponującej wadze
Test: Kiedy po raz pierwszy sprawdziliśmy nasz rower testowy Santa Cruz Heckler, byliśmy zdumieni: waga zatrzymała się na prawie 21 kg. To sprawia, że debiutujący w Kalifornii E-MTB jest jednym z najlżejszych rowerów na całym polu testowym. Podstawą karbonowej ramy jest silnik Shimano E8000, który zasilany jest dość niewielkim akumulatorem 504Wh. Suma […]
Orbea Wild FS M10 na szlaku
To, co naprawdę się wyróżnia, to wyjątkowo miękki tył, który reaguje bardzo wrażliwie i pozwala na duży skok sprężyny. Na leśnych drogach lub łatwiejszych szlakach całkowicie niweluje nawet najmniejsze nierówności i wibracje. Jeśli jednak chcesz pozwolić, by rozerwał się podczas zjazdu, możesz przegapić przeciwciśnienie i sprzężenie zwrotne; Jednak ten deficyt, a także nieco przeciążone tłumienie zawieszenia Fox Performance, występuje tylko wtedy, gdy motocykl jest dociskany do granic możliwości. Niestety, grzechotanie akumulatora stało się (akustycznym) punktem skupienia naszego roweru testowego nawet w umiarkowanym terenie.
12-biegowa grupa przerzutek Shimano zrobiła na mnie doskonałe wrażenie i nie dała powodów do krytyki ani pod względem ergonomii, ani osiągów. Wbudowana kaseta jest ekscytująca: nie pochodzi od Shimano, ale od Sunrace. W praktyce nie zauważyliśmy żadnej utraty jakości zmiany przełożeń, a przepustowość jest tak samo dobra jak w przypadku Shimano na poziomie 510%.
Dzięki naprawdę udanej geometrii, która ładnie umieszcza rowerzystę pośrodku motocykla, dobrodusznej ramie i bardzo płynnej pracy, Wild FS Team zapewnia dużo bezpieczeństwa i usuwa jeden lub drugi błąd podczas jazdy z imponującym spokojem. Hamulce XT z 4-tłoczkowymi zaciskami i dużymi 203-milimetrowymi tarczami z przodu iz tyłu są niezawodne i dużo pakują, nawet jeśli nie mają tak wielu rezerw jak konkurencja z Magury.
Kombinację opon wybraną przez firmę Orbea na dużych 29-calowych kołach z Maxxis DHF z przodu i DHRII z tyłu, oba z osnową Exo+, można znaleźć w wielu obecnych rowerach elektrycznych MTB tej wiosennej klasy podróży. Nic dziwnego: dla nas ta kombinacja zapewnia prawdopodobnie najlepsze połączenie przyczepności, oporów toczenia, wagi i ochrony przed przebiciem.
Dobre właściwości wspinaczkowe i duży prześwit
E-MTB hiszpańskiego producenta wykazuje podobne cechy w drodze na szczyt. Silnik Bosch CX naprawdę działa w razie potrzeby, nie tracąc niezbędnej czułości. Dzięki dość krótkim ramionom korby (165 mm) masz wystarczający prześwit nawet w technicznych przejściach; sprytne posunięcie Orbei, również dlatego, że tylny trójkąt jest trochę za daleko w wiosennej podróży jak na nasz gust, gdy siedzimy. Wewnętrzny uchwyt do wyświetlacza Kiox jest fajny. Jest dobrze chroniony obok mostka - nawet jeśli jest tutaj trochę poza zasięgiem wzroku, nie musisz się o to tak bardzo martwić w przypadku upadku, jak w przypadku klasycznego mocowania do czapki Ahead.
Małym minusem Wild FS jest ograniczony wybór rozmiarów: potencjalni nabywcy mają do wyboru tylko trzy rozmiary ram. W tym przypadku konieczne mogą być korekty, na przykład poprzez długość trzpienia.
Wielki test Velomotion E-MTB 2020: pola testowe, indywidualne testy i podstawowe informacje
Postawiliśmy sobie trudne zadanie sumiennego i obiektywnego przetestowania 57 eMTB. Dzięki naszym dwóm dużym polem testowym „Highend” i „Bestseller” mieliśmy ogromny wybór różnych motocykli.
Nasz wniosek z testu
Test E-MTB 2020: Najlepsze elektryczne rowery górskie do każdego zastosowania
Test E-MTB 2020: W ciągu ostatnich kilku tygodni i miesięcy przeanalizowaliśmy prawie 60 aktualnych e-rowerów górskich. W zależności od obszaru zastosowania wiele motocykli było przekonujących. Podsumowaliśmy dla Ciebie nasze ulubione artykuły redakcyjne w zależności od grupy docelowej lub obszaru zastosowania. E-MTB Test 2020: Nasi zwycięzcy testów W obu naszych testach mieliśmy bardzo wąską przewagę […]
Nasi kandydaci do testu w kategorii High-End: BH AtomX Carbon Lynx 6 Pro-S | Bull's Sonic EVO EN 2 | Cannondale Moterra Neo 1 | Focus Jam² 9.9 Drifter | Giant Reign E+ 0 Pro | Szary G6.2 | Haibike XDURO Nduro 10.0 | Krzyż górski Husqvarna 8 | KTM Macina Prowler Prestige | Korzeń M1 Spitzing Evo Bobby | Seria Norco VLT C2 | Nox Hybrid Enduro 7.1 | Orange Surge RS | Orbea Wild FS M10 | Santa Cruz Heckler CC X01 RSV | Dostrojony rower Scott Genius eRide 700 | Simplon Rapcon Pmax | Specialized Turbo Levo Expert Carbon | Storck e:drenalina GTS 500 | Kolejka trekkingowa 9.9 | Wyścig YT Decoy Pro | YT Decoy Pro 29
Można to również znaleźć w kiosku Rocznik testowy Velomotion E-MTB 2020. Na ponad 57 stronach znajdziesz wszystkie 160 indywidualnych testów rowerów, ekscytujące historie i porady dotyczące wszystkiego, co ma związek z e-rowerami górskimi.
Tutaj możesz również bezpośrednio u nas zamówić rocznik E-MTB 2020.
Schreibe einen Kommentar