Test / MTB: Niner Bikes z Colorado była jedną z pierwszych marek, która całkowicie zaangażowała się w rozmiar kół 29”. 29er ma korzenie w biegach przełajowych, podobnie jak marka Niner. Ale dzięki Rip 9 Niner wprowadził swój pierwszy rower do kategorii all-mountain w 2015 roku. Mogliśmy przetestować najnowszą ewolucję Niner RIP 9 RDO 29, który po raz pierwszy jest również dostępny z kołami 27,5+. Absolutna nowość w Niner.
Test: Niner RIP 9 RDO 29 - Rama
Niner RIP RDO 9 RDO 29 wita nas od samego początku odświeżającym kolorem, którego nie widzisz na co dzień. Jasnoniebieski kolor w połączeniu z bladozielonymi i czarnymi literami w połączeniu z wyszukanym kształtem ramy nadają motocyklowi bardzo mocny i niezwykły wygląd. Oprócz tego koloru dostępne jest również połączenie musztardowego żółtego i niebieskiego, a także całkowicie czarny wariant dla tych, którzy nie chcą, aby był tak kolorowy.
W Niner RDO oznacza włókno węglowe „Race Day Optimized”, które tworzy ramę główną i tył. Dzięki wieloletniemu doświadczeniu Ninera z węglem obróbka włókien węglowych była stale optymalizowana w celu uzyskania maksymalnych właściwości czarnego włókna. Tak jest również w przypadku nowego Niner RIP 9 RDO, aby stworzyć podstawę, która jest tak lekka i sztywna, jak to tylko możliwe, ale także tak solidna, jak to tylko możliwe dla pełnoprawnego roweru all-mountain. Podczas projektowania ramy zastosowano różne grubości i kształty rur, zgodnie z wymaganiami. Górna rura została zaprojektowana jako owalna i filigranowa, dzięki czemu rowerzysta ma więcej miejsca na nogi. Z drugiej strony trójkąt ramy tylnej i dolna rura, a także obszar suportu są znacznie masywniejsze, co zwiększa niezbędną sztywność w tych obszarach. Ponadto wyeliminowano górną klamrę między dwoma wspornikami siodełka na rzecz większego prześwitu na opony. Aby to zrobić, wsporniki siodełka i wahacz musiały zostać wzmocnione. To spowodowało większy nacisk na rurę podsiodłową. Z tego powodu Niner ma dwie rozpórki z włókna węglowego, które otaczają amortyzator i nadają motocyklowi charakterystyczny kształt. Niezły szczegół: mieliśmy trudności z dotarciem do zaworu amortyzatora za pomocą naszej pompy amortyzatora z powodu tych rozpórek. Ale Niner zapewnia również rozwiązanie w postaci adaptera.
Jeśli chodzi o tył, Niner polega na własnym opatentowanym systemie CVA w RIP 9 RDO 29 w połączeniu z amortyzatorem pneumatycznym Fox DPX. System CVA to czterobelkowy układ zawieszenia z dwiema korbami dzwonowymi i wirtualnym punktem obrotu. Unikalne dla Niner jest położenie dolnego cięgła. Znajduje się on pod suportem i wynikał z problemu zbyt wysokich suportów we wczesnych latach 29-tych. Dzięki temu rozwiązaniu można zastosować wyjątkowo krótkie tylne rurki tylnego trójkąta z dużym prześwitem na opony - idealne warunki wstępne dla nowoczesnego motocykla enduro. Plastikowy ochraniacz chroni również dźwignię rewersu przed nieplanowanym kontaktem z wrogami.
Zaletą tego systemu jest to, że reaguje on na pociąganie za łańcuch i dlatego można go bardzo efektywnie pedałować, ponieważ tylny koniec jest rozsuwany. Pozytywnym efektem ubocznym jest to, że tył pozostaje aktywny i amortyzuje nierówności. W obecnym modelu zwiększono przełożenie na tylnym trójkącie, dzięki czemu tylny trójkąt reaguje bardziej wrażliwie, a rower pozostaje bardziej stabilny nawet w środkowym zakresie skoku zawieszenia i zapewnia kierowcy większe wsparcie, zanim cały skok zawieszenia zostanie zużyty . Wskaźnik ugięcia na dźwigni górnego podnośnika, który bezpośrednio wskazuje idealny obszar ugięcia, ułatwia regulację.
Pociągi i linie są całkowicie ukryte w ramce. Dla łatwiejszej obsługi skrzynie zostały poprowadzone na całej długości ramy. Ponadto do ramy przymocowane są aplikacje ochronne, aby chronić piękny karbon. Rama jest również przygotowana pod system Fox Live Valve.
Podsumowując, możesz zdjąć kapelusz z technicznego arcydzieła z tyłu: 140 mm skoku sprężyny, 435 mm krótkich tylnych widełek i miejsce na 2,5-calowe opony WT Maxxis. Aby tak się stało, włożono już w to dużo siły mózgowej.
Recenzja: Niner RIP 9 RDO 29 - Geometria
„Najdłuższy, najniższy i najsłabszy Niner, jaki kiedykolwiek powstał” — dzięki temu Niner w pełni wpisuje się w niezwykle rozsądny trend dla doświadczonych kierowców. Co się za tym kryje? Duży zasięg i płaski kąt skrętu zapewniają płynną jazdę przy dużych prędkościach. Jak wspomniano powyżej, zastosowano bardzo krótkie tylne widełki, aby zapewnić, że rower nadal łatwo pokonuje zakręty.
Ponadto w RIP 9 RDO 29 starano się, aby rura podsiodłowa i główka ramy były jak najkrótsze. Z jednej strony masz większy wybór sztyc regulowanych, az drugiej strony kolarze mają możliwość wyboru rozmiaru ramy zgodnie z prawidłowym zasięgiem, a nie wysokością ramy.
Geometria Niner RIP 9 RDO
S | M | L | XL | |
rura podsiodłowa (w mm) | 376 | 406 | 446 | 496 |
Pozioma rura górna (w mm) | 573 | 596 | 622 | 650 |
główka ramy (w mm) | 90 | 95 | 100 | 115 |
tylny trójkąt (w mm) | 435 | 435 | 435 | 435 |
Rozstaw osi (w mm) | 1160 | 1181 | 1208 | 1240 |
Kąt skrętu (w °) | 66 / 65 (tryb niski) | 66 / 65 (tryb niski) | 66 / 65 (tryb niski) | 66 / 65 (tryb niski) |
Kąt siedziska (w °) | 75,8 / 75,2 (tryb niski) | 75,8 / 75,2 (tryb niski) | 75,8 / 75,2 (tryb niski) | 75,8 / 75,2 (tryb niski) |
Zasięg (mm) | 420 / 413 (tryb niski) | 440 / 433 (tryb niski) | 465 / 458 (tryb niski) | 490 / 483 (tryb niski) |
Stosy (mm) | 610 / 614 (tryb niski) | 615 / 619 (tryb niski) | 619 / 623 (tryb niski) | 633 / 637 (tryb niski) |
Ale nowoczesny all-mountain powinien dobrze sprawdzać się nie tylko podczas zjazdów. Niner wykorzystuje do tego bardziej stromy efektywny kąt siodełka, dzięki czemu zawsze dobrze siedzisz nad suportem podczas pedałowania pod górę i możesz dobrze przenosić moc. Prawdziwy kąt siedzenia w RIP 9 jest dość luźny – więc jeśli masz długie nogi, zwykle siedzisz trochę daleko za tylnym kołem.
Jeśli potrzebujesz bardziej ekstremalnej geometrii do jazdy zjazdowej, możesz obniżyć suport o 7 mm za pomocą flip chipa na tylnym trójkącie. Powoduje to zmniejszenie kąta siedzenia o 1° i zmniejszenie kąta siedzenia o 0,6°. Jak powiedziałem, to ustawienie jest bardziej odpowiednie do jazdy zjazdowej ze wspomaganiem wahadłowym lub podnośnikiem, ponieważ i tak już niski suport przesuwa się jeszcze niżej, a prześwit do jazdy po szlakach z pedałowaniem jest nieco niski.
Test: Niner RIP 9 RDO 29 – wyposażenie
Ramki do zdjęć | WŁÓKNO WĘGLOWE NINER RIP 9 RDO, SKOK 140 MM, |
widelec amortyzowany | FOX 36 FLOAT FABRYCZNIE FIT4 EVOL |
niemy | FOX FLOAT DPX2 FABRYCZNA EWOL |
wirniki | STANS NOTUBES PRZEPŁYW S1 |
Opona VR | MAXXIS MINION DHF |
Tętno opon | AGRESOR MAXXIS |
przerzutka tylna | SRAMXO1 |
dźwignia zmiany biegów | SRAMXO1 |
korba | SRAM X1 EAGLE CARBON |
przerzutka | |
Hamulec | PRZEWODNIK SRAM RSC |
tarcze hamulcowe | 180/180 WIRNIKÓW CENTRALNYCH |
sztyca | SDG TELLIS (S-125MM, M-150MM, L/XL-170MM) |
siodło | NINER CUSTOM TR Z SZYNAMI CRN-TI |
trzon | TURBINA RACE FACE R 40MM |
Lenker | RACE FACE NEXT R 800 MM SZEROKOŚCI |
Niner kategoryzuje budowle jako hotele. W Europie dostępne są obecnie tylko dwie wersje Niner RIP 9 RDO 29. Kategoria 3-gwiazdkowa z wyposażeniem GX-Eagle kosztuje 5.670 euro. Do 4-gwiazdkowego hotelu pozwolono nam przenieść się z pakietem XO1 Eagle - za 7.298 euro. I jak powiedzieć? Zgodnie z oczekiwaniami, pod względem wyposażenia nie było na co narzekać. W przypadku Sram X01 z tarczą 32 i kasetą 10-50 wybrano dobry zakres dla obszaru zastosowania i nie trzeba nic mówić o najwyższej wydajności zmiany przełożeń. Podwozie kontynuuje Fox 36 Factory ze 150 mm z przodu i amortyzatorem Fox Factory DPX2 z tyłu. Oznacza to, że jest to obecnie jeden z najlepszych układów jezdnych, jakie kiedykolwiek zainstalowano.
Dla niektórych hamulce mogą być nieco za małe. Mogłem sobie wyobrazić, że jeden lub drugi chciałby tu mieć masywniejszy stoper, zwłaszcza że z przodu iz tyłu montowane są tylko 180 mm tarcze hamulcowe, co jest typowe dla amerykańskich marek. Uwaga w tym miejscu: Rama jest zatwierdzona tylko dla tarcz 180 mm z tyłu. To może ograniczyć ciężkich jeźdźców. Jeśli chodzi o koła, Niner polega na kompletnych kołach Stans Notubes Flow S1, które są idealne do użytku bezdętkowego i dzięki szerokości 33 mm mogą z łatwością pomieścić opony 2,5 ″ WT Maxxis. Opony są dobrze dobrane pod kątem maksymalnej przyczepności na zjazdach, ale nadal toczą się w akceptowalny sposób. Zmienne wsparcie jest dostarczane z Tellis od SDG i oferuje ogromny zakres regulacji 170 mm w rozmiarach L i XL. Kokpit pochodzi od Race Face z mostkiem o długości 40 mm i kierownicą o szerokości 800 mm i wzniesieniu 20 mm. Uzupełnieniem kokpitu są chwyty Niner Grrrips, których stylistyka przywodzi na myśl retro motocrossowe chwyty. Siodło również pochodzi z własnej marki Niner.
Schreibe einen Kommentar