Test: Kto potrzebuje opony wyścigowej o szerokości 30 mm? Ano wszystkich, którzy czasem chcą się przejechać czymś innym niż tylko gładkimi asfaltowymi drogami. Ale jak opona typu slick radzi sobie na szutrze? Velomotion wypróbował WTB Exposure 30c.
Jak sama nazwa wskazuje, Wilderness Trail Bikes wywodzi się ze sportów terenowych. Zlokalizowana w hrabstwie Marin w Kalifornii, kolebce kolarstwa górskiego, firma specjalizuje się w siodełkach, obręczach i oponach; W trakcie boomu crossowego i szutrowego Amerykanie wypuszczali coraz więcej opon 28-calowych, aż do wąskich 23 mm „ThickSlick”. Oczywiście nacisk kładziony jest na szersze opony, które są przeznaczone do szerszego zakresu zastosowań, a Exposure 30c jest jednym ze szczególnie interesujących modeli dla rowerzystów szosowych. W modnym i pięknym karmelowym kolorze jest to rasowa opona wyścigowa, która pod względem objętości idzie tylko w kierunku żwiru i dlatego jest idealna dla obecnych maszyn wyścigowych, które tolerują opony szersze niż 28, nie oferując ekstremalnej przepustowości crossera. W przypadku braku tego pierwszego zamontowaliśmy WTB na tym drugim, ale cel jest oczywiście ten sam: być szybkim na asfalcie bez całkowitego spowolnienia przez złe tory lub drogi gruntowe.
W przypadku wąskiej opony jest to prawie niemożliwe, ponieważ trzeba podjąć decyzję, jeśli chodzi o ciśnienie powietrza: jeśli będzie za wysokie, zabraknie komfortu i przyczepności w terenie; jeśli jest za niski, na asfalcie spada opór toczenia, a przy pochylaniu opona staje się gąbczasta. Opona 30 mm oferuje jednak szeroki zakres ciśnienia powietrza: jeśli chcesz pojechać w teren, możesz oficjalnie zejść do 4 barów (a w praktyce sporo dalej), jeśli jeździsz tylko po śliskich drogach, możesz nieco ponad 6 wypełnić gotówką. Oczywiście to pierwsze obowiązuje z zastrzeżeniem, że jeździsz na bezdętkach – w przeciwnym razie niskie ciśnienie może zwiększyć ryzyko wybicia się z dna.
WTB Exposure 30c rozpoczyna się od wycieczki po gładkich szutrowych drogach i leśnych ścieżkach. Zaczyna się od dobrych 3 barów, a opona slick pokazuje swój potencjał drogowy już na pierwszych dwóch kilometrach asfaltu: nawet przy raczej niskim ciśnieniu jest lekka i bardzo gładka, a także lepiej pochłania uszkodzenia na asfalcie niż węższa Opony. Ta cecha pojawia się po kilku minutach na wznoszącej się szutrowej drodze w lesie: jeśli nie trafisz na najtrudniejsze kawałki, jazda po koleinowanej ścieżce jest zaskakująco łagodna; Problemów z trakcją podczas wychodzenia z siodła nie można znaleźć. WTB Exposure może zatem przekonać na energicznej szutrowej wycieczce bez wymagających tras przełajowych.
Opona musi kilka dni później sprawdzić się na drodze ze znacznie wyższym ciśnieniem. Przy ciśnieniu większym niż 5 barów opona jest prawie niewrażliwa na wgniecenia, więc musi wykonywać mniej prac zginających - i toczy się jeszcze szybciej. Mówi się, że mieszanka dwuskładnikowa z bardziej miękkimi barkami opony poprawia przyczepność na zakrętach, co działa bardzo dobrze. Czy struktura barków opony, której prawie nie widać gołym okiem, ma wpływ na przyczepność, nie można powiedzieć; w każdym razie nigdy nie ma niepewności, nawet w szybkich zakrętach z dużym pochyleniem. Trzeba jednak zaznaczyć, że koło z tak szerokimi oponami trzeba trochę bardziej "wygiąć" - a WTB jest jeszcze szerszy niż podano, czyli prawie 32 mm. Zauważalne jest również to, że kierunek jazdy jest zaznaczony na bocznej ściance - właściwie zbędny przy slicku, prawda?
Ekspozycja WTB jest również wygodna przy ciśnieniu 5 barów - zwłaszcza na dłuższych dystansach odczuwasz zalety dobrego tłumienia drgań, na przykład gdy twoje ręce nie idą już spać. Zwinność i poręczność testowego crossa pozostała niezmieniona, między innymi dzięki niskiej wadze szerokiej opony: waży dokładnie tyle, ile podaje producent, czyli 310 gramów.
Jedynym problemem jest montaż bezdętkowy. WTB zatrzaskuje się pod kołnierzem obręczy z głośnym hukiem, ale potem wszędzie syczy i gwiżdże. Co się dzieje? Być może jest to spowodowane grubym fartuchem, który znajduje się dokładnie tam, gdzie opona jest dociskana do obręczy: jest całkiem możliwe, że powietrze może wydostawać się przez jego siatkę. Udało nam się opanować problem tylko dzięki „Stan's Race Sealant”, który uprzejmie przesłał nam partner handlowy WTB, Sport Import. Dzięki bardzo dużym kryształom skrzep ten jest uważany za najskuteczniejszy uszczelniacz na rynku, co imponująco pokazał na WTB. Tymczasem opona nie traci więcej powietrza niż inne opony bezdętkowe podczas dłuższych okresów postoju.
Ostatecznie pozostaje wrażenie gładkiej, wygodnej i antypoślizgowej opony wyścigowej, która doskonale sprawdza się w wyścigówkach tarczowych o dużej przepustowości. WTB Exposure 30c powinno znacznie rozszerzyć zakres ich zastosowania bez negatywnego wpływu na właściwości jezdne, podobnie jak opona jeszcze szersza, znacznie cięższa. Więc jeśli chcesz mieszać asfalt z drogami leśnymi i drogami gruntowymi bez faktycznego celu w szutrowe wycieczki, możesz być bardzo zadowolony z WTB.
Tim mówią
Ma bardzo słabą przyczepność na luźnym szutrze (może lepiej przy zmniejszonym ciśnieniu) a na asfalcie delikatny pisk opony w zakrętach mnie denerwuje