Nowości produktowe: Transition Scout Al Comp różni się od tego, czego można oczekiwać od raczej taniego aluminium w pełni ze 130 milimetrami skoku, tak się mówi. To stwierdzenie może być bardzo prawdziwe, ponieważ w ostatnich latach wielokrotnie widzieliśmy, że ani materiał, ani skok sprężyny nie kwalifikują odpowiednio roweru. Przyjrzeliśmy się więc, dokąd Scout miał nadzieję zabrać jeźdźca dzięki geometrii ze zrównoważoną prędkością.
Transition jest jedną z firm w cyrku rowerów górskich, które mogą ozdobić się dodatkiem „Rider-Owned”. „Około 16 lat temu dwóch przyjaciół wpadło na pomysł zbudowania własnych motocykli. Rowery powinny być zabawą, zabawą dla wszystkich, bez względu na to, jakim byli motocyklistami… Wszystko zaczęło się tak czy jakoś tak. Firma zlokalizowana jest w północno-zachodniej części USA, tuż przed granicą z Kanadą. Idealny teren do jazdy na dobrych rowerach po trudnych trasach, co z kolei tworzy dobrych rowerzystów. Ich koncepcja „Speed Balanced Geometry” budzi ciekawość i można założyć, że Transition Aluminium Fully ze skokiem sprężyny 130 mm z tyłu nie jest tak dobry w pełni turystyczny, jak w przypadku niektórych innych marek.
Pożyczyliśmy Transition Scout Al Comp na test. Gdy rano chcieliśmy wyruszyć, na szlakach leżał śnieg. Nie jest to dobry warunek wstępny do sensownego testu. Nadal chcemy zaprezentować ciekawy rower. Istotną cechą roweru górskiego jest zawsze jego geometria. Określa koncepcję oraz poza przedziałami cenowymi i wariantami wyposażenia.
Około dwa lata temu światło dzienne ujrzały różne modele Transition, które zostały opracowane z systemem zawieszenia GiddyUp 2.0. Nowy design, nowy kształt ramy, nowa kinematyka i dostosowane do nich amortyzatory - wszystko dzięki nowemu typowi geometrii ramy.
Transition Speed Balanced Geometry – wyrównanie geometrii ramy z holistycznym podejściem?
Obecne rowery na szlaki mają duży zasięg i luźny kąt główki. Daje to kierowcy większą swobodę na rowerze, ale zbyt długa geometria utrudnia prowadzenie roweru. Płaskie kąty skrętu zapewniają płynną pracę i dobre działanie amortyzowanego widelca. Jednocześnie jednak układ kierowniczy staje się nieco bardziej wymagający, a rozkład masy staje się niekorzystny. Krótkie mostki poprawiają kontrolę nad kierownicą, ale także skracają efektywny zasięg roweru.
Jeśli popchniesz tę nowoczesną geometrię do skrajności (długi zasięg), oznacza to, że przednie koło znajduje się bardzo daleko przed rowerzystą i nie ma już równowagi. To również sprawia, że coraz trudniej jest podnieść przednie koło i jeździć na tylnym kole. Ponadto prowadzenie jest ograniczone, dłuższy tylny trójkąt ponownie rozwiązałby problem, ale na przykład kosztem zwinności motocykla przy niskich prędkościach na zakrętach.
Transition odkryło następnie, że wyposażenie ramy w długi zasięg, krótki mostek, luźny kąt główki i widelec z krótszym przesunięciem zaowocowało lepszą równowagą na rowerze. Ponadto Geo zapewnia lepszą przyczepność przedniego koła, lepszą przyczepność podczas hamowania i intuicyjne pokonywanie zakrętów.
Szczegóły geometrii zbalansowanej prędkości: Zasięg większy o 18 mm dla każdego rozmiaru ramy, mostek krótszy o 10 mm, co daje efektywny zasięg większy o 8 mm. Zmiany te, w połączeniu z bardziej stromym kątem nachylenia rury podsiodłowej, skutkują przenoszeniem większej masy ciała na przednie koło. Dodatkowo poprawia to pozycję pedałowania (kierowca nie musi ślizgać się do przodu) na podjazdach, rowerzysta nie potrzebuje żadnej energii, aby utrzymać przednie koło na podłożu. Zwiększył się również rozstaw osi, dając kierowcy więcej przestrzeni i możliwości manewrowania na rowerze, co zapewnia bezpieczeństwo i kontrolę. Chociaż rower stał się dłuższy, koncepcja SBG koryguje wady (takie też są) dużego rozstawu osi i luźnego kąta główki ramy.
Zwiadowca przejścia geometrii
XS | SM | MD | LG | XL | |
rura podsiodłowa (w mm) | 355 | 380 | 410 | 450 | 495 |
Pozioma rura górna (w mm) | 547 | 575 | 603 | 632 | 660 |
główka ramy (w mm) | 100 | 110 | 120 | 130 | 140 |
tylny trójkąt (w mm) | 425 | 425 | 425 | 425 | 425 |
Rozstaw osi (w mm) | 1131 | 1160 | 1189 | 1218 | 1247 |
Kąt skrętu (w °) | 65 | 65 | 65 | 65 | 65 |
Kąt siedziska (w °) | 76.6 | 76.1 | 75.5 | 75 | 74.6 |
Zasięg (mm) | 400 | 425 | 450 | 475 | 500 |
Stosy (mm) | 589 | 598 | 607 | 617 | 626 |
Geometria Speed Balanced zapewnia, że rower jest zwrotny przy niskich prędkościach, ma dobrą przyczepność przedniego koła i zapewnia lepszą równowagę na rowerze (stromy teren i przy dużych prędkościach). Kluczową cechą koncepcji SBG jest płaski kąt skrętu w połączeniu z krótszym zasięgiem wideł, co oznacza, że przednie koło nie znajduje się zbyt daleko od kierowcy. Rozkład ciężaru na rowerze powinien być lepszy, a sterowanie kierownicą powinno również znacznie zyskać.
Producenci widelców amortyzowanych, Fox i RockShox, towarzyszyli w rozwoju z Transition Bikes i dostarczają wyłącznie widelce amortyzowane ze zmniejszonym offsetem do koncepcji SBG. Wszystkie rowery i zestawy 2019 są wyposażone w nowe widelce amortyzowane.
Obecnie testujemy Transition Sentinel. Możesz więc dowiedzieć się, jak oceniamy geometrię Speed Balanced.
Transition Scout Al Comp - tak mówi producent
Transition opisuje Scouta jako rower ze średniej półki dla każdego stylu jazdy. Podobno idealny rower na szlaki do pokonywania technicznych zjazdów bez wahania. Jest obiecane: „Wszechstronność jest tym, co najlepiej opisuje ten rower. Kombinacja skoku 130/150 mm to tak zwany „sweet spot”, pozwalający na zmianę stylu jazdy bez martwienia się o przejechanie lub przejechanie roweru. Sercem Scouta jest zabawny rower, który uwielbia wyginać szlaki, a także unosić się w powietrzu. Dlatego ciągle słyszymy, że to jeden z najfajniejszych motocykli, jakie kiedykolwiek zbudowaliśmy”.
Transition Scout Al Comp – najważniejsze fakty
Scout jest dostępny w dwóch kolorach (beżowym i niebieskim) i pięciu rozmiarach. Rozmiary wahają się od XS do XL, więc każdy powinien znaleźć odpowiedni model Scout. Dostępne są dwa poziomy wyposażenia. Przyjrzeliśmy się tańszej wersji NX za 3099 euro, droższa wersja GX kosztuje o 1100 euro więcej. Geometria oraz kolor i jakość ram są dokładnie takie same w obu rowerach. Więc geometria jest dokładnie taka sama.
Aluminiowa rama jest wyposażona w tylną oś przelotową Syntace X12. Suport opiera się na gwincie BSA - dobrze, bo można na nim po prostu polegać. Sprawdziło się również mocowanie ISCG05 do prowadnic łańcucha. Zestaw słuchawkowy zero stack z 44/56 łączy widelec i główkę ramy. Mocowanie hamulca z tyłu to mocowanie słupka 180. Podobnie jak w Transition, mocowanie i konstrukcja ramy są zawsze po stabilnej stronie, co uzasadnia wagę nieco ponad 4 kilogramów dla ram z amortyzatorami.
Wyposażenie modelu NX jest wystarczające, nie ma niczego, czego nie można by zaświadczyć o sensownej funkcji. RockShox Revelation RC o skoku 150 mm spełnia swoją funkcję widelca. Odpowiednikiem z tyłu jest RockShox Deluxe RT.
Kokpit jest dostarczany przez Race Face, kanadyjskie części to bezpieczny zakład. Ergonomicznie bardzo dobry, solidny, stosunkowo lekki i niedrogi. Przyspiesza i hamuje za pomocą Sram. Przekładnie NX z 12 biegami wystarczą prawie do wszystkiego, a hamulce poziome są zwykle wystarczające.
Koła z obręczami WTB STi29 na piastach Novatech są dość solidne. Opony Maxxis Minion, sztyca teleskopowa Kind Shox i niezwykle wygodne siodło WTB Silverado to małe atrakcje.
Tak więc nie ma co narzekać na wersję podstawową. Doświadczonym lub ambitnym kierowcom polecamy jednak wariant GX. Jest wyposażony nie tylko w dźwignię zmiany biegów Sram GX, jak sama nazwa wskazuje, ale przede wszystkim w widelec Fox 36 i 4-tłoczkowe hamulce Sram Guide. A więc także z zauważalną różnicą w wydajności.
Schreibe einen Kommentar