Test: Dzięki 150 lub 160 mm skoku sprężyny, mocnemu zawieszeniu Fox Factory i geometrii zorientowanej na zjazdy, Orbea Rallon na papierze wydaje się bardziej enduro niż all-mountain - dzięki bardzo dobrze funkcjonującemu tyłowi i spójnej ogólnej koncepcji, jednak nie tylko czuje się komfortowo jako maszyna do strzelania.
Pod koniec 2017 roku Baskowie z Orbea zaprezentowali piątą generację Rallona. Wcześniej zdecydowanie należał do „szuflady enduro”, ale nowy Rallon nie tylko po raz pierwszy otrzymał 29-calowe koła, ale także zmniejszył skok resorów z tyłu do 150 mm – z przodu to wciąż imponujące 160 mm, ale Przesłanie jest jasne: nowy Rallon powinien być bardziej wszechstronny niż zwykły samochód wyścigowy. W porównaniu do swoich poprzedników zmienił się nie tylko skok zawieszenia i rozmiar kół - Hiszpanie otwierają również nowe możliwości dzięki materiałowi ramy: Orbea Rallon jest dostępny tylko z ramą z włókna węglowego. Tłem niekoniecznie jest oszczędność masy w porównaniu z aluminium, ale specjalna, asymetryczna konstrukcja ramy Rallona. co można po prostu lepiej zrealizować za pomocą materiału z włókna węglowego.
Za „skrótem” MyO kryje się bardzo specjalna oferta firmy Orbea: Tak producent opisuje swój własny program dostosowywania, który pozwala kupującym dopasować kolor ramy nowego roweru do własnych życzeń. Jest z czego wybierać – od powściągliwych odcieni czerni i szarości, przez ostrożne pastelowe odcienie, po jasne fluorescencyjne kolory, tutaj prawie wszystko jest możliwe. Najlepsze w tym: MyO nie kosztuje ani centa więcej.
Orbea Rallon M-Team 19: Funkcje
Jako nasz rower testowy wybraliśmy wersję M-Team Rallona. Celowo zrezygnowaliśmy z topowego wariantu LTD, chociaż pasowałby on również do naszego pola testowego za nieco poniżej 9.000 2 euro; zawiera amortyzator spiralny Fox DHX2, który popycha cały motocykl nieco dalej w kierunku enduro - dla wielu oczywiście dokładnie to, czego chcą, na naszym terenie testowym all-mountain wersja M-Team z zawieszeniem Fox Factory i X500 spełnia swoje zadanie Jednak amortyzatory powietrza z tyłu są nieco lepsze. Poza tym nie ma na co narzekać, jeśli chodzi o wysokiej jakości wyposażenie: 30% zakres napędu Sram Eagle stał się obecnie standardem w tym zakresie skoków wiosennych i jest wystarczający również do stromych podjazdów w Alpach - szczególnie odkąd Orbea dał Rallonowi 01-zębowe ostrze na karbonowej korbie Descendant. Uważamy, że to trochę wstyd, że wysokiej jakości wariant XXNUMX jest używany do przerzutki tylnej i manetki, ale znacznie cięższy wariant GX jest używany do kasety.
Ramki do zdjęć | Orbea Monocoque Race Carbon |
widelec amortyzowany | Fox 35 Float Factory 160 Grip2 RC2 |
niemy | Fox FLoat X2 Fabryka 2-poz |
wirniki | DT Swiss E1501 Splajn 30 |
Opona VR | Maxxis Agresor 2.5" |
Tętno opon | Maxxis Minion DHF 2,5" WT |
przerzutka tylna | Maxxis Aggressor 2.5" WT |
dźwignia zmiany biegów | Sram X01 Orzeł |
korba | Rower Sram Descendant Carbon 32t |
przerzutka | Ohne |
Hamulec | Shimano XT M8020 4-tłoczkowy |
tarcze hamulcowe | Shimano RT81 203/180mm |
sztyca | Highline firmy Crankbrother |
siodło | Szlak Selle Italia XR |
trzon | Turbina Race Face R 35 |
Lenker | Race Face Next R 35 20mm |
Koła pochodzą od DT Swiss i oferują technologię, która została wypróbowana i przetestowana tysiące razy: obejmuje to wytrzymały wolnobieg z zębatymi tarczami, aluminiowe obręcze o szerokości 30 mm i solidną konstrukcję. Osadzone są na nim opony Maxxis — semi-slick Aggressor na tylnym kole, wszechstronny Minion DHF na przodzie. Szerokość opon 2,5 cala sprawdza się w przypadku szerokich opon, a kombinację można przekształcić w bezdętkową w ciągu kilku minut.
Trochę nietypowa, ale montowana w wielu rowerach górskich w sezonie 2019: regulowana sztyca Crankbrothers Highline. Podczas gdy RockShox, Kind Shock i Fox dominowały tutaj, w ostatnich latach w świecie sztycy regulowanej pojawiło się coraz więcej różnorodności. Post Crankbrothers jest wysokiej jakości przedstawicielem z ergonomicznym pilotem i był w stanie awansować na szczyt naszej listy najlepszych. Za hamowanie odpowiadają 8020-tłokowe hamulce XT M4 firmy Shimano - odpowiednie do skoku sprężyny z dużą tarczą 203mm z przodu.
Orbea Rallon M-Team 19: szczegóły geometrii i ramy
Sprzęt wysokiej jakości czy nie: gwiazdą Orbea Rallon jest niewątpliwie – nie da się tego inaczej ująć – piękna karbonowa rama. Pomimo asymetrycznego mocowania amortyzatora cały rower wygląda, jakby był zrobiony z jednego kawałka, ładne detale, takie jak wysokiej jakości i funkcjonalne zaciski linek wewnętrznie poprowadzonych oraz zintegrowane ochraniacze ramy na dolnej rurze tylnego trójkąta i dolnej rurze pokazują: Ktoś położył wiele przemyśleń na temat roweru i jego obszaru użytkowania. Stosowane standardy zawierają kilka niespodzianek: osie Boost z przodu iz tyłu, amortyzator metryczny o długości 230 mm i skoku 60 mm oraz suport Pressift. Cieszyliśmy się, że Orbea dała Rallonowi pełne mocowanie ISCG05, dzięki któremu bez problemu można zamontować również pełne prowadnice łańcucha, w tym taco.
Nowoczesny, mocny, ale nie ekstremalny: to prawdopodobnie najlepszy sposób na podsumowanie geometrii Orbea Rallon 2019. Dzięki wyjątkowo luźnemu kątowi skrętu kierownicy i jeszcze bardziej stromemu kątowi siodełka, kierowca jest umieszczony centralnie na rowerze, którego rama główna jest prawie trochę krótka jak na dzisiejsze standardy: zasięg 455 mm i górna rura 611 mm w rozmiarze L sprawiają, że rozstaw osi jest przyjemnie zwarty , więc z roweru nie ma ciężarówki na szlaku. Jednak wymiary należy również odnieść do bardzo krótkiej rury podsiodłowej: mierzy ona tylko 444 mm w rozmiarze L lub 485 mm w rozmiarze XL - więc jeśli wolisz jeździć na długich ramach, możesz po prostu zwiększyć rozmiar ramy bez zbytniej problemy z uzyskaniem zbyt długiego wsparcia. Mówiąc o rozmiarze ramy: niewielką wadą wyjątkowo dobrze zaokrąglonego asortymentu Orbea jest to, że Rallon występuje tylko w trzech rozmiarach. Kierowcy, którzy są szczególnie wysocy lub szczególnie niscy, powinni go wypróbować przed zakupem. Przy okazji: geometrię można nieco zmienić za pomocą flip chipa: dokładniej można go użyć do zmiany kąta skrętu i wysokości suportu. Podczas naszego testu byliśmy głównie w ustawieniu „turystycznym” z nieco bardziej stromym kątem skrętu i wyższym suportem.
Zespół Geometry Orbea Rallon
SM | LG | XL | |
rura podsiodłowa (w mm) | 406 | 444 | 483 |
Pozioma rura górna (w mm) | 583 | 611 | 644 |
główka ramy (w mm) | 100 | 110 | 125 |
tylny trójkąt (w mm) | 435 | 435 | 435 |
Rozstaw osi (w mm) | 1187 | 1217 | 1253 |
Kąt skrętu (w °) | 65.5/65 | 65.5/65 | 65.5/65 |
Kąt siedziska (w °) | 76 | 76 | 76 |
Zasięg (mm) | 430 | 455 | 485 |
Stosy (mm) | 615 | 624 | 637 |
Orbea Rallon M-Team 19: Na szlaku
Rallon powinien wyraźnie mieć swoje mocne strony w zjeździe, na co wskazuje wygląd i wyposażenie. W drodze na początek szlaku jeden z testerów zaczął się zastanawiać: „To właściwie enduro, zabawne, nie wyregulowałem tak mocno amortyzatora, ale nie chybocze…”. tył kołysze się bardzo słabo lub bardzo słabo, w zależności od tego, jak jest ustawiony. Rallon dość chętnie się wspina jak na rower, który powinien sprawdzić się również w bike parku czy na wyścigach enduro. Na polu testowym, które jest dość mieszane i pomimo faktu, że kąt skrętu jest zwykle stromy, mieliśmy kandydatów, którzy awansowali później. Jeśli robi się dość stromo, trzeba trochę docisnąć przód. Tłumaczenie niekoniecznie jest optymalne dla tysięcy metrów wysokości, tutaj mniejsza zębatka nie byłaby błędna. Mierzony przez to, co Rallon pokazuje na zjeździe, ich właściwości wspinaczkowe są absolutnie bezbłędne.
Jak już wspomniano, geometria Rallona nie jest ekstremalna, choć z pewnością jest nadal „aktualna”. Tak więc wszyscy testerzy od razu poczuli się komfortowo na rowerze. Decydującym czynnikiem była bardzo wygodna pozycja siedząca i bardzo wyważona pozycja rowerzysty na rowerze, nawet na zjeździe.Na stromych podjazdach czujesz się bezpiecznie, ponieważ szybko odkładasz ciężar, ale zawsze możesz wywierać wystarczający nacisk na przód w ćwiczeniach na rogach Obsługa była wielokrotnie opisywana jako intuicyjna. Fajnie, że kierownica nie trzeszczy, jest raczej cicha. Tylny koniec i widelec mają dobry wpływ na dobre wrażenia z jazdy. Chociaż Fox 36 był miarą wszystkiego z przodu w teście, tył też nie do końca nadążał. Chociaż rama jest już bardzo bliska ideału ze wszystkimi szczegółami i może być obsługiwana absolutnie intuicyjnie, musisz popracować z tyłu, aby dostosować podwozie do swoich upodobań. Dzięki wielu opcjom regulacji amortyzatora Fox zadowalający wynik można osiągnąć naprawdę dla prawie każdego, ale dyslektycy technologiczni rozpaczają. Widelec oferuje również wiele opcji regulacji, ale jest nieco łatwiejszy w regulacji.
Wszystkie komponenty działają bardzo dobrze. Zmiana biegów jest niezawodna, wyraźna i ma dobry zakres, nawet jeśli mniejsza zębatka byłaby mile widziana na początku sezonu. Hamulce 4-tłokowe Shimano XT są bardzo łatwe w dozowaniu, a moc jest zawsze co najmniej wystarczająca. Regulowana sztyca Crankbrothers mogłaby wysuwać się nieco szybciej, ale prędkość jest wystarczająca. Lepiej w ten sposób niż inne sztyce, które próbują nagle interweniować w planowanie dziecka. Nawiasem mówiąc, dźwignię sztycy można regulować na więcej sposobów niż prawie jakikolwiek inny. Bardzo dobra obudowa nie może ukryć jednego: chwyty są bardzo cienkie i ręce męczą się szybciej niż w przypadku innych gumowych chwytów. Naszym zdaniem nie są one optymalne dla średnich i dużych dłoni. Ale reszta kokpitu jest świetna dzięki szerokiej kierownicy wyścigowej i ergonomicznym dźwigniom sterującym.
Schreibe einen Kommentar