Test Stromer ST5: Szwajcarska firma Stromer z siedzibą w Oberwangen koło Berna od kilku lat znana jest ze swoich innowacyjnych i szybkich e-rowerów. Mocną stroną firmy jest wewnętrzny rozwój komponentów mechanicznych i elektrycznych, oprogramowania oraz pełna integracja systemów. Wyposażony w nowy silnik SYNO Sport o mocy 850 W i momencie obrotowym 48 Nm, Stromer maszeruje do przodu z dużą ilością pary. ponadto DStromer ST5 S-Pedelec jest jedynym szwajcarskim modelem wyposażonym w tryb sportowy, który zapewnia jeszcze większą moc za naciśnięciem jednego przycisku.
Wystarczająca moc baterii i mocny silnik na długie wycieczki, tego chce każdy e-rower. Oba życzenia spełniają się dzięki Stromerowi ST5. Imponująca pojemność akumulatora 983 Wh, która powinna zapewnić zasięg od 60 do 180 kilometrów, jest już zapowiedzią. Ale czy to wystarczy, aby zmienić Stromer ST5 w doskonały e-rower? Oprócz mocnego silnika z trybem sportowym zapewniającym jeszcze większą moc za naciśnięciem przycisku, ST5 oferuje inne funkcje. Na przykład skoordynowana geometria ramy dla 27,5-calowych kół, które są wyposażone w wyjątkowo przyczepne, wysokowydajne opony Cycle-E, opracowane wspólnie z Pirelli. Zoptymalizowana łączność i przemyślana konstrukcja praktycznie bez widocznych kabli. Wysuwanie baterii działa na dotyk. Stromer ST5 można odblokować lub zablokować przez Bluetooth - bez klucza lub kodu PIN. Ale jak jeździ Stromer ST5? Velomotion przetestował to dla Ciebie.
Wyposażony w nowy silnik piasty tylnego koła SYNO Sport Motor o imponującej mocy 850 watów i momencie obrotowym 48 Nm, Stromer powinien iść naprzód. 48 Nm nie wydaje się dużo jak na e-rower, ale ponieważ silnik jest zainstalowany w tylnym kole, moc jest przenoszona bezpośrednio na tylne koło bez żadnych objazdów. Czujesz to od pierwszego obrotu pedałów; Stromer pcha prawidłowo. Różnica w porównaniu do silników centralnych, które lubią wywoływać dwukrotnie większy moment obrotowy, ale nadal zapewniają mniejszy ciąg. Mówi się, że ST60 ma zasięg od 180 do 5 kilometrów. Czy określony zakres jest wykonalny? Więcej na ten temat poniżej.
Rama Stromer ST5 jest wykonana z aluminium i wygląda bardzo schludnie. Akumulator i kable są całkowicie zintegrowane z ramą. Kokpit również został dostosowany tak, aby linie nie były widoczne. Sterowanie dotykowe jest zintegrowane w górnej rurze. Widelec Stromer ST5 jest również wariantem aluminiowym. Dzięki nowo zaprojektowanej kierownicy kokpit jest wyjątkowo czysty; pociągi nie są nawet widoczne na klamkach hamulca. Jeśli plastikowa osłona z symbolem ST5 zostanie zdjęta z mostka, zobaczysz mały gwint, który możesz wykorzystać do zamocowania uchwytu na smartfona. Smartfon można sparować z systemem, co daje drugi wyświetlacz, który jest nie tylko większy, ale też lepiej widoczny w polu widzenia kierowcy.
Przycisk zasilania znajduje się na spodzie górnej rury - pod ekranem dotykowym, że tak powiem. Stromer jest sterowany za pomocą specjalnie opracowanego wyświetlacza dotykowego lub małego elementu sterującego po lewej stronie kierownicy. Wyświetlacz pokazuje między innymi prędkość, poziomy wsparcia, poziom naładowania baterii czy łączność Bluetooth. Dotykowy element sterujący sprawdził się w teście bardzo dobrze. Stromer można blokować i odblokowywać za pomocą funkcji Bluetooth smartfona. Blokuje się automatycznie, gdy rowerzysta oddala się od e-roweru lub odblokowuje się ponownie, gdy zbliża się do ST5. Dzięki temu Stromer jest zawsze doskonale zabezpieczony. Podobnie bateria. Do tego nie jest już potrzebny klucz. Bateria jest zabezpieczona elektronicznie i dotykowo.
Oczywiście w czystym pakiecie nie powinno zabraknąć elektronicznego 11-biegowego systemu przerzutek Shimano Di2. W teście przełączało się to bardzo czysto i harmonijnie. Pomimo tarczy 52 nawet strome podjazdy można szybko pokonać. Pokonywanie długiego, sześcio- lub ośmioprocentowego wzniesienia z prędkością ponad 35 km/h jest bardzo imponujące. Głównie dlatego, że inne S-Pedelec nie pokonują więcej niż 20 km/h na tej samej górze. Hamulce Stromera pochodzą od TRP i są pomalowane na ekskluzywny czerwony kolor na ST5. Oczywiście ST5 powinien również szybko i bezpiecznie zatrzymać się przy dopuszczalnej prędkości maksymalnej 45 km/h – nawet pod górę, jeśli to konieczne.
Podobnie jak we wszystkich modelach, Stromer integruje światło do jazdy dziennej z główką ramy - piękny wygląd i ważna funkcja bezpieczeństwa, dzięki której pojazdy nadjeżdżające z przeciwka mogą Cię rozpoznać na wczesnym etapie. Oprócz świateł do jazdy dziennej na kierownicy zamontowano system oświetlenia Supernova. Przednie światło Supernova M99 Pro zmienia noc niemal w dzień. Tylne światło Supernova M99 Taillight zapewnia wystarczającą ilość światła dzięki pięciu diodom LED. Ponadto tablica rejestracyjna jest oświetlona, zgodnie z wymogami prawa. Oczywiście S-Pedelec nie może być pozbawiony lusterka bocznego. Chociaż dla większości ludzi nie jest to atrakcyjne wizualnie, zapewnia bezpieczeństwo podczas zmiany kierunku i przy wyższych prędkościach. Już po kilku minutach kierowca przyzwyczaił się do widoku w lusterku i bardzo go sobie ceni. Obniżana sztyca podsiodłowa Vario ułatwia wsiadanie i zsiadanie z roweru.
Jak można teraz prowadzić Stromer ST5? Na początku trochę się przyzwyczaiłem dzięki specjalnie opracowanym oponom Pirelli Cycle-e. Ponieważ opony są bardzo obszerne, trochę niechętnie pochylasz się na zakrętach. Ale kiedy przezwyciężysz ten punkt i wrażenie, że opony działają na twoją niekorzyść, nie musisz się martwić, że opona nie wytrzyma. Wręcz przeciwnie – opona dosłownie trzyma się drogi. Podczas testu przejechaliśmy ST5 kilkaset kilometrów. Stromer twierdzi, że jest w stanie przejechać od 60 do 180 kilometrów. Nie przejechaliśmy 180 km na żadnej jeździe próbnej; jest w nim trzy cyfry, ale wtedy kierowca musi ograniczyć się do poziomu 1 i maksymalnie 30 km/h oraz dużo osobistego wysiłku. Ale szczerze mówiąc, każdy, kto jeździ S-Pedelec, chce jak najszybciej dostać się z punktu A do punktu B - a ST5 jest w tym bardzo dobry. W trybie sportowym Stromer przyspiesza do 45 km/h w zaledwie kilka sekund.Nawet bardziej strome podjazdy można z łatwością pokonywać z prędkością 30 km/h. W miksie poziomu 3 i trybu sportowego otrzymaliśmy zasięg około 50 kilometrów we wzgórzach Lasu Bawarskiego. W stosunku do średniej prędkości grubo powyżej 35 km/h jest to wartość bardzo przyzwoita.
W ST5 brakowało nam amortyzowanego widelca. Aluminiowy widelec nie zapewnia prawie żadnego komfortu. Tylko opony Pirelli kompensują nierówności na drodze. System bezkluczykowy też nie wydaje się być tak dojrzały. Chociaż nie potrzebujesz już klucza, a blokowanie i odblokowywanie zawsze działało idealnie, po wyjęciu akumulatora w celu przymocowania roweru do tylnego bagażnika klapy, która jest otwierana z boku, nie można już zamknąć. Oznacza to, że pokrywę należy przymocować za pomocą opaski kablowej lub rzepu, ponieważ mechanizm blokujący działa tylko przy zasilaniu elektrycznym lub po zainstalowaniu baterii.
Każdy, kto zdecydował się na Stromer ST5, musi głęboko sięgnąć do kieszeni. ST9499 kosztuje aż 5 euro. W zamian otrzymujesz bardzo mocny silnik, czysty design i dużo radości z jazdy. Idealny również dla osób dojeżdżających do pracy, a ci, którzy chcą, mogą również rozważyć spokojne, dłuższe lub sportowe, a zatem nieco krótsze wycieczki. W każdym razie szyna do mocowania sakwy byłaby pożądana dla wszystkich użytkowników.
Sieć: www.stromerbike.com
M. Holzmana mówią
To belgijski rower testowy firmy Stromer. (tablica rejestracyjna z BE). Z tego powodu zamontowano również opuszczaną sztycę podsiodłową Vario.
Co jest nie tak z tymi prostymi korbami?
Nadal dobry raport.
Marcusa Degena mówią
BE oznacza szwajcarski kanton BERN!
Pokonaj Luchsingera mówią
Amortyzowany widelec można zamówić fabrycznie do ST5.Szkoda, że takie punkty nie zostały wcześniej wyjaśnione w twoim teście.
Wernera Besta mówią
W wieku 70 lat, wywodzący się z kolarstwa, jeżdżę ST2 S. (Ponad 10T km rocznie) Rower jest technicznie pod wieloma względami. Pod każdym względem identyczny jak ST 5 (poza mocą silnika i rozmiarem kół) To świetna zabawa i, w zależności od poziomu umiejętności kierowcy, oferuje wiele możliwości poruszania się. Zanim starszy rowerzysta umieści rower w zakręcie z powodu braku osiągów, ST2 S/ST5 jest świetną alternatywą. Wzniesienia lub silne przeciwne wiatry nie stanowią już problemu. Dodatkowo na poziomie 1 (z którego głównie korzystam) znak 200km jest łatwo dostępny. Świetny rower, jednak do twardego jak skała zawieszenia trzeba się przyzwyczaić. LG
Martin mówią
Pneumatyczna opona rowerowa została opatentowana w 1888 roku. Fakt, że 130 lat później pojazd osiągający prędkość 45 km/h z najnowszą technologią podwozia, bez dodatkowego komfortu zawieszenia, jest oferowany za niecałe 10.000 XNUMX euro, zasługuje przynajmniej na wzmiankę w „Liście minusów”, a nie tylko w tekście, prawda???
Marcin Koberg mówią
Czy mogę zapytać, jaki rozmiar i długość nogawki ma tester i jaki rozmiar testowanego roweru?