Test: W zeszłym roku Scott zaprezentował swój nowy Genius. Uznany wszechstronny rower na szlaki otrzymał zupełnie nową ramę - zachowano podwozie TwinLoc. Mieliśmy teraz okazję dokładnie przetestować motocykl w dłuższym okresie czasu. Czy Scott Genius zasługuje na swoją reputację?
Scott Genius 930 – Rama
Nowy Scott Genius jest dostępny - tak jak w naszym przypadku - zarówno z aluminiową ramą, jak i dwoma różnymi wariantami karbonowymi: w topowych modelach Genius 700/900 Tuned i 700 Ultimate rama główna i tylny trójkąt są wykonane z bardzo lekkiego karbonu HMX layup - to waga ramy poniżej 2.300g. Tańsze modele z włókna węglowego łączą główną ramę z włókna węglowego HMF z aluminiowym tylnym trójkątem i dlatego powinny ważyć o gram lub dwa więcej.
Jeśli chodzi o rozmiar kół, w przypadku Scott Genius musisz zdecydować się tylko raz – przy zakupie. Potem masz wolny wybór. W uproszczeniu oznacza to: Wszystkie warianty wyposażenia są oferowane z kołami 29-calowymi oraz oponami 27,5+. Odpowiednie modele mają wspólną ramkę. Ta elastyczność jest możliwa dzięki flip-chipowi na mocowaniu amortyzatora, który można wykorzystać do dostosowania geometrii do nieco innego obwodu różnych opon. Jeśli więc zdecydujesz się na przykład na wersję 29-calową, możesz później spokojnie jeździć na kołach 27,5+ – to samo dotyczy odwrotnej sytuacji.
Na rok 2018, jak już wspomniano, poprzednia rama Genius została całkowicie porzucona i wprowadzany jest całkowicie przeprojektowany rower. Na pierwszy rzut oka rama przypomina Spark, który również został wprowadzony w zeszłym roku i lepiej sprawdza się w maratonie i na torze XC. Podobieństwa między tymi dwoma motocyklami mają przede wszystkim charakter wizualny, ponieważ istnieje zasadnicza różnica w zastosowanym układzie tylnego podnośnika: podczas gdy Spark jest obsługiwanym systemem jednoobrotowym, Scott zainstalował łącznik Horsta na osi tylnego koła Geniusa 2018, dzięki czemu jest to prawdziwy XNUMX-belkowy układ zawieszenia. Daje to projektantom większą swobodę projektowania kinematyki tak wydajnie, jak to możliwe w całym skoku sprężyny.
Geometria Scott Genius 930
S | M | L | XL | |
rura podsiodłowa (w mm) | 410 | 440 | 480 | 520 |
Pozioma rura górna (w mm) | 569 | 602 | 633 | 670 |
główka ramy (w mm) | 95 | 95 | 110 | 125 |
tylny trójkąt (w mm) | 438 | 438 | 438 | 438 |
Rozstaw osi (w mm) | 1165 | 1199 | 1232 | 1271 |
Kąt skrętu (w °) | 65 | 65 | 65 | 65 |
Kąt siedziska (w °) | 74.7 | 74.7 | 74.7 | 74.7 |
Zasięg (mm) | 405 | 439 | 466 | 499 |
Stosy (mm) | 599 | 600 | 613 | 627 |
Scott Genius 930 — TwinLoc: sztuczka czy zmiana gry?
Dzięki systemowi TwinLoc firma Scott od kilku lat posiada w swoich rowerach unikalną cechę, która w tej formie jest niepowtarzalna na rynku rowerowym. Całe podwozie - widelec i amortyzator - można ustawić w trzech trybach za pomocą dźwigni na kierownicy: opadanie, trakcja i blokada. Poczekaj chwilę - możliwość kontrolowania amortyzatora i widelca za pomocą jednej dźwigni nie jest cechą charakterystyczną Scotta, prawda? Ta myśl może teraz przelatywać przez głowę jednego lub drugiego. To oczywiście prawda, ale system TwinLoc może zrobić więcej niż zwykłą blokadę lub zmianę tłumienia kompresji.
Nie chcąc w tym momencie wchodzić w zbyt wiele szczegółów: widelec i amortyzator są specjalnie zaprojektowane dla TwinLoc i mają kilka komór powietrznych, które otwierają się i zamykają, gdy używa się pilota na kierownicy. W prostym języku oznacza to, że w otwartym trybie zjazdowym amortyzator i widelec amortyzowany zapewniają pełne 150 mm skoku, w trybie trakcji jest to zmniejszone do 110 mm, a blokada blokuje całe podwozie w celu uzyskania maksymalnej wydajności.
Gdzie więc przewaga tego dość złożonego technicznie układu w porównaniu do dobrze znanych ustawień „platformowych”, które znane są z różnych elementów zawieszenia od wielu lat? W przypadku tego drugiego uzyskuje się sztywniejsze podwozie poprzez silniejsze tłumienie kompresji – skok zawieszenia jest, mówiąc prościej, po prostu cięższy lub zwalniany wolniej. W przeciwieństwie do tego charakterystyka sprężyny lub tłumienie odbicia również zmienia się w przypadku elementów TwinLoc. Tak więc, podczas gdy rower o skoku 150 mm w trybie platformowym bardziej przypomina sztywniejszy rower o skoku 150 mm, w trybie trakcji Genius powinien sprawiać wrażenie roweru o prawdziwym skoku 110 mm.
Scott Genius 930 – Wyposażenie: 2x napęd i solidny pakiet całości
Ramki do zdjęć | Genialny stop SL 6011 |
widelec amortyzowany | Wydajność pływaka Fox 34 |
niemy | Czapka Fox Nude EVOL |
wirniki | Syncros TR 2.5 CL |
Opona VR | Schwalbe Nobby Nic SpeedGrip 2.6 |
Tętno opon | Schwalbe Nobby Nic SpeedGrip 2.6 |
przerzutka tylna | ShimanoXT |
dźwignia zmiany biegów | ShimanoXT |
korba | ShimanoXT |
przerzutka | ShimanoXT |
Hamulec | Shimano SLX |
tarcze hamulcowe | Shimano RT64 180/180 |
sztyca | FoxTransfer 150mm |
siodło | Syncros XM 2.0 |
trzon | Syncros FL 1.5 |
Lenker | Syncros FL 1.5 760 mm |
Scott Genius 4.000 kosztuje niecałe 930 euro, w zamian dostajemy wspomnianą aluminiową ramę z systemem TwinLoc i – jak można się tego spodziewać w tym momencie – niezmiennie solidne, choć nie szlachetne wyposażenie. Podwozie jest ekscytujące, ponieważ musi współgrać ze specjalnym pilotem na kierownicy. W główce ramy znajduje się amortyzowany widelec Fox 34 Float Performance, który w trybie otwartym, podobnie jak amortyzator Fox Nude EVOL w tylnym trójkącie, zapewnia 150 mm skoku.
Jeden lub drugi będzie chciał mocnego Foxa 150 na 29erze 36 mm - oto jesteśmy już w punkcie, który przebiega przez cały sprzęt: podobnie jak jego poprzednicy, nowy Genius to rower, który nieustannie przesuwa swoje granice, a tymczasem porusza niezliczoną ilość rowerów kategorie. Czasami dobroduszny turysta, czasami wydajny kozioł górski, czasami dzikie enduro: choć ta wszechstronność może być mile widziana przez rowerzystów, producentowi trudno jest sobie z tym poradzić. Scott kroczy tutaj cienką linią i naszym zdaniem 34 Fox bardzo dobrze pasuje do motocykla - zwłaszcza, że był w stanie zamknąć lukę do 36 pod względem osiągów.
Jeśli chodzi o napęd, Scott polega na napędzie 2x XT w swoim aluminiowym topowym modelu. Jest to dość niezwykłe, w końcu przerzutki w rowerach tej klasy podróży z zawieszeniem stają się coraz rzadsze. Jednak kombinacja tarczy 24 i 34 z kasetą 11-42 daje ogromny zakres 541%, czyli o kilka procent wyprzedza nawet najnowocześniejsze napędy 1-biegowe. Genius 930 to dobry wybór dla każdego, kto nie chce rezygnować z tak dużego zakresu i małych stopni przełożeń. W przypadku Geniusa 940 miłośnicy komputerów typu one-by znajdą również aluminiową wersję z napędem GX Eagle. Wadą napędów 2-biegowych jest dodatkowa dźwignia zmiany biegów na kierownicy - fakt ten szczególnie obciąża Geniusa, ponieważ pilot TwinLoc jest już tutaj dość ciasny.
Hamulce są również produkowane przez Shimano: zamiast wariantu XT instalowany jest jednak „tylko” SLX M7000. Ponieważ jednak z naszego doświadczenia wynika, że pod względem siły hamowania, ergonomii i odporności na blaknięcie dorównuje droższemu odpowiednikowi XT, nie należy tego postrzegać jako wady - uważamy te kilka gramów dodatkowej wagi za znikome. Hamulce przednie i tylne są połączone z tarczami o średnicy 180 mm. Tarcza na przednim kole może być trochę za mała dla wysokich i ciężkich fanów downhillu - ale powinna być więcej niż wystarczająca do większości zastosowań.
Bardzo interesującym punktem są koła i opony: wszechstronny Nobby Nic firmy Schwalbe jest zamontowany na wewnętrznych kołach Syncros z szerokimi obręczami 30 mm z przodu iz tyłu. Jak dotąd, tak niepozornie. Ciekawie robi się z szerokością opony: z pełnymi 2,6″ są już na granicy z plusem i nie tylko wizualnie są dość masywne, ale oczywiście ważą również kilka gramów więcej niż na przykład konwencjonalne 2,35″ opony . Nawiasem mówiąc, Scott zaleca opony o szerokości od 29 do 2,4 cala dla 2,6 cali i od 27,5 do 2,5 cala dla 2,8 cala.
Z wyjątkiem regulowanej sztycy Fox Transfer, pozostałe mocowania pochodzą od Syncros: w krótkim wsporniku zamontowana jest niska rura o szerokości 760 mm. Nawiasem mówiąc, TwinLoc Remote jest zintegrowany z pierścieniem blokującym uchwytów. Ale nie martw się: jeśli chcesz zamontować własne uchwyty, wśród akcesoriów Genius znajdziesz mały plastikowy zacisk, za pomocą którego można również indywidualnie zablokować pilota na kierownicy.
Scott Genius 930 - Na szlaku
Pozwolono nam intensywnie testować Scott Genius 930 przez kilka miesięcy i mogliśmy przetestować obiecaną wszechstronność. Od mokrych, zamarzniętych tras u chłodnych podnóży Alp po zakurzone, skaliste zbocza w Vinschgau, od relaksujących przejażdżek wahadłowych po jeziorze Garda po trudne podjazdy - było prawie wszystko, co mogło nosić piętno „kolarstwa górskiego”.
Ważący nieco ponad 14,5 kg bez pedałów, nasz rower testowy w rozmiarze L zdecydowanie nie jest lekki. Z jednej strony to oczywiście zasługa grubych opon (kilka gramów można zaoszczędzić przechodząc na bezdętkowe), z drugiej strony napęd 2x a po trzecie... nie zauważyłem nic o wysokim waga w praktyce! Genius nie sprawiał wrażenia ospałego ani podczas startu na płaskim terenie, ani podczas wspinaczki. Jasne, nie można go porównywać z wysokiej klasy lekkimi zawodnikami - ale gdyby ktoś powiedział mi, że Genius waży 13 kg - też bym w to uwierzył.
Szczerze mówiąc, nie jestem fanem systemów takich jak TwinLoc Scotta. Nowoczesne podwozia zwykle tak dobrze działają w połączeniu z nowymi geometriami, że często odrzucam takie funkcje jako „niepotrzebne sztuczki”. Choć bardzo się starałem, do Geniusza też nie podchodziłem z otwartym umysłem, bo widok przeciążonej kierownicy sprawiał, że marszczyłem nos. Pierwsze krótkie przejażdżki wjazdowe z regularnym użyciem manetki TwinLoc nie rozwiały do końca moich wątpliwości co do przydatności, ale mocno zachwiały moim sceptycyzmem. Zmiana w podwoziu jest natychmiast zauważalna i wpływa na ogólną charakterystykę motocykla.
Po kilku bardziej szczegółowych trasach mój sceptycyzm całkowicie zniknął. Byłem pod szczególnym wrażeniem trybu trakcji: motocykl jest zauważalnie żwawszy, ma większe przyspieszenie i większe ugięcie sprężyny. Ten ostatni był szczególnie przydatny na technicznych podjazdach, ponieważ dodatkowy prześwit pozwalał mi kręcić w pasażach, w których na innych rowerach dawno ugrzęzłbym pedałami w korzeniach lub kamieniach. Jeśli następnie ponownie zjedziesz w dół, wystarczy krótkie naciśnięcie pilota TwinLoc, pełne 150 mm zostanie zwolnione, rower jest niższy i możesz pozwolić mu się rozerwać.
W każdym razie sam pilot jest bardzo udany: trzy ustawienia zatrzaskują się czysto z zauważalnym i słyszalnym kliknięciem, a obsługa staje się drugą naturą po kilku minutach. Tak ergonomiczna, jak sama dźwignia może być zaprojektowana - kierownica jest bardzo pełna z trzema dźwigniami sterującymi z każdej strony, a obsługa wymaga przyzwyczajenia.
Kompletna blokada była używana tylko w wyjątkowych przypadkach podczas testu (przykład: 1000m wspinaczki po asfalcie). Genius działa już tak wydajnie w trybie trakcji, że zysk z całkowitej blokady jest dość mały. Ponadto elementy sprężynowe są tutaj naprawdę całkowicie zablokowane i można ich używać tylko na drodze lub na dobrych szutrowych ścieżkach.
Downhill, responsywne i dobrze wyważone podwozie oraz progresywna geometria dają wybuchową mieszankę, która powinna konkurować z rasowymi motocyklami enduro pod względem radości z jazdy i prędkości. Nawet naprawdę trudny teren nie sprawia Geniusowi żadnych problemów: 2,6-milimetrowe Nobby Nics z pewnością mają tutaj swój udział i również czują się jak w domu na torach Enduro o tej szerokości. Jednak gdy robi się mokro, a grunt robi się nieco głębszy, opona na przednim kole w końcu osiąga swoje granice.
O pozostałym sprzęcie niewiele można powiedzieć poza: Niepozornym - w pozytywnym tego słowa znaczeniu. Obwód działa dobrze jak zwykle, łańcuch zmienia się szybko z przodu iz tyłu i bez grzechotania tarcz lub zębatek. Tak, hałas w tle jest nieco wyższy niż w przypadku konfiguracji z jedną tarczą ze względu na przednią przerzutkę: Z drugiej strony, podczas wielu podjazdów wciąż mieliśmy w zanadrzu zrelaksowany bieg babci. Hamulce były zawsze wystarczające dla naszych 85 kg i nie osiągały swoich granic nawet na długich trasach - pomimo małej tarczy na przednim kole.
Schreibe einen Kommentar