Historia budowy roweru: część trzecia, koła. Jak w Część pierwsza już wyjaśnione, staramy się zbudować rower „Made in Europe”. To zadanie jest stosunkowo łatwe z kołami. W krajach europejskich jest kilka firm, które produkują piasty, a czasami także felgi lub szprychy. Wybraliśmy zestaw kołowy Tune Endurorider z trzech dobrych powodów.
Powód 1: Tune Endurorider idealnie pasuje do przeznaczenia roweru. Niemiecki mistrz enduro Franzi Meyer i wielokrotny mistrz świata 4Cross Michael Prokop ufają częściom. Tak więc nazwa Endurorider mówi wszystko.
Powód 2: Zawodnicy Tune Enduro doskonale pasują do motta Made in EU. Obręcze Ryde pochodzą z Holandii, szprychy i nyple Sapim z Belgii, a piasty z Tune ze Schwarzwaldu.
Powód 3: Rowery Tune Enduroridery są stosunkowo nowe i posiadają kilka ciekawych rozwiązań technicznych. Wymiary łożysk odpowiadają standardowym łożyskom, ale są pewne różnice w szczegółach, które powinny wpłynąć np. na trwałość. Dobór szprych opiera się na wieloletnim doświadczeniu w budowie kół, a felgi nie są symetryczne.
Kluczowe dane - cena, waga i modele
Zawodnicy enduro są dostępni w rozmiarach 29 cali i 27,5 cala. Według Tune waga to 1829 g lub 1751 g. Możemy potwierdzić, że według naszych wag było to tylko 800 g więcej. Cena to dokładnie 15€ - jeśli potrzebne są standardowe wymiary osi 100×12 i 142×94. Piasty Boost mają dodatkową opłatę w wysokości 76 €. Jeśli chodzi o wolnobieg, możesz wybrać między Shimano a XD Driver. Zapasowy wolnobieg kosztuje XNUMX €, więc możesz go również przerobić.
Obręcz Tune Endurorider - asymetryczna i kompatybilna z systemem bezdętkowym
Obręcz odpowiada Ryde Edge M30 OS. Według producenta powinien nadawać się również do bike parków i dopuszczać wagę rowerzysty do 120 kilogramów. 30 odpowiada szerokości wewnętrznej (mierzonej na 29,8 mm), OS oznacza asymetrię. Zaletą asymetrycznego projektu jest to, że kąty szprych po prawej i lewej stronie są bardziej podobne, a naprężenie szprych jest bardziej równomierne. Oznacza to, że można oczekiwać dłuższej żywotności wirnika.
Każdy, kto kiedykolwiek centrował koło, wie, że napięcie po stronie wolnego koła jest większe niż po przeciwnej stronie. Wynika to z kierunku, w którym ciągnie szprycha. Powinien on utrzymywać felgę w odpowiedniej odległości od środka osi, a jednocześnie felga powinna znajdować się powyżej środka piasty. Im bliżej środka piasty znajduje się obręcz, tym więcej siły potrzeba do przeciwdziałania szprychom po drugiej, bardziej płaskiej stronie.
Tune Endurorider mówił - podwójnie cieniowany
Szprychy i nyple pochodzą z belgijskiej firmy Sapim. Tune dobiera nyple, a także naklejki na felgi, aby pasowały do koloru piast. Zastosowano podwójnie cieniowane szprychy. Oznacza to, że szprycha ma inny wymiar na obu końcach niż na środku. Więcej materiału jest wymagane na końcach, gdzie znajduje się w piaście lub gdzie znajduje się gwint. Występujące siły są tutaj przenoszone. Szprychy Sapim D-Light mają średnicę 1,65 mm i 2 mm na końcach. Grube sekcje są tak krótkie, jak to możliwe. Im mniejsza masa, tym bardziej komfortowe jest koło podczas hamowania i przyspieszania.
Piasta Tune Endurorider - środek koła
Marcus Klausmann zdobywał różne tytuły w Mistrzostwach Niemiec w Downhillu z hubami King i Kong z Breisgau. Więc zawsze są dobre do użytku enduro. W naszej własnej produkcji dwie maszyny z głowicami rewolwerowymi na narzędzia puszczają wióry aluminiowe, tak powstają korpusy piast, osie, zaślepki... W piastach Tune stosuje się głównie łożyska o standardowych wymiarach. Tak, abyś mógł dostać zamiennik na drugim końcu świata.
Tylko jedno łożysko nie spełnia normy, siedzi pod zapadkami w wolnobiegu. Łożysko dostaje się tutaj o wiele więcej kulek, więc powinno wytrzymać więcej sił i wytrzymać dłużej. Pomyślano nawet o standardowych łożyskach: stopień wypełnienia smarem został zwiększony z 30% do 50%. Oznacza to, że mniej brudu lub wilgoci może wniknąć. Przechowywanie jest również zoptymalizowane pod kątem użytkowania, nie używasz tylko żadnej półki.
Instalacja Tune Enduroridera
Zakładamy różne opony na felgi i wszystkie dobrze pasują. Z wężem nie było problemów. Jednak bezdętkowe Continental Baron Projekt nie działały zbyt dobrze, po prostu nie chciały się zacisnąć. Mieszany obraz pojawił się w Schwalbe: Magic Mary z przodu utrzymywała powietrze i była stabilna, Rock Razor z tyłu wydawał się tracić powietrze przez tuszę. Tutaj musieliśmy wziąć dużo mleka bezdętkowego, wtedy było dobrze.
Kaseta była łatwa do zainstalowania, ale po wyjęciu była dość ciasna. Poszczególne zębatki kasety Box Components pozostawiły wyraźne ślady w aluminium wolnobiegu, materiał został tutaj ściśnięty. Od tego czasu i tak przeszliśmy na sterownik XD, a zarówno kaseta Sram, jak i kaseta Ethirteen pasują tutaj idealnie.
Wymiana wolnobiegu jest stosunkowo łatwa, ale piastę należy wyregulować pod kątem luzu bocznego. Tak to się robi:
Do dziś koła Tune Endurorider spełniają swoje zadanie bez incydentów. Możesz dowiedzieć się, czy tak pozostanie w końcowym teście Orange Stage 6 i na końcu naszej opowieści o budowaniu motocykla.
Schreibe einen Kommentar