Test: Firma Nicolai z małej gminy Lübbrechtsen w Dolnej Saksonii znana jest ze swoich innowacyjnych konstrukcji. Kilka lat temu, dzięki swojej geometrii Geolution, byli jednymi z twórców trendów wszechobecnego obecnie „długiego, płaskiego, niskiego trendu”. Nicolai Ion G15 wypełnia lukę między rowerem na szlaki G13 a enduro G16. Dzięki topowemu modelowi, który kosztuje 6999 euro, mieliśmy okazję zrobić wrażenie na sobie i zadać sobie pytanie: Ile rewolucji kryje się w Geolution?
Nicolai Ion G15: rama i tył
Obecnie karbon jest wszechobecny w segmencie drogich rowerów. Ale jak powinno być inaczej z Nicolai: Podobnie jak cała seria, G15 jest również wyposażony w aluminiową ramę. Jeśli zastanawiasz się teraz, czy to w ogóle jest jeszcze „najnowocześniejsze”, powinieneś przyjrzeć się bliżej spawalniczemu dziełu sztuki. Rama składa się z drobno wyfrezowanych części i prostych rurek, które zostały połączone pięknymi spawami. Bliższe spojrzenie ujawnia dbałość o szczegóły, a także interesujące technicznie rozwiązanie dzielenia tylnego trójkąta.
Linie są poprowadzone na zewnątrz ramy głównej. Ładny detal: kable są mocowane za pomocą frezowanych CNC uchwytów - nie są potrzebne plastikowe klipsy ani opaski kablowe. Przewody poprowadzone zewnętrznie są bardzo popularne wśród wkrętaków, ponieważ obiecują łatwą konserwację. Jednak częściowo ta zaleta jest ponownie tracona, ponieważ linie biegną pod mocowaniem amortyzatora. Amortyzator mierzy klasyczne 216 mm ze skokiem 63 mm, z którego tylny trójkąt uzyskuje 150 mm skoku; przełożenie jest zatem dość niskie, co powinno pozwolić na precyzyjne dostrojenie amortyzatora do wymagań. Sam tylny koniec to klasyczny czterobelkowy układ zawieszenia z dużymi łożyskami, które są również bardzo dobrze uszczelnione. To obiecuje jedwabiście gładką reakcję przez długi czas. Regulacja geometrii, która wpływa na kąt skrętu kierownicy i kąt siedzenia o pół stopnia, również jest dodatnia.
Nicolai Ion G15: Geometria
Duży zasięg jest natychmiast zauważalny na pierwszy rzut oka w tabeli geometrii. Pocisk testowy jest bardzo długi i ma zasięg 490 mm w rozmiarze M – dłuższy niż niektórzy konkurenci w rozmiarze XL. Po raz kolejny pokazuje jednak, że nie należy dać się zwieść wyizolowanym wartościom geometrii. Dzięki luźnemu kątowi główki ramy (64° lub 64,5°) w połączeniu ze stromym kątem rury podsiodłowej (76,7° lub 77,2°) pomimo ogromnej długości siedzisz dość daleko do przodu na rowerze.Cała koncepcja kończy wspomnianą już nazwę Geolution i powinien pokazać swoje zalety zwłaszcza przy dużych prędkościach. W dyscyplinach grawitacyjnych podejście to nie jest bynajmniej nowe i coraz więcej naśladowców można znaleźć również w motocyklach enduro.
Tabela geometrii Nicolai ION G15
mały | średni | duży | x-duży | xx-duży | |
zalecany rozmiar (w cm) | 164-172 | 170-180 | 178-190 | 188-200 cm | 198-205 cm |
Pozioma rura górna (w mm) | 606 | 636 | 662 | 686 | 710 |
rura podsiodłowa (w mm) | 420 | 450 | 470 | 500 | 520 |
główka ramy (w mm) | 110 | 110 | 120 | 130 | 150 |
Rozstaw osi (w mm) | 1251 | 1280 | 1310 | 1341 | 1375 |
tylny trójkąt (w mm) | 445 | 445 | 445 | 451 | 457 |
Kąt skrętu (w °) | 64,5/64,0 | 64,5/64,0 | 64,5/64,0 | 64,5/64,0 | 64,5/64,0 |
Kąt siedziska (w °) | 77,2/76,7 | 77,2/76,7 | 77,2/76,7 | 77,2/76,7 | 77,2/76,7 |
Zasięg (mm) | 460 | 490 | 515 | 535 | 555 |
Stosy (mm) | 618 | 618 | 627 | 637 | 655 |
Nicolai Ion G15: Wyposażenie
Po pierwsze: Wyposażenie naszego roweru testowego nie odpowiadało w 100% standardowej wersji, ale zostało nieco bardziej docięte w kierunku stabilności i zjazdów. Jednak nic się nie zmieniło w podwoziu i to dobrze! Zainstalowano tutaj amortyzator Fox Float X2 i Fox 36 z tłumieniem RC2. Obudowa jest z pewnością jedną z crème de la crème na rynku w tej chwili. Toczy się na 29-calowych kołach DT-Swiss EX 1501. Z doświadczenia możemy powiedzieć: Mimo niewielkiej wagi potrafią znieść nie lada cios.
Przejdźmy do poprawionych komponentów. Podczas gdy hamulce Hope E4 były nadal instalowane w naszym rowerze testowym, G15 jest teraz dostarczany z MT7 firmy Magura w produkcji seryjnej. Zmieniono również napęd. Chociaż wciąż musieliśmy zadowolić się jedenastoma biegami, 12-biegowy Sram X01 Eagle zapewni większy zasięg w przyszłości. Korba Hope musi ustąpić miejsca znacznie lżejszemu SRAM X01 Eagle wykonanemu z włókna węglowego. W kokpicie nadal używana jest kierownica Renthal z włókna węglowego o szerokości 780 mm. Hope musi też zrobić miejsce na mostek – Nicolai standardowo używa tu własnych komponentów.
Nicolai Ion G15: Na tropie
Początkowy sceptycyzm wobec ekstremalnej geometrii szybko zniknął. Bałem się, że jazda będzie przypominała jazdę na stojaku, ale całkowicie się myliłem. Wbrew moim oczekiwaniom ogólna ergonomia wydawała się nawet bardzo wygodna. Trzeba się przyzwyczaić, że przednie koło jest daleko ze względu na luźny kąt skrętu. Jednak na szlaku rower prowadzi się niezwykle płynnie i zapewnia bezpieczeństwo nawet w trudnym terenie. Rower nie wydaje się powolny, ale wymaga aktywnego stylu jazdy i jeźdźca, który nie boi się wywierać nacisku na przednie koło. Gdy tylko sprawy staną się techniczne, a promienie zakrętów zawężą się, zauważalny staje się długi rozstaw osi. Musisz wychylać się z zakrętów niezwykle daleko, chyba że opanujesz przenoszenie za pomocą przedniego koła. Udało mi się to bardzo dobrze z G15.
Porozmawiajmy o wspinaczce, która z pewnością odgrywa dużą rolę w wszechstronnym urządzeniu takim jak G15. Powiem krótko: rower nie tylko zjeżdża w dół jak szalony, ale także ujawnia nieoczekiwane talenty wspinaczkowe. Stromy kąt rury podsiodłowej i długi przód oznaczają, że można pokonać nawet zablokowane podjazdy. Podsumowując, rower mogę polecić każdemu, kto chce się pobawić w lesie. Niezależnie od tego, czy jesteś kierowcą enduro, czy entuzjastą szlaków, przejażdżka na tym mocnym rowerze terenowym jest zdecydowanie tego warta. Mała informacja dla potencjalnych kierowców Nicolai: producent z Dolnej Saksonii zaczął niedawno oferować jazdy próbne tuż przed własnymi drzwiami wejściowymi. Przedstawiciel Nicolai bezpłatnie przywiezie wybrany przez Ciebie rower na okrążenie testowe na zwykłych trasach domowych.
Ogólnie: Mobilna flota testowa Nicolai — #nicolairailexperience dla większej indywidualności i lepszej obsługi klienta
Rynek rowerowy: Dzięki flocie mobilnych rowerów testowych producent Nicolai będzie w przyszłości oferował porady i jazdy próbne bezpośrednio u klienta. Dzięki akcji #nicolaitrailexperience system sprzedaży z siedzibą w Lübbrechts wkracza na nową ścieżkę, aby oferować jeszcze lepsze i bardziej osobiste porady. Ponadto zostaje otwarty nowy zakład produkcyjny w Niemczech. Wraz z wprowadzeniem #nicolairailexperience […]
Robert mówią
Niesamowity raport!
Jesteś też na Instagramie? Czy chcesz ponownie opublikować test, jeśli na to pozwolisz?
Pozdrawiam,
Rabować
@RobG301