Test: z Canyon Offspring AL 16 przetestowaliśmy najmniejszy z nowych rowerów dziecięcych Canyon. Fajny wygląd, mnóstwo technologii dla dorosłych i wszechstronny szczęśliwy kierowca testowy. Na rowerze dziecięcym, który kosztuje prawie 500 euro, naprawdę nie ma na co narzekać.
Rowery dziecięce to skomplikowany temat. Z różnych powodów. Oczywiście z jednej strony: rodzice też mają coś do powiedzenia w sprawie selekcji – przynajmniej tak im się wydaje. W większości przypadków rzeczywistość leży gdzieś pomiędzy tym, czego życzyłyby sobie maluchy, a tym, co rodzice uważają za rozsądne. W końcu dzieci strzelają szybciej, niż można powiedzieć „rozmiar koła”, a rower, który właśnie kupiły, jest już za mały. Nieco inaczej jest, jeśli jedno lub nawet oboje rodziców należy do kategorii fanatyków rowerowych. Nie bez powodu maluchy podejmują pierwsze próby jazdy na ręcznie kutych kołach, w których mama i tata również spełnili jedno lub drugie życzenie.
Nowości produktowe: Canyon prezentuje rowery dziecięce: „Ten świat potrzebuje młodych bohaterów”
Rynek: Z Canyon Offspring AL 16, Offspring AL 20 i Grand Canyon AL 24, Canyon po raz pierwszy w swojej historii zaprezentował rowery górskie dla dzieci. Nowoczesny sprzęt spotyka się z niską wagą przy atrakcyjnym stosunku ceny do wydajności, typowym dla Canyon. Nowe terytorium dla Canyon, poczty bezpośredniej w Koblencji! Podczas gdy jeden był już bardzo szeroko pozycjonowany w wielu innych obszarach dwukołowców, [...]
Rowery dziecięce Canyon Offspring znajdują się właśnie w tym napięciu między trzeźwym pragmatyzmem klasycznych rowerów dziecięcych a urokiem stylowych, ale całkowicie nierozsądnych miniaturowych wersji pełnoprawnych luksusowych rowerów. Na początku sezonu firma zajmująca się bezpośrednią sprzedażą wysyłkową z Koblencji po raz pierwszy zaprezentowała publicznie pierwsze w historii firmy rowery dziecięce na targach rowerowych w Berlinie. Dzięki modelom od 16″ do 24″, tym ostatnim nawet w wersji karbonowej z 2018 roku, obejmujesz całą gamę od pierwszego prawdziwego roweru po pierwszy sprzęt sportowy na dwóch kołach.
Do naszego testu wybraliśmy najmniejszy model, Canyon Offspring AL 16. Jak można wywnioskować z nazwy, najmniejszy potomek Canyon Kids ma 16-calowe koła – co najmniej połowę z nich. Z kolei z przodu ludzie z Koblencji zamontowali większe, 18-calowe koło. Dlaczego mieszanka wirników? Chcesz połączyć to, co najlepsze z dwóch światów - małe tylne koło pozwala zbudować niską ramę dla krótkich nóg, a większe przednie koło poprawia zachowanie podczas przewracania się na mniejszych przeszkodach. Nie bez powodu niektórzy dorośli MTB również stosują tę koncepcję.
Zostańmy na chwilę przy kołach: na felgach zamontowane są opony MTB o szerokości 2,1″ firmy Kenda. W najszerszym znaczeniu Offspring AL 16 to zdecydowanie rower górski - przynajmniej na pierwsze wypady w łatwy teren. Wskazują na to również osie przelotowe lub hamulce tarczowe, o których za chwilę przejdziemy bardziej szczegółowo. Oczywiście przy tym rozmiarze ramy nie ma widelca amortyzowanego i byłby on naprawdę nie na miejscu.
Z technicznego punktu widzenia, jak na tak mały rower, Canyon zainstalował zaskakująco dużo technologii dla dorosłych: najbardziej niezwykłe są z pewnością hamulce tarczowe SRAM z tarczami 140 i 160 mm. Nie potrzebujesz na rowerze dziecięcym? Jest poprawne. Ale tutaj ponownie dochodzimy do wspomnianego na początku problemu między „potrzebą” a „chceniem”. Hamulce tarczowe są niewątpliwie fajniejsze dla dzieci, ponieważ mama i tata też je mają, a rodzice znający się na rowerach prawdopodobnie też powinni być z nich zadowoleni. Niestety hydrauliczne stopery ważą nieco więcej w porównaniu do klasycznych hamulców szczękowych. Logiczną konsekwencją hamulców tarczowych są osie z szybkozamykaczami z przodu iz tyłu: tarcze zawsze pracują płynnie po prawidłowym ustawieniu zacisków, nawet po zdjęciu i zamontowaniu kół.
Niewątpliwie jedną z głównych atrakcji wyposażenia jest piasta przerzutki SRAM Automatix. W zależności od prędkości zmienia biegi tam iz powrotem między dwoma biegami bez konieczności używania manetki. Tłumaczenie jest absolutnie przyjazne dla dzieci dzięki 25-tonowej tarczy z przodu i 20-tonowej zębatce.
Canyon wykonał również dobrą robotę w odniesieniu do jednego z krytycznych obszarów każdego roweru dziecięcego: kokpitu. Szczególnie na początku każdej kolarskiej kariery upadki są na porządku dziennym. Często ostre krawędzie mostka i końcówek kierownicy stwarzają niemałe ryzyko kontuzji, dlatego prawie wszystkie rowery dziecięce są wyściełane lub powlekane - jest to skuteczne, ale często nie wygląda szczególnie dobrze. Canyon jest inny: gumowa osłona zderzaka Canyon jest prawie niewidoczna, ale niezawodnie rozbraja problematyczny obszar. To samo dotyczy kołnierzy na uchwytach.
Tak wyposażony najmniejszy rower dziecięcy Canyon waży 8,2 kg. To przyzwoita, ale na pewno nie rewelacyjna wartość. Oprócz hamulców tarczowych trochę waży tutaj piasta Automatix. Ręce projektantów są również częściowo związane finansowo: za niecałe 500 euro Canyon Offspring AL 16 jest już dość drogim rowerem dziecięcym, ale oczywiście w tym budżecie nie ma żadnych cennych części: nie ma ani węgla, ani wysokiej -tech aluminium w tej cenie.
Canyon Offspring AL 16
Nasz tester ma na imię Tim, ma 1,04 m wzrostu i tego lata skończył cztery lata. To stawia go dokładnie w zakresie, jaki Canyon planuje dla swojego 16-calowego potomstwa: od 98 cm do 110 cm, powinien pasować zarówno dla chłopców, jak i dziewczynek i być pierwszym wiernym towarzyszem na dwóch kołach. W naszym przypadku była to miłość od pierwszego wejrzenia. My i Canyon osiągnęliśmy cel dzięki projektowi, a dostosowanie nie może być wystarczająco szybkie. Właściwą wysokość siodełka można znaleźć szybko, a kierownica i mostek nie mają wiele miejsca na manewry, ponieważ stanowią jedną całość. Trochę trudniej jest z dźwigniami hamulca: Chociaż zasięg można regulować za pomocą klucza imbusowego, chcielibyśmy móc je nieco przybliżyć do kierownicy.
Zaraz potem się zaczyna. Po krótkim powąchaniu wszelkie wątpliwości znikają. Tim pedałuje i natychmiast rozpędza potomstwo. Geometria jest udana, pozycja siedząca jest taka, że maluchy mają dużo bezpieczeństwa i zawsze mogą szybko zrobić krok do przodu, nie robiąc sobie krzywdy.
Dzięki piaście Automatix szybka jazda po płaskiej drodze jest tak samo możliwa jak lekkie podjazdy, nieco większe przednie koło pomaga w pokonywaniu drobnych nierówności i nie ma negatywnego wpływu na ogólne prowadzenie. Krótkie ramiona korby o długości 102 cm zapewniają przez cały czas wystarczający prześwit, dzięki czemu nie ma ryzyka kontaktu z podłożem nawet podczas pokonywania zakrętów z wciśniętym wewnętrznym pedałem.
Gdybyśmy zapytali Tima, z pewnością nie miałby na co narzekać z Canyon Offspring AL 16. U nas jest podobnie: Jasne, powinien być o kilka gramów lżejszy. Ale szczerze mówiąc: gdyby był o 300 g lżejszy, ale nie tak super fajny optycznie, wniosek Tima byłby prawdopodobnie mniej pozytywny. Tak czy inaczej, w żadnym wypadku nie chciał wypuścić roweru testowego z rąk.
Alex S. mówią
Bardzo fajny i ciekawy artykuł o wyjątkowym rowerze dla najmłodszych. Moja córka ma 4 lata i 105 cm wzrostu - dlatego zastanawiam się, czy AL 16 trzeba będzie wyrzucić po jednym sezonie. Sam kanion podaje 110 cm (jak opisano w artykule) jako górną granicę zakresu rozmiarów, czasami odczytuje się również 115 cm. Zastanawiam się, ile tu właściwie jest swobody i czy wraz z małym poszukiwaczem przygód Timem trzeba było mieć wrażenie, że rower wkrótce okaże się za mały. Kolejny większy wariant z 20″ jest oczywiście wciąż poza zasięgiem i tak nagle np. Islabike Cnoc 16, który jest chyba nieco większy, staje się bezpieczną (choć mniej ekscytującą) alternatywą... Jednak niestety również rower, którego ty (ani dziecko) nie możecie wcześniej przetestować w specjalistycznym sklepie rowerowym.
Z wyrazami szacunku!
Alex mówią
Witam, chciałbym wiedzieć, czy mógłbyś wyposażyć go w kółka do nauki jazdy na początku. Czekam na odpowiedź. Moja córka nie może się doczekać nowego roweru, ale nie chcę kupować niczego, na czym nie może jeździć