Test: dzięki nowemu Pivot Switchblade PRO XT/XTR 1x Amerykanie opracowali wszechstronny rower na szlaki z genami zjazdowymi. Wyposażenie, waga i określony skok sprężyny sugerują co najmniej rower na szlaki, ale kiedy już przejedziesz na doskonale wyregulowanym rowerze, myślisz o rasowym enduro. PIVOT odciąży Twój portfel o 7.499 euro dzięki Switchblade XT/XTR, czy warto?
Pivot Switchblade: (prawie) idealnie wykończona rama
PIVOT oferuje karbonową ramę do Switchblade w pięciu różnych rozmiarach (od XS do XL), nie ma wersji aluminiowej. PIVOT Switchblade jest dostępny w kolorze niebieskim lub czarnym, każdy z czerwono-białymi akcentami. Pierwszą rzeczą, która rzuca się w oczy po zgrabnie wykończonej ramie, jest system tylnych trójkątów dw-link. Wraz ze specjalnie dostrojonym FOX FLOAT FACTORY DPS EVOL KASHIMA zapewnia to 135 mm skoku tylnego koła, co wydaje się znacznie większe dzięki wirtualnemu punktowi obrotu. Mała kropla goryczy z tylnym trójkątem to ugięcie, zbiera się tu brud i drobne kamienie, które następnie ocierają się o lakier i powodują jego łuszczenie.
Interesujące jest również bardzo szerokie mocowanie osi, PIVOT polega na czymś więcej niż tylko standardzie BOOST dla Switchblade. DT-SWISS dostarcza wymaganą oś przelotową 157x12mm, która zapewnia rowerowi jeszcze większą sztywność i stabilność. Wolna przestrzeń zapewniona przez szeroką oś zapewnia nie tylko wystarczająco dużo miejsca na opony 27,5"+, ale także opony 29" mogą być używane bez skomplikowanych przeróbek i z najkrótszą (428 mm) dolną rurą tylnego trójkąta na rynku. Wszystkie niezbędne linie są w dużej mierze ułożone w ramie. Ale nie tylko kable znajdują swoje miejsce w ramie, system Di2 Shimano może być również całkowicie zintegrowany z dolną rurą.
Jest to również chronione przed zadrapaniami i odpryskami kamieni dzięki doskonale zwymiarowanej osłonie dolnej rury wykonanej z miękkiej gumy. Podczas testu okazało się, że podczas transportu na bagażniku dachowym osłona dolnej rury szybko odczepia się w miejscach styku, a odciski są widoczne przez długi czas. Jedna z przykręconych (!) zaślepek otworów na kable również się poluzowała i zgubiła w łomocie szlaku. Tutaj można by się spodziewać Loctite lub lepszego wiązania w tym przedziale cenowym.
Pivot Switchblade: Nowoczesna i zwinna geometria
Geometria jest nowoczesna i zaprojektowana do jazdy po szlakach i enduro. Ze względu na wyjątkowo krótkie tylne widełki, opony 29-calowe nie są powodem do utraty zwinności. Suport o wysokości nieco poniżej 34 cm i kąt skrętu 66,5° dla 27,5"+ i 67,25° dla 29" zapewniają wystarczającą rezerwę i radość z jazdy nawet w trudnym terenie. Mieliśmy okazję przetestować oba zestawy kół, 29" i 27,5"+. W przypadku 27,5"+ zastosowano podkładkę dystansową 17 mm, która jest używana pod główką ramy, aby dostosować geometrię do zestawu kołowego.
Obrotowy nóż sprężynowy 29
XS | S | M | L | XL | |
rura podsiodłowa (w mm) | 368 | 406 | 425 | 457 | 495 |
Pozioma rura górna (w mm) | 555 | 581 | 614 | 635 | 660 |
główka ramy (w mm) | 85 | 90 | 101 | 107 | 120 |
tylny trójkąt (w mm) | 428 | 428 | 428 | 428 | 428 |
Rozstaw osi (w mm) | 111 | 1133 | 1167 | 1190 | 1219 |
Kąt skrętu (w °) | 67.25 | 67.25 | 67.25 | 67.25 | 67.25 |
Kąt siedziska (w °) | 74.75 | 74.5 | 74.25 | 74.25 | 74.25 |
Zasięg (mm) | 390 | 410 | 440 | 460 | 485 |
Stosy (mm) | 600 | 605 | 615 | 620 | 630 |
Ostrze przełączające obrotowe B+
XS | S | M | L | XL | |
rura podsiodłowa (w mm) | 368 | 406 | 425 | 457 | 495 |
Pozioma rura górna (w mm) | 555 | 581 | 614 | 635 | 660 |
główka ramy (w mm) | 85 | 90 | 101 | 107 | 120 |
tylny trójkąt (w mm) | 428 | 428 | 428 | 428 | 428 |
Rozstaw osi (w mm) | 1116 | 1137 | 11721 | 11941 | 1224 |
Kąt skrętu (w °) | 66.50 | 66.50 | 66.50 | 66.50 | 66.50 |
Kąt siedziska (w °) | 74 | 73.75 | 73.5 | 73.5 | 73.5 |
Zasięg (mm) | 380 | 400 | 430 | 450 | 475 |
Stosy (mm) | 605 | 610 | 621 | 627 | 638 |
Pivot Switchblade: Solidny sprzęt Shimano
Ramki do zdjęć | Karbonowe ostrze przełącznika |
widelec amortyzowany | Fabryka spławików FOX 36 |
niemy | Fabryka pływaków FOX DPS |
wirniki | DT Swiss XM551 |
Opona VR | Maxxis Rekon 2,8 |
Tętno opon | Maxxis Rekon 2,8 |
przerzutka tylna | Shimano XTR |
dźwignia zmiany biegów | ShimanoXT |
korba | Efekt Race Face 30t |
przerzutka | Ohne |
Hamulec | ShimanoXT M8000 |
tarcze hamulcowe | Shimano RT-86 180/180mm |
sztyca | FOXTransfer |
siodło | Wyścig WTB Vigo |
trzon | Pivot Phoenix Team Enduro |
Lenker | Karbonowy zespół Phoenix Team 760 mm |
Japońskie Shimano jest zamontowane jak okiem sięgnąć W naszym teście jeździliśmy wersją XT/XTR z napędem 1-biegowym. Kokpit ozdobiono klamkami hamulca Shimano XT i spustem Shimano XT oraz niezwykle wygodnymi chwytami PIVOT Phoenix ze zintegrowanymi PadLoc zwany żelowymi podkładkami na zewnątrz. Dzięki ukośnie ściętej kierownicy PIVOT Phoenix Team Carbon (szerokość 760 mm), te żelowe podkładki mogą absorbować wystarczającą ilość sił i zawsze zapewniają wygodną pozycję dłoni, nawet podczas długich tras.
Hamulec Shimano XT M8000 z technologią ICE-Tech i tarczami 180 mm zwalnia na przednim i tylnym kole, można go dokładnie dozować we wszystkich sytuacjach na szlaku, ale także zapewnia odpowiednie hamowanie i jest uważany za jeden z najmniej wymagających w utrzymaniu hamulców na rynku . DT Swiss dostarcza koła do naszego roweru testowego, mieliśmy serię DT XM o szerokości wewnętrznej 27,5 mm dla wersji 40"+ i serię XM o szerokości wewnętrznej 29 mm dla wersji 25". Oba warianty dobrze zniosły pasujące opony MAXXIS i zapewniły dobrą przyczepność w konstrukcji bezdętkowej.
Tylne koło jest przełożone na kasetę Shimano XT M8000 11-46 11 z tylną przerzutką Shimano XTR 11SPD GS. Sztyca i widelec amortyzowany pochodzą od Foxa. Fox Transfer, który jest bardzo łatwy w użyciu, można opuścić bez większego wysiłku, a także szybko ponownie wysunąć.Kiedy znajduje się na swoim miejscu - wysuniętym lub schowanym - wydana zostanie wyraźna informacja akustyczna z opuszczanej sztycy, która sygnalizuje kierowcy, że ostateczna pozycja. Bardzo podobały nam się te opinie podczas jazd próbnych. Fox 36 Factory Elite ze skokiem 150 mm pracuje na przednim kole, ten amortyzowany widelec od samego początku pokazał nam, w jakim terenie stworzono PIVOT Switchblade. Maślany i doskonale zestrojony, 150 mm na przednim kole bardzo dobrze współgra ze 135 mm na tylnym kole. Pomimo dość krótkiego skoku zawieszenia do użytku enduro, nawet podczas testu w bike parku, nigdy nie miałeś wrażenia, że PIVOT Switchblade i jego rama zostały przesunięte do granic możliwości, a nawet do granic możliwości. Podsumowując, nasz rower testowy jest bardzo solidnie wyposażony i emanuje wytrzymałością. Jest jeszcze lepiej z PIVOT Switchblade TEAM, który jest również dostępny z komponentami Shimano Di2.
Pivot Switchblade: precyzja w trudnych warunkach
PIVOT Switchblade jest przeznaczony do opon 29" i 27,5"+ i, jak wspomniano, przetestowaliśmy oba rozmiary kół. Zacznijmy od kół 29-calowych: Dla mnie jako kierowcy 650B na początku byłem bardzo sceptycznie nastawiony do tych „koła kombi”, ale szybko okazało się to nieuzasadnione – przynajmniej na zjeździe. Ze względu na wyjątkowo krótki tył (najkrótszy na rynku), był zabawny i zwinny pomimo rozmiaru opon, nawet na technicznych odcinkach nigdy nie miałeś wrażenia, że motocykl stoi ci na drodze. Małe przeszkody po prostu się przewracały i przez to nawet na podjeździe były relatywnie małe opory toczenia, ale czułem, że trochę lżejszego przełożenia na kasecie do rezerwy wciąż brakuje. 46-zębowy pedał trochę mocniej w połączeniu z 29-calowymi oponami.
Koła 27,5"+ zachowywały się inaczej. Zależność między 46 zębami a obwodem opony wydaje się tu pasować. Były też nieco zwinniejsze, ale przede wszystkim dużo pełniejsze na szlaku. Duża głośność MAXXIS Recon+ była po prostu zauważalna, co ponownie wspierało podwozie 150 mm/135 mm i nadal zapewniało wystarczającą informację zwrotną z toru, nawet przy niskim ciśnieniu powietrza około 1 bara. Przy jeszcze niższym ciśnieniu powietrza wynoszącym około 0,8 bara opona miała tendencję do wyginania się, ale nadal pozostawała na feldze.
Pivot Switchblade: Jedna obudowa — gładka jak masło
150 mm FOX 36 Factory Elite na przednim kole, FOX Float Factory z niestandardowym tuningiem dla Switchblade na tylnym trójkącie 135 mm. PIVOT polega tutaj na precyzji. Oprócz tabeli ciśnienia powietrza dla amortyzowanego widelca - która jest indywidualna dla każdego roweru i wagi rowerzysty - na amortyzatorze znajduje się również małe, przydatne plastikowe mocowanie. Wskaźnik SAG jest dostosowany do każdego roweru PIVOT i oferuje możliwość ustawienia ujemnego ugięcia sprężyny idealnie zdefiniowanego przez PIVOT. To dostosowanie wprowadza harmonię do faktycznie różnych ugięcia sprężyn na przednich i tylnych kołach. Jeśli zamkniesz klapę, dotrzesz na szczyt zrelaksowany i „bez kołysania”. Jeśli otworzysz ją ponownie, kamienie i korzenie zostaną prawie połknięte.
Siedzenie na stosunkowo sztywnej ramie jest wygodne do sportowego, a siodło WTB specjalnie wykonane dla PIVOT dobrze amortyzuje. Jeśli przyspieszyłeś, przerzutka tylna Shimano XTR zmienia bardzo precyzyjnie, nawet pod obciążeniem, a na nierównych zjazdach system Shadow Plus napina łańcuch, a tym samym zmniejsza bicie na ramie, którą zabezpiecza zabezpieczenie tylnego trójkąta. W ten sposób uciążliwe odgłosy tła są prawie wyeliminowane. Hamulec Shimano XT z tarczami 180 mm na przednim i tylnym kole można bardzo dokładnie dozować, zauważyliśmy również beznarzędziową regulację zasięgu dźwigni.
Schreibe einen Kommentar