Historia budowy roweru: Pierwsza część historii budowy naszego hardtaila XC. Sercem naszej konstrukcji jest karbonowa rama Giant XtC Advanced, która oferuje dużą różnorodność z wieloma sprytnymi detalami i dużą swobodą w zakresie opon.
Jak niewiele innych rowerów, Giant XTC od lat znajduje się w czołówce hardtaili cross-country. W przeszłości rowery wyścigowe nadawały się do użytku poza torem wyścigowym tylko w ograniczonym zakresie.W roku modelowym 2017 Giant nieco je przemyślał i zdjął kierunkowskazy z XTC. Dzięki dużemu prześwitowi na opony i standardowi Boost, obecny model jest nie tylko kompatybilny z kołami 29″ i 27,5+, ale regulowane haki pozwalają nawet ustawić go jako rower jednobiegowy. Ta wszechstronność była jednym z głównych powodów, dla których wybraliśmy XTC Advanced do naszej historii budowy.
Za niecałe 1.500 euro Giant XTC Advanced jest kosztowną inwestycją, ale wciąż mieści się w przedziale cen innych wysokiej jakości karbonowych hardtaili. Wspomniana wszechstronność otwiera jednak szereg opcji przy zakupie XTC Advanced: z drugim zestawem kół z szerokimi oponami plus i sztycą regulowaną, rower wyścigowy szybko staje się potężnym hardtailem na szlaki - nic dziwnego, że rower jest również dostępny w Giant w obu wersjach jako kompletny rower.
Giant XtC Advanced: haki zapewniają dużą różnorodność
Przesuwne haki są bardzo nietypowe w takiej ramie. Oś można przesuwać do przodu lub do tyłu z obu stron, poluzowując dwie śruby imbusowe. Ta elastyczność przede wszystkim umożliwia skonfigurowanie XTC jako purystycznej jednobiegowej – jeśli masz naprawdę grube nogi i mówisz sobie – zmiana biegów? Nie potrzebuję tego! Jednak ta konstrukcja ma jedną wadę, której nie należy lekceważyć - dodatkowy materiał, śruby i wkładki w ramie sporo ważą. W każdym razie XTC Advanced nie jest lekki dla drogiej ramy karbonowej: w rozmiarze L waży w naszym przypadku 1702 g - łącznie z osią, zaciskiem siodełka, ale bez zintegrowanych sterów, które są zawarte w zakresie dostawy.
Obróbka i wyposażenie ramy adekwatne do wysokiej ceny. Bardzo fajnym rozwiązaniem są ochraniacze dolnego trójkąta i dolnej rury, które w obu przypadkach są wykonane z grubej gumy. Pod osłoną amortyzatora znajduje się również osłona linki przerzutki biegnącej po zewnętrznej stronie tylnego trójkąta. Wyczyść: Kable i przewody biegną wewnątrz ramy głównej. Dla wielu mechaników jest to koszmar, ponieważ układanie zajmuje dużo czasu i cierpliwości, w zależności od ramy. Przechodząc od razu do sedna: Giant wykonał tutaj wzorową robotę, a instalacja przebiegła prawie tak szybko, jak w przypadku przewodów poprowadzonych zewnętrznie. Otwory w dolnej i górnej rurze są wystarczająco duże i można je łatwo zamknąć gumowymi zatyczkami.
Giant XtC Advanced: Mnóstwo akcesoriów, sprytne detale
Oprócz obowiązkowej osi przelotowej, wspomnianych gumowych zaślepek i zintegrowanego steru, bogaty zakres dostawy Giant XTC Advanced obejmuje również piankowe powłoki dla kabli biegnących w ramie. Kosztuje to dodatkową minutę lub dwie podczas montażu, ale masz gwarancję spokoju później i nie musisz się martwić o grzechotanie kabli w środku.
Zacisk sztycy, który znajduje się w rurze podsiodłowej, jest elegancko rozwiązany w Giant: Plastikowy klin jest mocowany do sztycy przez dokręcenie śruby imbusowej i w ten sposób utrzymuje go na miejscu. Zapewnia to nie tylko schludny wygląd, ale jest również znacznie łagodniejsze dla materiału niż w przypadku konwencjonalnych zacisków ze względu na dużą powierzchnię styku - dobry argument, zwłaszcza w przypadku drogich wsporników węglowych.
Jeśli chodzi o geometrię, Giant wybiera dla swojego nowego XTC kompromis gdzieś pomiędzy tradycją a nowoczesnością. Podczas gdy wiele innych rowerów wyścigowych podąża za ogólnym trendem i znacznie się wydłuża, podczas gdy luźne kąty skrętu są ustępstwem na rzecz coraz bardziej technicznych tras Pucharu Świata XC, Giant pozostaje raczej kompaktowy, kąt skrętu jest nieco mniejszy, ale pozostaje taki sam w porównaniu do konkurencji zawsze dość strome. Dlatego zwinność jest tutaj bardzo ważna.
Geometria Giant XTC Advanced
XS | S | M | L | XL | |
rura podsiodłowa (w mm) | 350 | 390 | 440 | 490 | 520 |
Pozioma rura górna (w mm) | 555 | 575 | 595 | 615 | 640 |
główka ramy (w mm) | 95 | 95 | 100 | 110 | 120 |
tylny trójkąt (w mm) | 430 | 430 | 430 | 430 | 430 |
Rozstaw osi (w mm) | 1053 | 1073 | 1088 | 1109 | 1134 |
Kąt skrętu (w °) | 69,5 | 69,5 | 69,5 | 69,5 | 69,5 |
Kąt siedziska (w °) | 73,5 | 73,5 | 73,5 | 73,5 | 73,5 |
Zasięg (mm) | 383 | 403 | 416 | 433 | 455 |
Stosy (mm) | 580 | 580 | 585 | 594 | 604 |
W najbliższych dniach i tygodniach przedstawimy pozostałe elementy planowanej budowy. Najpierw widelec amortyzowany, potem napęd, koła, hamulce, kokpit i część wypoczynkowa. Na koniec oczywiście możecie spodziewać się testu kompletnego roweru i wszystkich danych technicznych. Jeśli masz jakieś prośby lub sugestie, daj nam znać w komentarzach lub na Facebooku.
Schreibe einen Kommentar