Rynek / E-Performance / MTB: Triumf e-rowerów, a zwłaszcza e-MTB wydaje się być nie do powstrzymania. Dzięki kołom DT Swiss Hybrid, tradycyjny producent ze Szwajcarii oferuje teraz kompletną serię kół specjalnie do użytku w E-MTB po raz pierwszy. W tym celu na bazie istniejących komponentów opracowano specjalne obręcze, piasty, a nawet szprychy.
Specjalne koła do E-MTB - dlaczego to ma sens
Oprócz ramy i podwozia, koła są prawdopodobnie najważniejszym elementem roweru - dotyczy to zwłaszcza motocykli sportowych na szlaku i na szosie. Prowadzenie, stabilność, żywotność - wszystkie te czynniki w dużej mierze zależą od jakości zamontowanego zestawu kołowego. W związku z trwającym boomem na e-rowery i e-MTB nie jest więc zaskoczeniem, że DT Swiss po raz pierwszy w tym roku oferuje pełną gamę specjalnych kół do rowerów górskich ze wspomaganiem. W tym momencie wielu może sceptycznie podnieść palec wskazujący i założyć, że to nic innego jak chwyt marketingowy w branży – ale z pewnością tak nie jest.
Oczywiście E-MTB to w zasadzie zwykły rower z silnikiem, ale istnieją pewne wpływy i czynniki, które powodują inne i większe obciążenie materiału E-MTB niż w konwencjonalnym rowerze górskim. Pierwszą rzeczą, o której należy wspomnieć, jest waga: dzięki silnikowi i akumulatorowi e-rowery ważą kilka kilogramów więcej niż rowery bezsilnikowe. W przypadku mocnego E-Fullies ze skokiem 140 mm lub większym, znak 25 kg jest szybko osiągany. Wspornik silnika pomaga zapomnieć o całkowitej masie podczas jazdy, ale wysocy i wysocy jeźdźcy często mają problem z tym, że maksymalna dopuszczalna masa systemu wielu E-MTB wynosi zaledwie 120 kg lub nawet mniej. W rozmowach z producentami często słyszy się, że wąskim gardłem przy tym limicie wagowym są koła.
Dobra, więc waga - ale to tylko połowa historii. Podobnie, zupełnie inne siły działają na piastę i wolnobieg w E-MTB z wysportowanym rowerzystą i sportowym stylem jazdy. Szczytowe wartości do 400 Nm mogą się łączyć - prawdziwy test wytrzymałości materiału, w kółko. Wiele piast lub kół nie jest przystosowanych do takich szczytowych obciążeń iw zależności od stylu jazdy, żywotność może być znacznie krótsza niż w przypadku jednośladu bez silnika.
DT Swiss – misja hybrydowa
Właśnie z wymienionych powodów szwajcarscy eksperci od kół z DT Swiss stworzyli Mission Hybrid. Za tym kryje się ambitny cel opracowania serii kół specjalnie do wymagających warunków na E-MTB. Efektem końcowym są cztery serie kół dla różnych potrzeb, wymagań i budżetów. Wszystkie mają w nazwie literę H (hybryda) i będą dostępne od kwietnia.
Wszystkie koła DT Swiss Hybrid mają wspólny standard Boost. Piasty są dostępne tylko w szerokości 148 mm (tył) i 110 mm (przód) - oznacza to, że późniejsza modernizacja roweru E-MTB jest możliwa tylko wtedy, gdy oferuje on już miejsce na szerokie piasty.
Ale co sprawia, że nowe koła są „gotowe do E-MTB”? W DT Swiss zainwestowano dużo czasu i pieniędzy w rozwój, a przede wszystkim w testowanie odpowiednich kół. Zastosowano nie tylko specjalnie wzmocnione obręcze, ale także korpus piasty, wolnobieg, a nawet szprychy są nieco bardziej wytrzymałe.
Koła DT Swiss Hybrid: Testowanie do granic możliwości - i jeszcze dalej
Podczas procesu rozwoju można wykorzystać całe know-how DT Swiss, bogate doświadczenie i oczywiście odpowiednie warunki techniczne w lokalizacjach projektowych, aby przejść od teorii do mobilnego prototypu w ukierunkowany i skuteczny sposób. Wszystkie testy warunków skrajnych można przeprowadzić we własnym zakresie - oszczędza to czas i umożliwia bezpośrednie radzenie sobie z wszelkimi problemami. Jeśli produkt przetrwał tortury na stanowiskach testowych, bezpośrednio na tej podstawie można wykonać zestaw prototypów, które następnie są testowane przez doświadczonych kierowców w praktycznych warunkach – czyli na szlaku.
Podczas prac rozwojowych wcześnie stało się jasne, że nie wystarczy dostosować tylko jeden komponent do wirnika E-MTB - skupia się zwykle na obręczy - zamiast tego cała konstrukcja i wszystkie zaangażowane komponenty muszą być przygotowane na duże obciążenia: obręcze , piasty, a nawet szprychy.
Obręcze hybrydowe DT Swiss: Ukierunkowane użycie materiałów dla większej stabilności
Wraz z felgami wzorowano się oczywiście na znanych i sprawdzonych modelach własnej firmy. Ponieważ jednak są dopuszczone do wagi do 150 kg na kołach hybrydowych, w newralgicznych punktach przymocowano dodatkowy materiał, a przede wszystkim zwiększono grubość ścianki w obszarze łoża obręczy. Felgi hybrydowe dostępne są w szerokościach 25, 30 i 35 mm - w tym wersja wykonana z karbonu. Sześć aluminiowych felg będzie również dostępnych pojedynczo.
Zanim jednak felgi trafiły do produkcji, musiały przejść rygorystyczne testy na stanowiskach testowych DT Swiss. Przy wadze systemu wynoszącej 150 kg muszą przetrwać 27 normalnych cykli życia produktu, zanim będą mogły wejść do produkcji jako felgi hybrydowe. Rezultatem są znacznie bardziej stabilne felgi niż już solidne odpowiedniki enduro z naszej własnej firmy. Również ciekawa alternatywa dla cięższych niee-rowerzystów, którzy szukają szczególnie wytrzymałej obręczy.
Piasty hybrydowe DT Swiss: bardzo mocne, proszę!
Felgi: Sprawdź! Następne w kolejności są huby. Tutaj również istniejące modele są używane jako wzór - dlaczego nie, w końcu piasty DT Swiss cieszą się bardzo dobrą opinią zarówno wśród rowerzystów hobbystów, jak i profesjonalistów - i słusznie. Trzy podstawowe modele DT Swiss 370, DT Swiss 350 i DT Swiss 240, podobnie jak felgi w ich wersji hybrydowej, otrzymały nieco więcej materiału.
Ale to nie wszystko; Osie są również nieco bardziej stabilne, a łożyska są większe, aby móc wchłonąć większy ciężar i większe siły bez skracania żywotności. Stalowe wolnobiegi do Shimano i XD zapobiegają wbijaniu się zębatek, nawet przy wysokich momentach obrotowych. Wykonano również prace nad opatentowanym wolnobiegiem zębatym, który jest stosowany w piastach 350 i 240. Podczas gdy zwykłe piasty mają 18 lub 36 punktów zaczepienia, piasty hybrydowe wybierają szczęśliwy środek z 24 - sama tarcza zębata jest wykonana z dodatkowo hartowanej stali, dzięki czemu również tutaj można zagwarantować najdłuższą możliwą żywotność.
Wyposażone w ten sposób piasty muszą wytrzymać siły do 500 Nm na stanowiskach testowych – w przypadku konwencjonalnych piast 400 Nm to granica. Siły działające na łożyska są również prawie dwukrotnie większe niż normalnie.
Szprychy DT Swiss Hybrid: Niepozornie niezbędne do przetrwania
Niepozorne, a jednak kluczowe dla stabilności koła szprychy są często pomijane podczas oglądania kół. W przypadku kół hybrydowych firma DT Swiss stanęła przed dwoma wyzwaniami: z jednej strony takie koła wymagają szczególnie stabilnych i wytrzymałych szprych, z drugiej strony muszą być w stanie wykorzystać piasty, które są szczególnie wzmocnione w obszarze kołnierza.
Rezultatem są szprychy o grubości 2 mm na gwincie, zwężające się do 1,8 mm w środku i zakończone dodatkowo wzmocnioną główką o grubości 2,34 mm. Pod względem wytrzymałości na rozciąganie są one do 35% wyższe niż konwencjonalne szprychy MTB - waga wzrasta tylko nieznacznie.
Koła DT Swiss Hybrid: Wszystkie modele i ceny
rozmiary: 27,5/29″
Waga: 1.678 g (27,5) / 1.786 g (29)
szerokość wewnętrzna: 30mm
Centrum: Hybryda DT Swiss 240s
Cena: € 2.248
rozmiary: 27,5 "
Waga: 1.898g
szerokość wewnętrzna: 25mm
Centrum: Hybryda DT Swiss 240s
Cena: € 1.078
rozmiary: 27,5/29″
Waga: 1.978 g (27,5) / 2.081 g (29)
szerokość wewnętrzna: 30mm
Centrum: Hybryda DT Swiss 240s
Cena: € 1.078
rozmiary: 27,5 "
Waga: 2.088g
szerokość wewnętrzna: 35mm
Centrum: Hybryda DT Swiss 240s
Cena: € 1.078
rozmiary: 27,5/29″
Waga: 2.090 g (27,5) / 2.197 g (29)
szerokość wewnętrzna: 30mm
Centrum: DT Swiss 350
Cena: € 698
rozmiary: 27,5 / 29
Waga: 2.093 g (27,5) / 2.198 g (29)
szerokość wewnętrzna: 30mm
Centrum: DT Swiss 370
Cena: € 388
Schreibe einen Kommentar