Rynek: Amerykański producent ZIPP zawsze był technicznym liderem w rozwoju wysokowydajnych kół szosowych. Według firmy nowy ZIPP 454 NSW to kolejny ogromny krok naprzód - zwłaszcza pod względem aerodynamiki. Jedną z inspiracji dla nowego karbonowego klinczera był humbak.
Lepsze koła z pomocą bioniki - humbak jako wzór do naśladowania
Aby móc doskonalić się technicznie w obszarze, w którym poruszają się koła o wysokich osiągach, takie jak ZIPP NSW, wymagany jest duch innowacyjności i odwaga. Potrzeba kreatywnych umysłów, które odważą się myśleć nieszablonowo i nieszablonowo. Dokładnie to zrobili twórcy nowych kół ZIPP 454 NSW - w wewnętrznym laboratorium rozwojowym „The Nest” majstrowaliśmy, testowaliśmy i rozwijaliśmy przez ponad cztery lata. Kluczem do skoku rozwojowego, jaki mają wykonać nowe koła w porównaniu do swoich poprzedników, jest bionika. Prawie każdy prawdopodobnie słyszał ten termin, ale co to dokładnie oznacza? Angielskie tłumaczenie, Biomimicry, ujawnia już nieco więcej; jest to badanie i naśladowanie natury.
Z początku brzmi to bardzo teoretycznie, ale szybko staje się jasne dzięki prostemu przykładowi: pod koniec XIX wieku pionier lotnictwa Otto Lilienthal obserwował zachowanie w locie dużych ptaków i próbował wykorzystać swoje odkrycia do opracowania własnego samolotu – jak wiemy , z sukcesem. Od tego czasu minęło dużo czasu, a bionika jest nauką o ugruntowanej pozycji. W poszukiwaniu sposobu na dalszą poprawę właściwości aerodynamicznych kół rowerowych usystematyzowano badania bioniczne, wykorzystując jako modele m.in. przednie płetwy humbaka czy powierzchnię skóry rekina.
Ale droga od płetwy humbaka do karbonowego koła jest długa, długa i żmudna. Opracowanie kół ZIPP 454 NSW zajęło ponad cztery lata. Zbudowano 36 prototypów i przetestowano je w tunelu aerodynamicznym przez ponad 250 godzin, aż do sfinalizowania ostatecznego projektu.
Coś więcej niż tylko koło? Zaawansowana technologia w karbonowej odsłonie
Dzięki ZIPP 454 NSW rezultatem tego rozwoju są nie tylko unikalne optycznie koła, które są wypełnione nowoczesną technologią. Najbardziej uderzającą cechą jest niewątpliwie technologia SawTooth obręczy. Wysokość obręczy waha się od 53 do 58 mm, a postrzępiony wzór przypomina brzeszczot piły - stąd nazwa. Swoją nazwę mają też wcięcia w feldze: ZIPP mówi o punktach styku HyperFoil, które mają za zadanie zauważalnie poprawić właściwości aerodynamiczne. Wgłębienia HexFin na bocznych ścianach obręczy i naklejki ImPress, które są umieszczane bezpośrednio w obręczy, mają ten sam cel.
Jak działa nowy projekt obręczy? Największą zaletą nowej konstrukcji SawTooth jest znacznie mniejsza podatność na wibracje. Nieregularna wysokość obręczy przerywa turbulencje, które występują przy bocznym wietrze w regularnym rytmie, a tym samym odstrasza na przykład podmuchy wiatru. To nie tylko zwiększa bezpieczeństwo, ale także oszczędza energię podczas jazdy.
Znane już z innych kół NSW, takich jak zaprezentowane wiosną 404 NSW, powierzchnie hamowania Showstopper wykonane są z węglika krzemu. Zapewniają one stałą, niezależną od pogody skuteczność hamowania, która jest lepsza niż w przypadku konwencjonalnych powierzchni hamowania. Znane są też piasty: w piastach Cognition zastosowano system z magnesami zamiast klasycznych zapadek ze sprężynkami. To nie tylko zapewnia mniejszy opór, ale ma również tę zaletę, że działa prawie bezobsługowo. Specjalnie opracowane korpusy piast rozkładają również obciążenie szprych bardziej równomiernie na większej powierzchni, aby zapobiec skręcaniu się w obszarze łożyska. Rezultatem jest ponownie: mniejsza odporność i większa trwałość.
Wykonane ręcznie w USA za 4.000 euro
Za nowy zestaw kołowy premium firmy ZIPP należy zapłacić 4.000 EUR. Dumna cena; na pewno jest do tego przyzwoity kompletny rower. Ale jeśli weźmiesz pod uwagę, że każda pojedyncza felga jest wykonywana ręcznie w Indinapolis i jest tam również połączona z produkowanymi w Europie piastami przy użyciu szprych Sapim CX-Ray, wysoka cena jest nieco zdystansowana. Częścią tego jest również to, że każde koło jest ponownie sprawdzane przed wysyłką, aby upewnić się, że jest idealnie zmontowane.
Kluczowe dane techniczne ZIPP 454 NSW
Waga całkowita: 1.525g (690g / 835g)
Typ opony: Clincher
Wysokość obręczy: 53 i 58 mm
Szerokość obręczy (wewnętrzna): 17mm
Szeroka powierzchnia hamowania: 26.4 mm
Szprychy: 18 z przodu / 24 z tyłu
Cena: € 4.000
Dostępność: teraz (listopad 2016)
Schreibe einen Kommentar