Rynek: Kilka miesięcy temu pierwsza 12-biegowa grupa została zaprezentowana z SRAM Eagle. Chociaż nowy zespół napędowy amerykańskiego producenta jest jak dotąd dość egzotyczny, można go znaleźć w prawie wszystkich topowych modelach rowerów górskich z roku modelowego 2017. Ale o co chodzi w Eagle? Co jest specjalnego? Dla kogo jest odpowiedni? Odpowiadamy na najważniejsze pytania.
Co?
SRAM Eagle - nigdy o nim nie słyszałeś? Nie ma problemu, pomożemy: oto nowa 12-rzędowa grupa osprzętu od amerykańskiego producenta SRAM, która została wprowadzona wiosną. Kilka lat temu odważyli się tam zapuścić i wkroczyli na nową ścieżkę z 11-biegowymi napędami i kasetami o dużej przepustowości i tylko z jedną zębatką, którą konsekwentnie kontynuują w nowym Eagle. 11-biegowe napędy działały, ale przepustowość nie dorównywała konwencjonalnym napędom 2-, a nawet 3-biegowym. Nawet jeśli nie jest to szczególnie ważne, w zależności od obszaru zastosowania i sprawności kierowcy, jest to największy kontrargument.
SRAM odpowiedział na tę krytykę i rezultatem jest nowa grupa Eagle. Zamiast 10-42 jak poprzednio, kasety oferują teraz niewiarygodny zakres 10-50 - innymi słowy: zakres przełożenia 500% - porównywalny z klasycznymi napędami 2-biegowymi - ale bez przedniej przerzutki i bez drugiej zębatki.
Zasięg transmisji wspólnych obwodów w liczbach:
Orzeł SRAM: 500%
Nowoczesny układ napędowy 2x z 34/24 i 11-40 (2×11): 515%
Klasyczny układ napędowy 2x z 36/26 i 11-36 (2×10): 453%
SRAM X01 (1×11): 420%
Eagle jest obecnie dostępny w wariantach XX1 i X01. Podczas gdy XX1 ze złotą kasetą i łańcuszkiem jest topowym modelem, X01, który jest równy pod względem funkcji, waży tylko gram lub dwa więcej i jest dostępny w kolorze czarnym, co zapewnia znaczną oszczędność ceny.
Dlaczego?
Nowicjusze z 1x często zadają (zrozumiałe) pytanie, dlaczego warto wymienić swój faktycznie dobrze działający napęd 2x i ewentualnie obejść się bez jednego lub dwóch biegów.
Powód 1: komfort zmiany biegów
Prawdziwym doświadczeniem otwierającym oczy podczas pierwszych prób chodzenia lub jazdy z 1-biegowymi napędami jest komfort zmiany przełożeń. Jasne, trzeba przyznać: przez lata wszyscy przyzwyczailiśmy się do dwóch lub trzech tarcz, przeciwprzesunięcie jest zwykle odruchem. Ale mimo to: jeśli nie musisz zmieniać tarczy na stromych podjazdach, a wraz z nią przeciwprzerzutek, bardzo szybko iz przyjemnością przyzwyczaisz się do tego komfortu.
Powód 2: waga
Ciężar samego dysku jest często wymieniany jako jeden z głównych powodów zmiany. Oczywiście, eliminując drugą tarczę, przednią przerzutkę, linkę i manetkę, ogólna waga jest zauważalnie zmniejszona - nawet jeśli kasety o szerokim rozstawie ważą kilka gramów więcej niż ich odpowiedniki o węższym rozstawie i mniejszych zębatkach.
Powód 3: Porządek w kokpicie
Rezygnując z drugiej dźwigni zmiany biegów, zyskujesz znacznie więcej miejsca na kierownicy, a jedna osłona zmiany biegów mniej psuje wygląd. Wolna przestrzeń idealnie nadaje się na przykład do zamocowania pilota do wspornika zakraplacza.
Powód 4: hałas w tle
Nawet jeśli stukot łańcucha nie jest już tak dużym i głośnym problemem w czasach tłumionych tylnych przerzutek jak kilka lat temu, to uderzanie łańcucha o płytkę przerzutki na dłuższych i nierównych zjazdach może zdecydowanie działać ci na nerwy. Działa znacznie ciszej z napędem 1-biegowym.
W jaki sposób?
Każdy, kto miał ochotę na zmianę, powinien teraz zadać sobie pytanie, jak skomplikowana jest zmiana na nowy SRAM Eagle. Montaż i regulacja napędu jest w zasadzie jeszcze łatwiejsza niż w przypadku klasycznych odpowiedników ze względu na pominięcie przedniej przerzutki. Podczas montażu kasety należy jednak wymienić wolnobieg, standard XD jest tutaj obowiązkowy - ale teraz prawie wszyscy producenci piast oferują odpowiednie wolnobiegi do doposażenia.
Jak zwykle od SRAM, dostępny jest również pomocny i niezwykle przejrzysty film montażowy dla Eagle, którego nie chcemy w tym momencie ukrywać.
Wiesz?
Na koniec oczywiście nie powinno zabraknąć ceny. To prawdopodobnie największa krytyka SRAM Eagle dla wielu. Przy cenach detalicznych wynoszących około 950 EUR (X01) lub 1150 EUR (XX1), grupa nadal wyraźnie znajduje się w segmencie cenowym. Przede wszystkim cena ponad 300 € za kasetę powinna boleć często jeżdżących.
Schreibe einen Kommentar