Test: Disc racery cieszą się dużą popularnością – w przypadku VOTEC VRd przyjrzeliśmy się z bliska niedrogiemu przedstawicielowi tej klasy. Z zorientowaną na komfort ramą wykonaną z aluminium i niezmiennie solidnym wyposażeniem, rower długodystansowy za 1.499 euro okazuje się być gorącą wskazówką w teście, szczególnie dla (ponownie) początkujących.
VOTEC VRd – rama i geometria
Dzięki aluminiowej ramie VOTEC VRd jest teraz niemal egzotycznym motocyklem wyścigowym. Nawet w podstawowym asortymencie wielu producentów oferuje teraz tylko ramy karbonowe – czy to oznacza, że aluminium jest teraz tak często cytowanym złomem? Dla niektórych może to być podstawowa dyskusja, ale koła takie jak disc racer firmy VOTEC pokazują, że nadal można budować nowoczesne koła z aluminium - w atrakcyjnej cenie.
Pomijając na chwilę hamulce tarczowe, czarna rama VRd podkreśla jego nowoczesny charakter. Na szczególną uwagę zasługują szybkozamykacze, które zastosowano z przodu iz tyłu. Również w 2016 r. wielu producentów wciąż rezygnuje z nowego standardu osi – nawet w połączeniu z hamulcami tarczowymi. Osie śrubowe nie tylko zwiększają stabilność całego systemu, ale w połączeniu z hamulcami tarczowymi mają również tę zaletę, której nie należy lekceważyć, że koła, a tym samym tarcze hamulcowe, znajdują się zawsze dokładnie w tym samym miejscu. Gdy zacisk hamulca jest wyrównany bez tarcia, pozostaje taki sam — bez względu na to, jak często koła są zdejmowane.
Projekt jest raczej powściągliwy: dominuje kolor czarny, ale naprzemienny matowy i błyszczący wygląd nadal zapewnia pewną różnorodność. Nie ma dużych naklejek i logo, zamiast tego na porządku dziennym jest niedopowiedzenie - logo VOTEC zajmuje tylko trochę więcej miejsca na główce ramy. Oprócz ramy warto również wspomnieć o w pełni karbonowym widelcu, który został opracowany specjalnie dla VRd. Jak wspomniano, tutaj również zastosowano oś przelotową, a dzięki standardowi Flatmount montaż i ustawienie zacisku hamulca nie stanowią żadnego problemu.
Jeden lub drugi może wpaść na kable i obudowy ułożone na zewnątrz. Nawet jeśli biegną one dość dyskretnie po spodniej stronie dolnej rury, trochę zakłócają bardzo czysty wygląd motocykla. Z drugiej strony łatwiejszy dostęp sprawia, że konserwacja jest nieco łatwiejsza.
Według producenta VOTEC VRd to rower na długie dni w siodełku, który został zaprojektowany bardziej z myślą o komforcie niż wyścigach: brzmi to podejrzanie jak wytrzymałość, a spojrzenie na dane geometrii również potwierdza to wrażenie.
Dzięki długiej główce ramy i krótkiej rurze górnej pozycja siedząca na VRd jest wygodniejsza niż na wyścigowym, a dość płaski kąt skrętu 72,5° (na naszym rowerze testowym w rozmiarze 56) zapewnia dobroduszny charakter i stabilną prostą -stabilność linii.
Sprzęt VOTEC VRd
Przechodząc od razu do sedna: wyposażenie VRd jest bardzo dobre i dobrze przemyślane za cenę 1.499 euro oszacowaną przez VOTEC. Jeśli chodzi o napęd, ufasz sprawdzonej jakości Shimano i instalujesz grupę napędową 105. Tylko korby są niewierne Japończykom i zamiast tego polegają na FSA Gossammer Pro Compact, który nie musi się ukrywać przed odpowiednikiem Shimano pod względem masy lub wydajności zmiany biegów. Gradacja 50/34 z przodu w połączeniu z kasetą 11-32 oferuje bardzo szeroki zakres, a najniższy bieg 34/32 powinien odegnać strach przed podjazdami nawet mniej wytrenowanym kolarzom.
Tytułową atrakcją VRd są hamulce Tektro, czyli TRP. TRP to skrót od Tektro Racing Products i oznacza te produkty specjalisty od hamulców, które są zoptymalizowane do użytku w warunkach zawodów. W przypadku HyRD+ wybrano również jeden z najbardziej ekscytujących hamulców tarczowych od czasu jego wprowadzenia kilka lat temu: Ekscytujący, ponieważ jest to hamulec hybrydowy składający się z hydrauliki i mechaniki - połączenie odbywa się za pomocą klasycznej linki i konwertera w zacisk hamulcowy „przekłada” wykonaną ścieżkę linki dla tłoczków hamulcowych, które poruszane są olejem mineralnym. System ma wiele zalet: Z jednej strony można używać klasycznych dźwigni hamulcowych do hamulców rowerów szosowych i nadal cieszyć się siłą hamowania hamulców hydraulicznych. Ponadto nakłady na konserwację są zminimalizowane, ponieważ znacznie mniejsza objętość cieczy oznacza, że odpowietrzanie jest prawie spóźnione. Małym mankamentem jest nieco toporny wygląd zacisków hamulcowych, w których oprócz tłoczków hamulcowych miejsce musi znaleźć konwerter.
Pozytywnie zaskoczył nas zestaw kołowy R24 Spline od DT Swiss - zaskoczony, bo prawie 1.800g kompletu kompletnych kół nie należy się spodziewać w tym przedziale cenowym. Obręcze o szerokości 18 mm zapewniają również wystarczającą rezerwę dla opon 28 mm i są również przystosowane do zastosowania bezdętkowego: szczególnie w sektorze wytrzymałościowym systemy bezdętkowe z pewnością staną się w nadchodzących latach coraz bardziej popularne ze względu na ich wyjątkową odporność na przebicie. Mówiąc o oponach: VOTEC nie idzie tutaj na żadne kompromisy i dzięki GP 4000 SII firmy Continental stawia na od dawna ulubieńca i jedną z najpopularniejszych opon szosowych. Rower jest wyposażony w opony o szerokości 25 mm - biorąc pod uwagę nacisk na wygodę, VRd dobrze wyglądałby również w wersji 28 mm: Dzięki wystarczającemu prześwitowi na opony przynajmniej nic nie stoi na przeszkodzie, aby je doposażyć.
VOTEC ma również wyjątkowo dobrą figurę z osprzętem do rowerów z niższego i średniego segmentu cenowego: sztyca i mostek pochodzą od Easton, kierownica jest oparta na wypróbowanym i przetestowanym ZIPP Service Course 80, którego wszechstronna ergonomia powinna zadowolić niemal każdego jeźdźca.
VOTEC VRd – wrażenia z jazdy
Pozycja siedząca na VOTEC VRd jest, jak można było się spodziewać po odczytaniu danych geometrii, bardziej wygodna niż sportowa: nasz tester, który ma 1,85 cm wzrostu (SL 88 cm), siedzi na rowerze testowym o długości 56 cm. Postawa jest całkiem wyprostowana z górnym uchwytem kierownicy i odciąża szczególnie dolną część pleców - to satysfakcja, zwłaszcza podczas dłuższych podróży lub dla mniej wprawnych kierowców. Mimo imponującej wagi ponad 9,5 kg z pedałami (bez pedałów nasz testowy rower waży 9.322 g) jest żwawy i sprawia, że czujesz się dobrze już na pierwszych metrach.
Prowadzenie aluminiowej wyścigówki prawdopodobnie najlepiej opisuje słowo dobroduszny: VOTEC znalazł przyjemną równowagę między zwinnością a płynną pracą - z zauważalną tendencją do płynnej pracy. W żadnym momencie testu motocykl nie zachowywał się nerwowo i zawsze pozostawał przewidywalny. Decydującą rolę odgrywają tu również doskonałe hamulce. Półhydrauliczne ograniczniki tarcz zapewniają całkowitą siłę hamowania, ale byliśmy pod szczególnym wrażeniem ich precyzyjnej kontroli, która zapewnia dodatkowe bezpieczeństwo nawet doświadczonym pilotom. Kolejną zaletą tarcz jest ich niezmienna charakterystyka, niezależnie od warunków zewnętrznych: czy to jasne słońce, czy ulewny deszcz, hamulce HyRD pozostają nienaruszone - nawet jeśli mają tendencję do lekkiego piszczenia na mokrej nawierzchni.
VRd to chętny do wspinaczki, choć trochę wygodniejszy niż dedykowany rower górski, biorąc pod uwagę bardziej zrelaksowaną geometrię i wagę. Jednak dzięki dużej przepustowości nie stanowi to żadnego problemu. Pozostałe elementy nie wyróżniały się podczas naszego okresu testowego - w pozytywnym tego słowa znaczeniu. Grupa 105 jak zwykle wykonała swoją pracę niezawodnie, a korba FSA zawsze była na wysokim poziomie. W każdym razie nie zauważyliśmy żadnej różnicy w wydajności zmiany przełożeń w porównaniu z odpowiednikiem Shimano. Połączenie opon i felg jest jak na ten przedział cenowy znakomite i naprawdę warto wspomnieć, że w przeciwieństwie do jednego czy drugiego koła konkurencji, VOTEC nie postawił czerwonego ołówka w złym miejscu.
Bez względu na to, jak wygodne może być ogólne wrażenia z jazdy na VOTEC VRd, złe drogi lub krótkie odcinki żwiru lub chodnika pokazują jego szorstką stronę. Tam zauważalne jest raczej niskie tłumienie własne ramy aluminiowej w porównaniu do nowoczesnych ram karbonowych. Jednak przy oponach 28 mm i związanej z tym nieco większej objętości ta niewielka wada może zostać znacznie poprawiona.
Pro
+ Osie przelotowe
+ Przemyślany sprzęt
+ Bardzo dobre hamulce
+ Atrakcyjna cena
Contra
– Nie ma cudu komfortu
– dość duża waga
Konkluzja
VOTEC VRd to wszechstronna sprawa: dobrze wykonana aluminiowa rama doskonale współgra z solidnym wyposażeniem, a półhydrauliczne hamulce tarczowe wykonują świetną robotę. Dość wygodna geometria jest szczególnie odpowiednia dla jeźdźców długodystansowych. Jednak w złych warunkach drogowych wolelibyśmy trochę więcej tłumienia z ramy i widelca. Ogólny pakiet dobrodusznej obsługi, dobrze przemyślanego wyposażenia i atrakcyjnej ceny sprawia, że VOTEC VRd to prawdziwy zakup, szczególnie dla początkujących.
Schreibe einen Kommentar