Widmo / Rynek / Test: W trzeciej i ostatniej części naszej historii tworzenia wszechstronnego roweru górskiego Dartmoor Primal przyglądamy się kokpitowi i sztycy. Są też wreszcie zdjęcia kompletnego roweru do zobaczenia.
Co wydarzyło się do tej pory: Dwie ostatnie części naszej historii
Nowości produktowe: Budujemy rower nr 2 — wszechstronny rower górski, który możesz zbudować samodzielnie
Market / Spectrum / Test: Druga część naszej historii budowy wielkiego roweru górskiego - po tym, jak omówiliśmy koncepcję roweru, ramy i napędu w pierwszej części, dziś przyszedł czas na amortyzowany widelec, koła i hamulce. Amortyzowany widelec: Rock Shox Pike DPA RCT3 Znaczenie amortyzowanego widelca dla ogólnych osiągów roweru górskiego nie może […]
Nowości produktowe: Budujemy rower nr 1 — wszechstronny rower górski, który możesz zbudować samodzielnie
Rynek / Spectrum / Test: Szczególnie coraz większa liczba kolarzy górskich decyduje się na zbudowanie własnego wymarzonego roweru. Rama, widelec, komponenty, koła - wszystko możesz wybrać sam i dostosować do własnych preferencji. Wymaga to jednak pewnego know-how i dużo wytrwałości w poszukiwaniu odpowiednich komponentów. W naszym nowym […]
Kokpit: Crankbrothers Jod / Kobalt
Kokpit roweru górskiego jest przez wielu niedoceniany i odrzucany jako dodatek wizualny. Ale właściwy wybór mostka, kierownicy i chwytów ma znaczący wpływ na komfort, pozycję siedzącą i ogólne prowadzenie roweru. Wybór odpowiednich części jest szczególnie trudny, ponieważ oprócz geometrii ramy zależy on również od indywidualnych preferencji i budowy ciała rowerzysty. Szerokość w barkach, długość ramienia, rozmiar dłoni – to wszystko czynniki, które wpływają na wybór kierownicy i mostka.
Określenie odpowiedniej długości mostka jest nieco łatwiejsze niż wybór kierownicy. Podczas gdy kilka lat temu 120 mm nie było rzadkością, zwłaszcza w rowerach górskich zorientowanych na wyścigi, obecnie rzadko można znaleźć trzycyfrowe długości mostków. W obszarze biegów przełajowych i maratonów ustabilizował się na poziomie około 80 mm, rowery terenowe, all-mountain i rowery enduro zwykle mają 40-50 mm. Zaletą krótkich mostków jest znacznie bardziej bezpośrednie wyczucie kierownicy, co zapewnia większe bezpieczeństwo, zwłaszcza na zjazdach.
W naszym przypadku cały kokpit pochodzi od Crankbrothers: mostek Iodine 3 ma 50 mm długości i jest bardzo lekki (120 g), bez utraty stabilności: amerykański producent widzi Iodine w spektrum all-mountain i freeride; więc powinno być więcej niż wystarczające rezerwy dla naszej konfiguracji. Obróbka stoi na znakomitym poziomie - bardzo spodobało nam się zastosowanie śrub typu Torx zamiast imbusowych do mocowania. Ryzyko wybicia łbów śrub praktycznie nie istnieje.
W przypadku kierownicy polegamy na płaskiej kierownicy Crankbrothers Cobalt 3 o szerokości 780 mm. Świadomie rezygnujemy z taśmy nośnej z dwóch powodów: Z jednej strony rama Dartmoor ma już dość wysoki stos, czyli ogólnie nieco wyższy przód. Aby nadal wywierać wystarczający nacisk na przednie koło, chcemy utrzymać kokpit tak nisko, jak to możliwe. Dzięki dużej szerokości i lekkiemu wygięciu do tyłu nadal osiągamy prostą i naturalną pozycję dłoni.
Lekkie uchwyty zaciskowe 95 g jodu uzupełniają triumwirat Crankbrothers z przodu. Nie ma wiele do powiedzenia: uchwyty to często kwestia gustu i przyzwyczajenia. Znamy już dobrze Iodine i szczególnie doceniamy antypoślizgową gumę, która nadal daje wystarczająco dużo reakcji z podłożem i dlatego nie wydaje się gąbczasta. Trwałość jest dobra - nawet jeśli Jodyna, jak wszystkie chwyty MTB, nie jest wieczna i ostatecznie trzeba ją wymienić.
Sieć
Sztyca: regulowana sztyca XLC All Mountain
Na koniec dochodzimy do sztycy. Zastosowanie regulowanej sztycy jest tutaj całkowicie wykluczone: nawet w rowerach cross country o zoptymalizowanej masie można teraz znaleźć automatycznie opuszczane sztyce, które sprawiają, że polowanie w terenie jest znacznie wygodniejsze i bezpieczniejsze. Strome zjazdy są znacznie łatwiejsze do pokonania z opuszczonym siodełkiem, a po naciśnięciu przycisku siodło wraca na swoje miejsce.
Wybór różnych sztyc regulowanych jest teraz duży: oprócz lidera rynku Rock Shox, możesz także polegać na Kind Shock, Magura, Specialized i kilku mniejszych producentach. Dotyczy to również XLC: Fakt, że świadomie zrezygnowaliśmy z Reverb z Rock Shox i zdecydowaliśmy się na słupek All Mountain z XLC - pomimo mniejszego skoku (w naszym przypadku 100 mm) i większej wagi - wynika głównie z mniej podatnego na uszkodzenia mechanizmu wewnętrznego firmy XLC. Zastosowano tutaj solidną sprężynę gazową, całkowicie zamkniętą z zewnątrz, która rozciąga się nieco wolniej, ale powinna być prawie niezniszczalna.
Zdecydowaliśmy się również na model z linką zewnętrzną: obecnie wiele sztyc regulowanych umożliwia poprowadzenie linki lub linki w ramie, ale ma to tę wadę, że zakładanie i zdejmowanie sztycy jest nieco bardziej skomplikowane. Ponieważ nasz rower będzie później regularnie lądował w nieco mniejszym bagażniku i trzeba w tym celu zdemontować sztycę, istnieje mniej eleganckie wizualnie, ale bardziej praktyczne rozwiązanie z zewnętrznym kablem.
Sieć
Gotowy rower: tak wygląda nasz Dartmoor Primal 275
Teraz wielki moment: nowy rower górski jest tworzony krok po kroku z poszczególnych części. Efekt końcowy jest przynajmniej wizualnie przekonujący od razu.
Jak będzie jeździł dobry egzemplarz w najbliższych dniach dowiecie się z relacji z jazdy na Velomotion. Warto więc sprawdzić!
Christiana Statza mówią
Witam, gdzie mogę znaleźć raport z jazdy i pełną listę części wraz z cenami?
WG, Chrześcijanin