Rynek / E-Performance: Nie jest tajemnicą, że sektor e-rowerów jest obecnie nie tylko gospodarczą siłą napędową sektora rowerowego, ale także obszarem o największych innowacjach technicznych. Od 2017 roku będzie to również KTM E30 – przerzutka z 30 biegami opracowana we współpracy z SRAM i Bosch i oparta na napędzie Dual Drive.
Nie tak dawno temu SRAM zaprezentował pierwszy napęd specjalnie dla e-rowerów z EX1. Dość zaskakująco podjęto decyzję o ograniczeniu liczby dostępnych przełożeń do ośmiu – przy jednoczesnym zachowaniu szerokiego zakresu dzięki szerokiej gamie kaset. Jednak nowy SRAM E30, który po raz pierwszy można było obejrzeć i przetestować na stoisku KTM podczas Eurobike Media Days, pokazuje, że takie podejście nie mogło jednakowo spodobać się wszystkim klientom.
Nowa dźwignia zmiany biegów jest odpowiedzią na opinie dealerów: z jednej strony wielu potencjalnych nabywców po prostu nadal chce wielu biegów i nie wszystkich pociąga stale rosnąca redukcja w ostatnich latach. Z drugiej strony, EX1 jest również bardziej w sektorze wysokich cen, a nowy E30, z drugiej strony, powinien być bardziej w obszarze klasy podstawowej i średniej. Pomysł i technologia stojąca za nim opiera się na Dual Drive firmy SRAM. Przerzutki w piaście i przerzutce są tutaj połączone, aby uzyskać szeroki zakres z wieloma biegami i drobnymi stopniami bez konieczności wymiany tarczy.
Do tej pory system był dostępny tylko z 9-biegową kasetą i chociaż nie był specjalnie zaprojektowany do tego obszaru zastosowania w niektórych rowerach elektrycznych. Zmienia się to teraz w E30: nie tylko kaseta z 10 zębatkami połączona z 3-biegową piastą (przepustowość 600%!), ale dzięki specjalnemu oprogramowaniu do napędu firmy Bosch, obwód doskonale współgra z centralnym silnikiem. Jak dotąd dużym problemem było to, że napędy e-rowerów o wysokim momencie obrotowym, takie jak Bosch Performance CX, przekraczały limity obciążenia dla przełożeń w piaście. To się nie zmieniło i dlatego E30 jest również łączony z „normalną” wydajnością napędu w KTM, ale dzięki specjalnemu oprogramowaniu charakterystyka odpowiada charakterystyce modelu MTB CX, nawet jeśli brakuje trochę mocy.
Obsługa przełożeń jest łatwa podczas naszej krótkiej jazdy testowej: dwa spusty zmieniają biegi w piaście lub przerzutce - tak jak jesteś przyzwyczajony do przerzutki przedniej. Fakt, że silnik bierze krótki oddech podczas procesów zmiany przełożeń na piaście, jest celowy i wynika z przyczyn technicznych: wszystkie rowery elektryczne z przerzutkami w piaście mają ten mały wspólny problem. Pasmo zmiany przełożeń jest gigantyczne, a gradacja dobra: możesz znaleźć odpowiednie przełożenie dla każdego terenu i każdych wymagań, chroniąc w ten sposób nie tylko własną siłę, ale także akumulator.
Schreibe einen Kommentar