Rynek: Wraz z Highline, amerykański producent Crankbrothers przedstawia nieoficjalnego następcę swojej poprzedniej regulowanej sztycy Kronolog. Oprócz nazwy nastąpiły również pewne zmiany techniczne - sprężyna gazowa zapewnia, że jest bezobsługowa, a manetka kierownicy z przegubem kulowym może być montowana w niemal każdej możliwej pozycji. Jest jednak mała kropla goryczy.
Regulowane sztyce należą do najbardziej wpływowych i decydujących wynalazków w MTB w ciągu ostatnich 10 lat. Podczas gdy sztyce podsiodłowe, które można opuścić za naciśnięciem przycisku, były początkowo spotykane głównie u freeriderów, niektórzy kolarze używają teraz sztyc regulowanych nawet w Pucharze Świata XC. Wraz z Crankbrothers Highline fani amerykańskiego producenta ponownie mają w swoim portfolio opuszczaną sztycę w tym sezonie, po tym jak seria Kronolog została pogrzebana w zeszłym roku.
Na szczycie listy priorytetów twórców Highline znalazło się solidne i łatwe w utrzymaniu wnętrze. Pomimo popularności nowoczesnych wsporników, niestety wiele modeli nadal jest dość podatnych na wady. Powodem tego jest często skomplikowany mechanizm wewnętrzny z licznymi uszczelnieniami, tłokami, ciśnieniami oleju i powietrza. Crankbrothers przyjęli inne podejście i zastosowali specjalnie opracowaną, specjalną sprężynę gazową do Highline, która zapewnia wysuwanie i wsuwanie wspornika. Wszyscy powinniśmy znać takie sprężyny z krzeseł biurowych, gdzie na co dzień wykonują swoją pracę bez zarzutu. Sprężyna gazowa w Highline jest oczywiście znacznie bardziej kompaktowa, nie odbija się i waży tylko ułamek tego, co odpowiedniki w krześle biurowym, ale solidna technologia jest taka sama.
Crankbrothers Highline jest sterowany za pomocą mechanicznego kabla, który jest mocowany do spodu wspornika za pomocą specjalnego złącza, które przypomina powiększoną śrubę. Również tutaj zadbano o to, aby podatność na błędy i pracochłonność montażu była jak najmniejsza. Kabel jest następnie prowadzony przez rurę podsiodłową i ewentualnie ramę do kierownicy, gdzie przymocowane są piloty do kierownicy, z których Crankbrothers są szczególnie dumni. Nie dość, że można ją zamontować z prawej i lewej strony, to dzięki przegubowi kulowemu kierowca może dostosować dźwignię do własnych preferencji i dostosować ją do warunków panujących na kierownicy.
Jak dotąd, bardzo przekonujące - nawet spojrzenie na dane techniczne początkowo pasuje do pozytywnego ogólnego obrazu: przy 580 g Highline nie jest do końca lekki, ale regulowana sztyca i tak jest złym wyborem dla lisów Gram - dostępna jest nowa sztyca Crankbrothers zarówno w 30,9 mm, jak i 31,6 mm, dlatego powinien znaleźć miejsce w większości nowoczesnych ramek. Jednak mały zakres regulacji wynoszący 125 mm powoduje pewne zdziwienie - choć może to być wystarczające dla mniejszych rowerzystów, ci z dłuższymi nogami i nowoczesną geometrią ramy z krótką rurą podsiodłową z pewnością będą chcieli kilka milimetrów więcej. Ale bez obaw - Crankbrothers pracuje już nad wersją ze skokiem regulacji 150mm. 125 lub 150 mm - wewnętrzne działanie jest przekonujące, a skupienie się na najniższym możliwym wskaźniku błędów powinno być dokładnie tym, czego chce wielu kierowców.
Crankbrothers Highline jest już dostępny w sklepach specjalistycznych w sugerowanej cenie detalicznej 350 €.
Schreibe einen Kommentar