Rynek: Canyon Endurace CF SLX, producent z Koblencji prezentuje swój najnowszy model długodystansowy. Dziedziczy niektóre technologie po swoim wyścigowym odpowiedniku, Ultimate CF SLX, a także jest wyposażony w zupełnie nowy aerodynamiczny kokpit.
Canyon Endurace CF SLX – Geometria: Cienka linia
Geometria tzw. rowerów długodystansowych jest zawsze cienka: z jednej strony powinna być znacznie wygodniejsza od wyścigowych odpowiedników, ale jednocześnie rower nie może stracić swojego sportowego charakteru. Aby zaspokoić potrzeby Roleure, a także tych, którzy lubią być nieco bardziej agresywni i sportowi, projektanci i testerzy z Canyon wprowadzili kilka drobnych poprawek, aby uzyskać harmonijną geometrię ramy, która przemawia do jak największej liczby osób spotyka się inny kierowca.
Format ramki | 2XS | XS | S | M | L | XL | 2XL |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Długość rury podsiodłowej (mm) | 432 | 462 | 492 | 522 | 552 | 582 | 612 |
Długość górnej rury (mm) | 511 | 527 | 541 | 563 | 568 | 592 | 607 |
Długość główki ramy (mm) | 98 | 115 | 139 | 158 | 184 | 206 | 225 |
Kąt skrętu (°) | 69.2 | 71 | 72 | 73 | 73 | 73.25 | 73.25 |
Kąt siedziska (°) | 73.5 | 73.5 | 73.5 | 73.5 | 73.5 | 73.5 | 73.5 |
Długość tylnego trójkąta (mm) | 415 | 415 | 415 | 415 | 415 | 415 | 415 |
rozstaw osi (mm) | 980 | 982 | 988 | 990 | 1006 | 1028 | 1043 |
Stosy (mm) | 510 | 532 | 567 | 578 | 604 | 625 | 644 |
Zasięg (mm) | 360 | 370 | 376 | 382 | 389 | 407 | 417 |
STR | 1.42 | 1.44 | 1.48 | 1.52 | 1.55 | 1.54 | 1.55 |
długość łodygi (mm) | 80 | 80 | 90 | 100 | 110 | 110 | 120 |
Szerokość kierownicy (mm) | 380 | 400 | 400 | 420 | 420 | 440 | 440 |
długość korby (mm) | 165 | 170 | 172.5 | 172.5 | 175 | 175 | 175 |
Jeśli wziąć za wzór bardzo sportowe wymiary ramy obecnego roweru wyścigowego Ultimate CF SLX, to zasięg Canyon Endurace CF SLX zmniejsza się o 8 mm, podczas gdy stos rośnie o 10 mm. Rezultatem jest bardziej wyprostowana pozycja siedząca, która znacznie odciąża mięśnie – szczególnie pleców i ramion. Dzięki temu Endurace CF SLX jest znacznie wygodniejszy, zwłaszcza podczas dłuższych podróży lub w złych warunkach drogowych. Aby osiągnąć ten cel, główka ramy została oczywiście wydłużona, ale widelec i korona widelca były również większe, aby uzyskać spójny ogólny obraz. Warto również wspomnieć o tylnych rurach tylnego trójkąta, które są nieco dłuższe i mają 415 mm w porównaniu z Ultimate CF SLX - zapewnia to stabilność na wprost, ale kosztem zwinności motocykla.
Canyon Endurace CF SLX – punkt kontaktu rowerzysty: kokpit i sztyca
Ale geometria to tylko jeden element składowy na drodze do roweru szosowego, który jest tak wygodny, jak to tylko możliwe, a jednocześnie sportowy. Co najmniej równie ważne jest tłumienie całego systemu rowerowego, pochłanianie wstrząsów z podłoża. Celem projektantów było, aby te wstrząsy, które droga zadaje koło podczas wybojów, wybojów, a nawet na szutrowych ścieżkach, były przenoszone na kierowcę tylko w jak najmniejszym stopniu. Canyon Endurace CF SLX jest standardowo wyposażony w opony o szerokości 28 mm, ale rama i widelec oferują również miejsce na opony o szerokości do 33 mm, które dzięki dużej objętości mają bardzo dobre właściwości tłumiące. Ale podczas opracowywania motocykla szczególną wagę przywiązywano do punktów styku z kierowcą: siodełka (sztycy) i kokpitu.
Punkt kontaktowy 1: sztyca VCLS 2.0
Nowo opracowana sztyca VCLS 2.0 jest używana we wszystkich konfiguracjach Canyon Endurace CF SLX: Dzięki konstrukcji sprężyny piórowej sztyca z włókna węglowego oferuje większą elastyczność niż większość innych odpowiedników dostępnych na rynku. Mówiąc prościej, sztyca odchyla się nieco do tyłu podczas uderzenia i pochłania dużą część siły, która z kolei nie jest przenoszona na pośladki rowerzysty. Aby jednak ta zasada działała jak najskuteczniej, ważne jest jednak, aby podpora mogła „odginać się” do tyłu na jak największej powierzchni.
Tutaj do gry wkracza zintegrowany zacisk sztycy podsiodłowej, wprowadzony wraz z Ultimate CF SLX: Rezygnacja z konwencjonalnego zacisku na końcu rury podsiodłowej i przesunięcie go do wnętrza ramy nie tylko zwiększa stabilność ramy w jednym z najbardziej krytycznych punktów, ale także zapewnia wspornikowi niezbędną przestrzeń do odchylenia do tyłu.
Każdy, kto marszczy brwi na widok cofnięcia sztycy o 13 lub 25 mm, które podczas jazdy również odchyla się do tyłu, może spać spokojnie: Aby nadal uzyskać stromy kąt siodełka, a tym samym dobrą efektywność pedałowania, rura podsiodłowa roweru Canyon Endurace CF SLX została lekkie „załamanie” – ta „sztuczka” pomaga również nowoczesnym rowerom górskim osiągnąć wysoką efektywność pedałowania.
Punkt kontaktowy 2: H31 Ergocockpit
Sytuacja dla konstruktorów w kokpicie jest jeszcze trudniejsza niż w przypadku sztycy: z jednej strony powinna być tak sztywna i precyzyjna, jak to możliwe podczas procesu kierowania, z drugiej strony uderzenia dla kierowcy są prawdopodobnie najbardziej tam zauważalne. Odpowiedzią Canyon jest nowy H31 Ergocockpit, który bazuje na kokpicie H11 znanym z Aerorad CF SLX. Mostek i kierownica tworzą karbonową całość, która jest nie tylko lżejsza od swojego odpowiednika z roweru aero, ale powinna też oferować znacznie większy komfort dzięki większej elastyczności w pionie.
Canyon Endurance CF SLX — tylko dysk
Podobnie jak większość konkurencji, Canyon polega całkowicie na hamulcach tarczowych w obszarze wytrzymałościowym w nowym Endurace CF SLX: Układ hamulcowy idealnie pasuje do maksymalizacji komfortu tej kategorii – mniejszy wysiłek ręczny, spójny efekt hamowania i większe poczucie bezpieczeństwa . Jednak hamulce tarczowe stanowią duże wyzwanie dla twórców ram, ponieważ siły działające na ramę i widelec są nieproporcjonalnie większe, a także zupełnie inaczej rozłożone.
Aby idealnie przygotować motocykl do użytku z nowoczesnym układem hamulcowym, trzeba było dostosować układy karbonowe, aby zapewnić niezbędny stopień stabilności w kluczowych obszarach. Ponadto na widelcu i tylnym trójkącie zastosowano osie przelotowe 12 mm, które nie tylko zwiększają sztywność, ale także znacznie upraszczają montaż i demontaż kół. Pomimo tych rozwiązań dostosowanych do tarcz, rama jest wyjątkowo lekka i waży 820 gramów w rozmiarze M, a widelec również waży zaledwie 325 gramów - to tylko o 30 gramów więcej niż Ultimate CF SLX.
Canyon Endurace CF SLX – aerodynamika: dzięki Ferdiemu
Aerodynamika to temat często zaniedbywany w przypadku motocykli długodystansowych – ale nawet przy niskich prędkościach, około 15 km/h, opór powietrza jest największą siłą, która działa na kierowcę. Dlatego też Endurace CF SLX został dopracowany również tutaj. Być może największy wkład w to miał „Ferdi” - jest to manekin na nogę specjalnie opracowany przez firmę Canyon, który umożliwia konstruktorom analizowanie osiągów roweru w tunelu aerodynamicznym podczas pedałowania bez (człowieka) rowerzysty zawsze pedałowanie musi kopać .
Pracowali więc nad kształtami rur bez poświęcania sztywności ramy lub dodawania wagi. Przede wszystkim zmieniono dolną rurę, kierownicę i golenie widelca - dokładnie te punkty, które podczas jazdy są najbardziej narażone na działanie wiatru. Przy okazji: Hamulce tarczowe mają bardzo mały wpływ na aerodynamikę w porównaniu z ich odpowiednikami na obręczach. Nawiasem mówiąc, pomiary w tunelu aerodynamicznym Canyon pokazują, że Endruace CF SLX potrzebuje tylko 1,4 wata więcej niż prototyp Ultimate CF SLX z tarczami - imponująca wartość jak na rower długodystansowy.
Schreibe einen Kommentar