Rynek: Nowy Cannondale Scalpel Si został dziś zaprezentowany w ramach Bike Festival w Riva. Następca topowego roweru cross country, Scalpel, oferuje przełomowe rozwiązania w zakresie geometrii ramy i integracji systemów. Mamy wszystkie informacje na temat nowego narzędzia pracy od profesjonalistów Cannondale wokół Manuela Fumica.
Cannondale Scalpel jest jednym z najlepszych i najszybszych rowerów cross-country, odkąd został wprowadzony na rynek kilka lat temu. Jako narzędzie pracy zespołu Cannondale Factory Racing Team skupionego wokół Manuela Fumica, musi również co roku sprawdzać się w trudnych warunkach Pucharu Świata. To był jeden z powodów, dla których amerykański producent opracował zaprezentowany dzisiaj nowy Cannondale Scalpel Si: tory Pucharu Świata bardzo się zmieniły w ostatnich latach. Coraz większego znaczenia nabierają techniczne przejścia z wysokimi schodami, ciasnymi zakrętami i brawurowymi zjazdami - to nie tylko nowe wyzwania dla kierowcy, ale także dla materiału i motocykli.
Cannondale Scalpel Si jest dostępny z kołami 27,5″ i 29″ – ale nie we wszystkich rozmiarach. Podobnie jak inni producenci, koła nowego XC-Fully firmy Cannondale rosną wraz z ramą. Modele damskie i model męski w rozmiarze S są wyposażone w opony 650b, podczas gdy pozostałe rozmiary są wyposażone w zwykłe, duże koła 29”.
Cannondale Scalpel Si – Jeden rower, jeden system
Mając na uwadze ten ukryty motyw, stworzono nowy Cannondale Scalpel Si - zbudowany z myślą o bardziej wymagających technicznie trasach Pucharu Świata, ale wciąż wyścigowy na wskroś: niska waga, niepohamowany napęd i sprytne szczegółowe rozwiązania zachowują oryginalny charakter Skalpel. Sufiks Si w nazwie nowego modelu oznacza integrację systemu. Bardziej niż kiedykolwiek celem projektantów było stworzenie roweru jako całości, który jest czymś więcej niż tylko sumą jego części. Oczywiście takie podejście korzysta z faktu, że Lefty jest jednym z najlżejszych i najmocniejszych widelców amortyzowanych, jakie kiedykolwiek opracowano, a mechanizm korbowy Cannondale Hollowgram to lekkie jak piórko marzenie wielu rowerzystów górskich. Ale współpracowali również ramię w ramię z innymi dostawcami komponentów, takimi jak Rock Shox.
Zwolennicy majsterkowania i długoletni mechanicy, którzy wolą samodzielnie budować swoje motocykle i projektować je zgodnie z własnymi życzeniami, mogą nie lubić takiego podejścia, ale nawet tacy tradycjonaliści będą musieli przyznać, że tak skoordynowany ogólny system w rowerze zaprojektowanym dla absolutnej wydajności, która ma sens dla Cannondale Scalpel Si.
Cannondale Scalpel Si - Geometria układu kierowniczego OutFront dla większej kontroli
Jednym z owoców tego holistycznego podejścia jest tak zwana geometria OutFront. Dzięki stosunkowo dużemu przesunięciu wideł wynoszącemu 55 mm, w połączeniu z lekko spłaszczonym kątem skrętu, uzyskuje się dużą odległość między środkiem roweru a osią przedniego koła przy jednoczesnym małym wyprzedzeniu - to ogromnie poprawia prowadzenie na zjazdach i nie nie kosztem zwinności. Kto teraz rozumie tylko dworzec kolejowy - wszystko w porządku:
Każdy kolarz górski zna dokuczliwe uczucie na stromych odcinkach, kiedy czujesz, że tylne koło powoli traci kontakt z podłożem i istnieje ryzyko, że kierownica spadnie. Tutaj często pomaga tylko zrównoważyć pośladki za siodłem, a tym samym zapewnić większą równowagę. Ale geometria roweru również odgrywa kluczową rolę w takich sytuacjach. Ponieważ im bliżej środka koła znajduje się oś przedniego koła, czyli korby, tym szybciej można uzyskać wrażenie przewracania. I odwrotnie, duża odległość od osi przedniego koła do korby zapewnia poczucie bezpieczeństwa podczas stromych podjazdów. Producenci zwykle wpływają na ten wymiar poprzez kąt skrętu. Dlatego rowery zjazdowe mają płaskie kąty (na przykład w dół w zakresie 63°).
Jednak luźny kąt skrętu ma również wadę, której nie należy lekceważyć, a mianowicie duży ślad widelca. Jest to odległość od obszaru styku przedniego koła do wysuniętej osi haka lub środka piasty. Duży ślad oznacza, że przednie koło szybko traci przyczepność na podjazdach, a pokonywanie zakrętów jest stosunkowo powolne.
Podczas opracowywania Cannondale Scalpel Si ludzie myśleli w nowym kierunku i zastanawiali się, jak zwiększyć decydujący wymiar, a mianowicie odległość od osi przedniego koła do korby, bez kupowania wad dużego śladu widelca. Rozwiązaniem problemu było zwiększenie tzw. offsetu wideł. Piasta Lefty zainstalowanego w nowym Scalpelu znajduje się teraz 55 mm przed osią kierowaną (porównanie: konwencjonalne widelce amortyzowane mają zwykle przesunięcie ok. 45 mm). Pozwala to na zmniejszenie śladu i jednocześnie zwiększenie odległości od korby do przedniego koła. Wszystko to było możliwe tylko dlatego, że rozwój amortyzowanego widelca Lefty odbywa się w tym samym domu. W ten sposób moglibyśmy pracować ramię w ramię dla osiągnięcia wspólnego celu.
Bardzo interesujące dla posiadaczy obecnego Scalpela F-Si: pomimo czasami znacznych zmian w geometrii, pozycja siedząca na rowerze powinna pozostać prawie niezmieniona przy tym samym rozmiarze.
Cannondale Scalpel Si – dziękuję za asymetrię
Drugą zasadniczą cechą nowego Skalpela jest Ai, Integracja Asymetryczna. Asymetryczny tylny koniec, od widełek do mocowania przedniej przerzutki, rozwiązuje kilka problemów nowoczesnych motocykli: Z jednej strony, widełki mogą być bardzo krótkie (435 mm) bez konieczności pójścia na kompromis. W przeciwieństwie do większości innych rowerów z tak krótkimi rozpórkami, Scalpel Si pasuje zarówno do szerokich opon (do 2,35″), jak i do przedniej przerzutki, a konfiguracja z podwójnym napędem nadal może być zamontowana bez żadnych problemów.
Ale po co w ogóle krótkie tylne widełki? Krótki tylny trójkąt poprawia prowadzenie roweru na kilka sposobów: Ogólnie krótszy rozstaw osi zwiększa zwinność i znacznie ułatwia kontrolę nad motocyklem, zwłaszcza w wąskim i trudnym terenie. Dodatkowo tył może pracować znacznie wydajniej podczas podjazdów.
Cannondale Scalpel Si - Najlżejsza rama w swojej klasie
Scalpel zawsze był jednym z najlżejszych rowerów górskich w swojej klasie i nic dziwnego, że nowy Scalpel Si nie jest wyjątkiem: z ramą ważącą 2118 g wraz z amortyzatorem i osią sztywną w najlżejszej wersji Hi-MOD, waga poprzednik waży ponad 80 g i jest nawet niższy od i tak już wyjątkowo lekkiego Specialized Epic S-Works i Trek Top Fuel. Jest też nieco cięższa wersja karbonowa, a nawet model z aluminiową ramą.
To, że Scalpel przetrwa trudy Pucharu Świata pomimo swojej niskiej wagi, zawdzięczamy tak zwanej technologii Ballistec. Nawet jeśli Cannondale zachowuje dyskrecję, jeśli chodzi o szczegóły techniczne, są dość dumni z faktu, że najwyraźniej udało im się selektywnie i niezawodnie wpłynąć na gęstość włókien i inne czynniki odpowiedzialne za wagę i sztywność w procesie produkcji.
Konstrukcja wahacza na tylnym trójkącie jest również sprytna: jest zaciśnięta razem z rozszerzającą się osią przelotową. To sprawia, że wieloczęściowa konstrukcja staje się przestarzała, a komponent, który ma fundamentalne znaczenie dla osiągów tylnej części, może być wykonany z jednego elementu, oszczędzając wagę i wydajnie.
Najważniejsze cechy oprawek Cannondale Scalpel Si
Modele i ceny Cannondale Scalpel Si
modele męskie
Skalpel Cannondale Si Black Inc
Okrążenie: Shimano XTR Di2 2×11
widelec amortyzowany: Lefty 2.0 Carbon XLRFS 100mm
Niemy: Rock Shox Monarch XX
hamulce: Shimano XTR Race 160/160
wirniki: Enve M50 Carbon / Lefty 60F / Chris King R
Cena: 11.999 €
Wyścig Cannondale Scalpel-Si
ustawienie: BallisTec Hi-MOD Carbon
Okrążenie: Shimano XTR 1×11
widelec amortyzowany: Lefty 2.0 Carbon XLRFS 100mm
Niemy: Rock Shox Monarch XX
hamulce: Shimano XTR Race 160/160
wirniki: Enve M50 Carbon / Lefty 60F / Chris King R
Cena: 8.499 €
Zespół Cannondale Scalpel-Si
ustawienie: BallisTec Hi-MOD Carbon
Okrążenie: SRAM XX1/X01
widelec amortyzowany: Lefty 2.0 Carbon XLRFS 100mm
Niemy: Rock Shox Monarch XX
hamulce: SRAM poziom Ultimate 180/160
wirniki: Cannondale CZero Carbon
Cena: 8.999 €
Cannondale Scalpel-Si Carbon 1
ustawienie: BallisTec Hi-MOD Carbon
Okrążenie: Shimano XTR 1×11
widelec amortyzowany: Lefty 2.0 Carbon XLRFS 100mm
Niemy: Rock Shox Monarch XX
hamulce: Shimano XTR Race 160/160
wirniki: Cannondale CZero SL Carbon
Cena: 6.999 €
Cannondale Scalpel-Si Carbon 2
ustawienie: Węgiel BallisTec
Okrążenie: SRAM XX1/X01
widelec amortyzowany: Lefty 2.0 Carbon XLRFS 100mm
Niemy: Rock Shox Monarch XX
hamulce: ShimanoXT 160/160
wirniki: Cannondale CZero Carbon
Cena: 5.999 €
Cannondale Scalpel-Si Carbon 3
ustawienie: Węgiel BallisTec
Okrążenie: Shimano XT/XTR 1×11
widelec amortyzowany: Lefty 2.0 Carbon XLRFS 100mm
Niemy: Rock Shox Monarch XX
hamulce: ShimanoXT 160/160
wirniki: Herb ZTR / CZero
Cena: 4.999 €
Cannondale Scalpel-Si Carbon 4
ustawienie: Węgiel BallisTec
Okrążenie: Shimano XT 2×11
widelec amortyzowany: Lefty 2.0 Carbon XLR 100mm
Niemy: Rock Shox Monarch RL
hamulce: ShimanoXT 160/160
wirniki: ZTR Szybki 25
Cena: 3.999 €
modele kobiet
Cannondale Scalpel-Si Carbon damski 1
ustawienie: Węgiel BallisTec
Okrążenie: SRAM XX1/X01
widelec amortyzowany: Lefty 2.0 XLRFS 100mm
Niemy: Rock Shox Monarch XX
hamulce: Shimano XT 160/160
wirniki: Cannondale CZero
Cena: 5.999 €
Cannondale Scalpel-Si Carbon damski 2
ustawienie: Węgiel BallisTec
Okrążenie: Shimano XT 2×11
widelec amortyzowany: Lefty 2.0 XLR 100mm
Niemy: Rock Shox Monarch XX
hamulce: Shimano XT 160/160
wirniki: ZTR Szybki 25
Cena: 3.999 €
W najbliższych dniach będziemy testować, czy Cannondale Scalpel Si naprawdę dotrzymuje obietnic. O naszych doświadczeniach możecie przeczytać wkrótce na Velomotion. Większość modeli będzie dostępna w nadchodzących tygodniach, tylko dwa topowe modele Black Inc. i Team oraz model aluminiowy będą dostępne dopiero późnym latem.
Sieć
www.cannondale.com
Schreibe einen Kommentar