Rynek: W ostatni weekend Mavic zaprezentował we Francji drugą generację swoich karbonowych kół Clincher. Francuski producent obiecuje niższą wagę, dłuższą żywotność i lepszą skuteczność hamowania. Byliśmy w stanie przekonać się na miejscu, że te obietnice to nie tylko gorące powietrze, ale że Mavic dokonał ogromnego skoku w dziedzinie kół z włókna węglowego.
Druga generacja karbonowych kół została zapowiedziana na początku prezentacji w Mavic Design Center w Annecy we Francji - i nie obiecywały zbyt wiele. Sercem tej drugiej generacji są całkowicie przeprojektowane felgi, które pokazują swoje mocne strony zwłaszcza jako wersja clincher. Oczywiście nowe Mavic Cosmic Pro Carbon SL i Mavic Ksyrium Pro Carbon SL będą również dostępne do opon szytkowych, a także do hamulców tarczowych.
TgMax staje się iTgMax – Mavic żegna się z aluminiową wkładką
Cechą szczególną poprzednich karbonowych obręczy Clincher Mavic była tak zwana technologia TgMax, wzmacniające żebro wykonane z aluminium we wnęce obręczy. Spełniło to jednocześnie kilka celów, które zadecydowały o dobrych osiągach i wysokiej niezawodności: z jednej strony zapewniało optymalne rozprowadzanie ciepła odpadowego z hamulców, a z drugiej strony pozwalał na to aluminiowy materiał do produkcji, podstawa obręczy, a przede wszystkim kołnierz obręczy, aby były precyzyjne i przy minimalnych wahaniach w produkcji - abyś mógł zapewnić bezpieczne dopasowanie każdej opony.
Dlaczego więc odejście od TgMax? Cóż, odwrócenie się jest prawdopodobnie niewłaściwym słowem, ewolucja jest dokładniejsza. Dzięki nowym obręczom Clincher iTgMax jest następcą technologii, której można używać bez aluminiowego żebra. Zamiast tego nowe felgi są wykonane w całości z włókna węglowego, dzięki czemu mają mniejszą wagę, lepszą skuteczność hamowania i większą stabilność. Aby osiągnąć ten wyczyn, inżynierowie z Mavic Design Center w Annecy łamali sobie głowy przez setki godzin. Być może największym wyzwaniem była konstrukcja łoża obręczy i kołnierza obręczy. Te ostatnie muszą być w stanie pochłaniać siły z trzech różnych kierunków: poprzecznie od hamulców, pionowo od nawierzchni drogi i od wewnętrznej strony opon. Ponadto Mavic przywiązywał dużą wagę do skrupulatnego przestrzegania specyfikacji wymiarów obręczy ISO i ETRTO. Tylko w ten sposób każda opona jest stabilnie osadzona na feldze i nie może zeskoczyć nawet w ekstremalnych sytuacjach.
Ktoś może się teraz zastanawiać, co jest w nim takiego wyjątkowego – w końcu od kilku lat na rynku są karbonowe klinczery różnych producentów. Jednakże, chociaż w większości przypadków albo idą na kompromisy w zakresie zgodności z normami ISO dotyczącymi wymiarów obręczy, albo osiągają to poprzez późniejsze przycinanie łoża obręczy na wymiar, Mavic opracował proces produkcyjny, w którym obręcz jest praktycznie „wykończona” od piecu, a mimo to przestrzegane są wszystkie normy. Wszystkie włókna węglowe pozostają nienaruszone, co ogromnie poprawia stabilność i trwałość obręczy.
Nowy kształt obręczy: szerszy i bardziej aerodynamiczny
Do tej pory prawie tylko dobrze rozmawialiśmy o obręczy, ale sama obręcz została również przeprojektowana od podstaw. Szczególną wagę przywiązywano do dwóch właściwości: aerodynamiki i wagi. Nowy Cosmic Carbon (wysokość obręczy 40 mm) i Ksyrium (wysokość obręczy 25 mm) mają teraz nieco „wybrzuszony” kształt, nad którym pracowano od dłuższego czasu, aby osiągnąć optymalną równowagę między niskim oporem toczenia/powietrza a niskim podatność na boczne wiatry. Waga jest również imponująca: 450-milimetrowa obręcz Cosmic Pro Carbon SL waży 40 g, a przy 400 g 25-milimetrowe obręcze Ksyrium Pro Carbon SL należą do najlżejszych obecnie dostępnych obręczy w tej klasie.
Ponadto nowe obręcze również stały się szersze: nowy Mavic Cosmic Pro Carbon SL C i nowy Mavic Ksyrium Pro Carbon SL C oferują pełną szerokość wewnętrzną 17 mm. Również tutaj konstrukcja została oparta na dotychczasowych standardach ETRTO: 17 mm to najmniejsza szerokość wewnętrzna, przy której opony 25 mm nadal mieszczą się w specyfikacji. Z drugiej strony opony 23 mm są już za wąskie.
Uważamy, że to wstyd, że nowe felgi również nie będą kompatybilne z systemem bezdętkowym. Nawet jeśli system bezdętkowy jest nadal zjawiskiem marginalnym w sektorze ulicznym, w przyszłości prawdopodobnie sytuacja w tej dziedzinie ulegnie zmianie.
Doskonała skuteczność hamowania i wyjątkowo wysoka odporność na ciepło
Mavic jest szczególnie dumny ze skuteczności hamowania nowych felg. Sekret tkwi w bokach hamulca, które są obrabiane laserowo w jednym z ostatnich etapów pracy. Spala to najbardziej zewnętrzną warstwę karbonu, która nie ma znaczenia dla stabilności, i nie tylko tworzy wyjątkowo równą powierzchnię hamowania, ale także znacznie bardziej odpowiednią pod względem właściwości hamowania. To nie tylko skraca i tak już bardzo dobrą drogę hamowania poprzednich felg, ale przede wszystkim skraca drogę hamowania na mokrej i suchej nawierzchni. To znacznie przybliża Cię do ostatecznego celu, a mianowicie konsekwentnego hamowania niezależnie od warunków zewnętrznych.
Każdy rowerzysta wie: podczas hamowania wytwarza się ciepło – to ciepło jest fundamentalnym problemem, zwłaszcza w obszarze karbonowych felg.Bo większość włókien zaczyna się rozwarstwiać w temperaturach pomiędzy 180°C a 200°C – mówiąc wprost: obręcz rozpuszcza się, a my niestabilni. Specjalne procesy produkcyjne były w stanie przesunąć ten krytyczny punkt w nowych felgach Mavica do ponad 200°C – według francuskiego producenta takie temperatury nie występują w praktycznym użytkowaniu, nawet przy wyjątkowo długich szlifujących hamulcach.
Przy okazji: Prototypy obręczy są nie tylko testowane pod kątem wydajności i trwałości w laboratorium testowym Mavic, ale także poddawane próbom w praktyce: „góra testowa hamulców” Mavica to Mont Ventoux. Tutaj, z dodatkowo obciążonym kołem testowym, ciągłe szlifowanie hamulców jest testowane na ponad 20 km ze średnią 7,5% - jeśli felga przetrwa tę próbę, w rzeczywistości raczej nie powinna pęknąć.
Oczywiście nowe koła będą również dostępne w wersjach z tarczami: Różnią się one od swoich odpowiedników z hamulcami szczękowymi tylko pod względem powierzchni hamowania i piast: Podczas gdy te ostatnie wykorzystują oczywiście modele przeznaczone do tarcz, powierzchnia hamowania wersji z tarczami jest ze względu na specjalną obróbkę zrezygnowaną z lasera. Mówiąc o piastach: nic się nie zmieniło w nowych kołach w porównaniu do ich poprzedników i nadal polegają na sprawdzonej technologii 360 Instant Drive z niskimi kątami wypinania i wysoką trwałością.
Nowe koła Mavic w skrócie
Waga (bez opon): 1450g
Wysokość obręczy: 40mm
Szerokość obręczy (wewnętrzna): 17mm
Dopuszczalna masa całkowita: 120kg
Cena: 1.990 €
Verfügbarkeit: maj
Waga (bez opon): 1390g
Wysokość obręczy: 25mm
Szerokość obręczy (wewnętrzna): 17mm
Dopuszczalna masa całkowita: 120kg
Cena: 1.990 €
Verfügbarkeit: Juni
Waga (bez opon): 1435g
Wysokość obręczy: 40mm
Szerokość obręczy (wewnętrzna): 17mm
Dopuszczalna masa całkowita: 120kg
Cena: 2.100 €
Verfügbarkeit: Lipiec
Waga (bez opon): 1190g
Wysokość obręczy: 25mm
Szerokość obręczy (wewnętrzna): 17mm
Dopuszczalna masa całkowita: 120kg
Cena: 2.100 €
Verfügbarkeit: Od teraz
Waga (bez opon): 1570g
Wysokość obręczy: 40mm
Szerokość obręczy (wewnętrzna): 17mm
Dopuszczalna masa całkowita: 120kg
Cena: 2.100 €
Verfügbarkeit: maj
Waga (bez opon): 1520g
Wysokość obręczy: 25mm
Szerokość obręczy (wewnętrzna): 17mm
Dopuszczalna masa całkowita: 120kg
Cena: 2.100 €
Verfügbarkeit: Juni
Waga (bez opon): 1565g
Wysokość obręczy: 40mm
Szerokość obręczy (wewnętrzna): 17mm
Dopuszczalna masa całkowita: 120kg
Cena: 2.200 €
Verfügbarkeit: Od teraz
Waga (bez opon): 1320g
Wysokość obręczy: 25mm
Szerokość obręczy (wewnętrzna): 17mm
Dopuszczalna masa całkowita: 120kg
Cena: 2.200 €
Verfügbarkeit: Od teraz
Mavic „Riding is Believing” – przetestuj nowe koła za darmo u dealera
Dzięki nowemu programowi testowemu Riding is Believing, Mavic chce nawiązać dialog z klientami i kupującymi, a także wykorzystać ich cenne opinie, aby móc odpowiedzieć na te życzenia w przyszłości. Promocja rozpoczyna się na całym świecie 1 maja — dealerów uczestniczących w promocji można znaleźć na Mavic.com. W szczególności proces wygląda następująco:
- Rejestrujesz się online i rezerwujesz wybrane koła u wybranego dealera
- Dealer przygotuje dla Ciebie koła
- Odbierasz zestaw kołowy i testujesz go – bezpłatnie
- Następnie możesz użyć formularza online, aby wysłać opinię do Mavic
Schreibe einen Kommentar