Rynek: Tradycyjny włoski producent Campagnolo zaprezentował niedawno na Gran Canarii swoją nową grupę osprzętu klasy średniej Potenza małej grupie wybranych dziennikarzy.
składniki: Test: Campagnolo Potenza, Campagnolo Shamal Mille i Guerciotti SX50 - włoska klasa średnia
Test: Wraz z Campagnolo Potenza, tradycyjny włoski producent zaprezentował niedawno nową grupę napędów w wysoce konkurencyjnym sektorze klasy średniej. Podczas naszego testu poddaliśmy testowi nową grupę Campa, a także przyjrzeliśmy się kołom Shamal Mille i ramie naszego roweru testowego Guerciotti. Wiosną mieliśmy nową klasę średnią Campagnolo […]
Campagnolo Potenza 11 – nowa włoska klasa średnia
Dzięki nowej grupie Potenza tradycyjny północnowłoski producent chce wypełnić lukę pomiędzy podstawową grupą Athena 11 a Chorus 11, która już raczkuje na najwyższym poziomie. Dlatego właśnie w segmencie średniej klasy do tej pory w portfolio Campagnolo znajdowała się dość duża dziura. Jak zawsze w przypadku takich zestawów grupowych, pojawia się pytanie: czy Potenza jest odnowioną grupą dla początkujących, czy nieco odchudzoną grupą high-end? W przypadku nowej grupy Campa na to pytanie można odpowiedzieć bardzo jednoznacznie – Potenza ma znacznie więcej wspólnego z grupami wykonawczymi Chorus, Record i Super Record niż np. z niedrogą Atheną 11.
Ale oczywiście oszczędności są konieczne, aby obniżyć cenę grupy - w przypadku Potenzy oszczędności te dotyczą przede wszystkim wyboru materiałów. Zamiast szlachetnego karbonowego wykończenia topowych grup zastosowano tu mieszankę plastiku, węgla i aluminium. Jednak dla projektantów ważne było, aby grupa osprzętu nie wydawała się tania dla rowerzysty - dlatego szczególny nacisk położono na dźwignie hamulca zmiany biegów Ergopower, które odziedziczyły wiele funkcji po swoich droższych odpowiednikach.
Obudowa wykonana jest z tworzywa polimerowego, które w strategicznie ważnych miejscach zostało dodatkowo wzmocnione karbonem – taką mieszankę tworzyw zastosowano także w dźwigni zmiany biegów. Natomiast sama dźwignia hamulca wykonana jest z chłodnego aluminium, które jak cała grupa występuje w kolorze srebrnym lub czarnym. Wróćmy jednak do „wyczucia”: dźwignie hamulców Potenzy są podobne do modeli Chorus, Record i Super Record pod względem kształtu i ergonomii, a także logiki przełączania. Niewielkie zmiany wprowadzono w powierzchni gumowych uchwytów, co powinno zapewnić dobrą przyczepność nawet na mokrej nawierzchni.
Magia zmiany tarcz – przerzutka przednia i manetki Potenza 11
Ale nie tylko wygląd zewnętrzny bardzo przypomina czołowe grupy z Vicenzy, ale także wartości wewnętrzne są przekonujące. Jednocześnie można zmienić maksymalnie trzy biegi, a mała dźwignia zmiany biegów znajduje się w tym samym miejscu, co w drogich grupach osprzętu EPS. Dopracowaniu uległy także same procesy zmiany przełożeń – dotyczy to przede wszystkim lewej dźwigni, czyli przerzutki przedniej. Podczas zmiany biegu na wyższy można teraz wyczuć trzy kliknięcia – w zależności od pozycji wyjściowej następuje wymiana zębatki lub ustawienie przerzutki. Brzmi skomplikowanie, ale w praktyce jest cudownie intuicyjne. Dwa przykłady ilustrujące:
Scenariusz 1 – Zmiana z małej na dużą
Pozycja startowa: Przerzutka przednia na małej tarczy w pozycji optymalnej dla małych zębatek
Kliknij nr 1: Pozycja przerzutki przedniej jest dostosowana do dużych tarcz
Kliknij nr 2: Zmień tarczę z małej na dużą
Kliknij #3: Dopasuj przerzutkę do dużych zębatek
Scenariusz 2 – Zmiana z dużej na małą
Pozycja wyjściowa: przerzutka przednia na dużej tarczy
Kliknięcie nr 1: Przerzutka przednia zmienia się w małe pióro w optymalnej pozycji dla małych zębatek
Kliknij #2: Dopasuj przerzutkę do dużych zębatek
W każdym razie Campagnolo poświęcił wiele uwagi przedniej przerzutce Potenzy. Chociaż w niedrogim modelu nie zastosowano karbonu (mechanizm wykonany z aluminium, klatka ze stali), zarówno kształt, jak i łączniki odpowiadają prawie 1:1 tym z grup osprzętu Rev 11+. Według Campagnolo jest to zdecydowanie najprecyzyjniejsza przerzutka przednia w tym segmencie, którą można obsługiwać przy niewielkim wysiłku.
Przerzutka tylna i kaseta: z maksymalnie 32 zębami
Przerzutka tylna jest teraz raczej stonowana w porównaniu z przerzutką przednią, która jest po prostu wypełniona funkcjami, ale opiera się na technologii i konstrukcji, podobnie jak cała grupa, na Super Record and Co. Tutaj również zastosowano mieszankę aluminium i plastiku materiały - podczas Chociaż klatka przerzutki jest wykonana z aluminium, w pozostałej części przerzutki tylnej Campa zastosowano wytrzymałe, ale lekkie tworzywo sztuczne, którego w dotyku bardzo przypomina karbon.
Największą innowacją techniczną w przerzutce tylnej jest kompatybilność z nową kasetą 11-32. Do tego znajdzie się przerzutka tylna z długą klatką – model z klatką średniej długości mieści maksymalnie 28 zębów. A skoro o kasetach mowa: razem z Campagnolo Potenza dostępna będzie cała gama nowych kaset w rozmiarach 11-11, 25-11, 27-11, 29-11 i 32-12 pod nazwą Campagnolo 27.
Korba i hamulce - Trzeźwe i wydajne
Korba Potenzy 11 wygląda łudząco podobnie do karbonowych korb naszej firmy, które zostały wprowadzone na rynek w zeszłym roku, ale nic dziwnego, że jest wykonana z aluminium. Dzięki wydrążonym, kutym ramionom korby waga nadal mogła być utrzymana w niezwykle konkurencyjnym zakresie (754 g). Twórcy postawili na sprawdzoną konstrukcję 4-ramienną, która jest kompatybilna ze wszystkimi dostępnymi tarczami, czy to 53×39, 52×36 czy 50×34.
Nowe mocowanie ramion korby Torque+ odpowiada temu, które zastosowano w modelach Super Record, Record i Chorus, ale oferuje również ściągacz korby zintegrowany ze stalową osią. Oznacza to, że dodatkowe specjalne narzędzia do (de)montażu korby są zbędne. Hamulce szczękowe są dość niepozorne: aluminiowe ramiona hamulcowe w kolorze matowej czerni lub srebra z dużymi wycięciami zmniejszającymi masę i uniwersalnymi klockami hamulcowymi.
Ceny i dostępność Campagnolo Potenza 11
Teraz robi się ekscytująco – ile kosztuje Potenza 11? Cena grupowa za wariant z kasetą 11-32 wynosi 904 €, z kasetą 12-27 jest nawet o 50 € tańsza. To daje Ci mniej więcej tę samą cenę co SRAM Force 22 i plasuje Cię pomiędzy mechanicznymi wersjami Ultegry i Dura Ace. Przy wadze grupowej 2.300 g Potenza jest również mniej więcej na poziomie Ultegry. Przy docelowej cenie sprzedaży nowa Potenza może zainteresować także dostawców OEM i producentów rowerów - z pewnością cieszylibyśmy się, widząc w przyszłości bardziej kompletne rowery z grupami sprzętowymi firmy Vicenza.
Potenza jest już w drodze do sprzedawców detalicznych i będzie dostępna na całym świecie w nadchodzących tygodniach.
Poniżej znajdziesz także ceny poszczególnych komponentów:
Korba Campagnolo Potenza 11
Cena: € 227
Waga: 754g
Przerzutka przednia Campagnolo Potenza 11
Cena (wersja lutowana): 65 €
Cena (montaż zaciskowy): 99€
Waga: 94g
Przerzutka tylna Campagnolo Potenza 11
Cena: € 145
Waga: 211g
Manetki hamulcowe Campagnolo Potenza 11
Cena: € 175
Waga: 370g
Hamulce Campagnolo Potenza 11
Cena (v+h): 58€
Waga: 321g
Schreibe einen Kommentar