Test: BH Ultimate 29 otrzymuje zupełnie nową ramę i nowe warianty modeli na ten rok. Przyjrzeliśmy się bliżej rowerowi zespołu BH Suntour KMC i byliśmy pod szczególnym wrażeniem odważnej geometrii, która jest niespotykana w przypadku motocykla tej klasy.
Baskijska firma BH Bikes nie jest zbyt znana w tym kraju, ale tradycyjny producent może poszczycić się ponad 100-letnią historią. Jego Cross Country Racebike Ultimate również istnieje już od sześciu lat i rok po roku jest wystawiany na próbę w Pucharze Świata. Na rok 2016 jest teraz zupełnie nowa rama i łącznie trzy warianty modeli. Przetestowaliśmy środkową wersję, która kosztuje 4.299 euro (sugerowana cena detaliczna).
BH Ultimate 29 9.7: rama
Rama BH Ultimate 29 2016 ma prawie tylko nazwę i materiał wspólny z poprzednikami. Jak przystało na wysokiej klasy aktówkę wyścigową, jaką jest rower baskijski, rama jest oczywiście karbonowa. Występuje w kolorze czarnym, nie ma żadnych eksperymentów projektowych ani ataków kolorystycznych - logo producenta jest duże, ale nie narzuca się na dolnej rurze. Naprawdę podoba nam się język projektowania - zakrzywione, miękkie kształty, takie jak górna rura, która łączy się z wspornikami siodełka, przeplatają się z efektownymi, kanciastymi elementami, takimi jak uderzająco ukształtowana zwężająca się główka ramy.
W BH Ultimate 29 twórcy wzięli pod uwagę najnowsze osiągnięcia i trendy w tym sporcie. Jest to więc prawdopodobnie jedna z pierwszych ram w swoim segmencie, która jest w pełni przygotowana pod sprzęt ze sztycą regulowaną. Dzięki wymiarowi montażowemu 31,6mm i możliwości wyprowadzenia kabla lub kabla na zewnątrz nic nie stoi na przeszkodzie w instalacji - mile widziana decyzja projektantów, w końcu można teraz zobaczyć jednego lub drugiego fachowca z wysuwanym kablem , szczególnie na wymagających technicznie trasach Pucharu Świata.
Kolejnym rozwinięciem niedawnej przeszłości są układy elektroniczne w sektorze MTB. W tej chwili ogranicza się to do grupy Shimano XTR, ale nie trzeba być jasnowidzem, aby przewidzieć podobne produkty dla innych producentów w nadchodzących latach. Ultimate jest również na to dobrze przygotowany: sprytny system, który jest dostępny przez obszar suportu, umożliwia wygodne schowanie akumulatora wymaganego do systemu – bezpiecznie chronionego wewnątrz ramy. Wszystko, co musisz zrobić, to usunąć neonowożółtą płytkę ochronną w obszarze suportu i masz łatwy dostęp do wnętrza.
Tylny koniec jest również nowoczesny: połączenie obszernych tylnych widełek, spłaszczonych tylnych rur tylnych, wymiarów 142 mm z tyłu i osi przelotowej ma na celu harmonizację wysokiej sztywności bocznej, przyjemnego flexu, a tym samym wysokiego komfortu. Ponadto wszystkie kable i przewody poprowadzone są wewnątrz ramy. Chroni to przed wpływami zewnętrznymi i oczywiście zapewnia również czysty wygląd - co znacznie utrudnia układanie.
BH Ultimate 29 9.7: Geometria
Przejdźmy do naprawdę ekscytującego rozdziału o BH Ultimate 29, a to jest geometria. Zaskakuje bardzo dużym zasięgiem i płaskimi kątami – w końcu Ultimate to bez wątpienia rower wyścigowy, na którym nasz bloger Adelheid Morath i inni kolarze z ekipy BH Suntour KMC regularnie zdobywają tytuły np. Kiedyś Cross Country był synonimem stromego kąta skrętu w połączeniu z raczej krótką geometrią, zapewniającą dużą zwinność i optymalne właściwości podjazdowe. Zasięg 431 mm (rozmiar L) i kąt główki 68,5° to naprawdę deklaracja i dość odwaga ze strony BH.
Oczywiście decyzja o zmianie geometrii w stosunku do poprzednika (LW 70° i zasięg 420mm) nie została podjęta dla zabawy i swawoli, ale jako reakcja na coraz bardziej wymagające technicznie trasy w Pucharze Świata. Luźny kąt skrętu prowadzi do znacznie bezpieczniejszego prowadzenia na stromych przejściach, a duży zasięg umożliwia zamontowanie krótszego mostka w celu bardziej bezpośredniej kontroli nad przednim kołem. W zamian nowa superumiejętność straci część swojej zdolności wspinaczkowej. Przynajmniej taka jest teoria.
BH Ultimate 29 9.7: Funkcje
Nasz model testowy, BH Ultimate 29 9.7, jest środkiem z trzech dostępnych modeli. Nasz rower w rozmiarze L waży 10,95 kg bez pedałów i dlatego nie jest ciężki ze względu na cenę 4.299 euro i lekką karbonową ramę, która waży mniej niż 1000 g, ale także nie dla fanatyków lekkiej konstrukcji i fetyszystów wagi. Funkcjonalnie lista wyposażenia BH Ultimate 29 9.7 wygląda bardzo dobrze: do napędu używana jest nowa grupa XT M8000 firmy Shimano.
W Hiszpanii zdecydowali się na 1-biegowy układ napędowy z 11-biegową tylną kasetą. Pozwala to zaoszczędzić na wadze, a rezygnacja z przedniej przerzutki znacznie upraszcza zmianę przełożeń — zwłaszcza podczas gorączkowego wyścigu. Oszczędność wagi odbywa się jednak kosztem znacznie mniejszej przepustowości w porównaniu z konwencjonalnymi dyskami 2x, a nawet 3x. W Ultimate 29 9.7 zastosowano tarczę z 32 zębami i kasetę o gradacji 11-40. Porównując efektywny zakres przełożenia z 2-biegową skrzynią (26/36) i kasetą 11-36, brakuje jednego biegu góra i dół. Uważamy, że to wstyd, że BH zrezygnował z dostępnej i tylko o 30 g cięższej kasety 11-42 od Shimano - pozwoliłoby to nieco zwiększyć zasięg. W zależności od trasy, obszaru użytkowania i obwodu łydki, standardowa konfiguracja powinna być odpowiednia również dla wielu jeźdźców - w każdym razie nie chcielibyśmy już rezygnować z komfortu jazdy 1-biegowej.
Mówiąc o komforcie: z przodu amortyzowany widelec FOX 32 Performance FiT4 zapewnia niezbędną kontrolę. Widelec, który waży nieco ponad 1.500 g, jest dostarczany, podobnie jak wszystkie widelce FiT4 amerykańskiego producenta, z nowo opracowanym 3-stopniowym pilotem na kierownicy, dzięki czemu można łatwo przełączać się między trzema dostępnymi ustawieniami amortyzacji Open/Trail i Lockout podczas jazdy. Stopery XT firmy Shimano z tarczami hamulcowymi 180 mm z przodu i 160 mm z tyłu zapewniają niezbędną siłę hamowania.
Koła pochodzą od DT Swiss: z M1700 Spline Two, Ultimate 29 9.7 ma dość solidny zestaw kół, którego waga jest nieco poniżej 1.800 g, ale który nie tylko zapewnia dużą stabilność, ale także felgi o szerokości wewnętrznej 22,5 mm bardzo dobrze trzymają również opony 2,25″ i można je również bez problemu zamontować bezdętkowo. Ponadto piasty są wyposażone w trwały i prawie bezobsługowy wolnobieg zapadkowy. Jeśli chodzi o opony, Kraj Basków kroczy nieznanymi ścieżkami od wielkich marek Schwalbe, Continental i Maxxis. BH Ultimate 29 jest wyposażony w opony Michelin we wszystkich konfiguracjach, a dokładniej w model Cross Country Wild Race'R w rozmiarze 2,1″.
Większość mocowań jest wykonywana we własnym zakresie: sztyca, mostek i kierownica mają napis BH Super Lite. Wizualnie bardzo dobrze wpisują się w ogólny obraz, a aluminiowe części również robią bardzo dobre wrażenie pod względem jakości. Jednak z ciekawości postawiliśmy sztycę o długości 400 mm na wadze kuchennej: 327g to niekoniecznie „Super Lite” – jeśli chodzi o wagę, nadal istnieje znaczny potencjał w górę (lub w dół) przy bardzo niewielkich nakładach finansowych.
BH Ultimate 29 9.7: Na szlaku
Pierwsze wrażenie z BH Ultimate 29 9.7 jest bardzo pozytywne. Długa rama w połączeniu z dość krótkim mostkiem i równie krótką główką ramy stawia rowerzystę w centralnej pozycji na rowerze, co daje duże bezpieczeństwo już po kilku minutach. Podczas łatwego wjeżdżania na leśną autostradę motocykl jest żwawy i mocny. Pierwsze wycieczki po szlaku potwierdzają podejrzenia, które mieliśmy już patrząc na tabelę geometrii: Zmiany, które zostały wprowadzone w BH w porównaniu z jego poprzednikiem, przynoszą owoce: dla zawodnika Pucharu Świata Ultimate przenosi ogromną ilość bezpieczeństwa, nawet na podstępnych, stromych odcinkach, rower prowadzi się płynnie i nie ma uczucia przewracania się, chociaż rzadko wkładamy pośladki za siodełko.
Jeśli masz obawy co do zdolności wspinaczkowej BH Ultimate 29 w świetle wspomnianych zmian geometrii, możemy Cię uspokoić. Dłuższe i krótsze podjazdy pokonuje bez problemu – wręcz przeciwnie: środkowa pozycja siedząca jest dla nas niezwykle wygodna, zwłaszcza na długich, średnio stromych podjazdach. Tylko na jednej lub drugiej bardzo stromej rampie trzeba trochę bardziej obciążyć przednie koło, aby zrekompensować luźny kąt skrętu i zapobiec podjeżdżaniu roweru.
Szybko znaleźliśmy odpowiednią konfigurację widelca, a Fox 32 zachowuje się tak, jak można by oczekiwać od amerykańskiego producenta: ciasno, ale z dużą rezerwą na korzenie lub obszary skaliste. Blokada kierownicy działa świetnie i przez większość czasu jesteśmy w udanym trybie trail, który jest dla nas złotym środkiem między wydajnością a komfortem. Co jakiś czas słyszeliśmy nieprzyjemne skrzypienie z wnętrza widelca, co nie miało wpływu na działanie, ale po kilku minutach zdecydowanie nadwyrężyło nasze nerwy. Problem pojawiał się jednak rzadziej w miarę zwiększania czasu jazdy i testu.
Jeśli chodzi o napęd, nie mamy absolutnie nic do zarzucenia: 11-biegowa przekładnia XT zapewnia płynną zmianę przełożeń typową dla Shimano, jest precyzyjna i płynna. Przepustowość jest wystarczająca dla większości obszarów użytkowania, moglibyśmy życzyć sobie łatwiejszego przełożenia na jednej lub drugiej stromej rampie, ale tutaj możesz również temu zaradzić za pomocą mniejszej tarczy, jeśli dojdzie do najgorszego. Hamulce również wykonują swoją pracę wzorowo i przede wszystkim zupełnie bezgłośnie, nawet na mokrej nawierzchni nie było piszczenia - bardzo przyjemne.
Nie rozgrzaliśmy się do opon Michelin podczas okresu testowego. Zamontowany Wild Race'R jest wyraźnie zaprojektowany tylko na suchą i twardą nawierzchnię, ale byliśmy zaskoczeni, jak niewielką przyczepność oferowały opony, gdy tylko zrobiło się trochę mokro lub nawet błotniście. Bardzo nisko położone środkowe klocki natychmiast się zapychają, a przyczepność gwałtownie spada - jest to utrudnione przez to, że samooczyszczanie działa średnio i trzeba zrobić sobie przerwę nawet po krótkiej przerwie w błocie, aby uwolnić opony z brudu.
BH Ultimate 29 9.7: Wniosek
BH Ultimate 29 9.7 to świetny rower. Zawodnik Pucharu Świata ujawnił w naszym teście nieoczekiwane wszechstronne właściwości, a dzięki udanej geometrii świetnie sprawdza się również jako potężna broń na szlaki. Rama i tak to perełka: lekka, sztywna i pełna nowoczesnych funkcji, to świetna podstawa na lata zabawy - tym bardziej, że BH oferuje dożywotnią gwarancję dla pierwszego nabywcy. Opony, które dobrze spisują się na suchym podłożu, ale w fazie testów okazały się wręcz bać się wody, nie były przekonujące.
Biorąc pod uwagę wspomnianą dożywotnią gwarancję i ramę, która pod każdym względem jest udana, cena 4.300 euro, która wydaje się nieco wysoka jak na dobre, ale bynajmniej nie szlachetne wyposażenie, wypada z dystansem. Wszystkim zainteresowanym polecamy jazdę próbną - BH Ultimate 29 9.7 to znacznie więcej niż kolejny karbonowy rower wyścigowy.
Sieć
www.bhbikes.com
Schreibe einen Kommentar