Eurobike: mali czy duzi wystawcy? To nie ma znaczenia, redaktor Velomotion Stefan Curow wyrusza na poszukiwanie igły w stogu siana. Znalezienie dokładnie odpowiedniego roweru do bardzo (nie)specjalnych celów w 14 halach Eurobike nie wydaje się być łatwiejsze. Raport terenowy autorstwa pasjonata kolarstwa turystycznego, który chce używać swojego roweru również w mieście, jako osoba dojeżdżająca do pracy iw sportowy sposób.
Jeśli chcesz kupić nowy rower i rozejrzeć się za prawdziwie wszechstronnym rowerem, musisz zaplanować dwa dni na Eurobike, aby mieć prawdziwe poczucie sukcesu. Zwłaszcza jeśli chcesz obejść się bez wszechobecnego napędu elektronicznego.
Pytanie o opcję wspomagania elektrycznego w rowerze tak naprawdę zadano dopiero od kilku lat. Jednak brak elektronicznego wspomagania w dzisiejszych czasach oznacza, że chcę uczciwie zdobywać kilometry, a co za tym idzie, jestem kierowcą sportowym w najszerszym tego słowa znaczeniu. Dlatego odpowiedni pojazd powinien być szybki, ale także wszechstronny i wygodny, aby pokonywać krótkie i długie trasy. Rower do szybkich codziennych dojazdów (dojazdów – jak to nazywają współcześni Niemcy) oraz na ambitne dalekie wakacje (randonneur). I odwrotnie, jeśli zamierzasz zrobić to drugie, e-rower jest zdecydowanie złym kandydatem.
Na Eurobike mijam stojaki i produkty z dużym potencjałem. Na przykład w firmie Stevens znajduję wiele dobrze przemyślanych i atrakcyjnych produktów pod względem obciążenia portfela, komponentów i renowacji w wielu kategoriach. Ale niestety na próżno szukać dywizji podmiejskich i randonneur. Serce bije szybciej w Shimano, które podarowało hydrauliczne hamulce tarczowe serii 105 (Velomotion – Eurobike 2015: Shimao Road – hamulce tarczowe 105 i nowa seria butów) - idealny do ruchu miejskiego, ale także niezbędny podczas terenowych i mocno obciążonych dalekich wypraw. Widzę też coraz więcej rowerów wyposażonych w przekładnię Pinion. Uważam to za bardziej niż atrakcyjną alternatywę dla popularnych kół zębatych w piaście Rohloff. Jednak obaj producenci oferują tylko manetki obrotowe, dlatego potrzebujesz podzielnej kierownicy do roweru szosowego (np. W Rohloff moje żądanie „dlaczego?” i alternatywy jest zdecydowanie spełnione. Firma prawdopodobnie chce pozostać obojętna na prośby klientów i dlatego nie planuje żadnych innych rodzajów dźwigni zmiany biegów (* komentarz firmy Rohlof na ten temat na końcu tekstu).
Na dużych stoiskach znanych i znanych producentów prawie nie znajduję wszechstronnych kandydatów. Jednak stwierdzenie, że ograniczały się one głównie do rynku głównego, byłoby niesprawiedliwe. Firmy takie jak Cannondale czy Cube mają gigantyczne programy, a mimo to trzeba im trochę zarzucić brak zainteresowania sektorem randonneur. Spośród dużych, odkryłem tylko jedno koło w Centurion, Crossfire, które wskazuje właściwy kierunek. Aluminiowy rower CycloCross z ramą „Crossfire D” jest oferowany przez Szwabów jako 2000, 3000 i 4000 z różnymi komponentami. W najniższej kategorii Centurion dodaje parę błotników i bagażnik (Centurion Crossfire 150 EQ) za przyzwoitą dopłatę 2000 euro – za łączną cenę 1.249 euro – to mi się podoba.
Nowy Deveron od Van Nicholas (zdjęcie powyżej) nie jest wszechstronnym rowerem, ale wyraźnie jest to rower turystyczny. Oczywiście najlepszy tytan, przekładnia Pinion, hui, całkiem mocna optyka, tego też chcesz dotknąć… ale cena: od 5.690 euro! Chyba będę musiał zignorować Holendrów i zachować to marzenie na później, gdy wygram na loterii.
Niestety, ponieważ nie mam potrzebnych drobiazgów, ale wciąż marzę, jadę dalej do Velotraum - wizyty, którą polecam wszystkim. Na przykład Speedster 2 (z hamulcami tarczowymi) jest odpowiednim kandydatem z 26-calowymi kołami i jest wyposażony i malowany zgodnie z wymaganiami klienta. Całkowita cena podstawowego wyposażenia to już 2.370 euro – ale wydaje się to rozsądne, jak na moje osobiste marzenie weta.
Na przeciwległych stoiskach Amerykanów z Surly i Salsy znajduję ramę, od której oczy łzawią: Surly Disc Trucker (26 cali) oraz kompletny rower Salsa Marrakesh (28 cali). Oba rowery nie są do końca wszechobecne w niemieckich sklepach specjalistycznych, ale dzięki bardzo aktywnemu niemieckiemu dystrybutorowi Cosmic Sports zamówienie rowerów lub ram nie powinno stanowić problemu dla żadnego dilera. Mało kogo obchodzi kilkutygodniowy czas dostawy – może się zdarzyć, że odpowiednią ramę trzeba będzie zamówić prosto z USA.
W Pashley stoisko będzie znacznie mniejsze, ale kandydat wcale nie stanie się mniej interesujący. Wręcz przeciwnie: w Pathfinderze brytyjski producent oferuje stalową ramę wykonaną z rur Reynoldsa, która jest dostępna z przerzutkami w piaście Alfine pod nazwą „Trail” lub z przerzutkami Campagnolo Veloce jako „Tour”. Ten kandydat jest wtedy naprawdę trudny do zdobycia w Niemczech i jest wyceniony na łączną cenę 1.695 funtów (model Tour bez bagażnika).
Ponieważ wielkość stoiska jest oczywiście odwrotnie proporcjonalna do mojego zachwytu, najbardziej obiecującego kandydata znajduję odpowiednio na maleńkim stoisku fińskiego producenta Pelago, które jakoś nie zostało umieszczone w hali wystawowej, ale w przejściu między nimi. Prezentowany stalowy rower Stavanger jest wyposażony w przerzutkę Shimano 105, ale dzięki poziomemu hakowi można go również używać z przerzutką w piaście. Jak w przypadku wszystkich kandydatów, mechaniczny hamulec tarczowy jest częścią standardowego wyposażenia. Za 1.795 EUR otrzymasz stylowe i wszechstronne urządzenie z niemal nieograniczonymi możliwościami rozbudowy.
=========================
* Poniższy tekst pochodzi bezpośrednio od firmy Rohloff i odnosi się do powyższego fragmentu tekstu na temat przełożeń w piaście i doboru kierownicy:
Oczywiście jesteśmy zainteresowani jednym Rohloffa-Również, aby móc zaoferować motocyklistom możliwość używania SPEEDHUB z kierownicą wyścigową.
Dlatego też w przeszłości obok licznych projektów dyplomowych i studiów istniało również kilka własnych podejść rozwojowych. Ostatecznie technicznie funkcjonujące rozwiązania były ewidentnie zbyt drogie, nieergonomiczne lub w inny sposób mocno ograniczały użytkownika. Duża liczba kompromisów w zakresie chwytu skrętnego wynikała z różnych małych producentów - z odpowiednimi ograniczeniami, o których już wspomniano ...
W zeszłym roku Cinq5 opracował rozwiązanie dźwigni kciuka, które może być również używane z kierownicami wyścigowymi - ALE można go używać tylko w pozycji górnego łącznika. Dzięki Rohbox jest teraz pierwszym „prawdziwym rozwiązaniem ze zwykłymi manetkami wyścigowymi SRAM lub Campa” (lub przerobionymi manetkami spustowymi SRAM) dla Rohloffa SPEEDHUB jest teraz dostępny w firmie Gebla (Georg Blaschke). Zaczep jest usuwany z części seryjnych i łączony z oddzielną skrzynką przełączników dla SPEEDHUB. Z naszego punktu widzenia naprawdę dobre rozwiązanie. Dla nas jest jednak dylemat sprzedażowy – nie możemy bowiem usunąć zapadki z produktu innej firmy (SRAM czy Campa) i potem go sprzedać. Oznacza to, że sprzedażą zajmuje się bezpośrednio firma Gebla.
Schreibe einen Kommentar