Test: Nowe luksusowe buty Gaerne Carbon G. Stilo – czy warto inwestować ponad 300 euro w buty rowerowe? Velomotion mówi „jak prawie zawsze, to zależy”.
Jeśli zawodowi rowerzyści noszą kalosze nawet przy najlepszej letniej pogodzie, to zły znak. Nie oznacza to, że mają chronicznie zimne stopy – ale że buty sponsora leżą na nich tak źle, że muszą nosić inne buty i oczywiście muszą je chować. Z tego punktu widzenia buty Gaerne wydają się być bardzo popularne w peletonie: kolarze sponsorowanych drużyn, takich jak Lotto-Soudal, przede wszystkim André Greipel, noszą ochraniacze na buty tylko wtedy, gdy jest to naprawdę konieczne.
Nowe buty Carbon G. Stilo włoskiego producenta wyjaśniają, dlaczego tak się dzieje: gdy zakładasz je po raz pierwszy, masz przyjemne poczucie przestrzeni - palce mają dużo miejsca, co jest pierwszym wymogiem dla wygodne buty rowerowe. Jeśli masz szerokie i/lub wysokie stopy, od razu dogadasz się ze Stilo. Niestandardowe wkładki również znajdują dużo miejsca we wkładce Gearne.
Niezwykle precyzyjna regulacja dopasowania dzięki dwóm nowym zapięciom Boa"
Drugim ważnym punktem jest znalezienie równowagi między wygodnym dopasowaniem a regulacją bez ucisku - i właśnie w tym miejscu Stilo zdobywa punkty dzięki dwóm blokadom obrotowym Boa. W topowym modelu Gearne zastosowano nowy typ systemu Boa: buty można nie tylko dokręcać małymi krokami, ale także poluzowywać. Dopasowanie można również bardzo precyzyjnie regulować na rowerze. Buty stają się węższe, gdy obracasz koła do przodu (tj. zgodnie z ruchem wskazówek zegara w prawo, przeciwnie do ruchu wskazówek zegara w lewo), a szersze, gdy obracasz je do tyłu. Jeśli pociągniesz kółka regulacyjne do góry, liny zostaną całkowicie zwolnione i możesz łatwo wysunąć się z buta.
„Nawet po czterech godzinach w siodle but jest prawie niewidoczny!”
Miękko wyściełany język pod cienkimi stalowymi linkami zapewnia, że nigdy nie będą nieprzyjemnie naciskać; Nawiasem mówiąc, wierzchni materiał buta jest naciągnięty na tyle daleko, nawet na stopach z wysokim podbiciem, że przenosi dużą część mocy podczas naciskania na pedał.
Typowy rzep na przodostopiu można by chyba pominąć, tym bardziej, że nie oferuje on żadnych efektywnych możliwości regulacji. Ale oczywiście stabilizuje but w przedniej części.
Jak to jest dzisiaj powszechne, Stilo jest wykonany w całości z tworzywa sztucznego. Oprócz małej siateczkowej wstawki z przodu, jest również wykonany z gładkiego materiału, który jest perforowany dla lepszej wentylacji. Oczywiście małe otwory nie mogą tak naprawdę mieć efektu chłodzenia, podobnie jak otwory w podeszwie. Dlatego w upalne letnie dni możesz pokusić się o przesiadkę na bardziej przewiewny model.
Przykręcana „pięta” jest dobra: w pewnym momencie przyklejone korki odpadają z każdym butem; tutaj można wymienić całe urządzenie łącznie z przykręcaną metalową płytką.
Na wyprawach trwających do czterech, pięciu godzin Stilo wyróżniał się tym, że był prawie niezauważalny - bez ucisku, bez nadmiernego uczucia ciepła i przyjemnie mocnego dopasowania. Dało się zauważyć, że zapięcia Boa często trzeba było przestawiać na pierwszych kilku kilometrach - wydaje się, że stopa "osiada" w bucie i trzeba go dokręcać. Żaden problem z Boa-Double w Gearne Stilo!
Tester stwierdził, że karbonowa podeszwa jest wyjątkowo sztywna – z pewnością nie da się jej zgiąć ani przekręcić rękami. Tutaj również Stilo zdaje się spełniać obietnicę wszystkich zdjęć z wiwatującymi zawodowymi kierowcami, które producent obuwia pokazuje na swojej stronie internetowej. Obecnie są to zwycięzcy etapu Giro André Greipel i Nicola Boem oraz były zawodnik różowej koszulki Simon Clarke.
Stilo jest dostępny w rozmiarach od 39 do 46 oraz 42,5, 43,5 i 44,5. W rozmiarze 44 para waży dokładnie 600 gramów, co nie jest zapierającą dech w piersiach wagą – ale jaki jest sens, jeśli lekki jak piórko but nie pasuje właściwie?
Konkluzja
Gearne Stilo oferuje duży komfort dla szerszych stóp i można go optymalnie dopasować. Nie jest zbyt przewiewny i lekki.
Najważniejsze cechy produktu
Dobre dopasowanie do szerszych stóp, bardzo dobra regulacja
cena i sieć
- 349,90 €
- www.gaerne.com
Josef mówią
Dzięki za raport, szczególnie przydała mi się informacja, że ten but jest szeroki i można go nosić również z wysokim podbiciem.
Interesowałoby mnie również to, jak szeroka jest podeszwa buta w obszarze piłki 44 zawodzi i czy w okolicy przodostopia jest wystarczająco dużo powietrza, czy też jest dość szpiczasty?