Test: Shimano wypuściło nowy w marcu tego roku 105przedstawił, który nosi przydomek serii 5800. Cechą szczególną grupy jest to, że podejmuje ona również krok, który został już podjęty przed nią Dura Ace oraz Ultegra zniknął i teraz ma 11 zębatek na kasecie.
W ciągu ostatnich kilku tygodni mogliśmy uzyskać lepszy obraz jakości grupy. Nacisk najpierw przesuwa się na, w porównaniu do Shimano 105 5700 znacznie bardziej przyczepna i bardziej kompaktowa dźwignia zmiany biegów. Ważą 484 gramy i odnoszą się tylko do przynależności do grupy na końcu dźwigni. Kierowcy o małych dłoniach mają również możliwość regulacji szerokości dźwigni.
Kolejną innowacją jest przedłużone ramię dźwigni na przedniej przerzutce. Pozwala to na znacznie większy nacisk i prowadzi łańcuch zauważalnie szybciej po ostrzach niż jego poprzednik. Ma również nowy mechanizm sprężynowy, który również poprawia wydajność zmiany przełożeń, ale pozostaje w tyle za swoim rodzeństwem modelowym pod względem przyłożonej siły ręcznej i postrzeganej precyzji Dura Ace i Ultegra pozostaje w tyle.
Korba jest inna. Dzięki półkompaktowemu przełożeniu 750 gramów jest cięższy niż droższe modele Shimano, ale zapewnia bezbłędne działanie podczas użytkowania. Pozytywne jest to, że Japończycy również tutaj stosują nowy system czteroramienny, który pozwala na łatwą zmianę lemieszy ze standardowego 53/39 na kompaktowe 50/34.
Nowa przerzutka tylna od Shimano 105 posiada krótką klatkę. Waży 225 gramów i może zmieniać zębatki o maksymalnie 28 zębach. Dla tych, którzy uważają, że to za mało, Shimano oferuje przerzutkę tylną ze średnim koszykiem, który mieści również 32 zęby. Tylna przerzutka ma również nowy mechanizm sprężynowy i zmienia biegi stosunkowo szybko i precyzyjnie.
Ale chociaż wydajność zmiany biegów jest oczekiwaną poprawą w stosunku do 105 5700 oferowanych, skuteczność hamowania wywołała zdumienie. Szczególnie ciężsi jeźdźcy prawdopodobnie będą w stanie poradzić sobie ze stosunkowo niskim ciśnieniem stary korek wiem, ale Shimano ma ten problem pod kontrolą dzięki nowym hamulcom. Obecny model poradzi sobie nawet z szybkimi zjazdami – wcześniej tak nie było. Dura-Ace ma jeszcze większą moc, ale jeśli nie chcesz się ścigać, ale po prostu cieszyć się czasem spędzonym na rowerze, masz tutaj godnego zaufania partnera.
Konkluzja
Nowe Shimano 105 5800 nie tylko pojawia się 11 razy, ale także przejmuje wiele innych zalet rodzeństwa marki Dura Ace i Ultegra. Pod względem wagi i osiągów odstaje nieco od nich. Jeśli jednak weźmiesz pod uwagę cenę grupową wynoszącą nieco poniżej 400 euro, uzyskasz tutaj atrakcyjny stosunek ceny do wydajności. Wydajność zmiany biegów jest dobra i nie tylko dobrze wygląda w motocyklach średniej klasy. Jednak naprawdę imponująca jest znacznie poprawiona skuteczność hamowania.
Najważniejsze cechy produktu
- poprawiona skuteczność hamowania
- dobra wydajność przełączania
- stosunek ceny do wydajności
cena i sieć
- 399,00 Euro
- www.paul-lange.de
Schreibe einen Kommentar