Styl życia: kula naftowa czy przejazd samochodem? Bez względu na to, czy jesienią i zimą robisz sobie przerwę na rowerze, czy też dalej pedałujesz – szybka kontrola roweru i troska o niego są w dzisiejszych czasach absolutnie konieczne.
1. Zagwarantuj widoczność i widoczność
System oświetlenia jest w ciągłym użyciu podczas ciemniejszych miesięcy w roku, więc osoby dojeżdżające do pracy zawsze jeżdżą z włączonymi światłami rano i wieczorem. Osiągnięcia takie jak dynamo w piaście, podwójne okablowanie i lampy LED zamieniają dotychczas słabe i wadliwe oświetlenie rowerowe w potężny, beztroski system oświetleniowy. „Funkcjonalne adaptacje zaczerpnięte z inżynierii samochodowej, takie jak światła do jazdy dziennej, światła hamowania, światła drogowe i mijania, podnoszą dziś rowerzystów do rangi równych użytkowników dróg”, wyjaśnia Sebastian Göttling z producenta oświetlenia Busch & Müller (www.bumm.de). Modernizacja jest szybka. Ponadto wielu sprzedawców rowerów oferuje niedrogie aktualizacje. Ogólna kontrola działania jest czasami nawet bezpłatna, na przykład w specjalistycznych sklepach biorących udział w akcji Licht:Check (www. Fahrrad-lichtcheck.de).
2. Popraw przyczepność i ochronę przed przebiciem
Ryzyko przebicia opony zwykle wzrasta jesienią i zimą. „W półmroku i ciemności często nie widać wystarczająco wcześnie odłamków lub innych zabójców opon”, zwraca uwagę René Marks z producenta opon Schwalbe. Ochronę zapewniają odporne na przebicia opony, takie jak Schwalbe Marathon Plus (www.schwalbe.de).
Ponadto opony działają optymalnie tylko przy wystarczającym ciśnieniu powietrza. „Opony do użytku codziennego mają generalnie najlepsze właściwości jezdne przy ciśnieniu powietrza zbliżonym do wartości maksymalnej podanej na boku opony”, wyjaśnia Marks. „Z drugiej strony, jeśli droga jest śliska, można wypuścić trochę powietrza. Zwiększa to powierzchnię styku, a tym samym przyczepność opony”. Jednak wartość minimalna, która jest również wskazana na boku opony, nigdy nie może być niższa.
Przy okazji: Nawet jeśli koło nie jest przez jakiś czas poruszane, należy zwracać uwagę na ciśnienie w oponach. „Przebita opona może powodować pęknięcia”, ostrzega Marks i zaleca napompowanie opon do określonego maksymalnego ciśnienia przed wyłączeniem.
3. Sprawdź hamulce
Hamulce w rowerze powinny działać prawidłowo o każdej porze roku. Klocki hamulcowe i felgi należy wymieniać natychmiast po zużyciu. Przydatna wskazówka od Tobiasa Erharda od producenta komponentów Sram (www.sram.com): „Na klockach hamulcowych i felgach znajdują się oznaczenia, które informują o stopniu zużycia”. Takie istotne dla bezpieczeństwa interwencje najlepiej pozostawić ekspertom, którzy chętnie przejmą również pełną kontrolę jesienno-zimową. Na przykład stowarzyszenie Service und Fahrrad e. V. (www.vsf.de/winterservice) co roku oferuje specjalny przegląd zimowy w umiarkowanej cenie poza sezonem.
4. Zapewnij elastyczny łańcuch
Woda we wszystkich stanach skupienia oraz zanieczyszczenia drogowe zwiększają zużycie łańcucha, co objawia się najpóźniej skrzypieniem i powstawaniem rdzy. „Te„ braki ”w równym stopniu obciążają nerwy rowerzysty, jak i materiał”, zauważa Dieter Schreiber, niemiecki rzecznik firmy smarującej Finish Line (www.finishlineusa.com). Przede wszystkim, według Schreibera, zwiększone tarcie kosztuje dużo siły napędowej. Ekspert zaleca regularne czyszczenie łańcucha za pomocą naoliwionej szmatki.
Jeśli zimą wycofujesz swój rower z eksploatacji, możesz potraktować łańcuch ogniw nieco bardziej pielęgnując – na przykład w postaci gruntownego wyczyszczenia. "Specjalne urządzenia czyszczące nie tylko czyszczą łańcuch, ale również czyszczą cały proces czyszczenia", mówi radośnie Schreiber, który notabene ma wynalazców tego urządzenia w swoim programie z firmą Finish Line. „Po prostu napełnij środek do czyszczenia łańcucha odrobiną płynu odtłuszczającego, przymocuj go do łańcucha i pozwól łańcuchowi przejść. Jeśli zespół ogniw zostanie następnie nasmarowany jak zwykle, gwarantowana jest płynna praca i zwiększona żywotność napędu.”
5. Utrzymuj funkcje
Nieruchome części roweru również wymagają uwagi: tam, gdzie występuje bezpośredni kontakt z gołym metalem, wnikająca wilgoć może prowadzić do korozji kontaktowej - w wyniku czego nie można już wyjąć sztycy z ramy. „Komponenty, takie jak sztyce, gwinty pedałów lub szybkozamykacze, powinny być zawsze nasmarowane niewielką ilością smaru lub pasty montażowej”, to rada Srammana Erharda. Ruchome części, takie jak dźwignia zmiany biegów, mogą od czasu do czasu zużywać niewielką ilość oleju. Erhard zwraca również uwagę, aby w miarę możliwości unikać kontaktu smaru z klockami hamulcowymi, felgami i tarczami hamulcowymi.
Jeśli zastosujesz się do tych kilku wskazówek pielęgnacyjnych, możesz beztrosko i bezpiecznie spędzić jesienne i zimowe dni w siodle. Im mniej rower jest narażony na warunki atmosferyczne, wilgoć i brud, tym mniejsze nakłady na konserwację. „Rowery lubią zadaszony parking”, zna Andreasa Hombacha ze specjalisty ds. małej architektury wsm (www.wsm.eu). Hombach ma alternatywy dla rowerzystów, którzy nie mogą zaoferować swojemu pojazdowi suchego dachu w postaci piwnicy, garażu lub wiaty: „Od pokrowców na siodełka dla krótkoterminowych parkujących po nasze specjalne garaże rowerowe, rynek akcesoriów oferuje sprytne rozwiązania, dzięki którym rower pozostaje suchy, bezpieczny i funkcjonalny na dłużej”. Istnieją nawet składane garaże, które można zatrzymać dla przyczepek dla dzieci, na przykład u specjalisty od przyczep Croozer (www.croozer.de) za 39,95 euro.
Schreibe einen Kommentar