Z nowym 105 Shimano przekształca jedną z najpopularniejszych i najbardziej rozpowszechnionych na świecie grup osprzętu do rowerów wyścigowych w 11-biegowy napęd, umożliwiający 22 biegi. The 105 5800 dziedziczy kluczowe technologie i cechy grup wprowadzonych w poprzednich latach Dura Ace i Ultegra.
Wśród głównych innowacji w 105 obejmują 11-biegowy napęd, o którym mówi się, że zmienia biegi bardziej precyzyjnie i płynniej niż poprzednie 10-biegowe zestawy grupowe, zoptymalizowaną skuteczność hamowania i liczne funkcje, które ostatecznie przyczyniają się do lepszej kontroli i kontroli nad kołami.
Podobnie jak dwie czołowe grupy Japończyków, tak samo powinno być 105 charakteryzuje się tą samą fascynującą łatwością poruszania się połączoną z jasno zdefiniowanym indeksowaniem. Właściwość, która częściowo wynika z linek powlekanych polimerem, a częściowo z nowej, zoptymalizowanej konstrukcji dźwigni hamulca i zmiany biegów, przerzutki przedniej i przerzutki tylnej. Na tym polega filozofia Shimano Inżynieria systemu. Wszystkie komponenty i części zostały indywidualnie opracowane w taki sposób, aby optymalnie i z maksymalną precyzją współpracowały jako grupa, jako system.
Dźwignie zmiany biegów od nowości 105 mają teraz zmniejszoną średnicę w obszarze chwytu, co znacznie poprawiło ergonomię, komfort i kontrolę podczas jazdy. Ponadto dźwignie można regulować w zakresie 10 milimetrów za pomocą śruby regulacyjnej, a tym samym optymalnie dopasować do każdego rozmiaru dłoni. Jest to zdecydowana zaleta, szczególnie dla kobiet lub mężczyzn o mniejszych dłoniach. W przedniej przerzutce przedłużone ramię dźwigni w połączeniu z nowym mechanizmem sprężynowym zapewnia imponującą wydajność. Nowy mechanizm sprężynowy zastosowano również w tylnej przerzutce, co w połączeniu ze zoptymalizowaną siatką kabli zapewnia doskonałą wydajność zmiany przełożeń i precyzyjne opcje regulacji.
Przełomowa czteroramienna konstrukcja mechanizmu korbowego znalazła teraz zastosowanie również w średniej klasie rowerów szosowych, również od ich większych sióstr Dura Ace i Ultegra do 105 został przekazany. Doskonałe przenoszenie mocy i idealna równowaga między sztywnością a niską masą są tutaj również na wyższym poziomie. Jednolity okrąg podziałki umożliwia realizację wszystkich wariantów przełożenia za pomocą tylko jednej podstawowej korby, dostępne są tarcze z 34, 36, 39, 50, 52 i 53 zębami.
11-biegowa kaseta ma niższe biegi lub stopnie przełączania, które pomagają lepiej utrzymać kadencję, a tym samym rytm jazdy. Jest dostępny w wersjach 12-25 zębów, 11-28 zębów i 11-32 zębów. Nowy łańcuch ma powłokę Sil-Tec firmy Shimano, która zapewnia minimalne wartości tarcia i maksymalną trwałość w każdych warunkach.
W porównaniu do poprzedniej grupy 105 5800Który 5700, Japończycy usprawnili także układ hamulcowy i zwiększyli siłę hamowania o 10 proc. W dużej mierze odpowiadają za to nowe dwuprzegubowe zaciski hamulcowe z symetrycznymi czopami. Nowe hamulce można jeździć z oponami 28C ze względu na zwiększony łuk zacisków hamulcowych, dostępne są również specjalne hamulce montowane bezpośrednio. Dwie opcje kolorystyczne grupy, dostępne od czerwca 2014 w kolorze czarnym i srebrnym, zapewniają optyczną swobodę wyboru.
Oprócz nowego 105 Shimano prezentuje również mechaniczno-hydrauliczne rozwiązanie dźwigni zmiany biegów hamulca - logiczną konsekwencję wprowadzonego w zeszłym roku wariantu Di2 Ultegra-Poziom. Inżynierom udało się zintegrować cylinder oleju mineralnego wraz z kompletnym układem hamulcowym w nadal bardzo kompaktowej dźwigni mechanicznej. Hydrauliczne hamulce tarczowe charakteryzują się niezmiennie wysoką skutecznością hamowania niezależnie od warunków pogodowych. Odpowiada za to innowacyjne zarządzanie ciepłem. Ponadto skuteczność hamowania można precyzyjnie dostosować do warunków, terenu, fizycznych wymagań kierowcy i jego umiejętności. Hydrauliczne hamulce tarczowe zapewniają większą siłę hamowania przy mniejszym wysiłku operacyjnym. W celu uzyskania optymalnej ergonomii szerokość uchwytu dźwigni hamulca można regulować w zakresie 10 milimetrów, co zapewnia równie wysoką kontrolę osobom o małych i dużych dłoniach.
Zaprezentowany w zeszłym roku hydrauliczny zacisk hamulca tarczowego BR-R785 zostanie w przyszłości zastąpiony nowym, poprawionym zaciskiem hamulca BR-RS785. W szczególności programiści po raz kolejny zoptymalizowali okablowanie. Zamiast używać połączenia banjo po wewnętrznej stronie, jak poprzednio, przewód hamulcowy jest teraz przymocowany na zewnątrz zacisku hamulca za pomocą prostego połączenia.
Nowe rozwiązanie hamulcowe jest również z grupami Dura Ace i Ultegra kompatybilne.