Hamulce tarczowe można znaleźć w coraz większej liczbie rowerów przełajowych, a także rośnie liczba tak zwanych rowerów komfortowych wyposażonych w ten sposób. Ale w przeciwieństwie do sektora MTB, gdzie non-plus-ultra jest teraz w pełni hydrauliczny, hamulce linkowe są nadal używane w rowerach przełajowych i wyścigowych. Powód jest prosty: większość dźwigni hamulca dostępnych na rynku współpracuje ze standardowymi linkami Bowdena.
Rozwiązania, takie jak hydraulika Srams Red 22 odpowiednio siła 22, których manetki DoubleTap są połączone z linką, czy nowe Shimano BR-R785, który steruje elektronicznie przerzutką i przerzutką tylną, są stosunkowo drogie. Jednak w przeciwieństwie do mechanicznych hamulców tarczowych ich zaciski hamulcowe oferują opcję automatycznej regulacji i znacznie wyższe ciśnienie hamowania – dwa czynniki, które wcześniej zmniejszały przyjemność z jazdy mechanicznymi hamulcami tarczowymi.
Amerykański specjalista od hamulców TRP obiecuje swoim topowym modelem HyRd rozwiązanie, które ma na celu połączenie zalet obu wariantów. Dostajesz więc dwa zaciski hamulcowe za stosunkowo tanie 300 euro, które są obsługiwane linką, ale których klocki hamulcowe są hydrauliczne.
Trwa montaż zacisków hamulcowych łatwy i szybki w użyciu. Regulacja hamulca bez szlifowania odbywa się w ciągu 5 minut dzięki dużym otworom szczelinowym. Tylko dołączony adapter IS2000 wydaje się w tym kontekście nieco dziwny, zwłaszcza że mocowania PostMount są obecnie standardem w większości ramek. Punkt nacisku można dowolnie regulować za pomocą naprężenia linki hamulca, dzięki czemu każdy może znaleźć punkt nacisku, który mu odpowiada.
W użyciu to widać HyRd sżwawy po krótkim hamowaniu. Mimo to można go dozować zaskakująco dobrze. W porównaniu z wariantami w pełni hydraulicznych hamulców tarczowych jedyną rzeczą, która przeszkadza, jest lekko zauważalne tarcie naciągów linek. Można to jednak w stosunkowo dużym stopniu zminimalizować, stosując kable pokryte teflonem. Niezależnie od tego działa HyRd jednak niezawodny. Bardzo rzadko piszczy i prawie nie hałasuje, nawet podczas pedałowania z siodełka. Klocki dopasowują się automatycznie.
Kolejnym plusem może być HyRd wyróżniają się odpornością na warunki atmosferyczne. Jednak w ekstremalnych warunkach należy wyregulować naciąg linki – bez regulacji punkt nacisku przesuwa się w kierunku kierownicy, utrudniając gwałtowne manewry hamowania. Pod tym względem instalacja regulatorów linek, które umożliwiają łatwą regulację i sprawiają, że regulacja hamulca na zacisku staje się przestarzała, wydaje się pod tym względem praktyczna.
//Wniosek
Oprócz w pełni hydraulicznych hamulców tarczowych producentów Shimano i Sram, TRP HyRd prawdopodobnie najlepsza obecnie dostępna skuteczność hamowania dla rowerów przełajowych i wyścigowych wyposażonych w hamulce tarczowe. „Układ hydrauliczny, który można obsługiwać za pomocą linki i ma duże ciśnienie”, to chyba najłatwiejszy sposób na nakreślenie niedrogiego rozwiązania Amerykanów.
//Najważniejsze cechy produktu
- łatwa instalacja, nawet bez dołączonych adapterów IS2000
- lepsze ciśnienie hamowania w porównaniu z wariantami z czystą linką
- cichy i łatwy w pielęgnacji
- kompatybilny z haTradycyjne klocki hamulcowe Shimano
//cena i sieć
- 149,90 euro (za zacisk)
- www.trpbrakes.com
Guido mówią
pociąg budowlany?
Czy to nie jest właściwa linka Bowdena?
Q: https://de.wikipedia.org/wiki/Bowdenzug