Któż tego nie wie: jesteś ze znajomymi, przyspieszasz w dół, a potem robi się niebezpiecznie – na zakrętach ziarno oddziela się od plew. Przy odpowiedniej technice większość czasu można tu wygrać, czy to w walce z czasem, czy też w pojedynku z resztą stawki. Kto Das Gas tuż przy zakręcie stać może puścić, zwiększa prędkość na następnej prostej, a tym samym oszczędza energię. Jak krzywe richtig napędów, chcielibyśmy spróbować przybliżyć je w tym artykule.
Cel jest łatwy do zdefiniowania: pokonywanie zakrętów z większą prędkością, a tym samym oszczędność energii i czasu.
Perfekcyjną technikę najlepiej ćwiczyć na znanych trasach. Tutaj znasz wszystkie cechy trasy i możesz w 100 procentach skoncentrować się na poszczególnych zakrętach.
Aby pracować nad swoją techniką, powinieneś najpierw poszukać odpowiedniej krzywej lub kombinacji krzywych. W drugim kroku powinieneś spróbować zamknąć krzywą lesen. Należy zwrócić uwagę na następujące punkty:
- 1. Jaki jest kształt zakrętu, jaką przyczepność daje zakręt
- 2. Czy są tam korzenie, większe kamienie lub dziury
Po uzyskaniu ogólnego rozeznania możesz zrobić kolejny krok i wybrać podstawową prędkość dla swojego treningu.
Nie ma ustalonych zasad pokonywania zakrętów, ponieważ każdy kierowca ma swój indywidualny styl. Ale istnieje wiele wskazówek, które mogą służyć jako przewodnik.
Pokonywanie zakrętów zaczyna się od samego początku: zrelaksowana postawa z napięciem tułowia i nóg zapewnia uczucie komfortu na szlaku. Z tym uczuciem powinieneś również wjechać w zakręt. Ważne jest, aby hamować przed zakrętem, a nie tylko na nim. Dzięki temu od samego początku możesz określić swoją podstawową prędkość i stopniowo ją zwiększać. Dodatkowo hamowanie na zakrętach powoduje zbytnie przesunięcie balansu na przód, co zazwyczaj prowadzi do ześlizgiwania się przedniego koła.
// Postawa
Obie ręce i nogi są lekko ugięte podczas wchodzenia w zakręt. Gdy znajdziesz się w zakręcie, pedał po zewnętrznej stronie zakrętu powinien przesunąć się w dół, a pedał po wewnętrznej stronie zakrętu powinien przesunąć się w górę. W ten sposób możesz lepiej zrównoważyć swój rower. Aby przeciwdziałać powstającym siłom odśrodkowym, rozciągasz prawie całkowicie zewnętrzną część nogi, ale zostawiasz rezerwy na ewentualne uderzenia. W przeciwieństwie do tego mocno ugnij kolano po wewnętrznej stronie łuku. Tak samo jest z biednymi. Jednak zewnętrzne ramię powinno być mocno zgięte, a wewnętrzne wyprostowane. Automatycznie przesuwasz środek ciężkości ciała w kierunku kierownicy. Ważne jest jednak, aby nie przesadzić odgryźć, w przeciwnym razie nie będziesz już w stanie poprawić błędów jazdy w sytuacji awaryjnej.
W zależności od prędkości i kąta skrętu pochylisz się do wewnątrz. Tutaj ważne jest, abyś pozostał konsekwentny. Nie daj się wyprowadzić z równowagi, zwracaj uwagę na równowagę i cały czas utrzymuj biodra nad kierownicą.
// Linia wzroku
Innym istotnym czynnikiem podczas pokonywania zakrętów jest linia wzroku: przed zakrętem wzrok powinien znajdować się już na wierzchołku zakrętu. Gdy zaczniesz pokonywać zakręty, Twój wzrok powinien być skierowany na następny odcinek trasy. Nie patrz na swoje przednie koło, po prostu jedź proaktywny. Obowiązuje następująca zasada: Koło podąża za twoją linią wzroku w swoim ruchu!
Podczas treningu szybko zauważysz jakie robisz postępy. Jeśli upadniesz, nie poddawaj się - bo nikt nigdy nie był szybszy bez popełniania błędów!
//Przegląd poszczególnych etapów treningu
- 1. Odczytaj krzywą
- 2. Zbliżanie się do zakrętu z napięciem tułowia i ramion
- 3. Spójrz w kierunku wierzchołka
- 4. zewnętrzny pedał opada, wewnętrzne ramię jest prawie całkowicie wyciągnięte
- 5. Biodro jest wyśrodkowane nad rowerem
- 6. na krzywej celowana jest następna sekcja
- 7. na wyjściu z zakrętu powoli się prostujesz