Kiedy opony z kolcami są właściwym wyborem?
Opony z kolcami pokazują swoje ogromne zalety, zwłaszcza na oblodzonych drogach. Marznąca wilgoć prawdopodobnie sprawi, że na czole każdego zimowego użytkownika dróg pojawią się kropelki potu. Jeśli masz opony z kolcami w swoim rowerze, możesz być o wiele bardziej zrelaksowany: metalowe nity mocno wbijają się w warstwę lodu i zapewniają naprawdę dobrą przyczepność, nawet jeśli piesi nie mają już odwagi nadepnąć na drogę. Odpowiednia prędkość jest oczywiście nadal niezbędna!
Wielu rowerzystów błędnie zakłada, że opony z kolcami są również korzystne na oblodzonym śniegu, ale nie jest to ogólne stwierdzenie. Znacznie większą rolę odgrywa tutaj profil opony i powierzchnia styku - kolce nie radzą sobie w luźnym śniegu. Jednak sytuacja wygląda inaczej, gdy śnieg jest ubity i/lub oblodzony, gdy kolce ponownie znajdują dobrą przyczepność.
Co należy wziąć pod uwagę w przypadku opon z kolcami?
Opony z kolcami różnią się od zwykłych opon rowerowych pod wieloma względami. Z jednej strony bardzo ważne jest dotarcie na początku około 50 km na suchej, twardej nawierzchni. Tło jest takie, że kolce muszą najpierw zostać odpowiednio wkręcone w opony - zapobiega to ryzyku późniejszej utraty małych metalowych nitów.
Poza tym wrażenia z jazdy na oponach z kolcami zasadniczo różnią się od tych, do których jesteś przyzwyczajony. Najbardziej zauważalną, ale i najmniej istotną rzeczą jest ekstremalny hałas w tle na asfalcie. Dzięki głośnemu szumowi, jaki wydajesz na rowerze z zamontowanymi oponami z kolcami, możesz prawie oszczędzić sobie dzwonka.
Z jednej strony dużo ważniejszy jest znacznie wyższy opór toczenia. Szczególnie na początku trzeba się przyzwyczaić do opon z kolcami, które mocno hamują – choć opór toczenia naturalnie różni się w zależności od modelu, jak pokazuje nasz test.
Na koniec należy również pamiętać, że nity metalowe mają tendencję do ślizgania się po twardych, gładkich powierzchniach, takich jak pokrywy włazów. Nawet na mokrych, niezamarzniętych drogach trzeba iść na kompromisy w kwestii przyczepności, zwłaszcza podczas pokonywania zakrętów - a więc: na oponach z kolcami należy jechać nieco bardziej przewidująco i z mniejszą prędkością.
3 porady na temat opon z kolcami
- Montować tylko na przednim kole: Nie należy lekceważyć wysokich oporów toczenia i dużej masy opon z kolcami. Naszą wskazówką jest zatem montowanie opony z kolcami tylko na przednim kole. Ponieważ opór toczenia odgrywa znacznie większą rolę na tylnym kole, lżejsza opona jest tam znacznie bardziej zauważalna. Ponadto kluczowa jest przyczepność, zwłaszcza przedniego koła: ślizgające się tylne koło często nadal może zostać złapane, ale jeśli przednie koło się ślizga, zwykle można tylko przygotować się na upadek.
- ciśnienie powietrza jest różne: Wiele opon z kolcami można bardzo dobrze dostosować do panujących warunków za pomocą odpowiedniego ciśnienia powietrza. W przypadku większości opon z kolcami kolce znajdują się na krawędzi, co oznacza, że kolce prawie nie dotykają drogi, gdy ciśnienie jest wysokie, przez co opór toczenia zasadniczo spada. Jeśli potrzebujesz kolców ze względu na oblodzenie, wystarczy obniżyć ciśnienie w oponach, tak aby cała nawierzchnia, łącznie z kolcami, stykała się z nawierzchnią.
- Kup pod koniec sezonu: Opony z kolcami są drogie. 100 euro za parę nie jest rzadkością. Opony są znacznie tańsze pod koniec sezonu zimowego, kiedy wiosna jest tuż za rogiem - często można zaoszczędzić 50% lub więcej. A więc: oszczędzaj na koniec zimy – następna na pewno nadejdzie!
składniki: 45NRTH Xerxes 27tpi 700x30c – Przekonująca płynna praca
Test: Mała amerykańska firma 45NRTH wyspecjalizowała się w produktach, które mają ułatwić codzienną jazdę na rowerze zimą. Od nakładek na buty, przez pedały, po opony z kolcami — wszystko jest wliczone w cenę. W przypadku 45NRTH Xerxes 27tpi przyjrzeliśmy się oponie drogowej producenta z Minnesoty. Profil Kiedy po raz pierwszy sięgamy po oponę, […]
składniki: Specialized Icebreaker 138 700x38c – szeroki i wszechstronny
Test: Każdy czytelnik, który ma zamiłowanie do rowerów, nawet zdalnie, prawdopodobnie zna Specialized - ale wielu nie wie, że amerykański producent również od kilku lat rozwija i produkuje opony z niesamowitymi sukcesami. Przyjrzeliśmy się oponom zimowym z Icebreaker 138. Profil Profil opony Specialized wydaje się […]
składniki: Schwalbe Marathon Winter 700x35c – Lód? Gdzie?
Test: Oczywiście firma Schwalbe, czołowy producent opon rowerowych, ma w swoim portfolio również opony zimowe. W teście przyjrzeliśmy się wersji z kolcami popularnego i niezwykle rozpowszechnionego Schwalbe Marathon. Profil Zimowa wersja długodystansowej opony Schwalbe Marathon to potężna opona: 920 g, szerokość 36 mm i 240 kolców robią wrażenie. Profil Maratonu znacznie bardziej przypomina […]
składniki: Continental Nordic Spike 120 700×42
Test: Continental to wysokiej jakości opony do samochodów, motocykli i oczywiście rowerów daleko poza granicami Niemiec. Czy to rower wyścigowy, rower górski czy rower miejski - producent z siedzibą w Hanowerze ma odpowiednią oponę do każdego zastosowania. Dzięki Continental Nordic Spike 120 przyjrzeliśmy się specjaliście od zimy. Profil […]
składniki: Kenda Klondike Skinny 700x35c – śnieg hui, lód ugh
Test: Producent opon Kenda jest stałym elementem rynku oponiarskiego od wielu dziesięcioleci - o ile opony tajwańskiego producenta są dobrze znane, zwłaszcza w sektorze motocykli i quadów, o tyle opony w sektorze rowerowym są raczej zjawiskiem marginalnym. W przypadku Kenda Klondike Skinny przyjrzeliśmy się jednej z wielu opon z kolcami z portfolio. […]