Kliknij tutaj, aby zobaczyć aktualną tabelę wyników z 2023 r
Test świateł rowerowych/lamp: od czasu zmiany przepisów latem 2013 r. lampek akumulatorowych zgodnych z StVZO było już kilkanaście. Velomotion wyjaśnia, co jest ważne.
Jeśli chodzi o oświetlenie, przepisy w ostatnich latach ułatwiły życie rowerzystom. Zrezygnowano z niepraktycznych przepisów, takich jak szeroko zakrojony zakaz stosowania świateł akumulatorowych i wymóg używania dynama w rowerach elektrycznych; Jeśli wyposażysz swój stary rower w komplet lampek akumulatorowych zamiast kosztownej naprawy oświetlenia, nie musisz już obawiać się kontroli policyjnej - zawsze pod warunkiem, że na rowerze znajdują się wszystkie wymagane odblaski.
Branża szybko zareagowała na zmiany wprowadzone w StVZO w dniu 5 lipca 2013 r. w odniesieniu do świateł rowerowych. Podczas gdy wcześniej brakowało zgodnych z przepisami lamp akumulatorowych do motocykli sportowych, teraz każdy producent oświetlenia i akcesoriów ma coś podobnego w swoim asortymencie. Światła te można rozpoznać po znaku kontrolnym z falistą linią i numerem K. A ich najbardziej uderzającą cechą jest to, że nie mrugają. W przeciwnym razie producenci mają dużą swobodę: mogą nadać swoim lampom różne tryby świecenia, przy czym należy jedynie upewnić się, że natężenie oświetlenia wynosi co najmniej 10 luksów i że reflektor można ustawić tak, aby nie oślepiał. Umożliwia to wyraźnie określoną granicę światła i ciemności. Lampka ostrzegawcza wskazująca niski poziom naładowania baterii jest również obowiązkowa; od producenta zależy, jak to zostanie wykonane.
Wszystkie światła testowane przez Velomotion.de przekraczają minimalne wymagania StVZO od dwóch do ośmiu razy. W ten sposób dbają o to, by rowerzysta był nie tylko widoczny, ale i sam miał dobry widok – ten drugi czasem działa lepiej, czasem gorzej, w zależności od wersji. Niestety ani cena, ani wskazanie natężenia oświetlenia (w luksach) czy strumienia świetlnego (w lumenach) nie jest wiarygodnym stwierdzeniem, jak równomiernie, jasno i szeroko świeci lampka rowerowa. Sprawdziło się tutaj porównanie lamp Velomotion, które obiektywnie przedstawia mocne i słabe strony.
Jeśli chodzi o mocowanie, zmiany z lipca 2013 r. spowodowały początkowe zamieszanie, ponieważ nie zdefiniowano, co oznacza „zamocowane na stałe”. Niedawno wyjaśniono, że światła nie mogą być źle ustawione w wyniku wibracji, uderzeń itp. Uchwyt mocno przykręcony do kierownicy nie jest zatem wymagany; Dozwolone są również paski silikonowe. Projekt wspornika powinien również odgrywać rolę w decyzji o zakupie. Jeśli chcesz zabrać ze sobą oświetlenie awaryjne podczas jazdy na rowerze, powinieneś wybrać lampy, które można szybko zamontować; tam, gdzie lampka na baterie jest zawsze pod ręką, bardziej odpowiedni jest uchwyt zamontowany na stałe, na który następnie wciska się lampę.
viele światła baterii oferowane są w zestawie z odpowiednim tylnym światłem lub producent posiada w swoim asortymencie odpowiedni pod względem ceny i wyglądu egzemplarz. Tutaj też różnią się kształtem, mocowaniem i jasnością, chociaż żadna z testowanych przez nas lampek nie była zbyt ciemna, ale niektóre były prawie zbyt jasne.
Jeśli chodzi o wydajność baterii, informacje producenta są tylko częściowo wiarygodne, jak pokazał nasz test - zwłaszcza jeśli używasz świateł w najjaśniejszym trybie. Istnieją jednak akumulatory, które osiągają pełną pojemność dopiero po kilkukrotnym naładowaniu i rozładowaniu; jedna lub druga lampa powinna z czasem świecić dłużej. Z drugiej strony czynniki takie jak temperatura zewnętrzna mogą skrócić czas palenia.
Konfiguracja testowa oświetlenia rowerowego / lampki Velomotion
Lampy są zamontowane na wysokości kierownicy, pozycja kamery odpowiada poziomowi oczu przeciętnego kierowcy. Odległość do ogrodzenia ze strzałką kierunkową Tour de France wynosi 15 m; 5 m pomiędzy nimi są oznaczone pachołkiem drogowym. Stożki boczne wyznaczają odległość 1,5 m od środka.
Lampy ustawiliśmy tak, aby górna krawędź pola świetlnego znajdowała się dokładnie na poziomie szczytu ogrodzenia (1,75 m). W każdym przypadku nie odpowiada to zaleceniu, aby najjaśniejszy obszar pola świetlnego na drodze znajdował się w odległości od 5 do 10 m, ale pokazuje potencjał świateł w zakresie widzenia na duże odległości i jest także o wiele bardziej praktyczny w ciemności. Jak widać, dobre oświetlenie łączy odpowiednie oświetlenie obszaru centralnego z dobrym widzeniem na odległość.
Aby określić maksymalny czas świecenia, ustawiliśmy w pełni naładowane lampy przed kamerą i odnotowaliśmy czas, w którym zgasły lub zmniejszyła się jasność. Należy zauważyć, że niektórzy producenci nie określają czasu świecenia przy maksymalnej jasności. Odchylenia od podanego czasu świecenia mogą być również związane z faktem, że niektóre akumulatory osiągają pełną pojemność dopiero po kilkukrotnym rozładowaniu i ponownym naładowaniu.
Odkąd przepisy zostały zmienione latem 2013 r., lampek akumulatorowych do rowerów zgodnych ze standardem StVZO było już kilkanaście. Velomotion wyjaśnia, co jest ważne.
Jeśli chodzi o oświetlenie, przepisy w ostatnich latach ułatwiły życie rowerzystom. Zrezygnowano z niepraktycznych przepisów, takich jak szeroko zakrojony zakaz stosowania świateł akumulatorowych i wymóg używania dynama w rowerach elektrycznych; Jeśli wyposażysz swój stary rower w komplet lampek akumulatorowych zamiast kosztownej naprawy oświetlenia, nie musisz już obawiać się kontroli policyjnej - zawsze pod warunkiem, że na rowerze znajdują się wszystkie wymagane odblaski.
Branża szybko zareagowała na zmiany wprowadzone w StVZO w dniu 5 lipca 2013 r. w odniesieniu do świateł rowerowych. Podczas gdy wcześniej brakowało zgodnych z przepisami lamp akumulatorowych do motocykli sportowych, teraz każdy producent oświetlenia i akcesoriów ma coś podobnego w swoim asortymencie. Światła te można rozpoznać po znaku kontrolnym z falistą linią i numerem K. A ich najbardziej uderzającą cechą jest to, że nie mrugają. W przeciwnym razie producenci mają dużą swobodę: mogą nadać swoim lampom różne tryby świecenia, przy czym należy jedynie upewnić się, że natężenie oświetlenia wynosi co najmniej 10 luksów i że reflektor można ustawić tak, aby nie oślepiał. Umożliwia to wyraźnie określoną granicę światła i ciemności. Lampka ostrzegawcza wskazująca niski poziom naładowania baterii jest również obowiązkowa; od producenta zależy, jak to zostanie wykonane.
Wszystkie światła rowerowe testowane przez Velomotion.de przekraczają minimalne wymagania StVZO od dwóch do ośmiu razy. W ten sposób dbają o to, by rowerzysta był nie tylko widoczny, ale i sam miał dobry widok – ten drugi czasem działa lepiej, czasem gorzej, w zależności od wersji. Niestety ani cena, ani wskazanie natężenia oświetlenia (w luksach) czy strumienia świetlnego (w lumenach) nie jest wiarygodnym stwierdzeniem, jak równomiernie, jasno i szeroko świeci lampka rowerowa. Sprawdziło się tutaj porównanie lamp Velomotion, które obiektywnie przedstawia mocne i słabe strony.
Jeśli chodzi o mocowanie, zmiany z lipca 2013 r. spowodowały początkowe zamieszanie, ponieważ nie zdefiniowano, co oznacza „zamocowane na stałe”. Niedawno wyjaśniono, że światła nie mogą być źle ustawione w wyniku wibracji, uderzeń itp. Uchwyt mocno przykręcony do kierownicy nie jest zatem wymagany; Dozwolone są również paski silikonowe. Projekt wspornika powinien również odgrywać rolę w decyzji o zakupie. Jeśli chcesz zabrać ze sobą oświetlenie awaryjne podczas jazdy na rowerze, powinieneś wybrać lampy, które można szybko zamontować; tam, gdzie lampka na baterie jest zawsze pod ręką, bardziej odpowiedni jest uchwyt zamontowany na stałe, na który następnie wciska się lampę.
Wiele lamp akumulatorowych oferowanych jest w zestawie z pasującą lampką tylną lub producent ma w swoim asortymencie odpowiedni egzemplarz pod względem ceny i wyglądu. Tutaj też różnią się kształtem, mocowaniem i jasnością, chociaż żadna z testowanych przez nas lampek nie była zbyt ciemna, ale niektóre były prawie zbyt jasne.
Jeśli chodzi o wydajność baterii, informacje producenta są tylko częściowo wiarygodne, jak pokazał nasz test - zwłaszcza jeśli używasz świateł w najjaśniejszym trybie. Istnieją jednak akumulatory, które osiągają pełną pojemność dopiero po kilkukrotnym naładowaniu i rozładowaniu; jedna lub druga lampa powinna z czasem świecić dłużej. Z drugiej strony czynniki takie jak temperatura zewnętrzna mogą skrócić czas palenia.
Konfiguracja testowa oświetlenia rowerowego / lampki Velomotion
Lampy są zamontowane na wysokości kierownicy, pozycja kamery odpowiada poziomowi oczu przeciętnego kierowcy. Odległość do ogrodzenia ze strzałką kierunkową Tour de France wynosi 15 m; 5 m pomiędzy nimi są oznaczone pachołkiem drogowym. Stożki boczne wyznaczają odległość 1,5 m od środka.
Światła rowerowe ustawiliśmy tak, aby górna krawędź pola świetlnego znajdowała się dokładnie na poziomie szczytu ogrodzenia (1,75 m). W poszczególnych przypadkach nie odpowiada to zaleceniu, aby najjaśniejszy obszar pola świetlnego na drodze znajdował się w odległości 5 do 10 m, ale pokazuje potencjał świateł w zakresie widzenia na duże odległości i jest także o wiele bardziej praktyczny w ciemności. Jak widać, dobre oświetlenie łączy odpowiednie oświetlenie obszaru centralnego z dobrym widzeniem na odległość.
Aby określić maksymalny czas świecenia, ustawiliśmy w pełni naładowane lampy przed kamerą i odnotowaliśmy czas, w którym zgasły lub zmniejszyła się jasność. Należy zauważyć, że niektórzy producenci nie określają czasu świecenia przy maksymalnej jasności. Odchylenia od podanego czasu świecenia mogą być również związane z faktem, że niektóre akumulatory osiągają pełną pojemność dopiero po kilkukrotnym rozładowaniu i ponownym naładowaniu.
testy: Test: zestaw oświetleniowy Busch & Müller IXON IQ Premium / IX-BACK Senso
Busch & Müller IXON IQ Premium Illumination Najjaśniejsza latarka akumulatorowa firmy Busch & Müller wytwarza duże, równomiernie jasne pole światła, które jest nie tylko głębokie, ale także bardzo szerokie. To nie tylko gwarantuje najlepszą widoczność na ciasnych zakrętach; Nic też nie pozostaje ukryte po prawej i lewej stronie drogi – pomocne są na przykład […]
testy: Test: Duranova Vegas F30 RSL / Vegas R II RSL
Oświetlenie Duranova Vegas F30 Duranova posiada czujnik jasności, który dostosowuje lampę do oświetlenia otoczenia. Jeśli jest naprawdę ciemno, lampa o natężeniu 30 luksów jest naprawdę jasna: Bezpośrednio przed kołem wytwarza dużą plamkę światła, która po około 2 metrach znacznie się zwęża i prowadzi dalej jako równomiernie oświetlony korytarz. [...]
testy: Test: Busch & Mueller IXON Fyre / IXXY
Oświetlenie Busch & Müller IXON Fyre Kompaktowy IXON Fyre świeci wyjątkowo równomiernym korytarzem świetlnym, który jest również stosunkowo szeroki do ok. 2 m przed kołem. Niewielką, nieco ciemniejszą strefę widać z odległości 15 m, ale w praktyce nie ma to znaczenia. Przy „tylko” 30 luksach jasne jest, że […]
testy: Recenzja: Cube Pro 50 / Cube Pro
Oświetlenie Cube Pro 50 / Cube Pro Duża Cube to jedna z jaśniejszych lamp w klasie 50 luksów. Jego wyraźnie określone pole światła obejmuje duży obszar, który zaczyna się około 2 m przed rowerem i nie kończy się w odległości 15 m. W odległości 5 m jasny obszar osiąga największą szerokość około […]
Ogólnie: Test: Trelock LS 360 I-GO Eco / LS 720
Oświetlenie Trelock LS 360 I-GO Eco 15 Lux brzmi dość skromnie, ale to, co robi z niego kompaktowy Trelock, jest niezwykłe. Zacznijmy od odpowiednio oświetlonego bliskiego zasięgu; Po nim następuje równomiernie jasny korytarz świetlny, który przekonuje również pod względem zasięgu. Jednak po raz kolejny szerokość pola świetlnego jest czynnikiem ograniczającym; liczy się tutaj […]
testy: Test: Cat Eye GVolt 80 / Rapid XG
Oświetlenie Cat Eye GVolt 80 / Rapid XG Nawet większe Cat Eye zachwyca imponującą obfitością światła. Powyżej zasięgu 5 metrów ich pole świetlne rozszerza się, dzięki czemu obiekty znajdujące się na skraju trasy są również bardzo dobrze widoczne, czy to przechodnie ubrani w ciemne ubrania, czy nieoświetlone pojazdy. Obszar zbliżenia jest raczej zacieniony, mniej więcej dokładnie [...]
testy: Test: Cat Eye GVolt 50 / Micro Rapid
Oświetlenie Cat Eye GVolt 50 Kompaktowe Cateye jest jedną z nielicznych lamp ze "źródłem pośrednim"; u niej rozświetlacz świeci z odbłyśnika w klasyczny sposób. Nie można tego stwierdzić patrząc na światło: GVolt 50 jest bardzo jasny w głębi i oświetla bardzo szeroko w zakresie od 5 m. […]
testy: Test: Sigma Sport Sportster/Mono
Podświetlenie Sigma Sport Sportster / Mono Najbardziej rzucającą się w oczy cechą Sigmy jest podświetlane na zielono logo na górze, które służy jako wskaźnik pojemności. Jednak jasność lampy nie spełniła oczekiwań w tym przedziale cenowym: Sigma zapewnia bardzo dobrą widoczność na odległość od 5 do 15 m, ale zakres zbliżeń pozostaje w dużej mierze ciemny. [...]
testy: Recenzja: XLC Comp Titania
Lampa oświetlająca XLC Comp Titania Lampa akumulatorowa dostawcy akcesoriów pokazuje wzór światła, który nie jest niczym niezwykłym w tym przedziale cenowym: po dość jasnym zbliżeniu następuje ciemna strefa, aż do rzeczywistego stożka światła zaczynającego się w odległości 5 m, który jest bardzo przyzwoicie oświetlony jak na podane 20 luksów. Jak to często bywa, problem nie leży w głębi, ale […]
testy: Test: Smart Touring 30 diod LED
Oświetlenie Smart Touring 30 LED Smart to klasyk niemieckiej branży rowerowej pod względem prostego oświetlenia akumulatorowego. Dostawca z Tajwanu idzie z duchem czasu i przedstawia chyba najtańszą lampę ze "źródłem pośrednim", której wzór światła wygląda następująco: Obszar zbliżenia jest oświetlony w miarę znośnie; około 3 do 7 m przed kołem pozostaje prawie […]
testy: Test: Zestaw oświetleniowy LED FISCHER 30/15 luksów
Oświetlenie Fischer LED W odległości 8-15 m zestaw oświetleniowy Fischer LED wytwarza jasne, wyraźnie określone pole światła, które nie jest zbyt szerokie. W centralnej części, około 3 do 7 m przed kierowcą, jest dość ciemno; Oświetlenie jest dobre w zbliżeniu bezpośrednio przed rowerem. Czas palenia jest więcej niż wystarczający, zwłaszcza że […]
testy: Test: podwójne opakowanie Knog Blinder Mob USB LED
Oświetlenie Knog Blinder Mob USB LED Podwójne opakowanie Knog kwadratowy to zdecydowanie coś więcej niż tylko awaryjne oświetlenie. Podczas gdy z bliskiej odległości pozostaje ciemno, strefa 3-10 m przed kołem, która jest ważna dla wczesnego wykrywania dziur itp., jest jasno oświetlona. Po kolejnym małym ciemnym polu możesz spodziewać się bardzo przyzwoitego widoku na odległość. To jest […]
testy: Test: Con-Tec Speed LED USB
Oświetlenie Con-Tec Speed-LED USB Bardzo mały i lekki Con-Tec może nie wyglądać zbyt imponująco, ale to chytry staruszek za reflektorem IQ. Biorąc pod uwagę specyfikację fabryczną 20 luksów, duże, bardzo równomierne oświetlenie jest zadowalające. Bliski zasięg jest bardzo szeroki, co jest pomocne przy pokonywaniu zakrętów; boczne cienie są wtedy zauważalne w strefie 5 metrów. Z dala […]
testy: Recenzja: M-Wave Atlas K10
Oświetlenie M-Wave Atlas K10 Atlas, którego niektóre są sprzedawane znacznie poniżej zalecanej ceny detalicznej, bardzo dobrze nadaje się do oglądania, ale do oglądania tylko z ograniczeniami. Zasięg 5-15 m jest jasno naświetlony w naszym porównaniu zasięgu światła, ale pole światła jest raczej wąskie. Z drugiej strony z bliskiej odległości pozostaje prawie całkowicie ciemny; kto zapala lampę po […]
testy: Test: Red Cycling Pro 20 Lux
Oświetlenie Red Cycling Pro Red Cycling Pro 20 Lux bardzo dobrze nadaje się do bycia widzianym, ale tylko z ograniczeniami widzenia. Zasięg 5-15 m jest jasno napromieniowany w naszym porównaniu zasięgu światła, ale pole światła jest raczej wąskie. Z drugiej strony z bliskiej odległości pozostaje prawie całkowicie ciemny; kto przygasza lampę do […]
testy: Test: AXA Greenline 50 przód / Greenline tył
Oświetlenie AXA Greenline: Po jasnym zbliżeniu następuje nieco bardziej rozproszona strefa; Od 5 m przed kierowcą zaczyna się równomiernie oświetlony obszar, który zapewnia bardzo dobrą widoczność. Jeśli przekręcisz lampę bardziej w górę, wszystkie strefy przesuną się do przodu. Ogólnie korytarz świetlny generowany przez AXA jest raczej wąski, co […]