Nowości produktowe / MTB: Rocky Mountain Element 2022 to ekscytujący MTB, który mógłby niemal służyć jako wzór dla nowoczesnych rowerów XC - z dużym potencjałem zjazdowym, ale z drugiej strony klasycznymi wyścigowymi genami.
Rocky Mountain nieustannie pracuje nad własnym portfolio i odnawia platformę po platformie. Po bardziej zorientowanych na zjazd modelach Slayer, Altitude i Instinct, przyszła kolej na Element; do tej pory był projektowany jako wyścigowy XC-Fully – z nowym modelem nic się nie zmieni, ale sama dyscyplina bardzo się zmieniła w ostatnim czasie. Coraz bardziej wymagające trasy usiane technicznymi wyzwaniami, takimi jak kamienne pola czy przepaście, nie tylko wymagają wszystkiego od jeźdźców, ale także stawiają nowe wyzwania przed motocyklami.
Rezultatem były tak zwane „rowery down-country”, czyli rowery XC zoptymalizowane pod kątem ich jakości zjazdowej. Ale: Ze względu na rozwój dyscypliny te downcountry śmiało można nazwać nowoczesnymi bolidami XC, a całkowicie odnowiony element mieści się w tej kategorii.
Ale co to wszystko oznacza w konkretnych kategoriach, poza wszelkimi dyskusjami o szufladkach? Z jednej strony zwiększył się skok zawieszenia motocykla: zamiast dotychczasowych 100 mm z tyłu i 120 z przodu, nowy element ma teraz 120 z tyłu i nawet 130 mm z przodu. Istnieje również znacznie bardziej progresywna geometria. Ale: każdy, kto obawia się, że element „zdegeneruje się” teraz do lekkiego roweru na szlaki, jest w błędzie. Zachowuje wiele cech, których zawodnicy XC oczekują od swojej podstawy: na przykład rama (z wyjątkiem rozmiaru XS) oferuje miejsce na dwie butelki do picia i oczywiście ma również odpowiednią wagę. Rama wraz z amortyzatorem Fox DPS waży 2,4 kg, cały rower około 10,8 kg (w topowej wersji).
Progresywna geometria
Być może najważniejszym czynnikiem w obsłudze jest geometria. W związku z tym Kanadyjczycy dokonali tutaj pewnych korekt. Na przykład kąt główki ramy wynoszący 65,5° jest wyjątkowo luźny jak na rower tej klasy. Długa rama główna jest również bardzo nowoczesna - obie razem powinny zapewnić dużo płynnej jazdy nawet w wymagającym terenie. Dość krótkie dolne rury tylnego trójkąta mają zapewniać dobre wyważenie, co powinno również ułatwiać manewrowanie rowerem w ciasnych zakrętach. Stromy kąt rury podsiodłowej ustawia rowerzystę w efektywnej pozycji, a niski stos zapewnia przyzwoitą wysokość siodełka.
Cechą szczególną jest rozmiar XS nowego elementu: tutaj rower jest wyposażony w koła 27,5 cala i oferuje bardzo niski przekrok, co powinno uczynić rower atrakcyjnym dla bardzo małych rowerzystów, a nawet młodych ludzi.
We wszystkich rozmiarach należy również wziąć pod uwagę regulację geometrii: element Rocky Mountain można dostosować do własnych preferencji i potrzeb w czterech pozycjach za pomocą flip chipa na mocowaniu amortyzatora - to nie tylko zmienia kąt o nieco więcej niż pół stopnia, ale także wysokość suportu jest regulowana o kilka milimetrów.
Geometria Rocky Mountain Element 2022 (Ride4: neutralny)
XS | SM | MD | LG | XL | |
---|---|---|---|---|---|
Zasięg (mm) | 403 | 430 | 455 | 480 | 510 |
Stosy (mm) | 545 | 569 | 578 | 587 | 596 |
Długość rury górnej (w mm) | 541 | 576 | 603 | 631 | 663 |
główka ramy (w mm) | 90 | 105 | 115 | 125 | 135 |
rura podsiodłowa (w mm) | 355 | 380 | 420 | 445 | 480 |
tylne widełki (w mm) | 425 | 435 | 435 | 435 | 435 |
Rozstaw osi (w mm) | 1127 | 1173 | 1202 | 1231 | 1265 |
Spadek BB (mm) | 21 | 40 | 40 | 40 | 40 |
Kąt skrętu (w °) | 65.3 | 65.5 | 65.5 | 65.5 | 65.5 |
Kąt siedziska (w °) | 76.1 | 76.5 | 76.5 | 76.5 | 76.5 |
Regulacja geometrii Ride4 i dużo miejsca na butelki do picia
Wspomniana regulacja geometrii to od kilku lat jeden ze znaków rozpoznawczych kultowego producenta z Ameryki Północnej. W większości przypadków stosowany jest system Ride-9, który oferuje nawet dziewięć różnych pozycji; ale chip Ride-4 zastosowany w Element oferuje wystarczająco dużo opcji dla roweru w tej klasie, a także jest nieco lżejszy. Mała, ale zdecydowanie przyjemna innowacja: po raz pierwszy do regulacji wystarczy teraz klucz imbusowy 5 mm, wcześniej potrzebny był jeszcze klucz o rozmiarze 4.
Niezwykle filigranowa rama ma jeszcze jedną zaletę: na dolnej rurze znajduje się pięć oczek na śruby do uchwytów na butelki. Możesz więc albo umieścić butelkę dokładnie tam, gdzie możesz ją idealnie dosięgnąć w gorączce chwili, albo zamontować równolegle dwa uchwyty: w rozmiarach ramy MD-XL jest miejsce na dwie duże butelki o pojemności 710 ml i co najmniej jedną Butelka 710ml w SM i 620 - tylko na najmniejszej ramie XS trzeba się dogadać z butelką 710ml.
Rocky Mountain Element 2022: modele i wyposażenie
Nowy Rocky Mountain Element będzie dostępny w czterech konfiguracjach oraz jako zestaw ramowy. Podstawowy model jako jedyny wykorzystuje aluminiową ramę, pozostałe opcje są wyposażone w karbon. Z drugiej strony Element Alloy 50 jest zdecydowanie najtańszym modelem za 4.200 euro. W przypadku wersji z karbonową ramą ceny sięgają nawet 9.700 euro – ale tutaj komponenty są również „pełną kaplicą”. Zestaw ram z amortyzatorem Fox Float DPS Factory kosztuje 3.500 euro.
Rocky Mountain Element 2022 będzie dostępny u sprzedawców detalicznych w Niemczech pod koniec roku.
ustawienie: FORMA aluminium
Widelec: Fox 34 Performance 130mm
Niemy: Wydajność DPS Fox Float
Okrążenie: Shimano XT/SLX 12-rzędowa
hamulce: Shimano SLX M7100
wirniki: Lekkie obręcze WTB ST i27 / piasty Shimano SLX
Cena: € 4.200
ustawienie: Węgiel o gładkich ścianach
Widelec: Fox 34 Performance 130mm
Niemy: Wydajność DPS Fox Float
Okrążenie: Shimano SLX M7100
hamulce: Shimano SLX M7100
wirniki: Lekkie obręcze WTB ST i27 / piasty Shimano SLX
Cena: € 5.200
ustawienie: Węgiel o gładkich ścianach
Widelec: Fox 34 Performance Elite 130 mm
Niemy: Elitarna wydajność Fox Float DPS
Okrążenie: ShimanoXT M8100
hamulce: ShimanoXT M8100
wirniki: Lekkie obręcze WTB ST i27 / piasty Race Face Trace
Cena: € 6.600
ustawienie: Węgiel o gładkich ścianach
Widelec: Fox 34 Fabryka 130mm
Niemy: Fabryka Fox Float DPS
Okrążenie: Shimano XTR M9100
hamulce: Shimano XTR M9100
wirniki: Karbonowe obręcze Rocky Mountain 26XC / piasty DT Swiss 350
Cena: € 9.700
Schreibe einen Kommentar