Spektrum: Jeśli chodzi o rozwój kolarstwa, to lubimy patrzeć na naszych sąsiadów w Holandii. W końcu nasi zachodni sąsiedzi wyprzedzają nas o kilka kroków, jeśli chodzi o kulturę rowerową. Bardzo interesujące jest również opublikowane dzisiaj badanie z Holandii na temat „wypadków rowerowych i seniorów”.
Alarmująca liczba wypadków wśród seniorów
Podstawowe ustalenia holenderskiego Fietsberaad są w rzeczywistości przerażające. Rośnie liczba wypadków rowerowych z udziałem osób starszych. Niekoniecznie dzieje się tak dlatego, że jazda na rowerze stała się bardziej niebezpieczna.
Dane Urzędu Statystycznego Niderlandów oraz KiM dowodzą czegoś innego i sugerują logiczny wniosek: od lat coraz więcej osób starszych wsiada na rowery – a wraz z tym rośnie liczba wypadków.
W samych śmiertelnych wypadkach rowerowych odsetek osób powyżej 80 roku życia wyniósł w 2019 roku 27 proc. Dla porównania: w 2000 roku było to zaledwie 12 proc. Jeszcze bardziej imponujący jest podział na kategorie „powyżej 60” i „poniżej 60”. W związku z tym osoby w wieku powyżej 60 lat stanowią 72 procent wszystkich zgonów na rowerze. Wśród rowerzystów w wieku poniżej 60 lat liczba ta spadła z 2000 procent do 2019 procent w latach 50-28.
Rowery elektryczne nie są już bardziej niebezpieczne dla osób starszych
Coraz więcej starszych osób na rowerach prowadzi do większej liczby wypadków. Logicznie, ponieważ często występują problemy z wsiadaniem i wysiadaniem. Wczesne rozpoznanie przeszkód i potencjalnie niebezpiecznych sytuacji jest również istotnym problemem dla seniorów, co prowadzi do nieproporcjonalnej liczby, czasem poważnych, indywidualnych wypadków. Ale skręcanie w lewo na skrzyżowaniach i inne skomplikowane manewry drogowe są również typowymi przyczynami wypadków.
Najciekawszym odkryciem Holendrów jest jednak to, że rowery elektryczne nie są bardziej niebezpieczne dla seniorów niż rowery niezmotoryzowane. Naukowcy doszli do tego wniosku na podstawie bazy danych, według której seniorzy jeżdżą na rowerze elektrycznym tylko o 1 do 4 km/h szybciej. Wydaje się, że uprzedzenia „wyścigowego emeryta” nie mają zastosowania do większości starszych e-rowerzystów. Jeśli przeanalizujemy wyniki Holendrów, to tylko jedno faktycznie zmniejsza liczbę wypadków wśród seniorów: rozsądna infrastruktura rowerowa.
Schreibe einen Kommentar