Koła szutrowe: Jednym z najważniejszych tematów na obecnym rynku rowerowym jest prawdopodobnie rower szutrowy. Stosuje się wiele różnych podejść i oprócz rowerów, które są coraz lepsze, istnieje teraz również specjalny sprzęt szutrowy, w tym koła szutrowe. Ale które koło pasuje do mnie i do mojego rozumienia żwiru. W tym celu stworzyliśmy mały przewodnik wraz z ekspertami od kół DT Swiss.
Żwir jest obecnie jednym z najczęściej dyskutowanych tematów w branży. Nic dziwnego: każdy rozumie to inaczej i nie ma prawdziwego dobra ani zła. Nie ma znaczenia, czy chcesz jeździć na rowerze szosowym po szutrze, czy na rowerze górskim o wyglądzie roweru szosowego lub mieszanką wszystkich. Rower szutrowy zyskał również przyczółek w modnej kategorii młodych rowerzystów, bikepackingu. Jeśli chodzi o żwir, każdy znajdzie coś dla siebie, a przemysł musi teraz zaspokajać te potrzeby.
Ale nie tylko specjalne rowery szutrowe należą do nowych bestsellerów, ale także specjalny sprzęt szutrowy do jazdy po szutrze przeżywa boom. Czy to specjalna odzież szutrowa, dostosowane komponenty szutrowe w rowerze, czy odpowiednie zestawy szutrowe, wszystko to nie jest już rzadkością. I oczywiście kwestia kół odgrywa również decydującą rolę w szutrowaniu. Nie tylko ze względu na osiągi, ale także ze względu na połączenie między kołem a oponą, odpowiednie koła są niezbędne. W związku z tym znani producenci, tacy jak DT Swiss, również podjęli temat żwiru i mają teraz w swoim portfolio całą linię produktów Gravel.
Wybierając odpowiednie koło, tak jak w przypadku szuteru, musisz od razu zadać sobie pytanie, co tak naprawdę rozumiesz pod pojęciem szutr i jak chcesz się zachowywać na drodze. Prowadzi nas to również do pierwszej fundamentalnej decyzji, jeśli chodzi o koła: czy wolisz klasyczne felgi 29″, 28″ czy 650B? Zasadniczo można powiedzieć, że z kołami 650B uzyskasz osiągi bardziej podobne do rowerów górskich, ponieważ zwykle jest miejsce na bardzo szerokie opony 2″ i więcej, które przy regulowanym ciśnieniu powietrza zapewniają znacznie lepszą przyczepność i komfort. DT Swiss zintegrował również oba rozmiary ze swoją kolekcją kół do żwiru i oferuje każdy model zarówno w wersji 700C, jak i 650B.
Aby nieco bardziej szczegółowo nakreślić temat Gravel i zorientować się w odpowiednich kryteriach, DT Swiss zdefiniował pięć wskaźników wydajności, jeśli chodzi o koła. Na wybór odpowiedniego koła szutrowego duży wpływ mają wymagania dotyczące aerodynamiki, oporów toczenia, przyczepności, trwałości i komfortu.
Aerodynamika to również czynnik, którego nie należy lekceważyć podczas żwirowania. Oczywiście nie dotyczy to wszystkich szutrowych pilotów. Ale wysportowany jeździec będzie polegał na prędkości znacznie bardziej niż na przykład rowerzysta. Dużym wyzwaniem jest to, że koło aerodynamiczne może działać optymalnie tylko wtedy, gdy opona również pasuje do tej koncepcji. Zasadniczo motto brzmi: im węższa opona i im mniejszy profil, tym lepiej. Jednak może to być niezadowalające, zwłaszcza podczas jazdy po szutrze, ponieważ węższe i mniej wyprofilowane opony oznaczają znaczną utratę przyczepności i komfortu.
Właśnie dlatego DT Swiss opracował swój najbardziej aerodynamiczny zestaw kół do szuteru - GRC 1400 Spline 42 - na tym tle. Rezultat: za pomocą GRC 1400 Spline 42 można zmierzyć różnicę do 42 watów przy oponie z kolcami o szerokości 35 mm w porównaniu z oponą typu slick o szerokości 15 mm. Z tego punktu widzenia opona 35 jest idealnym odpowiednikiem wysokiej jakości LRS z włókna węglowego i jest odpowiednia dla tych, którzy rozumieją jazdę na rowerze długodystansowym na szutrze - bez znacznego spowolnienia przez szutr lub teren.
Innym gorącym tematem w rowerach szutrowych jest opór toczenia. Bo razem z przełajem chyba nie ma dyscypliny, w której pod ziemią różni się tak drastycznie przy wysokich temperaturach. Szerokość felgi ma na to istotny wpływ, ponieważ decyduje o harmonijnym połączeniu opony z kołem. W oparciu o opony szutrowe o szerokości 35 mm i różne ciśnienia powietrza, opory toczenia z obręczami szutrowymi o szerokości 22 mm są znacznie zmniejszone w porównaniu z klasycznymi obręczami przełajowymi lub szosowymi o szerokości 24 mm.
Nawiasem mówiąc, szerokość w tym przypadku oznacza szerokość wewnętrzną lub szerokość obręczy: Innymi słowy, jak szeroka jest podstawa obręczy – ponieważ zależy to od tego, jak dobrze opona może się rozwinąć. Chociaż profil opony i ciśnienie w oponie są głównie odpowiedzialne za przyczepność, zalety odpowiedniej opony można wykorzystać tylko przy odpowiedniej szerokości obręczy. Ponieważ, jak już wspomniano, stabilność boczna jest zwiększona przez większą szerokość wewnętrzną, ponieważ opona otrzymuje lepsze wsparcie od obręczy. Dzięki temu stabilność poprzeczna i duża powierzchnia styku w kierunku siły bocznej opony zapewniają lepszą przyczepność.
Oczywiście komfort jazdy idzie w parze z tymi czynnikami. Podczas gdy inne parametry są łatwe do zmierzenia, ten subiektywny czynnik często sprowadza się do osobistych preferencji. Niemniej jednak ogólnie można powiedzieć, że szersze opony z mniejszym ciśnieniem powietrza generalnie zapewniają lepszy komfort. Ponieważ możliwość jazdy na szerszych oponach o większej objętości i mniejszym ciśnieniu w oponach daje ogromną przewagę pod względem komfortu jazdy. Ale i przyczepność na kołach 650B, z jeszcze grubszymi oponami, ponownie powinna znacząco poprawić komfort.
Jeden z najważniejszych czynników dobiega końca wraz z tematem trwałości lub solidności. W końcu co z szybkiego, lekkiego, wygodnego koła, jeśli ciągle ma wady lub nie jest trwałe. Dlatego DT Swiss opiera się na wysokiej jakości materiałach w połączeniu z nowoczesnymi technologiami, aby zapewnić długotrwałe wrażenia z jazdy. Dzięki maksymalnej masie systemu wynoszącej 130 kg, koła szuterowe DT Swiss idealnie nadają się do zapakowanych rowerów przygodowych. Wytrzymały wolnobieg z zębatymi tarczami sprawdził się przez lata i obiecuje wiele beztroskich kilometrów w siodle, a wyjątkowo wytrzymałe szprychy DT Aero Comp minimalizują ryzyko konieczności zatrzymania się z powodu pękniętej szprychy. Wszystkie koła szutrowe od DT Swiss przechodzą specjalną procedurę polegającą na testach wytrzymałościowych z sektorów MTB i rowerów szosowych.
Modele kół szuterowych DT Swiss w skrócie
Niezależnie od tego, czy wybierasz się na następną wycieczkę rowerową, klasyczną wyprawę po szutrze, czy nawet zawody na szutrze, linia DT Swiss Gravel oferuje wysokiej jakości konfigurację dla każdego miłośnika szutru.
DT Swiss Gravel – konfiguracja Adventure
Dla wszystkich fanów Gravel, którzy szukają solidnego, ale szybkiego towarzysza na kolejną wyprawę rowerową, warto przyjrzeć się GR 1600 SPLINE 25 w wersji 650b. Dzięki dodatkowemu komfortowi szerokich opon masz o wiele więcej zabawy, nawet na twardym podłożu, i możesz po prostu odjechać i bez wahania wyruszyć na zwiedzanie. Aby w pełni wykorzystać potencjał, zalecana jest opona do 53 mm lub 2.1 cala.
DT Swiss Gravel – konfiguracja wyścigu
Zoptymalizowany pod kątem aerodynamiki DT Swiss GRC 1400 SPLINE 42 powinien szczególnie spodobać się zawodnikom wśród fanów szutru. Dzięki rozmiarowi kół 700c i oponie szutrowej o szerokości 35-40 mm, zapewniają one nie tylko wystarczającą przyczepność, ale także szybkie prowadzenie na szutrze i asfalcie.
DT Swiss Gravel – konfiguracja dla początkujących
Niedrogi zestaw kołowy G 1800 Spline 25 polecany jest wszystkim początkującym. Podobnie jak wszystkie zestawy kołowe z rodziny DT Swiss Gravel, ten jest dostępny w wersji 700c lub 650b, dzięki czemu może wyznaczyć kierunek jazdy nawet dla początkujących. Jeśli więc zależy Ci na komforcie, prawdopodobnie powinieneś zdecydować się na wersję 650B z szerokimi oponami. W wersji 700C prowadzenie jest nieco bardziej sportowe, co powinno zadowolić klasycznych kolarzy wyścigowych, którzy teraz chcą zanurzyć się w szutrową przygodę.
Schreibe einen Kommentar