W wielu miejscach transport publiczny odnotował spadek liczby pasażerów o ponad 90 proc. Oczywiście w tym kontekście wiele osób korzysta z rowerów, aby uniknąć potencjalnego ryzyka infekcji w transporcie publicznym. Ktoś mógłby też pomyśleć o pozostawieniu samochodu w domu, gdy pogoda dopisze. Jednak, jak donosi ADAC na podstawie badania, „efekt korony” jest minimalny.
Tylko 8 proc. pedałuje częściej
Do końca marca Niemiecki Automobilklub eV zapytał 2.145 osób o korzystanie z rowerów. Około 33 procent uczestników badania stwierdziło, że i tak nie korzysta z rowerów. A już na pewno nie w drodze do pracy czy na posyłki. W końcu 35 procent korzysta z roweru w takim samym stopniu, jak przed kryzysem związanym z koronawirusem. W sumie 22 procent stwierdziło nawet, że pedałuje rzadziej lub wcale. Odsetek respondentów, którzy korzystają z roweru częściej niż wcześniej podczas kryzysu związanego z koronawirusem, wynosi zaledwie 8 procent. Koronawirus nie jest obecnie powodem do znacznego wzrostu ruchu rowerowego w Niemczech.
Możliwe przyczyny wyniku
Rezultat jest zaskakujący na pierwszy rzut oka. W końcu spojrzenie na ulicę pokazuje, że na drodze jest mniej samochodów i najwyraźniej więcej rowerzystów. Tłem danych liczbowych jest to, że wiele osób pracuje obecnie z domu, a innymi drogami (przedszkole, szkoła, studio fitness itp.) obecnie nie można już pokonywać rowerem, ponieważ te obiekty są zamknięte. Rower jest też mniej przydatny do robienia zakupów niż zakładano. W końcu większość ludzi chodzi do supermarketu tylko 1-2 razy w tygodniu. Innym wyjaśnieniem tych liczb może być klientela przebadana przez ADAC.
Korzystanie z rowerów może znacznie wzrosnąć po kryzysie
Jednak światełko na końcu tunelu obiecuje koniec kryzysu związanego z koronawirusem. Na podstawie ankiet w badaniu założono, że korzystanie z rowerów wzrośnie również ze względu na kontrolę infekcji. Dobre 60 proc. ankietowanych zakłada, że korzystanie przez nich z rowerów ustabilizuje się na tym samym poziomie. Tym bardziej cieszy fakt, że 21 proc. chce częściej niż dotychczas przesiadać się na rower. W porównaniu ze wszystkimi innymi środkami transportu, które można było wybrać w toku badania, jest to zdecydowanie najwyższy wzrost.
Schreibe einen Kommentar