Test: Czy zestaw Rema Tip Top może trwale naprawić opony bezdętkowe?
Bezdętkowe, jak to nazywa Schwalbe, opony bezdętkowe oczywiście też nie są bezpłaskie. „Samouszczelnienie” jest bardziej odpowiednie, ponieważ zapewnia to mleko rozpadowe, które krąży wewnątrz iw przypadku wielu usterek zapewnia, że tylko niewielka ilość powietrza uchodzi, a rowerzysta może kontynuować jazdę bez przerwy.
Jednak następujące sytuacje mogą się zdarzyć, zwłaszcza w przypadku lekkich opon z niewielką lub żadną dodatkową ochroną przed przebiciem pod bieżnikiem: Jeśli użyjesz pompki powietrza, aby przywrócić ciśnienie w oponie, lateksowy korek zostanie wypchnięty i opona będzie radośnie syczeć, aż do płyn uszczelniający ponownie zatkał otwór. Następna próba: prawie 4 bary są nadal możliwe, ale następny skok pompy ponownie otwiera ranę.
I teraz? Nie chcesz tak po prostu wyrzucić opony za 60 euro, a jazda nią od teraz z dętką też nie jest rozwiązaniem: z jednej strony montaż jest trudny, z drugiej płynność jazdy jest zaletą zniknął, brakuje też ochrony przed przebiciem. Obrażenia są teraz równe zeru.
Rema Tip Top ma gotowe rozwiązanie: „Repair-Set Tubeless & Tubetyres” jest tym, co firma ze znanymi zielonymi pudełkami nazywa lekarstwem na opony bezdętkowe. Mały pakiet kosztuje około sześciu euro; W zestawie trzy kwadratowe łatki o długości boku 3,3 cm, szorstki papier ścierny, tubka specjalnego cementu i jedna z płynem montażowym, którego oczywiście tak naprawdę nie potrzebujesz.
Każdy, kto kiedykolwiek naprawiał dętkę, powinien wiedzieć, jak to działa: Uszkodzony obszar jest czyszczony i szorstkowany, upewniając się, że nici osnowy nie są uszkodzone. Następnie nakłada się niebieski specjalny cement i po około dziesięciu minutach można nałożyć łatkę. Należy użyć jak największego nacisku, aby usieciowanie cząsteczek, zwane „wulkanizacją na zimno”, zakończyło się sukcesem – opona i łata są wtedy mocno połączone ze sobą.
Oczywiście możesz też spróbować po prostu przykleić samoprzylepną łatkę tubki do wewnętrznej strony płaszcza, ale to nie to samo. Jeśli opona zostanie energicznie napompowana i lekko rozciągnięta, warstwa kleju zerwie się i istnieje ryzyko ponownego wydostania się powietrza. Ponadto łata tip-top ma aż 2 mm grubości, co oznacza, że tworzy drugą warstwę chroniącą przed przebiciem i sprawia, że uszkodzony obszar jest ponownie odporny na przebicie. Duża powierzchnia łaty zapobiega również rozprzestrzenianiu się pęknięć w tuszy, co oczywiście działa tylko w pewnych granicach.
Nawiasem mówiąc, łata naprawcza nie prowadzi do braku równowagi; pomimo swojej grubości jest prawie nieważki. A po dwukrotnym pomyślnym przeprowadzeniu akcji ratowniczych związanych z oponami bezdętkowymi, Velomotion może poświadczyć, że koncepcja sprawdza się najlepiej. Oczywiście zestaw naprawczy nadaje się tylko w ograniczonym zakresie do jazdy po drogach – aby działał prawidłowo, oponę należy całkowicie zdjąć z felgi i odpowiednio wyczyścić.