Test: Aerodynamiczny zestaw kół aluminiowo-karbonowych zwraca na siebie uwagę stosunkowo niską ceną. Czy warto oszczędzać w porównaniu z zestawem kołowym wykonanym w całości z włókna węglowego?
„Mocny, lekki, tani – wybierz dwa” to słynne powiedzenie przypisywane ekspertowi od kół, Keithowi Bontragerowi. Większość dzisiejszych kół jest wystarczająco „mocna”, więc zmienimy nieco zdanie (i od razu po niemiecku): Aerodynamiczne, lekkie, niedrogie – wybierz dwa.
Prawie każdy kupujący koła staje obecnie przed taką decyzją: jeśli chcesz posiadać zoptymalizowany pod względem aerodynamicznym, lekki zestaw kołowy, z pewnością będziesz musiał zainwestować czterocyfrową sumę, a felgi z pełnego włókna węglowego po prostu nie są wśród nich dostępne. Jednak można się zastanawiać, jak łatwe jest „wystarczająco lekkie”. Jeśli chcesz pokonywać dłuższe dystanse z niezmiennie dużą prędkością - tak jak w triathlonie - nie musisz zwracać uwagi na każdy gram i możesz też być zadowolony z obręczy kompozytowych - przyciągają znacznie niższą ceną. Bontrager, marka komponentów Treka, pokazuje, jak to się robi z Aeolus Comp 5 TLR: Dostawca żąda około 900 euro za ten zestaw kołowy 50 mm, a specyfikacja wagi 1.860 gramów brzmi całkiem akceptowalnie w świetle tej ceny - warto przyjrzeć się temu bliżej Pogląd.
Cechą szczególną tego typu obręczy kompozytowych jest to, że część karbonowa jest jedynie osłoną mającą na celu optymalizację właściwości aerodynamicznych. Oprócz ciężaru elementu nośnego, czyli obręczy aluminiowej, istnieje również ciężar karbonowej okładziny, dzięki czemu obręcz kompozytowa zawsze ma wadę wagową. W przypadku obecnego zestawu kół jest to oczywiście ograniczone, ponieważ Aeolus Comp 5 TLR prawdopodobnie będzie oparty na zestawie kół takim jak sprawdzony Bontrager Race TLR, na co wskazuje wewnętrzny wymiar obręczy wynoszący 17,5 mm. Stabilny, niedrogi zestaw aluminiowych kół, wypróbowany i testowany przez lata w Velomotion w rowerach cross-country, waży około 1.750 gramów - biorąc pod uwagę rzeczywiste 1.940 gramów Aeolus (przód 810 / tył 1.130 g plus taśma na obręcz itp.) można mówić o 100 gramach na koło, które są inwestowane w lepszą aerodynamikę. Przy czym owiewka to nie wszystko: ponadto zestaw kół jest oczywiście zbudowany z płaskich szprych, podczas gdy Race TLR (podobnie jak jego następca Paradigm TLR) jest wyposażony w konwencjonalne okrągłe szprychy. W tym momencie zestaw kół może wykazywać przewagę nad kołami z włókna węglowego, ponieważ ze względu na konstrukcję nyple szprych osadzone są niewidocznie głęboko w aluminiowej obręczy. Ładnie to wygląda; Trudno jednak ocenić, co wnosi pod względem aerodynamiki, choćby ze względu na otwory na wewnętrznej krawędzi obręczy. Dodatkowo aby wycentrować opony trzeba je rozebrać i użyć długiego klucza nasadowego. 18 szprych w przednim kole jest ułożonych promieniście, a 24 szprychy krzyżują się dwukrotnie z tyłu. Ze względu na dość prosto zaprojektowaną piastę zastosowano klasyczne szprychy korbowe, ale nie jest to wada funkcjonalna.
Połączenie między aluminiową obręczą a karbonową okładziną jest wyjątkowo czyste. Przejście jest prawie niezauważalne, szczelina między dwoma materiałami jest niezwykle wąska, a felgi robią wrażenie bardzo wysokiej jakości. Niewielka jak na dzisiejsze standardy szerokość obręczy (17,5 mm) nie jest wadą z punktu widzenia zamierzonego zastosowania: jeśli zwrócisz uwagę na optymalną aerodynamikę, założysz opony o maksymalnej szerokości 25 mm.
Bontrager jest jednym z pionierów technologii bezdętkowej i oczywiście wyposaża ten zestaw kołowy w odpowiednie zagłębienie na obręcz. W zakres dostawy wchodzą dobrze uszczelniające wkładki zaworowe oraz firmowe pierścienie do obręczy bezdętkowych, które tutaj nie są praktyczne: zwiększają średnicę na podstawie obręczy tak bardzo, że założenie opony staje się wyczynem siły – z dodatkowym ryzykiem nie zdjęcie opony z felgi później dostanę. Powinieneś jednak zachować białe pierścienie: są idealne do wykonania konwencjonalnej obręczy kompatybilnej z systemem bezdętkowym.
Jednak ze zwykłą taśmą do obręczy Tubeles wszystko jest bardzo proste: Conti 5000 TL uszczelnia natychmiast i trwale, a później można ją łatwo zdjąć z obręczy. Opona zoptymalizowana pod kątem oporów toczenia jest raczej wąska i dlatego idealnie pasuje do obręczy Bontrager; Jednak nie jest też do końca super lekki, co oznacza, że gotowy do jazdy zestaw kół z osiami klucza i kasetą waży nieco ponad trzy kilogramy. To otrzeźwiające - czy będzie to miało znaczący wpływ na obsługę?
Znaczenie ciężaru koła podczas przyspieszania jest zwykle przeceniane, co widać podczas ruszania z pozycji siedzącej. W tym miejscu Aeolus Comp 5 TLR pokazuje swoją dobrą stronę dzięki wysokiej sztywności: jak zwykle rower jedzie do przodu i wkrótce osiąga wygodną prędkość podróżną. Na stromym odcinku podczas pedałowania z siodełka można już wyczuć dodatkową masę - cały funt więcej niż w przypadku normalnie używanego zestawu aluminiowych kół: koło obraca się nieco wolniej i nie można nim poruszać tak łatwo pod kierowcą.
Koła Bontrager są wygodnie neutralne przy słabym wietrze i pozostają dyskretne, gdy zakręt na drodze zmienia względny kierunek wiatru. Nawet podczas zjeżdżania z dużej prędkości wiatr nie zauważalnie ciągnie za felgi. Z drugiej strony nie da się z całą pewnością stwierdzić, czy felgi o głębokości 50 mm są szybsze na wyboistej trasie – kształt dnia i warunki wietrzne prawdopodobnie będą tu równie istotne, jak zakładane zalety felg aerodynamicznych . W każdym razie zestaw kołowy jest bardzo wygodny w prowadzeniu i powinien być dobrym wyborem dla każdego, kto chce robić postępy aerodynamicznie.
Ale może warto też zainwestować trochę więcej, ponieważ Bontrager oferuje Aeolus Pro 1.300 TLR za jedyne 5 euro — prawdziwy zestaw kół z włókna węglowego, który według producenta waży około 150 gramów mniej i ma tę zaletę, że ma 2 mm oferuje większą szerokość wewnętrzną, więc dobrze nadaje się do szerszych opon. W obliczu tego wewnętrznego konkurenta Aeolus Comp może jedynie wskazać zaletę aluminiowej powierzchni hamowania - jeśli taka jest: W deszczowe dni woda może przedostać się przez wspomniane już otwory w karbonowej okładzinie, przez które szprychy uciec trudno jest ponownie wydostać. Więc to nie jest zestaw kół aerodynamicznych na złą pogodę, zakładane lepsze zachowanie aluminiowych boków podczas hamowania na mokrej nawierzchni nie może służyć jako argument.
Pozostaje więc kwestia ceny, czy wybierzesz Bontrager Aeolus Pro 5 TLR - jeśli zaakceptujesz większą wagę ze względu na prawdopodobnie dobrą aerodynamikę, otrzymasz funkcjonalny i najwyższej jakości zestaw kołowy, ale nie na szczycie, jeśli chodzi do zabawy z jazdy może grać razem.
Schreibe einen Kommentar