Test rowerów dziecięcych: Po założeniu w 2013 roku austriacki producent rowerów dziecięcych Woom rósł w siłę. Dziś proste rowery przed przedszkolami i szkołami nie są już niczym niezwykłym. Woom 4 pokazuje dlaczego: niska waga, przemyślane wyposażenie i uczciwa cena.
Woom numeruje swoje motocykle od 1 (koło) do 6 (26-calowe); jeśli chcesz, możesz pozwolić dziecku jeździć na identycznie zaprojektowanych rowerach przez 13 lat. W każdym razie naszym testerom od razu spodobał się czerwono-biały rower. Wizualna prostota – biały plus jeden z pięciu kolorów na ramie głównej – nie jest najbardziej uderzającą cechą marki: pod względem wagi Woom 4 ustawia najlepszą wartość w polu testowym na 7,7 kilograma. Jasne, znowu brakuje bocznej podstawki; ale rower jest liderem w wielu szczegółach. Wzrok przyciąga specjalny mostek kierownicy, który sam w sobie nie ma regulacji wysokości, ale umożliwia okrągłą zmianę pozycji kierownicy dzięki podwójnemu przegubowi. Przyjemnie szeroką kierownicę można więc ustawić bliżej rowerzysty, wyżej, dalej i niżej. Wraz z krótką rurą podsiodłową możliwa jest elastyczna regulacja rozmiaru, co odpowiada długiej żywotności.
Czysto wykonana rama, która umożliwia montaż błotników i bagażnika, zawiera niezmiennie wysokiej jakości komponenty. Ośmiobiegowa zębatka oferuje wystarczająco duży zakres przełożeń z 11-28, przy czym w połączeniu z zębatką 29 uzyskuje się raczej krótkie przełożenie. Skręcany uchwyt Sram jest łatwy w użyciu, chociaż uchwyty z gumy piankowej na kierownicy nie są idealne. Proste hamulce typu V-brake są obsługiwane za pomocą tanich, plastikowych dźwigni - jedyne widoczne oszczędności w Woom 4.
Opony, które są dość wąskie na 1,5 cala, są przystosowane do jazdy po asfalcie, ale powinny również sprawdzić się na drogach naturalnych. Jako jedyny dostawca na polu testowym Woom montuje odblaskowe opony – zdecydowanie plus w codziennym użytkowaniu.
Samuel E. mówią
Dobrze, że przetestowałeś woom 4 z układem napędowym SRAM X4, ponieważ:
Dwa dni temu (dzisiaj, 3 dni przed świętami, przyjechał woom 4 dla naszego prawie 6-latka) zostaliśmy poinformowani e-mailem, że podobno ze względu na lepszą dostępność i lepszą linię łańcucha są teraz przełącza się na 7-biegowy microSHIFT zamiast poprzedniego 8-biegowego obwodu. Kiepski żart i policzek z 3 powodów:
1. Cena pozostała taka sama pomimo znacznie gorszych podzespołów;
2. Argument o ulepszonej linii łańcucha nie jest słuszny, ponieważ łańcuch biegnie tylko w linii prostej między 2. a 3. biegiem (nic dziwnego, jeśli wciśniesz 3 przekładki, aby kaseta 7-biegowa (SunRace, dla „ świadomy ceny”) w ogóle można zamontować na właściwie całkiem przejezdnym bębenku 9/10-rzędowym);
3. Zabudowane podzespoły są tak kiepskiej jakości (najtańszy plastik i bardzo sztywna obrotowa korbka, syn sobie nie radził), że ambitny kolarz-hobbysta z połowiczną znajomością rowerów nie chciałby przejechać z nim 100m.
Rama, widelec, siodełko, sztyca, mostek i kierownica są świetne i pasują do wygórowanej ceny 439 euro. Koła to nic specjalnego, zwykłe aluminiowe obręcze z wydrążoną komorą, bez oczek, ze zwykłymi stalowymi szprychami Nirosta.
Klamki hamulca są również wykonane z tworzywa sztucznego i nie wydają się szczególnie stabilne. Jedna z piast hamulca obok tylnego koła była luźna i trudna do odłączenia od hamulca, tym bardziej, że ktoś prawdopodobnie rozbił gwinty podczas wstępnego montażu przed wysyłką. Więc po rozczarowaniu/rozczarowaniu szybko udaj się do zaufanego sklepu rowerowego i zaopatrz się w następujące komponenty:
* nowe gniazdo canti na tył lewy,
* Hamulce Shimano Alivio BR-T4000 i klamki hamulca BL-T4000 (regulowany zasięg),
* manetka Shimano Alivio 9-biegowa Rapidfire SL-M3100 prawa (syn od razu się z nią dogaduje),
* przerzutka tylna Shimano Tiagra RD-R4700 (krótki wózek),
* kaseta Shimano CS-6500 12-27 9-biegowa (waga 240g),
* Łańcuch 93-rzędowy Shimano CN-HG9 Ultegra/Deore XT,
* Chwyty Ergon GP1 (ponieważ chwyty asymetryczne już nie pasują ze względu na demontaż chwytu obrotowego).
Więc dzisiaj wszystko zostało zmontowane, wyregulowane i niech promieniujący człowiek rozgrzeje się z 9 biegami i hamulcami. Linia łańcucha jest teraz symetrycznie pośrodku piątego biegu, czyli środkowej zębatki, dokładnie prosta.
Czy kupiłbym woom 4 ponownie? Wyraźne NIE, biorąc pod uwagę okropną jakość komponentów.
Dzięki ulepszeniom jest to najlepszy rower, ale około 600 euro za wszystko razem, to także wysoka cena.
Ale może lista części pomoże również jednemu lub drugiemu mechanikowi.